AndroidHealthClinic

Cutten.. tot welk % zakken om massa te pakken?

perkepower

Cool Novice
Waardering
55
Lengte
1m78
Massa
81kg
Vetpercentage
13%
Ben momenteel nog aan het cutten met maximaal behoud van massa (van wat er nog over is na 3.5 time-out).

Heb nu al een tijdje mijn vp niet meer laten meten. Iemand enig idee waar ik ongeveer sta? Heb er zelf niet echt meer een idee bij. Bij bf helaas niet de mogelijkheid dit te laten meten.

Tot welk % cutten jullie om weer massa te gaan pakken?

IMG_20160222_224800.jpg

7-8%

• Topic Starter Topic Starter
Best diep dus. Grove schatting wat ik ongeveer sta? Zat zelf richting de 16% te denken ofzo?

Zoiets zou ik zeggen ja..

Best diep dus. Grove schatting wat ik ongeveer sta? Zat zelf richting de 16% te denken ofzo?

Minimaal. Persoonlijk zou ik trouwens nog wat dieper gaan, zomer komt er aan als je zo rond mei/juni op 10% of zelfs minder staat kun je rustig gaan bulken. Dan ben je in de zomer lean en kun je in de loop van de zomer en daarna lekker bulken (als je in de zomer al begint ga je niet teveel aankomen als je het goed doet)

• Topic Starter Topic Starter
Minimaal. Persoonlijk zou ik trouwens nog wat dieper gaan, zomer komt er aan als je zo rond mei/juni op 10% of zelfs minder staat kun je rustig gaan bulken. Dan ben je in de zomer lean en kun je in de loop van de zomer en daarna lekker bulken (als je in de zomer al begint ga je niet teveel aankomen als je het goed doet)

Dit is inderdaad ook wat ik in gedachte had. Tot de zomer volhouden om vervolgens daarna weer massa te bouwen. Ben nu vanaf half november bezig met cutten (94kg) en zit momenteel op 85kg.

Ik had zelf het idee om tot 12% te gaan. Heb alleen het gevoel dat ik dan binnen no-time weer op 15% sta als ik ga bulken. Daarom misschien beter om nog wat meer te zakken inderdaad.

Moet zeggen dat ik nu wel de behoefte heb om weer flink te gaan eten..ondanks mijn cheatdays.

Dit is inderdaad ook wat ik in gedachte had. Tot de zomer volhouden om vervolgens daarna weer massa te bouwen. Ben nu vanaf half november bezig met cutten (94kg) en zit momenteel op 85kg.

Ik had zelf het idee om tot 12% te gaan. Heb alleen het gevoel dat ik dan binnen no-time weer op 15% sta als ik ga bulken. Daarom misschien beter om nog wat meer te zakken inderdaad.

Moet zeggen dat ik nu wel de behoefte heb om weer flink te gaan eten..ondanks mijn cheatdays.

Heel herkenbaar hoor, dat je het gevoel hebt dat je snel naar de 15% zou gaan als je van 12% komt. Maar dat is niet zo als je goed bulkt, d.w.z. niet te hoog gaat zitten in je Kcal. Dirty bulks e.d. zijn complete onzin en je zet veel onnodig vet aan. Gewoon goed in de gaten houden en minderen als je merkt dat je te snel aankomt (weegschaal/vet%). En vet aanzetten zul je altijd in een bulk, maar ja hoe erg is dat na de zomer (wanneer je het meer zult gaan zien, tijdens de zomer zal je het niet of nauwelijks merken als je in mei/juni begint). Ook al ga je op een gegeven moment richting 18-20%, dan kun je dat weer binnen een paar weken rechtzetten in een cut, want als je strikt cut (geen cheatdays e.d.) kun je 1% per week zakken.

Wat ik ook heel erg herken is dat je op een gegeven moment de behoefte hebt om weer flink te eten. Cuts zijn niet leuk, hoewel het resultaat altijd erg leuk is natuurlijk :D. Cheatdays werken maar heel beperkt en zijn eigenlijk zelfs kut omdat je daarmee je cuts alleen maar langer laat duren. Want eigenlijk kun je heel effectief cutten als je gewoon in een stevige cut van 8 weken jezelf "niks" gunt en binnen een relatief korte periode strak staat.

Want eigenlijk kun je heel effectief cutten als je gewoon in een stevige cut van 8 weken jezelf "niks" gunt en binnen een relatief korte periode strak staat.

En die 'snelle' cut valt volgens jou dan te behalen door je voeding op orde te houden en goed te blijven trainen?
Want dat is wat je uiteindelijk steeds leest. Zolang je kcal onder je onderhoud liggen en je voldoende blijft trainen zal dit lukken?

zou ongeveer tussen de 10% en 15% blijven als het je puur om de progressie gaat

uiteraard kan je ook lager dan 10% cutten als dat voor je een doel op zichzelf is

En die 'snelle' cut valt volgens jou dan te behalen door je voeding op orde te houden en goed te blijven trainen?
Want dat is wat je uiteindelijk steeds leest. Zolang je kcal onder je onderhoud liggen en je voldoende blijft trainen zal dit lukken?

Ja, daar komt het wel op neer ja.

Terug
Naar boven