AndroidHealthClinic

Demoustier reportage bodybuilding

1. VTM is de 'familiezender' van vlaanderen, deze gaat niet zomaar controversiële documentaires uitzender ( wat een correcte docu over anabolica wel teweeg zou brengen )
2. net voor die reden is deze docu helemaal niet bedoeld als een docu, maar om jongeren af te schrikken van anabolengebruik, dit is gewoon is samenwerking gedaan met de overheid, in de lange reeks van anti-doping ondernemingen die momenteel in belgie bezig zijn. ik twijfel er niet aan dat ze van het gebruik van Erko afwisten, ze zouden de spuit er nog zelf inrammen als het moest. maar dat maakt niet uit, hun doel was in deze docu een rolmodel voorbrengen die aantoont dat een mooi lichaam perfect natuurlijk behaalbaar is.

dus je kan zoveel mailtjes sturen als je wil, er gaat nooit, op geen enkele vlaamse zender, een goed woord over anabolica gezegd worden, omdat het simpelweg niet is toegestaan.

edit: ergens is deze reportage niet eens zo'n slecht initatief, de hoeveelheid 16 jarige boosterboys die 2 maanden trainen en de eerste beste coctail van orals die ze vinden binnenslagen zonder wat opzoekwerk of nadenken over de gevolgen is echt hoog aan het oplopen. als het voorbrengen van een (vals) goed rolmodel en een beetje afschrikking dat kan verminderen, des te beter. het zijn ook deze kereltjes die het imago van fitness & bodybuilding het zwaarst schaden, niet de persoon die al 15 jaar intensief trained

Laatst bewerkt:
Ik vind het een goede zaak dat België het dopinggebruik onder amateurs aanpakt. Zou in Nederland ook mogen gebeuren.
Ook al is er hier en daar wat aan te merken op de docu vind ik het een goede zaak dat er aandacht wordt besteed aan doping gebruik in de fitness/krachtsport.
Op de lange termijn kan dit de sport alleen maar goed doen met als doel het gebruik terug te dringen.

Ik heb net de reacties op dit forum gelezen. De meningen zijn blijkbaar verdeeldt. Al heb ik het gevoel dat sommige reactie's uit frustratie naar boven komen.
Graag roep ik u nogmaals op om eventuele voorstellen te doen voor onze vervolg documentaire.

Dank bij voorbaat.

steroiden normaal belichten door iemand aan het woord te laten die niet het iq van een krukas heeft.
qft

Edit: Ik begrijp verder ook wel dat u niet kan zeggen dat het allemaal wel mee valt, gewoon dat het nu toch hoofdzakelijk broscience en stereotypen zijn die aan bod komen. Er kan namelijk ook 'verantwoord' omgegaan worden met AAS.

Trouwens, ik denk dat als België zijn "war on AAS" doorzet dan zal uiteindelijk niemand nog wedstrijden meelopen in België en zullen ze kiezen voor een wedstrijd in het buitenland. Dit schaadt dan weer het bodybuilding wereldje van België

Zodra ik nog wat dingen weet zal ik ze zeker posten!

@ Demoustier: Iemand interviewen die al jaren traint (zonder aan competitie mee te doen) en jaarlijks één à twee kuurtjes neemt , zonder dat hij of de omgeving daarvan last ondervindt. Zo zijn er hier veel.

Nogmaals bedankt voor de reactie's.
Indien er sporters zich bereidt voelen om ons (al dan niet anoniem) uitleg te willen verschaffen voor de camera, is dit zeker welkom! Dit hoeven niet persé Belgen te zijn maar mogen zeker Nederlanders zijn.

Dank.

Prof. Dr. Decorte van de Gentse Universiteit heeft een boek geschreven over zijn undercoverwerk in de drugwereld. Na vele jaren onderzoek concludeerde hij dat er HEEL veel mensen zijn die regelmatig cocaïne, en andere zware drugs namen zonder dat dit hun leven volledig verwoestte. Het waren mensen die 1 keer in de maand, als dertigers of zo, op stap gingen, en dan eens wat drugs namen. Een aan te raden boek want je kan deze lijn doortrekken naar alcohol, maar ook AAS.
Een goede documentaire zou een documentaire zijn die de vele aspecten van de materie aankaart:
1) mensen die te snel naar AAS grijpen, er niks van kennen en zich laten naaien door een prutsdealer met onzuivere producten (zoals in de documentaire).
2) mensen die pas na een paar jaar keihard trainen aan de AAS gaan zitten maar ook met een prutsdealer te maken hebben en dan dezelfde problemen krijgen als 1)
3)mensen die te snel naar AAS grijpen maar wel de goede contacten hebben en dus wel een dealer hebben die met zuivere prodcuten werkt en die weet hoe de begeleiding moet.
4) mensen die al jaren trainen en ook een goede begeleiding hebben (Scwarzenegger, Stallone,.

