MuscleMeat

Deadlift gaat achteruit?

Jozef Stalin

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m89
Massa
100kg
Vetpercentage
18%
Zoals de titel al aangeeft wil deze oefening bij mij niet zo goed lukken.
Ik ben nu precies 10 weken bezig in de gym en de in de 3de week zat ik op 8x120kg deadlift. Nu na 10 weken krijg ik met pijn en moeite 110 kg 8x omhoog. Mijn bench is wel verbeterd en ook mijn squat en vrijwel alle andere oefeningen. Ik train in splitschema 1x deadlift per week meestal 80x12, 90x10, 100x8, 110x8, 120-fail.

Het gebrek aan vooruitgang en zelfs achteruitgang doet mij afvragen wat ik verkeerd doe. Misschien meer oefeningen 2x per week deadliften ofzo?

Alvast bedankt,

Iedere week deadlift tot fail? Ik zou eens een weekje niet deadliften, klinkt als overtraining.

80*12 als opwarmer is goed maar ga dan eens in stappen van 20...

Als je zwaar squat elke week hoef je echt niet tot faillure met deadliften. Zou telkens 2 reps van faillure afblijven + net zoals mark al zei een weekje rust ervoor houden.

• Topic Starter Topic Starter
Weekje rust dus en dan niet elke keer tot failure gaan.

Bedankt dit ga ik proberen!

Wat versta jij onder failure bij deadliften?
Bij de meesten is dat als het technisch slecht wordt, maar als je gaat doorharken tot je hem niet meer van de grond krijgt lijkt me dat de oorzaak.

Bij techniek kijk ik vooral naar mijn onderrug en die is altijd hol. Al krijg ik hem niet meer van de grond af staat mijn onderrug nog steeds hol dus. De kracht is er dan gewoon niet meer.

neem rust en ga daarna eens toppen met dl s6

Wat adonis zegt. Ik heb zelfs artikels gelezen die beweerden dat icm zwaar squatten en hamstring werk een keer per 2 weken deadliften genoeg is.

Laatst bewerkt:
@TS, varieer je wel eens in repranges? Je kan bv (ik roepmaarwat ff simpel) 1-2 weken niet dl-en, dan 2/3 weekjes aan 5hh en 1/2 weekjes 3hh telkens 1-2 reps van failure dan eventueel maxen. Maar doe dan in godsnaam eens wat anders.

Verder zou ik het failure trainen als je dat perse wil lekker bewaren voor kleinere compounds en isolatie oef.

Ik heb zelfs artikels gelezen die beweerden dat icm zwaar squatten en hamstring werk een keer per 2 weken deadliften genoeg is.

Met aan de andere kant gasten die menen dat je gewoon out of shape of mentally weak bent als je het niet trekt om vaker dan 1x 2-4 weken te deadliften. Prima verder, maar mijn punt is dat bepaalde artikelen al snel worden opgepikt als geldigde reden tot luiheid. Je ziet een gebrek aan frequent dl-en vaak ook terug aan crappy techniek. Dan helemaal bij de minder gevorderden. Wat het meest gunstig hangt natuurlijk van je gehele trainingsplaatje af rekening houdende met doelen, prioriteiten, mogelijkheden, motivatie, persoonlijke voorkeur etc.

Laatst bewerkt:
80*12 als opwarmer is goed maar ga dan eens in stappen van 20...

Ik vind 80kg teveel om mee op te warmen, zeker als je tot de 120kg gaat. Probeer eens op te warmen met 40kg, en vanaf die set klim je wat sneller in gewicht. Verder is een weekje lichter (of helemaal niet) deadliften denk ik de oplossing.

Wat versta jij onder failure bij deadliften?
Bij de meesten is dat als het technisch slecht wordt, maar als je gaat doorharken tot je hem niet meer van de grond krijgt lijkt me dat de oorzaak.

++

Als je over een jaar of vijf nog steeds wil kunnen deadliften kun je beter een goede techniek hanteren, dan doorharken tot falen.

Oke alle bovengeven commentaar klinkt logisch en zal het in de praktijk brengen. Ik wist wel dat rust belangrijk was, maar ik ging tot nu toe elke week tot failure op de grote 3 en ook op militairy press en op alles behalve de deadlift ga ik wel met sprongen vooruit.

Desalniettemin ga ik een stapje terug met deadliften.

Bedankt!

Terug
Naar boven