AndroidHealthClinic

De studiebeurs wordt afgeschaft.

Ik spaar nu al voor mijn kids, zodat ze straks indien ze de capaciteiten hebben wel kunnen studeren. Wil niet zeggen dat ze er niet bij hoeven te werken. Vind dat dat ook bijdraagt aan je levenservaring en sociale contacten.

Zie nu gasten studeren die niet willen werken omdat dat niet bij hun studierichting hoort. WHO CARES!

Explain, ik vind namelijk de door mij vermelde studies geen universitaire status waardig qua complexiteit en dus niveau.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat je inhoudelijk allemaal op je bord krijgt bij de door jouw genoemde studies maar ik vermoed dat er zat te onderzoeken en concluderen valt over de richtingen die jij noemt. Dat onderzoeken en analyseren kan je zo ingewikkeld en intensief maken als je wilt, ongeacht het onderwerp. Of het nuttig of belangrijk is doet niet zo terzake.

Noem eens wat studies die wel universitaire status waardig zijn?

Die vraag gaat eigenlijk nergens over, wat is in hemelsnaam 'universitaire status' ?

Status heeft meer te maken met imago en indrukken.

Academisch niveau is academisch niveau, ongeacht het onderwerp. Hoog of laag, in welke hierarchie dan ook, het is een bepaalde benadering.

Zoals heel veel mensen, vooral mensen op kamers. Een kamer betaal je niet met alleen een bijbaantje.
kamers zijn natuurlijk niet per se een vereiste, reis zelf ook dagelijks 2.5u met mijn gratis ov.

Die basisbeurs is toch maar 53 euro of niet??
Waar hebben we het dan over?:D
basisbeurs verschilt per studie enzo, snap het zelf ook niet volkomen, maar ik krijg zo'n 120 euro in de maand, daarnaast nog 34 euro zorgtoeslag en zo kan ik precies mijn zorgverzekering betalen elke maand en nog mijn telefoonabbo a 35 euro, echt een vetpot is het inderdaad niet als je ouders ook hard werken en daarnaast hun geld niet over de balk smijten maar sparen.

Dan ga je maar werken en leren/betalen je ouders het maar/ ga je geld lenen.
ja, dan ga je maar werken, dat gaat ten koste van je studie, ik kan echt niet veel werken omdat ik gewoon ook veel tijd in mijn studie moet steken en ernaast ook nog een beetje een sociaal leven wil hebben.
en de ouders kunnen inderdaad wel wat bijbetalen, maar als je ouders nou van de bijstand leven? wie gaat het dan betalen?

Nou moet je toegeven dat als er minder studenten komen het tekort aan leraren automatisch is opgelost zonder geld uit te geven... ja zo kan ik het ook.
:roflol: of je ziet het zo, mensen doen langer over hun studie en moeten meer vakken overdoen omdat ze niet genoeg tijd hebben door de vele tijd die zij naast hun studie moeten werken, dus zitten ze vaker en langer in de collegebanken...
hup, lerarentekort omhoog...

Kameraden van me die hbo doen gaan echt paar uurtjes per week naar school en voeren geen **** uit. Kameraden van me die mbo doen gaan gewoon 5 dagen per week naar school. Ik snap er geen zak meer van, das toch niet logisch.
zegt dat wat over de studie of over jouw kameraden?

Al is het voor mij al een tijdje geleden dat ik studiefinanciering heb gekregen moet ik zeggen dat het voor mij toendertijd weinig zode aan de dijk heeft gezet.. moest zelf nog heel veel bijwerken om enigszins goed rond te komen dus ik vraag me wel af hoeveel het studiefinanciering daadwerkelijk bijdraagd aan een student.. maar aan de andere kant.. alle beetjes helpen en dat is dan wel weer zo..
tegenwoordig is alles toch wel een stuk duurder geworden, zorgverzekering, meer collegegeld etc. etc. weet wel dat mijn baas in 1988 1500 gulden collegegeld betaalde voor zijn wiskunde studie en ik moet nu 1500+ euro betalen...

Anders gaan we weer discussiëren over de studiebeurs en niet over de academische status die een opleiding wel of niet verdient, terwijl we die studies zelf nooit hebben gevolgd

Die vraag gaat eigenlijk nergens over, wat is in hemelsnaam 'universitaire status' ?

Status heeft meer te maken met imago en indrukken.