En de gevolgen van deze 4 gevallen bespreken.

Want laat ons eerlijk zijn. Sylvester Stallone is zowat de meest fitte en sterkste bijna zeventiger die we kennen dus laten we stoppen met zeggen dat AAS tot exploderende ballen en doorgezakte vette borsten leidt. De arts van de documentaire was een belediging voor de geneeskunde.
AAS KUNNEN gevaarlijk zijn als je onzuivere producten gebruikt en geen correcte begeleiding hebt (nakuur, spuit juist zetten,...).
Ik wil niemand aanzetten tot het gebuik van AAS daar ik van oordeel ben dat je eerst alles gedurende 10 a 20 jaar uit de kast moet halen.

---------- Post toegevoegd 13 June 2013 om 16:22 ----------

Beste sporters,

Naar aanleiding van mijn reportage over Bodybuilding en het gebruik van steroïden, heb ik redelijk wat kritiek gekregen en is er een interessant debat begonnen.
Als onderzoeksjournalist kan ik niet meer dan dit wensen. Er zal dus een vervolg komen aan deze documentaire waarin wij volgende punten zullen aankaarten:
Het verleden van Erko mbt steroïden.
De schorsing van Erko en de impact op zijn carrière.
Het gebruik van steroïden in andere landen en de "legaliteit" ervan.

Indien jullie aanvullingen willen doen of eventuele voorstellen, zijn deze uiteraard welkom.

Met vriendelijke groet,

Daniel Demoustier

Mooi initiatief.
Er zijn heel veel sporters die al lang zitten te wachten op een documentaire die verder gaat dan "aas is voor luieriken die snel willen scoren maar dan wel na een maand sterven door exploderende teelballen". Ik parafraseer het wat karikaturaal maar u begrijpt wel wat ik bedoel.
Wij allen begrijpen natuurlijk ook dat VTM niet echt zit te wachten op een choquerende documentaire.

1. VTM is de 'familiezender' van vlaanderen, deze gaat niet zomaar controversiële documentaires uitzender ( wat een correcte docu over anabolica wel teweeg zou brengen )
2. net voor die reden is deze docu helemaal niet bedoeld als een docu, maar om jongeren af te schrikken van anabolengebruik, dit is gewoon is samenwerking gedaan met de overheid, in de lange reeks van anti-doping ondernemingen die momenteel in belgie bezig zijn. ik twijfel er niet aan dat ze van het gebruik van Erko afwisten, ze zouden de spuit er nog zelf inrammen als het moest. maar dat maakt niet uit, hun doel was in deze docu een rolmodel voorbrengen die aantoont dat een mooi lichaam perfect natuurlijk behaalbaar is.

dus je kan zoveel mailtjes sturen als je wil, er gaat nooit, op geen enkele vlaamse zender, een goed woord over anabolica gezegd worden, omdat het simpelweg niet is toegestaan.

edit: ergens is deze reportage niet eens zo'n slecht initatief, de hoeveelheid 16 jarige boosterboys die 2 maanden trainen en de eerste beste coctail van orals die ze vinden binnenslagen zonder wat opzoekwerk of nadenken over de gevolgen is echt hoog aan het oplopen. als het voorbrengen van een (vals) goed rolmodel en een beetje afschrikking dat kan verminderen, des te beter. het zijn ook deze kereltjes die het imago van fitness & bodybuilding het zwaarst schaden, niet de persoon die al 15 jaar intensief trained

say nuff

@demoustier,

Wat yasmine hierboven zegt (4 puntjes) lijkt me een prima reportage wat weergeeft hoe het er meestal aan toegaat.
De meeste van ons hebben toch al wat research gedaan op bepaalde fora en hebben de bro sience er al wat uitgefilterd.
Wat je hier ook ziet is dat mensen beneden de 21 jaar en weinig ervaring in het naturel BB'en raad vragen en ook steeds (soms cru) de deur tegen de neus krijgen en geen hulp ivm AAS.
Met de raad ga eerst eens fatsoenlijk trainen en eten zodat je naturel je limiet bereikt voor je aan de AAS zit.
Net zoals het zou moeten zijn.
Eens je aan je naturel limiet bent kan je, te starten met lichte kuurtjes, aan de AAS gaan.
Ikzelf ben voor mijn eerste kuurtje gegaan voor 250 test-e en 200 primo per week en dit voor 6 weken.
Wat in jouw reportage naar voor komt is iemand die zonder degelijke BB achtergrond aan het kuren slaat met een kuur waar ik in de eerste 5 jaar nog niet aan zou komen...
Komt een beetje overeen met iemand die nog nooit gedronken heeft ineens een fles vodka laten leegzuipen, dat is misbruik...

