Fitness Seller

Discuss! Kiezen uit verschillende cutschema's

MeesterJ

Ripped Bodybuilder
Waardering
500
Ik heb de laatste 6 weken een continuous low-carb dieet gevolgd, met opzich vrij onregelmatige inname van carbs (was soms gewoon lastig om alles perfect te plannen e.d.), en ik ben daar wel enkele kilo's mee verloren, maar ik wil nu even mijn opties op een rijtje zetten. Het nadeel wat ik heb ondervonden is dat ik vrij weinig energie en kracht had. Maar ik neem ook aan dat dit bij cutten hoort. Ik ben nu trouwens van pakweg 16 naar 13% gegaan.

Ik heb eens rondgelezen en heb voor mezelf 3 opties gevonden:

-keto -> dit schijnt erg goed te werken, maar ik lees vaak dat dit 'vooral' handig is om onder de 10% nog flink te knalle met je vetpercentage. Dit lijkt mij een zeer goed dieet, alleen heb ik de laatste weken dus ook (denkelijk) af en toe in ketose verkeerd omdat ik echt verscheidene dagen achter mekaar minder dan de vaak gestelde grens van 50gr carbs binnenkreeg. Ik zou nu dus graag even (nog) geen keto doen. Plus dat ik nog even niet met n halve kilo gehakt wil ontbijten :p Mijn vraag hier is, is keto inderdaad HET dieet om van bijvoorbeeld 10 naar 7% te gaan?

-lowcarb -> het idee is hier (tenminste zo heb ik t begrepen en zelf gedaan) om bij het ontbijt carbs te nemen, en ook carbs te nemen na je training.Dit zijn je enige carbsmomenten. Verder neem je alleen carbs uit groente, die min of meer verwaarloosbaar zijn. De hamvraag voor mij is hier, omdat ik daar zelf ook mee geklungeld heb de afgelopen weken, of er dan elk weekend een refeed moet plaatsvinden, en hoe deze dan uitziet?En wat het nu wezenlijke verschil is met keto?

-carbcycling -> dit dieet zou ik wellicht nu willen proberen. Ik heb begrepen dat er redelijk wat variatie is in dit dieet, met high, medium, en low carbs dagen. Aangezien ik mezelf n beetje ken vraag ik mij af of ik alleen high en low carb dagen kan doen in dit dieet? Of is de medium echt nodig? Ik dacht dan aan trainingsdagen (ma, wo, vr) high, en de andere dagen low. Op deze manier is er dan geen refeed nodig denk ik?

Dan had ik nog enkele algemene vragen:
- Moet je op high carb dagen gewoon onder onderhoud zitten? Dus als je aanhoud dat je 500kcal onder onderhoud eet, geldt dat dan voor zowel high (voornamelijk carb en eiwit) als low (vet en eiwit) dagen?
- Op rustdagen hardloop ik meestal. Hiermee verbruik ik ook redelijk wat kcals. Moet ik nu op deze dagen in aantal kcals toch n stuk lager blijven zitten als op KT-dagen?
- In t geval van een refeed, neem ik aan dat je boven onderhoud moet zitten. Welke richtlijn geldt hiervoor qua kcals boven onderhoud?
- Is er zoals gesteld een bepaalde volgorde qua cutschema's die beter lijkt te werken? Dus dat je carbcycling eerder gebruikt van 15 naar 10% en keto van 10 naar 7%?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

Laatst bewerkt:
In, ik lees even mee.

Intermediate Fasting is ook nog een optie.

• Topic Starter Topic Starter
Bedoel je Intermittent Fasting? Die heb ik er express uitgelaten omdat ik dat vooralsnog niet ga proberen ;)

Om even op een paar vragen terug te komen.

Ik zelf ben sinds vandaag begonnen met een carbcycle dieet. Ik heb diverse websites gelezen hierover en uiteindelijk met het t-nation principe aan de slag gegaan.

Je hebt 3 dagen (high, middel en low) en al deze dagen zijn je eiwitten (1.5 * aantal pounds wat je weegt) en je vetten (0.27* aantal pounds wat je weegt) gelijk.
Het enigste wat varieert zijn je carbs.
Deze bereken je in eerste instantie voor je "middel" dag uit.
Hier gebruik ik 1.25 maal het aantal pounds wat je weegt.

Even een korte som:
Ik weeg 255 pound (115 kg) en mijn onderhouds niveau is 3750 kcal.
Op middel dagen neem ik dus 383 gram eiwitten (255*1.5), 69 gram vet (255*0.27) en 319 gram carbs (255*1.25). Hiermee zit ik ong. 365 kcal onder onderhoud.

Op de high dagen doe je +25% carbs en nop low dagen doe je -25% carbs.
Dit komt er bij mij op neer dat ik op de high dagen 50 kcal. onder onderhoud zit en op low dagen 650 kcal.
Dus op high dagen neem ik 398 gram carbs (255*1.56) en op low dagen neem ik 240 gram carbs (255*0.96).

Op middel en high dagen doe ik cardio (15 a 20 min HIIT) wat voor extra kcals verbranden zorgt waarmee ik dus op ong. 500 onder onderhoud komt. Op low dagen doe ik geen extra cardio omdat je daar al flink onder onderhoud zit.

Veel van de richtlijnen die je leest zorgen ervoor dat je erg veel onder onderhoud eet en bij deze vindt ik het nog meevallen. Alleen op de low dagen zit je op 650 onder onderhoud wat nog goed te doen is.

Afhankelijk van je training kan je dus je dagen verdelen. Ik zelf doe 2 dagen high, 3 dagen middel en 2 dagen low.

De refeeddagen zou ik dus wel onder onderhoud blijven als is het maar een beetje. In verhouding met je low dagen zit er ong. 150 gram carbs verschil tussen dus daar refeed je mee.

Nou ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en anders hoor ik het wel.

Gr Muscle M

zijn er echt niet meer mensen die 1 of meerdere vragen kunnen beantwoorden? Het is 219 keer bekeken inmiddels....Wazzup ook niet?

..............

Ik zou het toch wel erg prettig vinden als al die mensen met kennis op dit forum ook hier eens wat wilden typen, zit nu nog steeds af te wachten welk dieet ik nu moet gaan volgen en hoe ik dat exact ga doen

cutten is trial and error, gewoon uitproberen wat voor jou het beste werkt. Heb zelf een tijdje low carb gedaan (onder de 100 gr) en merk dat ik niet genoeg energie had en helemaal niet met dit warme weer. Hoe ik dit heb gedaan is, ik train savonds dus ik begin mijn dag met shake en havermout en voor de rest eet ik alleen kip met groenten of voor het algemeen eiwitten en vetten uit noten. Half uur voor de training neem ik 40 gr carbs uit havermout en na training neem ik nog een aantal carbs en voor de rest alleen eiwitten en vetten. Ging op zich goed qua vet% naar beneden halen maar qua energie peil was het niks voor mij.

Wat ik nu doe is min of meer carb cycling, sommige dagen hoog andere lager en nog andere ertussen. Bevalt mij prima, genoeg energie, vet% zakt iets trager maar zakt nog altijd. Dus dit vind ik voor mij een leuke manier om te cutten.

Wat ik vorig jaar deed was gewoon eiwitten naar boven en carbs en vetten lager en om de week weegschaal om te zien of ik nog afviel. Als ik niet meer afviel dan carbs en vetten nog wat lager. Is denk ik de gewone manier.

Om even op een paar vragen terug te komen.

Ik zelf ben sinds vandaag begonnen met een carbcycle dieet. Ik heb diverse websites gelezen hierover en uiteindelijk met het t-nation principe aan de slag gegaan.

Je hebt 3 dagen (high, middel en low) en al deze dagen zijn je eiwitten (1.5 * aantal pounds wat je weegt) en je vetten (0.27* aantal pounds wat je weegt) gelijk.
Het enigste wat varieert zijn je carbs.
Deze bereken je in eerste instantie voor je "middel" dag uit.
Hier gebruik ik 1.25 maal het aantal pounds wat je weegt.

Even een korte som:
Ik weeg 255 pound (115 kg) en mijn onderhouds niveau is 3750 kcal.
Op middel dagen neem ik dus 383 gram eiwitten (255*1.5), 69 gram vet (255*0.27) en 319 gram carbs (255*1.25). Hiermee zit ik ong. 365 kcal onder onderhoud.

Op de high dagen doe je +25% carbs en nop low dagen doe je -25% carbs.
Dit komt er bij mij op neer dat ik op de high dagen 50 kcal. onder onderhoud zit en op low dagen 650 kcal.
Dus op high dagen neem ik 398 gram carbs (255*1.56) en op low dagen neem ik 240 gram carbs (255*0.96).

Op middel en high dagen doe ik cardio (15 a 20 min HIIT) wat voor extra kcals verbranden zorgt waarmee ik dus op ong. 500 onder onderhoud komt. Op low dagen doe ik geen extra cardio omdat je daar al flink onder onderhoud zit.

Veel van de richtlijnen die je leest zorgen ervoor dat je erg veel onder onderhoud eet en bij deze vindt ik het nog meevallen. Alleen op de low dagen zit je op 650 onder onderhoud wat nog goed te doen is.

Afhankelijk van je training kan je dus je dagen verdelen. Ik zelf doe 2 dagen high, 3 dagen middel en 2 dagen low.

De refeeddagen zou ik dus wel onder onderhoud blijven als is het maar een beetje. In verhouding met je low dagen zit er ong. 150 gram carbs verschil tussen dus daar refeed je mee.

Nou ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en anders hoor ik het wel.

Gr Muscle M

Ik ben zelf van plan om volgende week te starten met mijn eerste cut en dit principe lijkt me wel interessant. Ik zit te denken aan 2 dagen high (op de dagen dat ik rug en benen train), 2 dagen middel (op de dagen waarop kleinere spiergroepen train) en 3 dagen low.

Het probleem is alleen dat ik de high, middel en low dagen dan door elkaar moet doen. Zou het principe van carb cycling dan nog werken of moet ik echt achtereenvolgens high, middel, low doen?

Ik ben zelf van plan om volgende week te starten met mijn eerste cut en dit principe lijkt me wel interessant. Ik zit te denken aan 2 dagen high (op de dagen dat ik rug en benen train), 2 dagen middel (op de dagen waarop kleinere spiergroepen train) en 3 dagen low.

Het probleem is alleen dat ik de high, middel en low dagen dan door elkaar moet doen. Zou het principe van carb cycling dan nog werken of moet ik echt achtereenvolgens high, middel, low doen?

Zoals jij het aangeeft doe ik het ongeveer ook en dat werkt prima, zelf doe ik het volgende:

Maandag - High carb - rug
Dinsdag - medium carb - borst triceps & cardio
Woensdag - low carb - rust
Donderdag - medium carb - schouders biceps & cardio
Vrijdag - high carb - benen
Zaterdag - medium carb - cardio
Zondag - low carb - rust

Het is alleen belangrijk dat je niet langer dan 3 dagen laag in carbs zit omdat je metabolisme dan omlaag gaat (volgens Tom Venuto van BFFM).

Een echt antwoord op de vraag van TS welk dieet beter is kan ik niet geven, maar ik moet zeggen dat carb cyclen me erg goed bevalt! Door de high carb/refeeds blijft het motiverend, omdat je op die manier genoeg variatie in je voeding hebt. De resultaten zijn ook niet mis, ik ben in 11 weken tijd van circa 21% naar 13% gegaan met weinig kracht/VVM verlies.

Carb cycling is dus zeker aan te raden!

Het is alleen belangrijk dat je niet langer dan 3 dagen laag in carbs zit omdat je metabolisme dan omlaag gaat (volgens Tom Venuto van BFFM).
Bedoel je hiermee dan je geen drie dagen achter elkaar op medium/low mag zitten of niet drie dagen achter elkaar op low?

Q

Ik heb nu die berekening van Muscle M gevolgd, maar kom heel anders uit.

