XXL Nutrition

deadliften en squaten wil niet :S

overigens is explosief nog steeds gecontroleerd.. dus ik begrijp niet echt wat voor punt je nu wilt maken :P

weg met de smithmachine :D

RvR lult ''folkert jan'' ui:rolleyes:

heeft een stuk hout onder je poten zin?

dat je sneller 90 graden hebt dat is logisch maar heeft het echt nut? ik vind het f**got staan maar als je beter groeit why not ;)

• Topic Starter Topic Starter
ik ben ook idd een stijve hark zou et daar iets mee te makne hebben ... bijvoorbeeld dat de kuitspier of hamstrings te kort zijn ??? ik weet et ook niet

Het kan zijn dat u kuiten gewoon veel te stuif zijn.
U kuiten goe rekken voor ge start. En voor u kijken als ge heft.

Oefen hierop eerst ff op je kamer: borst vooruit, poep naar achter uitsteken en breed genoeg gaan staan zodat je TUSSEN je knieën squat en niet met je knieën voor je squat

hoe kan iemand nou een waardeloze squat uitvoeren in een smith??
ik doe hem ook altijd in smith omdat we nu eenmaal geen rek hebben om het los te doen helaas

Smith is gewoon een k*taparaat PERIOD

Verder, lees de tips van Chuncky (de rest heb ik niet gelezen, sorry, ik weet gewoon dat hij er verstand van heeft).

Wat ik zelf ook zou aanraden is om de squat te leren van op een box. Hierdoor leer je 'achteruit zitten', iets wat vaak het moeilijkste is in het begin.

SHUTTERSPEED zei:
hoe kan iemand nou een waardeloze squat uitvoeren in een smith??
ik doe hem ook altijd in smith omdat we nu eenmaal geen rek hebben om het los te doen helaas

idem dito :mad:

in een smith plaatsen mensen veel te vaak hun voeten te ver naar voren, simpelweg omdat een fitness instructeur zegt dat ze zo verticaal mogelijk moeten zakken en dat hun rug zo verticaal mogelijk moet blijven. Dit is gewoon een zeer onnatuurlijke beweging (probeer het maar buiten de smith die beweging te maken en je pleur gelijk om) Plus dat je met de beweging zo uit te voeren, veel meer je hamstrings traint,dat zou ik zelf niet zo erg vinden, maar het gros squat toch om zijn quads te trainen. Plus dat je op deze manier levert veel meer stress op in je onderrug. Een squat machine kan en hulpmiddel zijn,. wanneer je een groot gebrek hebt aan stabilieit, maar om te squatten doe je oefening gewoon het beste met een vrije stang, omdat je zo een natuurlijke beweginsbaan kan maken.

Wat ik op de fibo heb gezien was een smith machine welke ook horizontaal kon bewegen, dat zag er nog wel uit als een geschikte tussenoplossing.

Het probleem van het niet met een rechte rug door je knieën zakken zonder dat je hielen van de grond komen is bij mij ook bekend. Ik heb er zelf namelijk ook last van. Met heel veel oefeningen is dit niet fijn. Heb er ook met judo veel problemen mee gehad door dat ik onstabiel stond bij het werpen.

De oorzaak is niet zoals jullie hier beweren een technisch probleem dat altijd op te lossen is. Het probleem kan namelijk ook zijn dat je net als ik te korte achillespezen hebt. Ik weet niet in hoeverre dit probleem op te lossen is. Bij squatten gebruik ik zoals eerder beschreven stond een schijf onder m’n hielen. Misschien is dit niet de allerbeste manier, maarrrrr ik vind het een oplossing voor mn squat probleem.

Ben wel blij dat ik er totaal geen last van heb :D Ik las vandaag trouwens ergens dat een GOED uitgevoerde squat vooral je hamstring, reet en onderrug aanspreekt. En dat je quads vooral werden aangesproken bij een foute uitvoering. Ik was flink verbaasd. Als dat zo is moet ik eens gaan kijken wat ik fout doe, mijn quads zijn namelijk dood na het squatten. Misschien dat ik eens boxsquats ga doen.

tot zover het squat gedeelte. Daarmee kan ik me nog een beetje voorstellen dat het gebeurt.