Academisch niveau is academisch niveau, ongeacht het onderwerp. Hoog of laag, in welke hierarchie dan ook, het is een bepaalde benadering.

Weet ik veel, ik gebruik zijn woorden.

kamers zijn natuurlijk niet per se een vereiste, reis zelf ook dagelijks 2.5u met mijn gratis ov.

basisbeurs verschilt per studie enzo, snap het zelf ook niet volkomen, maar ik krijg zo'n 120 euro in de maand, daarnaast nog 34 euro zorgtoeslag en zo kan ik precies mijn zorgverzekering betalen elke maand en nog mijn telefoonabbo a 35 euro, echt een vetpot is het inderdaad niet als je ouders ook hard werken en daarnaast hun geld niet over de balk smijten maar sparen.

ja, dan ga je maar werken, dat gaat ten koste van je studie, ik kan echt niet veel werken omdat ik gewoon ook veel tijd in mijn studie moet steken en ernaast ook nog een beetje een sociaal leven wil hebben.
en de ouders kunnen inderdaad wel wat bijbetalen, maar als je ouders nou van de bijstand leven? wie gaat het dan betalen?

:roflol: of je ziet het zo, mensen doen langer over hun studie en moeten meer vakken overdoen omdat ze niet genoeg tijd hebben door de vele tijd die zij naast hun studie moeten werken, dus zitten ze vaker en langer in de collegebanken...
hup, lerarentekort omhoog...

zegt dat wat over de studie of over jouw kameraden?

tegenwoordig is alles toch wel een stuk duurder geworden, zorgverzekering, meer collegegeld etc. etc. weet wel dat mijn baas in 1988 1500 gulden collegegeld betaalde voor zijn wiskunde studie en ik moet nu 1500+ euro betalen...

Waar denk je dat die ov onderdeel van is?

Studiefinanciering is per definitie een lening voor HBO & WO-studenten. Als je je HBO/WO studie binnen 10 jaar afrondt dan wordt het een gift. Als dat je niet lukt moet je alles terugbetalen.

stufi... maar feit is dat je met ov alsnog goedkoper uit bent dan kamers en de meesten die op kamers zitten hebben ook gewoon een ov.

En dan te bedenken dat ik vroeger nog wel eens gedemonstreerd heb TEGEN de invoering van de OV-kaart ... :mad:

Hahahahaha grappig hoe alle HBO studenten ( althans naar ik aanneem dat ze dat zijn) in de verdediging schieten door te zeggen dat er nauwelijks verschil is tussen WO en HBO. Tuurlijk is er verschil:
1. zoals jij zelf al zegt Flowergirl in aanspraak op je analytisch vermogen
2. in de hoeveelheid stof die je moet beheersen

Op het HBO krijg je de lesstof gepresenteerd alsware het het de bijbel: "dit wat je nu leert/ te horen krijgt is de waarheid". Op de uni is dit niet het geval, daar krijg je: "het zou zo kunnen zijn maar als je een betere theorie hebt dan horen we het graag". Er zijn vele mensen die het eerste jaar uni niet redden en vervolgens op het HBO komen en daar wel de opleiding nominaal doorlopen. Andersom is ook waar natuurlijk, er zijn ook genoeg mensen die nu op het HBO zitten die ook de academie aan zouden kunnen.

Feit blijft echter dat als het verschil echt zo klein is ( wat het niet is!), dat ze het ondercheid tussen HBO en uni net zo goed kunnen laten vallen en het voortaan onder 1 noemer door kunnen laten gaan. Ik heb genoeg kennissen/ vrienden die na het HBO doorgegaan zijn met studeren en die moesten flink bikkelen om het te halen en sommige hebben het dan ook niet gehaald.

Wat betreft 1ste- jaars WO studenten die neerbuigend doen over HBO- studenten, tja....pathetic people: dat zijn van die kakkers/ balletjes die zichzelf nog wel tegenkomen. Het zijn pas eerstejaars ze moeten alles nog halen en gezien het drop- out percentage van eerstejaars is de kans zeer groot dat een groot deel van dat groepje zelf op het HBO terechtkomt! Oooh how i love bitter sweet irony:evil:

O ja, het verschil tussen HBO en universiteit geldt alleen voor de echte studies. Dus niet zoiets als televisiewetenschappen/ vrijetijdswetenschappen e.d. want dat vind ik iig geen academisch waardige studies

Wat een onzin! Ik studeer zelf fysiotherapie en daar staat juist de wetenschap tegenwoordig erg centraal. Het is alleen wel een Beroeps Opleiding. Heb je zelf een HBO studie gedaan?

