MuscleMeat

De Islam & Moslims (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb eens een onderzoeker gehoord die had berekend wat je in Nederland nodig hebt voor een geslaagde staatsgreep ,

viel reuze mee qua manschappen en geld ,beter nog angstwekkend weinig



edit,even zoeken of ik het nog kan vinden
Ik meen, en daarvoor moet ik de bron even schuldig blijven, dat voor een geslaagde ideologische staatsgreep zo'n 5/10% van het volk genoeg zal zijn. Hoe extremer deze groep hoe kleiner het percentage is.
Voorbeeld Nazi-Duitsland wat hier eerder werd aangehaald is dan gelijk een mooie want daarvan weten we met vrij grote zekerheid dat op een kleine groep hardliners na niemand zich echt achter deze denkbeelden schaarde. Ook de reden dat men het land na de oorlog vrij snel ideologisch kon 'reinigen'. De meeste NSDAP'ers accepteerden het enkel en alleen omdat het hen op dat moment voordelig uit kwam.
In het licht van dit topic zou dat betekenen dat wanneer er een salafistische groep is die zich extreem gedraagt en groot genoeg is best weleens een sneeuwbol kan zijn voor een heel leger aan redelijke moslims. Dit hoeft nieteens een gewelddadige actie te zijn, voor veel Nederlanders is de dreiging van geweld of agressie al ruim genoeg om volledig toegeeflijk te worden.
 

Wat is die Catherine Keyl extreem rechts geworden


wordt steeds erger
Maar er werd hier belooft dat het vooral afnam?
 
Interessant. Helaas kan ik het artikel niet lezen (geen abo). Ben benieuwd hoe dat uitpakt in een land waar staat en religie onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden / verweven in elkaar.
In Irak keren ook steeds meer jongeren de islam de rug toe. Weet niet of je van een trend kunt spreken en hoeveel tijd het kost om echt demografische effecten te zien.
 
Ik denk dat een mogelijke oplossing naar een vreedzamer samenleven met Europese moslims in de opleiding van de imam ligt. Die goed weet voor te dragen en alle kennis bezit van de Arabische koran, Hadith en Soenna. Tegelijkertijd dit weet te vertalen naar de huidige tijd. De gemiddelde imam heeft veel macht en daarmee verantwoordelijkheid.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Hij had de tjoeri meer dan verdiend. :rolleyes:
 
Ik denk dat een mogelijke oplossing naar een vreedzamer samenleven met Europese moslims in de opleiding van de imam ligt. Die goed weet voor te dragen en alle kennis bezit van de Arabische koran, Hadith en Soenna. Tegelijkertijd dit weet te vertalen naar de huidige tijd. De gemiddelde imam heeft veel macht en daarmee verantwoordelijkheid.
Een beperkt aantal moslims weet zaken wel naar de huidige tijd te vertalen, maar het probleem is dat de Koran geen herinterpretatie toelaat.
 
Een beperkt aantal moslims weet zaken wel naar de huidige tijd te vertalen, maar het probleem is dat de Koran geen herinterpretatie toelaat.
Precies daarom.

Veruit de meeste christenen (en joden) menen dat de teksten uit de bijbel wellicht goddelijk geïnspireerd zijn, maar opgeschreven door mensen. Dat biedt een uitweg.

Veruit de meeste moslims daarentegen menen dat de Koran het letterlijke, onfeilbare woord van Allah is. En de imam heeft daarin mijns inziens eem sleutelrol in. Islam is wat het is, maar moslims kunnen gematigd zijn. Velen weten ook weinig van al die barbaarse teksten. Je moet overigens verdomd veel kennis hebben en de Arabische taal machtig zijn om dat allemaal te weten. Die kennis ontbreekt echter vaak, daarom heeft de imam zoveel invloed.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Maar hoeveel Imam’s of mensen die Imam willen worden zijn het met je eens?
 
Maar hoeveel Imam’s of mensen die Imam willen worden zijn het met je eens?
Geen idee. Plusminus anderhalf miljard moslims zijn tegen geweld dus het is een relatief grote vijver. Als er niet iets gedaan wordt aan de financiering en opleiding vanuit Arabische landen zal het moeilijker zijn om dit te bewerkstelligen.
 
En plusminus anderhalf miljard moslims menen dat de Koran het letterlijke, onfeilbare woord van Allah is. Dan zitten ze toch met een probleem. :)
 
En plusminus anderhalf miljard moslims menen dat de Koran het letterlijke, onfeilbare woord van Allah is. Dan zitten ze toch met een probleem. :)
Ik geloof dat 80% dat vindt. Maar zoals geschreven velen hebben geen weet van al die barbaarse teksten domweg omdat de imam dat nooit bespreekt tijdens voordragingen. En niet toepasbaar is in de samenleving.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
in veel landen ,waaronder ook Nederland hebben Moslims die hun geloof afzweren te maken met bedreigingen en verstoting uit de familie ,

in tegenstelling van wat er gehoopt word staat de Islam geen verlichting toe ,de mate waarin het geloof wereldwijd radicaliseert is vele malen groter

dan de paar duizend Moslims wereldwijd die de moed hebben om dit verstikkende geloof van zich af te schudden
 
Waarom afzweren, dat dat problemen kan geven staat toch los van eerder genoemde discussie.
 
Als ze enkel de extreme kanten ervan afzweren krijgen ze ook problemen.
 
Als ze enkel de extreme kanten ervan afzweren krijgen ze ook problemen.
Welke extreme kanten precies, heb je daarvan voorbeelden uit eigen omgeving misschien? Die worden doorgaans niet eens voorgedragen in de moskee en velen hebben geeneens weet daarvan. Ken een paar moslims die er helemaal niet mee bezig zijn en die hebben geen verstoting of erger meegemaakt.
Kan wel even googlen natuurlijk en de ene na het andere papagaaien maar dat is toch vaak abstract en een ver van je bed show. Mist de nuance bovendien. Overigens snap ik nog steeds niet wat bovenstaande te maken heeft met wat ik eerder heb gepost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven