XXL Nutrition

Door bulken of cutten?

Davenger

Advanced Bodybuilder
Waardering
72
Lengte
1m84
Massa
80kg
Vetpercentage
11%
Jo,
Om een lang verhaal kort te houden: Ik was weer begonnen met fitness met het ICF 5x5 schema, daar schoot ik niet veel mee op (met voedingsschema). Toen ben ik overgestapt naar een Push/Pull schema van Student Aesthetics en kort daarna begonnen met mn eten te tracken met behulp van de FitnessPal ben in die tijd van 70kg (ongeveer want die weegschaal was toendertijd kapot) naar nu 83.5kg gegaan (nieuwe weegschaal gekocht.) Ik gebruik nu de Fitnesspal 65 dagen en ga nu voor mijn gevoel meer vooruit. Je kan m'n trainingslog hier zien: https://forum.bodybuilding.nl/topics/davengers-traininglog.389200/ M'n fotolog: https://forum.bodybuilding.nl/topics/davengers-fotolog.391421/#post-9313382

M'n vraag was: Ik ben wel wat breder geworden maar ook met wat vet. Dus het liefst ga ik halverwege Maart beginnen met cutten 14 weken lang. Is dit een slim idee?

Ik zou als ik jou was gaan cutten als je rond een bf% van 13-14 zit en nog niet eerder, als je van plan was in maart te beginnen moet dat best lukken als je de komende tijd flink gaat eten.
cut van 14 weken vind ik zelf vrij lang maar dat kan ook komen omdat ik zelf erg snel afval in mn cut en meestal maar 6-8 weken cut.

wat is je vp%? misschien een foto zodat het makkelijker is om te oordelen?

• Topic Starter Topic Starter
Ik zou als ik jou was gaan cutten als je rond een bf% van 13-14 zit en nog niet eerder, als je van plan was in maart te beginnen moet dat best lukken als je de komende tijd flink gaat eten.
cut van 14 weken vind ik zelf vrij lang maar dat kan ook komen omdat ik zelf erg snel afval in mn cut en meestal maar 6-8 weken cut.
Hier staat m´n fotolog: https://forum.bodybuilding.nl/topics/davengers-fotolog.391421/#post-9313382
Is het n slim idee? Ik wil langzaam cutten dus 400 kcal onder kcalbehoefte met 40% eiwitten.

ziet er in mijn ogen wel goed uit. Abs zijn nog wel zichtbaar. Je zou kunnen gaan clean-bulken. Als je er echt goed shredded uit wil zien zou ik denk ik half februari/begin maart beginnen met cutten
Ik zet vandaag wel nog 'n foto erbij van hoe ik er nu precies uit zie. Op die fotos hou ik m'n buik ook beetje in en dan aanspannen haha :P

Zou sowieso niet 14 weken lang gaan cutten, ga dan nu een maand cutten, dan leanbulken, en dan nog eens cutten, ik zou me helemaal kapot ergeren om 14 weken onder onderhoud te moeten eten en niet vooruit kunnen gaan of zelfs heel gestaag wat kracht te verliezen (wat altijd een risico is als je zolang aan een stuk cut)

Zou sowieso niet 14 weken lang gaan cutten, ga dan nu een maand cutten, dan leanbulken, en dan nog eens cutten, ik zou me helemaal kapot ergeren om 14 weken onder onderhoud te moeten eten en niet vooruit kunnen gaan of zelfs heel gestaag wat kracht te verliezen (wat altijd een risico is als je zolang aan een stuk cut)
Kun je me dan wat richtlijnen geven? Van hoelang tot hoelang eerste cut? Hoelang lean bulken erna? Hoelang erna weer cutten?
Ik train vandaag (zaterdag) voor de laatste keer voordat ik m'n deload week voor de eerste keer. Dus na die deload week wil ik 1 van die 2 gaan doen!
Thnx

Lol, ik zeg in m'n post "Ga nu dan een maand cutten, en daarna weer bulken, en dan daarna cutten", en jij vraagt om richtlijnen... Volgens mij gaf ik die al redelijk. Verder dan dat is het een gevoelskwestie, je moet cutten als je je vp te hoog vindt en je moet bulken als je tevreden bent met je vp en weer progressie wilt gaan boeken. Het enige is dat je gewoon niet 14 weken achter elkaar gaat cutten omdat je dan constant onder je onderhoud zit en je risico op verlies van spiermassa veel groter is dan wanneer je in kortere cyclussen bulkt/cut. Hoe groot die cyclussen dan precies gaan zijn moet je gewoon puur op gevoel doen en in de spiegel kijken. Ikzelf zou tot ergens 8-10% cutten en dan nog 'n maandje of anderhalve maand lean bulken, en daarna echt diep gaan cutten, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur omdat ik droogstaan (mits enige massa) belangrijker vind dan een 'beest fysiek'. Maar dat is persoonlijke voorkeur, dus je moet zelf kiezen wat voor je gevoel het beste is. Het enige wat ik afraad is meer dan 2 maanden aan een stuk cutten, eigenlijk zou ik al zeggen dat al enigszins te lang is

ik zou nu nog niet gaan cutten maat, abs nog redelijk zichtbaar en het is nog januari, zou nog ff doorgaan met bulken of het nou lean bulk is of niet dat maakt in principe niet uit je moet nog ff wat gewicht./vp% stacken en dan rond maart die cut gaan beginnen.
volgens mij heb je een vrij snel metabolisme dus na een maand of 2 cutten zul je al flink wat strakker zijn plus de massa van die bulk hebben.
zo zou ik het doen.

ben het trouwens wel met mushral eens dat je niet 14 weken moet gaan cutten maar wat ik al eerder zei gewoon een week of 8 tot max 10

ik zou nu nog niet gaan cutten maat, abs nog redelijk zichtbaar en het is nog januari, zou nog ff doorgaan met bulken of het nou lean bulk is of niet dat maakt in principe niet uit je moet nog ff wat gewicht./vp% stacken en dan rond maart die cut gaan beginnen.
volgens mij heb je een vrij snel metabolisme dus na een maand of 2 cutten zul je al flink wat strakker zijn plus de massa van die bulk hebben.
zo zou ik het doen.
Thanks bro!

Terug
Naar boven