"Mijn papa werkt bij McDonalds"... wat een niveau van de discussie hier.

Ik heb op WO geen stage gedaan. Zodra je klaar bent staan bedrijven toch om je te springen en krijg je er nog wat voor terug ook. Met een vooruitzicht van 40 jaar werken ben ik blij dat ik niet een jaar de loopjongen van één of ander k*tbedrijf ben geweest op een 'stage'.

OT: studiefinanciering afschaffen is onzin, MAAR de afkeer tegen studieschuld en het argument dat werken haast onmogelijk is tijdens de studie zijn niet de beste argumenten om studiefinanciering te behouden. Het collegegeld van maar 1500 euro is wat dat betreft al genoeg tegemoetkoming voor studenten.

:rolleyes: Als je bv in Arnhem studeert en in Leeuwarden woont is dat 2 uren x2= 4 uren per dag, alleen reistijd, dat ben je na een aantal weken wel zat.

"Mijn papa werkt bij McDonalds"... wat een niveau van de discussie hier.

Ik heb op WO geen stage gedaan. Zodra je klaar bent staan bedrijven toch om je te springen en krijg je er nog wat voor terug ook. Met een vooruitzicht van 40 jaar werken ben ik blij dat ik niet een jaar de loopjongen van één of ander k*tbedrijf ben geweest op een 'stage'.

OT: studiefinanciering afschaffen is onzin, MAAR de afkeer tegen studieschuld en het argument dat werken haast onmogelijk is tijdens de studie zijn niet de beste argumenten om studiefinanciering te behouden. Het collegegeld van maar 1500 euro is wat dat betreft al genoeg tegemoetkoming voor studenten.

Dat is duur vergeleken met de omliggende landen in Duitsland kost het nog niet eens 1/4 ;) .

:rolleyes: Als je bv in Arnhem studeert en in Leeuwarden woont is dat 2 uren x2= 4 uren per dag, alleen reistijd, dat ben je na een aantal weken wel zat.

Als je op jezelf woont ben je tijd kwijt met boodschappen doen, koken, wassen, meer schoonmaken, fietsen naar school of met slechte OV voorziening door de stad heen (puur kijkend naar wat tijd kost, dus niet of het leuk of niet leuk is om te doen).

Ik zeg niet dat het voor iedereen geldt, maar ik ken genoeg mensen die er voor gekozen hebben om elke dag 3 uur te treinen en in de trein ook serieus voor school bezig konden zijn.
Ik heb 3 jaar lang 2 uur reistijd per dag gehad. Best te doen.

Hahahahaha grappig hoe alle HBO studenten ( althans naar ik aanneem dat ze dat zijn) in de verdediging schieten door te zeggen dat er nauwelijks verschil is tussen WO en HBO. Tuurlijk is er verschil:
1. zoals jij zelf al zegt Flowergirl in aanspraak op je analytisch vermogen
2. in de hoeveelheid stof die je moet beheersen

Op het HBO krijg je de lesstof gepresenteerd alsware het het de bijbel: "dit wat je nu leert/ te horen krijgt is de waarheid". Op de uni is dit niet het geval, daar krijg je: "het zou zo kunnen zijn maar als je een betere theorie hebt dan horen we het graag". Er zijn vele mensen die het eerste jaar uni niet redden en vervolgens op het HBO komen en daar wel de opleiding nominaal doorlopen. Andersom is ook waar natuurlijk, er zijn ook genoeg mensen die nu op het HBO zitten die ook de academie aan zouden kunnen.

Feit blijft echter dat als het verschil echt zo klein is ( wat het niet is!), dat ze het ondercheid tussen HBO en uni net zo goed kunnen laten vallen en het voortaan onder 1 noemer door kunnen laten gaan. Ik heb genoeg kennissen/ vrienden die na het HBO doorgegaan zijn met studeren en die moesten flink bikkelen om het te halen en sommige hebben het dan ook niet gehaald.

