- Waardering
- 815
- Lengte
- 1m78
- Massa
- 80kg
- Vetpercentage
- 10%
Voor de lever is het schadelijker om elke dag 3 pinten te drinken gedurende een lange periode dan elke zaterdag 15 pinten te drinken. Waarom? Heel logisch. Omdat je lever zich niet volledig hersteld als het elke dag 3 pinten moet verwerken. Nu raden ze ook mensen aan, die elke dag 2 glazen wijn drinken, om dit hoogstens 4 dagen na elkaar te doen en dan 3 dagen geen alcohol te nuttigen terwijl dat ze vroeger dachten dat elke dag 2 glazen wijn drinken, goed was. Misschien goed voor hart en bloedvaten maar niet zo goed voor de lever.
Is dit bewezen?
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vind het niet logisch klinken.
Ik zie het een beetje als: je kan heel lang zachtjes in iemands nek knijpen en dan gebeurt er niet veel, maar je kan 1 keer flink hard knijpen en dan stikt ie.
Denk eerder dat je lever schade oploopt als je het in 1 keer een flinke opdonder geeft, dan wanneer je m langer en milder aanpakt.
Je lever zuivert zichzelf natuurlijk ook de gehele tijd.
Nou weet ik ook wel dat als je wel een verhoogde leverwaarde hebt, dat je die dan wel een paar maanden moet ontlasten van zoveel mogelijk schadelijke stoffen.
Maar is dat ook zo wanneer het heel erg meevalt?
Veel mensen drinken elke week 2 keer per week gigantisch veel zonder lever problemen..
Mijn vader drinkt al ruim 28 jaar elke dag de hele dag (ken m gelukkig amper) en heeft geen lever klachten.

Vergelijken is zeer moeilijk. Als je bv. een hoge hoeveelheid alcohol op 1 dag zou vergelijken met dezelfde hoeveelheid alcohol verspreid over 1 week en dit valt binnen de vastgestelde veilige normen dan zou de verspreide inname er misschien beter uitkomen.
.. Moet je ook maar willen...