2 uur of 4 uur per dag is nogal een verschil he. Mensen verkijken zich vaak op het feit dat 4+ uur reizen met het OV nogal wat energie kost. Als jij trouwens in een volle trein zit, kun je echt niet leren. Ik moest vorig jaar tijdje 4-5 uur reizen per dag. 2 keer overstappen dus ook nog gevoelig voor vertragingen etc. Dit jaar maar 2 uurtjes reizen per dag, zonder over te hoeven stappen. Voelt echt als een verlossing. Vorig jaar ook nog op kamers gezeten zodat ik niet meer 4-5 uur hoefde te reizen. 10 minuten fietsen van de uni en af en toe schoonmaken/koken is toch heel wat relaxter dan 4-5 uur reizen per dag.
Dus nee, kamers zijn niet persé een vereiste. Maar het is wel verdomd fijn als je niet elke dag hoeft te reizen
Even over het niveau: ik doe dit jaar HBO ipv WO (heb trouwens een VWO diploma NG + wis B2). Vorig jaar rechten gedaan, maar was echt simpel en zat erg simpel volk. Kon geen leuke studie op WO niveau vinden dus maar HBO gekozen. Ook nog een stuk completer ook. Lekker projecten doen in groepen etc. ipv altijd maar in die suffe boeken hangen. Of er echt een verschil van niveau is, weet ik niet. Waarschijnlijk wel, maar dan is er ook zeker een verschil tussen WO studies. Rechten is een stuk gemakkelijker dan een studie technische natuurkunde. Misschien dat een scheiding beta/alfa ook wel op zijn plaats is. Maar zo kun je nog wel meer dingen noemen wat dat betreft.
De studielast voor HBO en WO zou toch hetzelfde moeten zijn? Bij alletwee de richtingen hebben de meeste studies 60 ECT's per jaar? ECT is 28 uur studielast. Dus een student HBO en WO zouden beide evenveel tijd moeten besteden aan hun studie. (Zegt verder niks over het niveau natuurlijk.)