MuscleMeat

Door spierpijn heen trainen

dat gedeelte van het belemmeren van de groei.. tja, ik weet niet. mij is altijd verteld dat dat fabeltjes zijn.

zou graag eens daadwerkelijk willen weten hoe het zit.

dat gedeelte van het belemmeren van de groei.. tja, ik weet niet. mij is altijd verteld dat dat fabeltjes zijn.

zou graag eens daadwerkelijk willen weten hoe het zit.

Ja 100% zeker kan ik het natuurlijk ook niet weten maar ik vind het wel logisch klinken. Als je hard traint maak je de spier "kapot" als je m niet helemaal laat helen blijft ie dus "kapot" in zekere zin.

Ach ja, who knows. Ik probeer het iig altijd te vermijden ;)

ik zou de dag na beentraining geen cardio doen, geef je benen iig 1 dag volledige rust. Doe dan eerst een deel van je bovenlichaam en pak een dag later cardio.

Cardio is juist bevorderend voor herstel.

En ja trainen met spierpijn kan prima
En nee trainen met een blessure/overtraining is niet prima
En nee je hebt niet beter getrained als je spierpijn hebt

Zo dames, jopske heeft gesproken; carry on :rolleyes:

Cardio is juist bevorderend voor herstel.

En ja trainen met spierpijn kan prima
En nee trainen met een blessure/overtraining is niet prima
En nee je hebt niet beter getrained als je spierpijn hebt

+1
KT kan ook wel, maar dan met max. 75% van het gewicht dat je normaal gebruikt. Ik heb al lang geen spierpijn meer gehad, maar de 2 boven genoemde methoden hielpen bij mij erg goed.

Waar heb je het over dude??

Spierpijn geeft aan dat je spier aan het herstellen is. Als je spierpijn niet weg is, is je spier niet volledig hersteld. Toch gaan trainen betekent dus een nog herstellende spier (over)belasten.

Waarom moet je dat niet doen?

1. het belemmert de groei omdat je de kans niet krijgt om te helen.

2. op langere termijn is de kans om overtrained te raken veel groter.

Wil je dus zeker weten dat je optimale groei behaalt en de kans op blessures zo klein mogelijk houden moet je niet op spierpijn trainen.

Edit: voor de beginners onder ons. Dat betekent niet dat je super weinig zal kunnen trainen. Naarmate je vordert zul je steeds minder vaak spierpijn hebben

Het belemmert de groei helemaal niet. Spierpijn is al geen goede indicator voor groei plus is de proteine synthese 36 tot 48 verhoogd naar een training. Je wilt dus binnen die tijd opnieuw een prikkel afgeven om daar maximaal gebruik van te kunnen maken i.e. FB of UB/LB.

Overtraint raken is al helemaal BS. Die term word gewoonweg misbruikt. Men moet een leren om het verschill tussen overreachen en overtrainen goed te begrijpen. Overtraint raakt men alleen als iemand maanden achtereen overreached. Ben je eenmaal overtraint dan ben je het komende half jaar tot jaar wel uit de running. Overreachen daarintegen kan prima en is vaak zelf een doelstelling voor bepaalde vormen van training.

je moet niet de spiergroep gaan zitten trainen waar je spierpijn hebt, andere spiergroepen kunnen wel, zolang je niets overlapt...
Als je spierpijn in je borst hebt en je gaat je borst trainen heb je dikke kans op blessures en vooral: heeft geen nut, het moet eerst herstellen...je maakt elke training spieren "kapot," nadat deze spieren hersteld zijn, zijn ze sterker geworden...ga je op de helft van het herstel het verder kapot maken, word je niet NOG sterker, het werkt alleen maar averechts...kom op...beetje logisch blijven denken

je moet niet de spiergroep gaan zitten trainen waar je spierpijn hebt, andere spiergroepen kunnen wel, zolang je niets overlapt...
Als je spierpijn in je borst hebt en je gaat je borst trainen heb je dikke kans op blessures en vooral: heeft geen nut, het moet eerst herstellen...je maakt elke training spieren "kapot," nadat deze spieren hersteld zijn, zijn ze sterker geworden...ga je op de helft van het herstel het verder kapot maken, word je niet NOG sterker, het werkt alleen maar averechts...kom op...beetje logisch blijven denken
Spierpijn is geen indicatie voor groei:rolleyes:

Nee, dat is een bepaalde trainingsmethode. Hierbij helpt iemand het gewicht omhoog en je laat het zelf omlaag.

Dat is echter niet waar supreme het over had. Een rep heeft 2 richtingen: concentric (van je lichaam weg, bv. duwen bij bench press) en excentric (naar je lichaam toe bv laten zakken bij bench press.) Bij oefeningen met een lange trage excentrische beweging, bv. squat zul je meer spierpijn hebben dan bij oefeningen die geen of amper excentrische beweging hebben zoals power cleans.

weet je dit zeker? is het niet zo dat een spierbuiger, concentrisch is en een spierstrekker excentrisch. dus bij bijv dumbbell curls is het concentische gedeelte de biceps en het excenrische gedeelte, de spierstrekker, de triceps.

Het belemmert de groei helemaal niet. Spierpijn is al geen goede indicator voor groei plus is de proteine synthese 36 tot 48 verhoogd naar een training. Je wilt dus binnen die tijd opnieuw een prikkel afgeven om daar maximaal gebruik van te kunnen maken i.e. FB of UB/LB.

Overtraint raken is al helemaal BS. Die term word gewoonweg misbruikt. Men moet een leren om het verschill tussen overreachen en overtrainen goed te begrijpen. Overtraint raakt men alleen als iemand maanden achtereen overreached. Ben je eenmaal overtraint dan ben je het komende half jaar tot jaar wel uit de running. Overreachen daarintegen kan prima en is vaak zelf een doelstelling voor bepaalde vormen van training.

als ik maandag een beetje spierpijn heb van een training van zaterdag doet het bij het opwarmzetje al loeipijn. als je dan toch zwaar door gaat trainen heb je minstens een week spierpijn. op het moment dat je nog spierpijn hebt is je spier nog niet herstelt en heb je ook minder kracht erin als je dan toch weer gaat trainen kom je nog meer in een neerwaartse spiraal terecht en zul je alleen maar in kracht afnemen. kijk anders ff in dat topic van de week over supercompensatie. spierpijn is geen indicatie voor groei maar het betekent wel dat je spier nog niet voldoende is hersteld. men wil hier alleen maar mee zeggen dat je spier gewend is geraakt aan de manier van training en daarom geen spierpijn meer krijgt maar evengoed wel kan groeien. het is echter wel goed om te streven naar spierpijn imo.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven