- Waardering
- 22.094
goeie toevoeging
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat je dat voor jezelf doet ivm je geopereerde rug is natuurlijk prima, maar voor de rest slaat het helemaal nergens op. Ken gasten die drie keer of meer hun eigen lichaamsgewicht liften, en guess what? Ze hebben er een verdomd sterke rug van gekregen (en quads, hams, glutes, etc.). Iemand mag mij uitleggen hoe je rug stérker maken slecht zou kunnen zijn voor je rug. Techniek en periodisering zijn de sleutelwoorden. Sowieso is het stellen van grenzen aan je eigen kunnen een kwaaltje wat veel mensen eens af zouden moeten leren.
Ken je ook mensen die al 30-40 jaar zwaar deadliften?
Ken je ook mensen die al 30-40 jaar zwaar deadliften? Of die 50-60+ zijn en vroeger veel en zwaar gedeadlift hebben? Ik kan me niet voorstellen dat echt zware deadlifts goed zijn voor je ruggenwervels.
Ik ben zelf niet tegen deadliften en doe het ook zonder grenzen aan mezelf te stellen, maar de deadlift wordt hier wel erg vaak verdedigd alsof het een heilige oefening is.
Ken je ook mensen die al 30-40 jaar zwaar deadliften? Of die 50-60+ zijn en vroeger veel en zwaar gedeadlift hebben? Ik kan me niet voorstellen dat echt zware deadlifts goed zijn voor je ruggenwervels.
Ik ben zelf niet tegen deadliften en doe het ook zonder grenzen aan mezelf te stellen, maar de deadlift wordt hier wel erg vaak verdedigd alsof het een heilige oefening is.
Ofniet! Gaf aan dak het met um eens was...
Regelmatig heb ik met mijn vader talloze discussies over sport en voeding. De laatste was zoals de titel vermeld over deadliften. Mijn vader beweert dat deadliften met erg hoge kilo's (rond de 200) alleen maar slecht voor je wervels/botten en dergelijke is in verband met slijtage.
Nu ben ik vol goede moet opzoek gegaan naar artikelen of onderzoeken om dit te ontkrachten maar kan ze helaas niet vinden.
Ben wel aannames tegengekomen. Bijvoorbeeld dat je met hardlopen of springen grotere klappen op je wervelkolom produceert dan met deadliften ooit mogelijk is.
Hoop dat jullie wat informatie kunnen delen!![]()
Ik heb een vermoeden dat het goed is voor de rug als je niet te zwaar gaat. ALs je deadlift met 2 keer je lichaamsgewicht heb ik toch een vermoeden dat je spieren dit niet alleen aankunnen en er een te grote druk op de tussenwervelschijvn komt. Maar goed, dat is maar een vermoeden en niet op wetenschap gebaseerd. Ik zou het wel eens in een wetenschappelijke studie willen zien.
Persoonlijk tracht ik nu mijn geopereerde rug te versterken met 5 series van 5 reps met niet meer dan 70 kilo. Ik ga na een aantal maanden dan de reps verhogen zodat ik mettertijd 90 kilo 15 keer kan deadliften. en dan nooit meer verzwaren
Algemeen bekend dat sporten met veel grip op de vloer in combinatie met veel draai-, rem,- en afzetbewegingen killing zijn voor het kraakbeen in je knie. Vele zaalsporten en zeker zaalvoetbal en squash vallen daaronder.Heeft er iemand toevallig ook een publicatie of je knieblessures op kan lopen na 60 jaar zaalvoetbal? Ben echt hiernaar op zoek.
Exact hetgeen wat ik me afvroeg.=
Niet deadliften beter dan wel
Deadliften op x% van je RM is gezonder dan dan niet deadliften
Deadliften met kgs tegen je 1RM aan is gezonder dan x% van je 1RM
Max aantal kgs mag niet overschreden worden % van bodyweight

Erg jammer dat er zo weinig over te vinden is. Ik heb wel met een aantal fysiotherapeuten gesproken en een handvol fitness instructeurs die allen achter het idee staan dat deadliften gezond is. Het verstevigd de rug maakt je sterker tegen onverwachte bewegingen en neemt een hoop spanning van je wervels.
ik heb vorig jaar onverwacht terwijl ik zat de barbell met 100 kg totaal in de zijkant rug gehad -dit alleen omdat ik een reflex nog kon opspringen - de pannenkoek die dit veroorzaakte heb ik toen ook hartelijk bedankt
ik ben blij dat ik al wat jaartjes deadlift en zo ook de fysio's die eigenlijk op een bepaald punt blij waren dat het mij was overkomen omdat ik een sterke rug heb
en niet iemand anders die geeneens weet hoe je deadlift schrijft - ik ben dus blij dat ik deadlift