MuscleMeat

Doodstraf in Nederland

Peiling Peiling Doodstraf invoeren?

• Totaal stemmers
    95
En dat zie je dus verkeerd, als er andere mogelijkheden zijn om hem te verhinderen. Sla je hem dan toch dood puur om hem dood te slaan heb je echt wel een interessante casus.

En nogmaals, aan noodweer/noodweerexces zitten zeker wel voorwaarden verbonden.

Ik heb het dan ook niet over dood slaan om dood te slaan maar wanneer jij die kerel van je kind af slaat en hij vervolgens ergens op valt en zijn nek breekt is dat niet jouw probleem. Wanneer jij hem bewusteloos slaat en vervolgens nog 10 minuten op zijn hoofd gaat springen denk ik dat het al wat lastiger wordt maar gezien de situatie denk ik dat je nog steeds weg komt met een vrij milde straf. Pas wanneer je zo iemand in je kelder flikkert en stelselmatig foltert met de dood tot gevolg denk ik dat je een serieus probleem hebt.

In Amerika is ieder geval bij een soortgelijk incident geen enkele strafvervolging geweest.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er in Nederland zulke gevallen zijn geweest, kan me een supermarkt herinneren waar ze iemand van de trap af hadden geschopt (volgens mij geen strafvervolging) en ook een keer dat een inbreker achterna gezeten was en vervolgens met een knuppel bewerkt (wel strafvervolging).

Ik vind dat ze die kinderverkrachters en dergelijke gewoon in een geluidsdichte kamer vastgebonden moeten zetten, zonder eten of drinken tot ze sterven. Kost niks. Alleen ruimte :D <3

Ik heb het dan ook niet over dood slaan om dood te slaan maar wanneer jij die kerel van je kind af slaat en hij vervolgens ergens op valt en zijn nek breekt is dat niet jouw probleem. Wanneer jij hem bewusteloos slaat en vervolgens nog 10 minuten op zijn hoofd gaat springen denk ik dat het al wat lastiger wordt maar gezien de situatie denk ik dat je nog steeds weg komt met een vrij milde straf. Pas wanneer je zo iemand in je kelder flikkert en stelselmatig foltert met de dood tot gevolg denk ik dat je een serieus probleem hebt.

In Amerika is ieder geval bij een soortgelijk incident geen enkele strafvervolging geweest.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er in Nederland zulke gevallen zijn geweest, kan me een supermarkt herinneren waar ze iemand van de trap af hadden geschopt (volgens mij geen strafvervolging) en ook een keer dat een inbreker achterna gezeten was en vervolgens met een knuppel bewerkt (wel strafvervolging).

Dood door schuld in zulke situaties is dan ook heel wat anders als moord met voorbedachte rade.
Nogmaals, wss zou ik diegene ook omleggen, maar ik besef wel dat dat niet juist is ;)

Intredasting read is intredasting:

http://www.noodweerexces.nl/noodweerexces-wetboek-van-strafrecht.html

Dood door schuld in zulke situaties is dan ook heel wat anders als moord met voorbedachte rade.
Nogmaals, wss zou ik diegene ook omleggen, maar ik besef wel dat dat niet juist is ;)

Dat is niet dood door schuld. In dat geval spreek je van noodweer wat niet strafbaar is.

Als ik met mijn hoofd zou denken zou ik ook veelplegers, overvallers, verkrachters en ander tuig (relschoppers ed.) onder de guillotine gooien. Zulk volk kost meer geld dan het oplevert dus objectief gezien beter kwijt dan rijk.

Wauw, moet echt tof zijn om dit zo op internet te kunnen zetten zeg.

De doodstraf? Ja natuurlijk, liefst vierendelen of de guillotine, zoals hierboven vermeld. Direct ook heksenvervolgingen, pogroms, de inquisitie, etc weer invoeren. Wat we misschien beter kunnen doen is iedereen die überhaupt in contact komt met justitie/politie direct zonder proces onder het schavot te schuiven, heb je ook die vervelende proceskosten niet meer etc. Bijkomend voordeel is dat ixzxxzyx, naar ik vernomen heb, ook aan deze voorwaarden voldoet, zijn we daar ook maar meteen van af.

Moet echt wel heel wat aan de hand zijn (proportionaliteit en geen andere mogelijkheid) voordat de rechter hierin meegaat

OT:
tegen doodstraf

Precies, vooral het stukje dubbele causaliteit is hier zeer belangrijk in.
Ga maar eens aantonen dat jou handelen en daarmee het overschrijden van de grenzen van zelfverdediging een direct verband heeft met de gemoedstoestand van de persoon in die situatie.

Dat is niet dood door schuld. In dat geval spreek je van noodweer wat niet strafbaar is.

Als iemand mij in persoon niet aanvalt kan het moeilijk noodweer worden.
Als 2 mensen aan het vechten zijn en ik trek ze uit elkaar waarbij er 1 met zn hoofd verkeerd neer komt en overlijd. Dan is dat wss toch echt dood door schuld.

Wauw, moet echt tof zijn om dit zo op internet te kunnen zetten zeg.