Goed van je dat je toch bereid bent om een andere kijk op AAS gebruik te overwegen in beeld te brengen...

Een nieuwe reportage zou leuk zijn als onder meer het volgende aan bod kwam:
-hoe wettelijk is het om een sporter te doen plassen zonder dat hij/zij daar zijn brood mee verdient?
-hoeveel doden, spoedgevallen vallen er nu echt door aanleiding van anabolica in vergelijking met gedoogde harddrugs zoals alcohol?
-kan je verstandig kuren?
-als er foto's zijn van ontplofte teelballen mogen die natuurlijk ook getoond worden

gwn idd de cijfers van aas vergelijken met alcohol en andere drugs.. zodat er met feiten kan getoond worden dat aas(in sommige gevallen) helemaal niet zo slecht is.

Beste sporters,

Naar aanleiding van mijn reportage over Bodybuilding en het gebruik van steroïden, heb ik redelijk wat kritiek gekregen en is er een interessant debat begonnen.
Als onderzoeksjournalist kan ik niet meer dan dit wensen. Er zal dus een vervolg komen aan deze documentaire waarin wij volgende punten zullen aankaarten:

Indien jullie aanvullingen willen doen of eventuele voorstellen, zijn deze uiteraard welkom.

Met vriendelijke groet,

Daniel Demoustier

Erko heeft sponsors en klanten die hij hierdoor kan verliezen. Laten we er geen doekjes om winden, wil Erko nog ergens komen in deze sport dan kan hij maar beter blijven doorpakken en zich niks aantrekken van die schorsingen. Je schikken naar de Vlaamse Overheid betekent het einde van je bodybuilding-carrière, of je moet een naturel carrière beogen, waar zogoed als niemand interesse voor heeft en waar weinig mee te rapen valt.

Bovendien, eender welke persoon die in de documentaire vrij zou praten, zonder anonimiteit, over zijn AAS-gebruik, als Vlaming zijnde, riskeert een plastest te moeten ondergaan in zijn sportschool of bij hem thuis. Kaart liever deze neo-nazi praktijken eens aan volgende keer. De Vlaamse Overheid die haar boekje te buiten gaat op dit vlak en zich als onschendbaar acht. Wanneer worden potentiële cocaïne/heroïne/speed/amfetamine gebruikers eens een keertje random op straat aangesproken om gelijkaardige praktijken te ondergaan?

Overheid kan doen wat ze wil, het blijft dwijlen met de kraan open. Beter steken ze tijd in sensibilisering en verantwoord gebruik ipv al die onzin controles. Het enige waar ze nu voor zorgen is dat gebruikers thuis zullen gaan trainen en dat dit wereldje nog ongrijpbaarder wordt dan het al is.

Als ik iets mag aanraden, dan deze Amerikaans documentaire. (geen grap)

MV5BODEyNzczNTM1MV5BMl5BanBnXkFtZTcwNTI5NTE3MQ@@._V1_SX214_.jpg

Een nieuwe reportage zou leuk zijn als onder meer het volgende aan bod kwam:
-hoe wettelijk is het om een sporter te doen plassen zonder dat hij/zij daar zijn brood mee verdient?
-hoeveel doden, spoedgevallen vallen er nu echt door aanleiding van anabolica in vergelijking met gedoogde harddrugs zoals alcohol?
-kan je verstandig kuren?
-als er foto's zijn van ontplofte teelballen mogen die natuurlijk ook getoond worden

Ter aanvulling, begin de reportage toch eens met eens positief?! :) Laat eens een groot evenement zien (Mr. Universe) en een show. Toon de kijkers waarom er mensen zijn die het doen, de hele beleving er rond, mensen die samenkomen. Het begon goed door naar een grote beurs te gaan, maar laat dan de toffe dingen zien, de mooie dames, de krachtpatsers, de verschillende wedstrijden, etc.

Laatst bewerkt:
Trying to be funny? Die link is al tien keer gegeven en al 11 keer werd gezegd dat het slechts om fragmenten gaat. Je ziet toch zelf dat er op de clipjes ook de duur staat.