Maar hoe krijg je het voorelkaar om bij het deadliften je hakken van de vloer te krijgen?

Tielie zei:
Ben wel blij dat ik er totaal geen last van heb :D Ik las vandaag trouwens ergens dat een GOED uitgevoerde squat vooral je hamstring, reet en onderrug aanspreekt. En dat je quads vooral werden aangesproken bij een foute uitvoering. Ik was flink verbaasd. Als dat zo is moet ik eens gaan kijken wat ik fout doe, mijn quads zijn namelijk dood na het squatten. Misschien dat ik eens boxsquats ga doen.

of front squats

Heb ik geprobeerd, vind ik niet fijn werken.

Jopske zei:

Yup, front squats zijn heerlijk voor je quads :thumbup:

Voor de mensen waarbij hun hak omhoog gaat, werk aan je gewichtsverdeling. Zet je gewicht op de hakken van je voet, niet op je tenen. Is even oefenen, maar werkt gegarandeerd. En haal dat plankje/schijf/latje of whatever onder je voet vandaan, imo ****t dat je knieen. Als je niet goed kan squatten moet je gewoon goed oefenen, en niet een latje of een ander iets gebruiken. Iedereen (behalve mensen met een aandoening dan) kan squatten.

chunky zei:
vrij veel voorkomend probleem, zeker in de pl wereld.

kan zeer veel verschillende oorzaken hebben

fysiek gezien:

-je verliest je arch, dus je bent gewoon niet sterk genoeg in je core om het gewicht op je schouders te dragen

- zelfde verhaal, maar dan voor je abs, dus gewoon te zwakke buikspieren

- je boven rug rondt zich, daardoor volgt je onderrug en pleur je voorover

- of je houdt ellebogen niet onder de stang, ellebogen naar achter zorgt ervoor dat je jezelf voorover duwt.

- of je onderrug is gewoon te zwak.

-je houdt je hoofd wellicht naar onder (je kijkt naar beneden)

alle punten zijn stuk voor stuk op te lossen.

qua tecniek is het belangrijkste punt eerste de schouders omhoog te doen en dan pas je reet. (voornamelijk bij de squat)

succes

lees dit eens.

Falling Forward in the Squat

Vreemd dat je geen melding maakt van flexibiliteit. Veelal is het ook een verkorte kuitspier, (of misschien wel hamstrings of gluteus zelfs)

(oh en sommige mensen kijken naar de grond, dat is ook een goede manier om voorover te gaan... hoog Sammy, kijk omhoog Sammy....)

Tielie zei:
Heb ik geprobeerd, vind ik niet fijn werken.
och meneer vindt het niet fijn werken...ga gvd terug naar je machines ectootje. oefeningen die niet fijn zijn, zijn vaak de besten

wazzup zei:
Vreemd dat je geen melding maakt van flexibiliteit. Veelal is het ook een verkorte kuitspier, (of misschien wel hamstrings of gluteus zelfs)

(oh en sommige mensen kijken naar de grond, dat is ook een goede manier om voorover te gaan... hoog Sammy, kijk omhoog Sammy....)

ik maak een opsomming van mogelijke oorzaken, uiteraard kunnen er nog tal zijn, waarvan de laatste die jij noemt, ook gewoon in mijn rijtje staat.

Voor het complete verhaal verwijs ik dan ook naar een verhelderend artikel.

Eznir zei:
och meneer vindt het niet fijn werken...ga gvd terug naar je machines ectootje. oefeningen die niet fijn zijn, zijn vaak de besten

zodra je me kan overtuigen waarom ik een oefening zou moeten doen die ik niet fijn vind, en ik heb zat alternatieven, zal ik gaan front-squatten. Tot die tijd vind ik je maar een bevooroordeelde, trieste nerd.

Terug
Naar boven