MeesterJ
Ripped Bodybuilder
- Waardering
- 500
Ik heb de laatste 6 weken een continuous low-carb dieet gevolgd, met opzich vrij onregelmatige inname van carbs (was soms gewoon lastig om alles perfect te plannen e.d.), en ik ben daar wel enkele kilo's mee verloren, maar ik wil nu even mijn opties op een rijtje zetten. Het nadeel wat ik heb ondervonden is dat ik vrij weinig energie en kracht had. Maar ik neem ook aan dat dit bij cutten hoort. Ik ben nu trouwens van pakweg 16 naar 13% gegaan.
Ik heb eens rondgelezen en heb voor mezelf 3 opties gevonden:
-keto -> dit schijnt erg goed te werken, maar ik lees vaak dat dit 'vooral' handig is om onder de 10% nog flink te knalle met je vetpercentage. Dit lijkt mij een zeer goed dieet, alleen heb ik de laatste weken dus ook (denkelijk) af en toe in ketose verkeerd omdat ik echt verscheidene dagen achter mekaar minder dan de vaak gestelde grens van 50gr carbs binnenkreeg. Ik zou nu dus graag even (nog) geen keto doen. Plus dat ik nog even niet met n halve kilo gehakt wil ontbijten
Mijn vraag hier is, is keto inderdaad HET dieet om van bijvoorbeeld 10 naar 7% te gaan?
-lowcarb -> het idee is hier (tenminste zo heb ik t begrepen en zelf gedaan) om bij het ontbijt carbs te nemen, en ook carbs te nemen na je training.Dit zijn je enige carbsmomenten. Verder neem je alleen carbs uit groente, die min of meer verwaarloosbaar zijn. De hamvraag voor mij is hier, omdat ik daar zelf ook mee geklungeld heb de afgelopen weken, of er dan elk weekend een refeed moet plaatsvinden, en hoe deze dan uitziet?En wat het nu wezenlijke verschil is met keto?
-carbcycling -> dit dieet zou ik wellicht nu willen proberen. Ik heb begrepen dat er redelijk wat variatie is in dit dieet, met high, medium, en low carbs dagen. Aangezien ik mezelf n beetje ken vraag ik mij af of ik alleen high en low carb dagen kan doen in dit dieet? Of is de medium echt nodig? Ik dacht dan aan trainingsdagen (ma, wo, vr) high, en de andere dagen low. Op deze manier is er dan geen refeed nodig denk ik?
Dan had ik nog enkele algemene vragen:
- Moet je op high carb dagen gewoon onder onderhoud zitten? Dus als je aanhoud dat je 500kcal onder onderhoud eet, geldt dat dan voor zowel high (voornamelijk carb en eiwit) als low (vet en eiwit) dagen?
- Op rustdagen hardloop ik meestal. Hiermee verbruik ik ook redelijk wat kcals. Moet ik nu op deze dagen in aantal kcals toch n stuk lager blijven zitten als op KT-dagen?
- In t geval van een refeed, neem ik aan dat je boven onderhoud moet zitten. Welke richtlijn geldt hiervoor qua kcals boven onderhoud?
- Is er zoals gesteld een bepaalde volgorde qua cutschema's die beter lijkt te werken? Dus dat je carbcycling eerder gebruikt van 15 naar 10% en keto van 10 naar 7%?
Alvast bedankt voor de antwoorden
Ik heb eens rondgelezen en heb voor mezelf 3 opties gevonden:
-keto -> dit schijnt erg goed te werken, maar ik lees vaak dat dit 'vooral' handig is om onder de 10% nog flink te knalle met je vetpercentage. Dit lijkt mij een zeer goed dieet, alleen heb ik de laatste weken dus ook (denkelijk) af en toe in ketose verkeerd omdat ik echt verscheidene dagen achter mekaar minder dan de vaak gestelde grens van 50gr carbs binnenkreeg. Ik zou nu dus graag even (nog) geen keto doen. Plus dat ik nog even niet met n halve kilo gehakt wil ontbijten
Mijn vraag hier is, is keto inderdaad HET dieet om van bijvoorbeeld 10 naar 7% te gaan?-lowcarb -> het idee is hier (tenminste zo heb ik t begrepen en zelf gedaan) om bij het ontbijt carbs te nemen, en ook carbs te nemen na je training.Dit zijn je enige carbsmomenten. Verder neem je alleen carbs uit groente, die min of meer verwaarloosbaar zijn. De hamvraag voor mij is hier, omdat ik daar zelf ook mee geklungeld heb de afgelopen weken, of er dan elk weekend een refeed moet plaatsvinden, en hoe deze dan uitziet?En wat het nu wezenlijke verschil is met keto?
-carbcycling -> dit dieet zou ik wellicht nu willen proberen. Ik heb begrepen dat er redelijk wat variatie is in dit dieet, met high, medium, en low carbs dagen. Aangezien ik mezelf n beetje ken vraag ik mij af of ik alleen high en low carb dagen kan doen in dit dieet? Of is de medium echt nodig? Ik dacht dan aan trainingsdagen (ma, wo, vr) high, en de andere dagen low. Op deze manier is er dan geen refeed nodig denk ik?
Dan had ik nog enkele algemene vragen:
- Moet je op high carb dagen gewoon onder onderhoud zitten? Dus als je aanhoud dat je 500kcal onder onderhoud eet, geldt dat dan voor zowel high (voornamelijk carb en eiwit) als low (vet en eiwit) dagen?
- Op rustdagen hardloop ik meestal. Hiermee verbruik ik ook redelijk wat kcals. Moet ik nu op deze dagen in aantal kcals toch n stuk lager blijven zitten als op KT-dagen?
- In t geval van een refeed, neem ik aan dat je boven onderhoud moet zitten. Welke richtlijn geldt hiervoor qua kcals boven onderhoud?
- Is er zoals gesteld een bepaalde volgorde qua cutschema's die beter lijkt te werken? Dus dat je carbcycling eerder gebruikt van 15 naar 10% en keto van 10 naar 7%?
Alvast bedankt voor de antwoorden

Laatst bewerkt:

. Dus geen van jouw voedingschema's maar gewoon onderhoud + cardio(cardio zit in onderhoud erbij). Oja en vochtafdrijvende voeding, bepaalde groenten,fruit en groene thee