De doodstraf? Ja natuurlijk, liefst vierendelen of de guillotine, zoals hierboven vermeld. Direct ook heksenvervolgingen, pogroms, de inquisitie, etc weer invoeren. Wat we misschien beter kunnen doen is iedereen die überhaupt in contact komt met justitie/politie direct zonder proces onder het schavot te schuiven, heb je ook die vervelende proceskosten niet meer etc. Bijkomend voordeel is dat ixzxxzyx, naar ik vernomen heb, ook aan deze voorwaarden voldoet, zijn we daar ook maar meteen van af.

Jammer voor jou alleen is dat ik buiten het verhandelen van illegaal vuurwerk en consequent te hard rijden niets gedaan heb wat bij wet verboden is.

Maar goed, blijkbaar zie jij wel het nut in van dat soort mensen dus ik ben benieuwd welk praktisch nut een overvaller heeft in het dagelijkse leven behalve het leven van werkende mensen compleet verkrachten?

Overigens zou ik t ook gewoon in het echt zeggen hoor, niemand van mijn vrienden is crimineel of heeft criminele toekomstplannen.

Ja dus wanneer jij iemand je dochter ziet verkrachten en je trapt hem van haar af waardoor hij met zijn hoofd tegen de radiator valt en overlijd mag dat gewoon :p

Wij hadden toen zo'n casus van een man die thuis sliep met zijn vriendin. Die vriendin had een ex en die was niet helemaal in orde. Die ex sluipt snachts bij die man in huis terwijl die slaapt en geeft hem een stoot op zijn gezicht (helemaal geen reden tot, gewoon jaloezie). Hierbij schreeuwt die dat die beide personen gaat vermoorden. Die man verdedigt zich en het komt tot een worstelen, waardoor die man van de trap valt. Helemaal in shock natuurlijk ( je wordt snachts aangevallen uit het niets) rent die andere man naar beneden en geeft die vent nog een klapt om zeker er van te zijn dat die niet niks terug doet.Nou die vent overlijdt dus en die man wordt veroordeeld tot tot echt een flinke gevangenis straf XD. Zou je toch ook zegge dat dit onrechtvaardig is..

Als iemand mij in persoon niet aanvalt kan het moeilijk noodweer worden.
Als 2 mensen aan het vechten zijn en ik trek ze uit elkaar waarbij er 1 met zn hoofd verkeerd neer komt en overlijd. Dan is dat wss toch echt dood door schuld.

Jawel joh. Ga de vereiste van noodweer maar af. Als jij iemand zijn leven beschermt en dat komt tot een ongeluk kun jij je zeker beroepen op noodweer. Anders zou een politieagent toch ook vaak veroordeeld kunnen worden door dood door schuld :p

Wij hadden toen zo'n casus van een man die thuis sliep met zijn vriendin. Die vriendin had een ex en die was niet helemaal in orde. Die ex sluipt snachts bij die man in huis terwijl die slaapt en geeft hem een stoot op zijn gezicht (helemaal geen reden tot, gewoon jaloezie). Hierbij schreeuwt die dat die beide personen gaat vermoorden. Die man verdedigt zich en het komt tot een worstelen, waardoor die man van de trap valt. Helemaal in shock natuurlijk ( je wordt snachts aangevallen uit het niets) rent die andere man naar beneden en geeft die vent nog een klapt om zeker er van te zijn dat die niet niks terug doet.Nou die vent overlijdt dus en die man wordt veroordeeld tot tot echt een flinke gevangenis straf XD. Zou je toch ook zegge dat dit onrechtvaardig is..

Dat mag dus niet :p

Maar wel raar dat er een zware straf op gezet is.. Meestal krijg je er wel straf voor maar geen flinke gevangenisstraf..

---------- Post added 25 November 2012 at 23:30 ----------

:roflol: Laat ze t maar bewijzen.

Jawel joh. Ga de vereiste van noodweer maar af. Als jij iemand zijn leven beschermt en dat komt tot een ongeluk kun jij je zeker beroepen op noodweer. Anders zou een politieagent toch ook vaak veroordeeld kunnen worden door dood door schuld :p

Een politieagent heeft hierin volgens mij juridisch een andere positie dan een gewone burger.

Dat mag dus niet :p

Maar wel raar dat er een zware straf op gezet is.. Meestal krijg je er wel straf voor maar geen flinke gevangenisstraf..

---------- Post added 25 November 2012 at 23:30 ----------

:roflol: Laat ze t maar bewijzen.

Ja dat klopt. Maar als jij in je slaap wordt aangevallen helemaal uit het niets door iemand die zegt ik ga je vermoorden, weet ik niet of je dan stopt haha.

2 mensen uit elkaar trekken waarna 1 valt en overlijd is gewoon een ongeluk voor zover ik weet..

Dood door schuld is volgens mij ook meer als je nalatig bent waarna iemand overlijd, denk aan een gat graven waar iemand in flikkert omdat je er geen borden om heen gezet hebt..

iemand leven daadwerkelijk redden, gaat t je idd makkelijker maken ja, dat klopt.
Bij iets waarbij het leven vd ander niet direct in het gedrag is (wat getracht zal worden te bewijzen) gaat je het toch lastig krijgen ben ik bang.

Politie heeft als taak "de burgers" te beschermen. Als die dat dus in het gedrag komt is het anders.
Mocht een agent 1 op 1 staan met een verdachte waarbij hij niet persoonlijk bedreigd wordt, maar waarbij hij wel dodelijk schiet zal ook de agent dood door schuld, of zelfs moord met voorbedachte rade aan zijn broekie krijgen ;)

Terug
Naar boven