AndroidHealthClinic

Direct na de training: eiwitten of koolhydraten

BINGO!

Je spieren zijn te vermoeid om eiwitten om te vormen tot het herstel van spierweefsel. Eiwitten en vetten direct na de training wordt grotendeels in je lichaam opgeslagen als vetten.

Maximaal een half uur na de training dextrose nemen, 0,7 gram per lichaamsgewicht.

Je neemt je whey proworkout zodat ze na een uurtje verteerd zijn en naar je spieren kunnen. Maar volgens mcchick kan je lichaam er dus nog niets mee omdat je eerst energie nodig hebt. Die haal ik dan uit dextrose, maar neem ik pas na de training.

Ff concreet: Whey voor de training gaat dus voor de helft verloren zolang je geen energie bijvoegt zodat je spieren de whey kunnen opnemen?

PWO carbs is overrated. Goed dieet voldoet prima.

Jullie hebben het steeds over Dextrose. Bedoelen jullie daarmee deze dextrose?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik kom trouwens ongeveer half 10 terug van de fitness. Dus dan zou ik dan de Dextrose nemen. Om ongeveer 10 uur dan 500 gram kwark en om half 11 ongeveer mijn bed in.
Is dat goed? Of moet ik nog meer eten, een banaan bijvoorbeeld?

Dat izzem Robbertt , Dextrose! Meteen na de training nemen (niet wachten tot je thuis bent). Het meest optimale is een volledige maaltijd een uur na je training maar als je om half 11 gaat slapen (=ook belangrijk) zou je wat minder kunnen doen. Die pot (magere) kwark is ok.

Die banaan zou ik de volgende ochtend doen, die zit vol snelle suikers. Als je wat koolhydraten wilt eten kies dan voor zilvervliesrijst ofzo.

En neem een flink ontbijt want je hebt dan veel bij te tanken.

Die banaan zou ik de volgende ochtend doen, die zit vol snelle suikers. Als je wat koolhydraten wilt eten kies dan voor zilvervliesrijst ofzo.

Ja hoor een banaan is prima.

(een banaan snelle suikers, kom op zeg nu niet overdrijven, alsof een banaan slecht voor je is)

Ik vraag me nu af wie het aan het rechte eind heeft?

Even wat sleur&pleur van BC (Big Cat)

Hoe veroorzaakt training spiergroei

Bij de eerste trainingsimpuls verhoogt de LH output die al snel cholesterol omzet naar pregnolone, DHEA, andro en uiteindelijk testosterone. Testosterone bezit een aantal genomische en niet-genomische eigenschappen.

Die laatste vinden nagenoeg direct plaats. In dit geval zal de influx van calcium in de cel verhogen. Dit vergroot de contractie mogelijkheden van een spier.

1.Door contractie onstaat er een insuline onafhankelijk opregulatie van GLUT4 eiwitten naar het cel-oppervlak, waardoor er makkelijk glucose kan opgenomen worden. Die blijven daar trouwens totdat spierglycogeen volledig is aangevuld, dus of je nu koolhydraten onmiddelijk na de training of 4 uur of 8 uur later neemt, doet er niet toe.

2.Door herhaaldelijke contractie onstaat schade aan de spier door de eccentrische stretch. Hierbij wordt arachidonisch zuur gelost uit het intramusculair vet. Dit zuur wordt omgezet in prostaglandinen.

3.Testosterone zet de lever aan om meer creatine te produceren en in circulatie te brengen

4.Testosterone converteert naar estradiol en estradiol verhoogt de output van groeihormoon.

5.Testosterone verhoogt de gevoeligheid van de spier aan groeihormoon.

6.groeihormoon stimuleert de spier om IGF-1 aan te maken.

7.Creatine zet de sattelietcellen aan tot mitotische activiteit (vermenigvuldiging door celdeling)

8.IGF-1 stimuleert receptoren op de cel en dwingt ze om de sattelietcellen op te nemen. Hierdoor verhoogt het aantal kernen per spiervezel. Dat leid tot meer Androgene receptoren per spiervezel en dus een grotere groeicapaciteit.

9.Testosterone bind op de androgene receptoren en begint de transcriptie van DNA naar mRNA. Indien voldoende aminozuren in de circulatie aanwezig zijn begint compensatoire hypertrophie : De mRNA zet tRNA aan om eiwitten te synthetiseren die de spier herstellen en groter maken om de lading de volgende keer wel aan te kunnen

10.prostaglandinen versterken de binding van testosterone met de androgene receptor.

Wat kunnen we hieruit afleiden :

- mRNA heeft een halfleven van max 4 uur, dat wil zeggen dat we best zorgen dat we een hoge aminozuurspiegel hebben voor de training en die ook snel weer aanvullen na de training

- GLUT4 blijft aanwezig tot glycogeen is aangevuld, de timing van koolhydraten na de training is dus niet belangrijk

- Opslag van creatine en arachidonisch zuur zijn erg belangrijk. Beiden zijn overigens aanwezig in een goeie steak met veel vet aan.

