Fitness Seller

deadliften met een kleine bolling in de rug...

Mark NL

Can't stop the hunger...
Elite Member
Waardering
1
vandaag weer voor het eerst sinds een maand of 6 gedeadlift, was lekker bezig totdat er een instructeur naar me toe kwam.....

deze ex powerliftster kwam met de melding dat ik een rechte rug moest hebben tijdens de deadlift, ik zei tegen haar dat ik dat wist, en dat ik dacht dat ik mijn rug recht had, dit bleek dus niet zo.
zij heeft toen voorgedaan hoe het moest, en ik heb het daarna met alleen de barbell nagedaan maar ik had nog een steeds een kleine bolling in m'n rug.

zij zei dat sommige mensen geen rechte rug konden trekken tijdens het bukken. toen heeft ze aan m'n rug gevoeld tijdens het deadliften en zei dat ik een erge sterke onderrug had, en dat daardoor mijn rug gebold werd.

ik vroeg of dat kwaad kon, waarop zij zei dat je moest deadliften met een rechte rug, wat ik dus niet kan.

mijn vraag is dus of ik kan liften met een kleine bolling in mijn rug, want zij kon mij dit niet helemaal vertellen, ik heb tijdens het liften totaal geen last van mijn rug, maar ik heb ook geen zin om straks m'n rug verkloot te hebben.
zij raade mij wel aan om even langs de fysio te gaan om m'n rug te laten controleren....

Ik heb net hetzelfde aan de hand. Ben nog niet zo lang bezig met deadliften maar ik krijg mijn rug dus niet compleet recht. Heb (nog) geen last van mijn rug maar de vraag is of dit dus gezond is ???

Bovenrug mag bol, als je onderrug maar hol is....

ja zo doe ik het ook. heb als het ware een S, kont naar achter, buik naar voren, schouders naar beneden, zit op 7 x 200kg. de riem zeeeeeer strak natuurlijk ;)

Liever geen geforceerde holle onderrug tijdens deadliften / squatten, ook daar kan je blessures door krijgen. Probeer gewoon je natuurlijke curve aan te houden.

• Topic Starter Topic Starter
ik heb dus juist dan m'n onderrug een kleine bolling heeft.....
ik forceer verder niks, dit is mijn "natuurlijke" houding tijdens het liften.

Dat probleem ken ik :D Ik heb eerst een aantal weken puur op techniek geoefend, gewoon met alleen barbell. Nou ga ik langzaamaan iets zwaarder.
Maar wat misschien kan helpen, is de beginhoogte wat hoger te zetten. Zet je barbell op een paar platen ofzo, zodat je niet helemaal tot de grond hoeft te gaan, heb je ook minder de neiging om je rug te bollen

• Topic Starter Topic Starter
dat zou ik idd wel eens kunnen proberen...
thanx 4 de tip :)

Ik heb eerst een aantal weken puur op techniek geoefend, gewoon met alleen barbell

Dat is iets wat veel meer mensen zouden voordat ze echt zwaar gaan squatten of deadliften. Ik zie soms van die krankzinnige uitvoeringen van deze oefeningen. Dan doen ze bijvoorbeeld een squat met een te zwaar gewicht en dan zakken ze net een kwart van de beweging of zo.

Leophyte zei:
Maar wat misschien kan helpen, is de beginhoogte wat hoger te zetten. Zet je barbell op een paar platen ofzo, zodat je niet helemaal tot de grond hoeft te gaan, heb je ook minder de neiging om je rug te bollen

Dit werkt idd ok. Ik leg de stang meestal op de twee horizontale frames in het squat rek.

Ik laat de stang zakken tot nét onder mn knieën, dan lukt het me om mijn recht goed in positie te houden.

Succes!

Terug
Naar boven