My bad, ik heb niet alles gevolgd en niet gezien dat het maar korte fragmenten waren.

erko heeft sponsors en klanten die hij hierdoor kan verliezen. Laten we er geen doekjes om winden, wil erko nog ergens komen in deze sport dan kan hij maar beter blijven doorpakken en zich niks aantrekken van die schorsingen. Je schikken naar de vlaamse overheid betekent het einde van je bodybuilding-carrière, of je moet een naturel carrière beogen, waar zogoed als niemand interesse voor heeft en waar weinig mee te rapen valt.

Bovendien, eender welke persoon die in de documentaire vrij zou praten, zonder anonimiteit, over zijn aas-gebruik, als vlaming zijnde, riskeert een plastest te moeten ondergaan in zijn sportschool of bij hem thuis. Kaart liever deze neo-nazi praktijken eens aan volgende keer. De vlaamse overheid die haar boekje te buiten gaat op dit vlak en zich als onschendbaar acht. Wanneer worden potentiële cocaïne/heroïne/speed/amfetamine gebruikers eens een keertje random op straat aangesproken om gelijkaardige praktijken te ondergaan?

Overheid kan doen wat ze wil, het blijft dwijlen met de kraan open. Beter steken ze tijd in sensibilisering en verantwoord gebruik ipv al die onzin controles. Het enige waar ze nu voor zorgen is dat gebruikers thuis zullen gaan trainen en dat dit wereldje nog ongrijpbaarder wordt dan het al is.

+1

Beste sporters,

Met vriendelijke groet,

Daniel Demoustier

Chapeau dat je er een vervolg wilt aanbreiden
- Niet goedgelovig zijn omtrent het "veterbranderverhaal ", hij is wel degelijk 2x geschorst
- Eens de producten testen (voornamelijk HGH, Anavar, Primobolan) om de echtheid na te gaan (Bijvoorbeeld door dit door KUL Leuven te testen). Dit lijkt me bijzonder interessant.
- Gesprek voeren met ervaren kuurders en hun voorzorgsmaatregelen voor de sides.
- Ingaan op de huidige aanpak van de dopingjagers.

Steroiden normaal belichten door iemand aan het woord te laten die niet het IQ van een krukas heeft.

Dit en misschien eens een echt natty volgen in een typische dag met wat meer nadruk op voeding en ook hoe hij traint.

En mij ga je echt niet wijsmaken dat dat verhaal met die Sander geen opgezet spel was.

Misschien moeten ze de echte naturals van de IFBB eens aan het woord laten. Volgens sommigen op dit forum bestaan die niet, maar toch zijn ze er. Kijk maar eens naar de foto's van het BK 2012: er zitten echte atleten tussen, vooral bij body classic. Je ziet gewoon dat ze clean zijn.

http://www.dvsnaps.com/dvsnaps/002-...galleries/2012-10-27/IFBB-00-intro/index.html

Waarom denk je dat de meeste denken dat ze niet bestaan? Omdat er tegenover het niet-natuurlijke BB weinig te zien valt. Bovendien ligt Nederland vlakbij, waar er niet moeilijk wordt over gedaan.

Kan mij trouwens nog herinneren x aantal jaar geleden dat de controleurs van de Vlaamse Overheid opdoken bij een Nederlandse wedstrijd...toont nog maar eens aan dat enige wettelijk kader niet-bestaande is/de controleurs zich onschendbaar achten.

Het 'naturel' bodybuilding is ook gewoon vervuild hoor. Ik ken er zelf genoeg voorbeelden van jammer genoeg. Schrijf je 2 weken voor de wedstrijd in, stop ietsje hiervoor met korte esters/orals, en ja... rest spreekt voor zich :).

Waarom denk je dat de meeste denken dat ze niet bestaan? Omdat er tegenover het niet-natuurlijke BB weinig te zien valt. Bovendien ligt Nederland vlakbij, waar er niet moeilijk wordt over gedaan.

Kan mij trouwens nog herinneren x aantal jaar geleden dat de controleurs van de Vlaamse Overheid opdoken bij een Nederlandse wedstrijd...toont nog maar eens aan dat enige wettelijk kader niet-bestaande is/de controleurs zich onschendbaar achten.

Het 'naturel' bodybuilding is ook gewoon vervuild hoor. Ik ken er zelf genoeg voorbeelden van jammer genoeg. Schrijf je 2 weken voor de wedstrijd in, stop ietsje hiervoor met korte esters/orals, en ja... rest spreekt voor zich :).

Belgisch kampioenschap in nederland (vlissingen) was dit.

Terug
Naar boven