Maw eerst eiwit!

anderhalf uur voor je training lekker groot bord rijst met vis eten gevolgd door een whey shake(plus eventueel een banaan als je voelt dat je wat suiker nodig hebt) 30min voor training, na de training gewoon naar huis gaan, de tijd nemen en je volgende maaltijd eten, geen poedertjes dus.
Prachtig hoeveel mensen hier zichzelf volschenken met pure suiker terwijl hun spieren nauwelijks leeg zijn, en als ze leeg zouden zijn heeft de lever een dikke voorraad

Ok.. voor de training eiwit, na de training eiwit. tijdens de training hi carbs of zo?

Even wat sleur&pleur van BC (Big Cat)

Hoe veroorzaakt training spiergroei

Bij de eerste trainingsimpuls verhoogt de LH output die al snel cholesterol omzet naar pregnolone, DHEA, andro en uiteindelijk testosterone. Testosterone bezit een aantal genomische en niet-genomische eigenschappen.

etc etc

- Opslag van creatine en arachidonisch zuur zijn erg belangrijk. Beiden zijn overigens aanwezig in een goeie steak met veel vet aan.

Maw eerst eiwit!

Dit is een van de wetenschappelijke studies. Maar zoals dat wel eens gaat zijn er weer andere studies die iets anders zeggen.

Ik praat alleen maar vanuit mijn ervaring en ben in het jaar dat ik dextrose na mijn training na enorm vooruit gegaan qua kracht een spiermassa. Daarvoor bleef ik steken op 72 kg en in dat jaar kwam ik 15 kg bij. Buikje bleef strak dus weinig vet.

Hoe dan ook... probeer het uit en kijk wat voor jou werkt. Iedereen heeft een ander lichaam dus er is nooit een waarheid.

ik @ alleen whey 25 gram na de training.. uurjte daarop voleledige maaltijd, wel doe ik altijd een appel voor mn training

Beiden

ik neem dextrojuice tijdens de training en thuis meteen een shake een uur van tevoren een maaltijd.. tijdens het trainen moet ik gewoon energie bijtanken

Is dat magere melk wat ik direct neem na mijn training wel goed dan? Het bevat eiwitten én suikers.. En ik las ergens dat het de spiergroei wel bevorderd.

Ik neem namelijk geen dextrose en whey (ieder z'n ding!)

Vaak neem ik een half uur tot een uur erna mijn grote maaltijd met kipfilet en rijst etc...

Goed bezig?

Dit is een van de wetenschappelijke studies. Maar zoals dat wel eens gaat zijn er weer andere studies die iets anders zeggen.

Dit is uit een combi van diverse studies (zoek eens op wat BC nog meer geplaatst heeft, zowel hier als op Bodybuilding.com)

Ik praat alleen maar vanuit mijn ervaring en ben in het jaar dat ik dextrose na mijn training na enorm vooruit gegaan qua kracht een spiermassa. Daarvoor bleef ik steken op 72 kg en in dat jaar kwam ik 15 kg bij. Buikje bleef strak dus weinig vet.

Ben je die kh er extra bij gaan nemen of heb je die gecompenseerd door minder eiwit/vet te nemen?
Ik zie namenlijk vaker dat mensen die blijven steken op een bepaald gewicht ineens vooruit gaan waneer ze meer calorien binnen krijgen.

Hoe dan ook... probeer het uit en kijk wat voor jou werkt. Iedereen heeft een ander lichaam dus er is nooit een waarheid.

Ben ik het gedeeltelijk met je eens, de een reageert beter op iets dabn de ander, maar de basis is en blijft voor iedereen gelijk

Ik lees hier dat sommige mensen moeten bijtanken tijdens de training, ik heb dat soms maar lang niet altijd.

Heb zelf diabetes en merk aan mijn suikerspiegel wanneer ik in waarde daal, en dat is alleen bij hoge intensiteit en cardio.

Neem zelf eerst koolhydraten, vervolgens eiwitten of gecombineerd in een shake.

Best interessant dit.

Ben je die kh er extra bij gaan nemen of heb je die gecompenseerd door minder eiwit/vet te nemen?
Ik zie namenlijk vaker dat mensen die blijven steken op een bepaald gewicht ineens vooruit gaan waneer ze meer calorien binnen krijgen.

Ik nam voorheen veel eiwitten maar dat sloeg niet aan... kreeg zeer waarschijnlijk te weinig koolhydraten om spieropbouw te realiseren. Toen ik meer koolhydraten begon te nemen ging ik eindelijk vooruit. Maar toen ik de koolhydraten inname ging afstellen op specifieke momenten dus net na een training ging ik toch wel erg vooruit.

Ook werd ik nauwelijks meer ziek omdat je weerstand net na de training het laagst is en de extra energie mijn lichaam sneller herstelde. Dus in feite bleef de inname gelijk maar werd op een ander moment genuttigd.

Heerlijk al die studies die elkaar tegen spreken... :roflol:

Terug
Naar boven