Gewicht = 86 kg = 189 pounds
BMR is volgens de formule van Harris-Benedict 2050 kCal, onderhoud is met een activiteitsniveau van actief 1,55 x 2050 = 3100 kCal.

Inname vetten is altijd 0,27 x 189 = 51 gr
Inname eiwitten is altijd 1,5 x 189 = 283 gr

Inname carbs op low is 0,96 x 189 = 181 gr
Inname carbs op middel is 1,25 x 189 = 236 gr
Inname carbs op high is 1,56 x 189 = 294 gr

Op low dagen kom ik dan uit op een totaal van 2315 kCal, op middel dagen 2535 kCal en op high dagen 2767 kCal, wat al ruim 300 kCal onder mijn onderhoud is!

Bedoel je hiermee dan je geen drie dagen achter elkaar op medium/low mag zitten of niet drie dagen achter elkaar op low?

Q

Dit geld voor zowel medium als low, hierbij moet wel gezegd worden dat volgens burn the fat, feed the muscle er eigenlijk helemaal geen 'low' dag is, alleen medium en high.

Tom Venuto geeft in het boek namelijk aan dat het alleen maar nadelen heeft als je carbs dropt onder de 30% van je dagelijkse voedingsinname, maar puur om te proberen heb ik op de twee low dagen mn carbs gedropt naar zo'n 5-10% en dit bevalt me eigenlijk prima.

Ik zou het toch wel erg prettig vinden als al die mensen met kennis op dit forum ook hier eens wat wilden typen, zit nu nog steeds af te wachten welk dieet ik nu moet gaan volgen en hoe ik dat exact ga doen

Waarom moeten andere mensen jou vertellen wat je moet doen? Zon beetje iedereen hier heeft zijn kennis gewoon via internet - wat jij ook hebt.

Misschien is het wel 'prettig' als je niet gaat zitten wachten en zelf je keuzes maakt.

Er hoeft mij niemand te vertellen wat ik moet doen, aangezien ik dat prima zelf kan. Het gaat mij er alleen om dat er belachelijke topics lopen met heel veel reacties, en in dit topic naar mijn idee best interessante vragen staan in de openingspost, waar meerdere mensen iets aan hebben (zoals Nitwit), en ik weet dat er heel veel ervaring en kennis op dit forum aanwezig is en gewoon erg graag zoveel mogelijk daarvan wil terugzien, niet alleen voor mezelf hoor! En ja, ik weet redelijk wat van de dieten, maar er zijn ook nog wel n paar vlakken waar ik vragen over heb voor de finetuning, vandaar dat ik zeer gerichte vragen stel....hoe meer kennis en zekerheid over iets, hoe beter het zal gaan. Verder weet ik niet waarom ik mij moet verantwoorden aan jou maar goed ;)

abbo;)

Wat ik momenteel doe is op onderhoud eten + cardio en daarmee merk ik dat mijn vet % daalt en toch nog vooruitgang maak:rolleyes:. Dus geen van jouw voedingschema's maar gewoon onderhoud + cardio(cardio zit in onderhoud erbij). Oja en vochtafdrijvende voeding, bepaalde groenten,fruit en groene thee;)

Ik ben nu zo'n maand bezig met een cutschema.

-500 Kcal onder onderhoud
-Carbs redelijk laag, min 150 op trainingsdagen ongeveer 200
-3-4x cardio in de week 40min lage intensiteit (na KT)

Ben hierdoor al van 14% naar 11% vet gegaan, kracht is gelijk gebleven en op sommige oefeningen zelfs toegenomen.

Nu gaat het toch wel wat langzamer, wil eigenlijk carbs naar beneden halen maar dan gaan m'n trainingen wel eronder lijden. Kcal omlaag ga ik daarom eerst even proberen.
Cutten is vooral uitproberen imo, iemand die makkelijk afvalt zal minder tekort nodig hebben en minder snel low carb hoeven te gaan dan iemand die snel aankomt. Sommige mensen vallen pas af bij 700 Kcal onder onderhoud, andere bij 300 al.

Carb cycling heb ik eigenlijk geen ervaring mee verder.

Terug
Naar boven