Fitness Seller

Squat & deadlift - hamstrings

Wat betreft de squat, zit het probleem niet in je (boven)rug? Kun je een overhead squat maken met bijv een bezemsteel of halter? Afhankeljk van hoe je squat, maar de OH squat is een zeer goede oefening als carryover naar een high bar squat, beter dan een paused front squat imho. Het is ook niet voor niets dat ze bij gewichtheffen vaak beginnen met het aanleren van OH squats voordat je aan enkele andere vorm van squatten begint..

• Like
Waarderingen: Qxx
ik heb hetzelfde probleem met squatten, maar niet met deadliften. Daar is mn techniek perfect. Bij squat ook ondertussen, maar ik ben er wellicht niet op gebouwd. ALs ik gewoon sta kom ik alleen onder parallel tijdens een sumo squat, en als ik schouderbeed of smal sta, dan MOET ik onder mn hakken n schijf hebben liggen...Zonder dat zou ik met schouderbreedte gewoon achterover kiepen :(

2 dingen:
-de meeste mensen hier adviseren in ieder geval de hamstrings te strekken...hoe 'lenig' moet je ongeveer zijn qua strekken om hier geen last meer van te hebben?
-ik lees dat ex-voetballers hier vaak problemen mee hebben. Ik ben een ex-voetballer, heb altijd veel gvoetbald, ook hardlopen gedaan. Om welke reden hebben voetballers hier dan vaak problemen mee? Wat ik me herinner, is dat ik bij rekken en strekken voor een wedstrijd altijd mn voet op de reling legde en er met mn hand heenging, vor de hams te rekken, en dat dat een vreselijk gevoel was, en ik er niet bijster goed in was...Ik heb heel lange benen voor mn lengte en kom dus ook altijd lastig aan mn tenen. Zou dit ook meespelen?

• Like
Vaak een probleem in de bekken/core. De timing is vaak niet goed. Doe een een specifieke warming-up waarbij je deze activeert en kijk hoe diep je komt. Te korte hamstrings is meestal een fabeltje.. Al kan het natuurlijk vele oorzaken hebben maar het komt zowiezo goed! Specifiek rekken en specifiek squaten is mijn advies!

• Like
Ik zit zelf ook met dit probleem.. Loop al maanden rond met pijnlijke hamstrings die kort aanvoelen. Zelfs bij normaal wandelen heb ik daar op een 'slechte' dag al last van.

Maar of rekken de oplossing is? Velen sites beweren van wel, maar de volgende 2 van niet. Dus wat te geloven?

Rekoefeningen maken hamstrings niet langer:
[Link niet meer beschikbaar]

De hamstring blessure (in vele gevallen een scheuring) is één van de meest voorkomende sportblessures maar de oorzaak hiervan ligt bijna nooit bij de hamstrings zelf. In de meeste gevallen zijn zwakke bilspieren (en heupspieren) door de oorzaak:

http://www.pt-nijmegen.nl/hamstrings_sterker_maken_en_een_blessure_voorkomen.htm

Misschien zit hier een goed ingevoerde fysio die hier uitsluitsel kan geven

• Like
  • Topic Starter Topic Starter
Update! Heel erg bedankt voor jullie hulp tot dusver, ben erg content met jullie behulpzaamheid.

Zojuist even wat details voor de spiegel bekeken. Ik zei dat ik mijn voeten op schouderbreedte had staan. Blijkbaar heb ik bredere schouders dan ik dacht, 't was dus niet zo. Heb net zolang mijn voetenstand (positie van de hak) verbreed totdat ik in ieder geval parallel kon gaan. Verrassing, verrassing: toen 't lukte bleek ik op schouderbreedte te staan (misschien ietsje breder). Voor mijn gevoel voelde het een beetje als een sumo stand, maarja, **** dat. Beter als géén squat. Rug ging ook prima. Even wat filmpjes over sumo stand gezocht en zo overdreven breed stond ik ook niet. Achteraf wel een beetje achterlijk dat ik gewoon niet oplette... Vanaf nu squatten en blijven (st)rekken erna, dan moet 't op den duur wel goed komen.

Ik zal eens even wat karma verdelen. Zoveel goede respons had ik niet verwacht, echt super! Zo opgelucht dat ik wél kan squatten... :bow:

Q

Ik zit zelf ook met dit probleem.. Loop al maanden rond met pijnlijke hamstrings die kort aanvoelen. Zelfs bij normaal wandelen heb ik daar op een 'slechte' dag al last van.

Maar of rekken de oplossing is? Velen sites beweren van wel, maar de volgende 2 van niet. Dus wat te geloven?

Rekoefeningen maken hamstrings niet langer:
[Link niet meer beschikbaar]

De hamstring blessure (in vele gevallen een scheuring) is één van de meest voorkomende sportblessures maar de oorzaak hiervan ligt bijna nooit bij de hamstrings zelf. In de meeste gevallen zijn zwakke bilspieren (en heupspieren) door de oorzaak:

http://www.pt-nijmegen.nl/hamstrings_sterker_maken_en_een_blessure_voorkomen.htm

Misschien zit hier een goed ingevoerde fysio die hier uitsluitsel kan geven

Ik ben geen fysiotherapeut. Maar er zijn meerdere onderzoeken die de stelling nemen dat rekken en strekken geen effect heeft, althans, niet voor het voorkomen of herstellen van blessures. En PT Nijmegen, is een leuke site, maar soms ben ik het niet helemaal eens met de informatie. Beter ga je voor de oorzaak gewoon naar een goede fysiotherapeut.

Terug
Naar boven