Wat betreft 1ste- jaars WO studenten die neerbuigend doen over HBO- studenten, tja....pathetic people: dat zijn van die kakkers/ balletjes die zichzelf nog wel tegenkomen. Het zijn pas eerstejaars ze moeten alles nog halen en gezien het drop- out percentage van eerstejaars is de kans zeer groot dat een groot deel van dat groepje zelf op het HBO terechtkomt! Oooh how i love bitter sweet irony:evil:

O ja, het verschil tussen HBO en universiteit geldt alleen voor de echte studies. Dus niet zoiets als televisiewetenschappen/ vrijetijdswetenschappen e.d. want dat vind ik iig geen academisch waardige studies

Idd WO is een gewoon een hogere niveau.

Het is ook zo dat sommige HBO studenten gewoon helemaal geen ruk uitvoeren.Anderen moeten uren per dag studeren om het te kunnen keepen.

Ik vraag me eigenlijk af of er hier mensen zijn die Bedrijfseconomie op WO niveau doen.
Op HBO geldt het als een van de beste economische opleidingen+erg gewild tegenwoordig, ik heb geen idee hoe het op universiteiten is.

Idd WO is een gewoon een hogere niveau.

Het is ook zo dat sommige HBO studenten gewoon helemaal geen ruk uitvoeren.Anderen moeten uren per dag studeren om het te kunnen keepen.

Ik vraag me eigenlijk af of er hier mensen zijn die Bedrijfseconomie op WO niveau doen.
Op HBO geldt het als een van de beste economische opleidingen+erg gewild tegenwoordig, ik heb geen idee hoe het op universiteiten is.

Erg hoge studielast op WO niveau, dat krijg ik tenminste van IB studenten te horen. Het lijkt wel allemaal kattepis op WO niveau, maar voor het merendeel van de opleidingen zit het effe anders.

Als je op jezelf woont ben je tijd kwijt met boodschappen doen, koken, wassen, meer schoonmaken, fietsen naar school of met slechte OV voorziening door de stad heen (puur kijkend naar wat tijd kost, dus niet of het leuk of niet leuk is om te doen).

Ik zeg niet dat het voor iedereen geldt, maar ik ken genoeg mensen die er voor gekozen hebben om elke dag 3 uur te treinen en in de trein ook serieus voor school bezig konden zijn.
Ik heb 3 jaar lang 2 uur reistijd per dag gehad. Best te doen.
2 uur of 4 uur per dag is nogal een verschil he. Mensen verkijken zich vaak op het feit dat 4+ uur reizen met het OV nogal wat energie kost. Als jij trouwens in een volle trein zit, kun je echt niet leren. Ik moest vorig jaar tijdje 4-5 uur reizen per dag. 2 keer overstappen dus ook nog gevoelig voor vertragingen etc. Dit jaar maar 2 uurtjes reizen per dag, zonder over te hoeven stappen. Voelt echt als een verlossing. Vorig jaar ook nog op kamers gezeten zodat ik niet meer 4-5 uur hoefde te reizen. 10 minuten fietsen van de uni en af en toe schoonmaken/koken is toch heel wat relaxter dan 4-5 uur reizen per dag.

Dus nee, kamers zijn niet persé een vereiste. Maar het is wel verdomd fijn als je niet elke dag hoeft te reizen :)

Even over het niveau: ik doe dit jaar HBO ipv WO (heb trouwens een VWO diploma NG + wis B2). Vorig jaar rechten gedaan, maar was echt simpel en zat erg simpel volk. Kon geen leuke studie op WO niveau vinden dus maar HBO gekozen. Ook nog een stuk completer ook. Lekker projecten doen in groepen etc. ipv altijd maar in die suffe boeken hangen. Of er echt een verschil van niveau is, weet ik niet. Waarschijnlijk wel, maar dan is er ook zeker een verschil tussen WO studies. Rechten is een stuk gemakkelijker dan een studie technische natuurkunde. Misschien dat een scheiding beta/alfa ook wel op zijn plaats is. Maar zo kun je nog wel meer dingen noemen wat dat betreft.

De studielast voor HBO en WO zou toch hetzelfde moeten zijn? Bij alletwee de richtingen hebben de meeste studies 60 ECT's per jaar? ECT is 28 uur studielast. Dus een student HBO en WO zouden beide evenveel tijd moeten besteden aan hun studie. (Zegt verder niks over het niveau natuurlijk.)

Terug
Naar boven