AndroidHealthClinic

Doorgaan met bulken, of nu cutten?

wittepinda

Cool Novice
Waardering
5
Hey DBB,

Sinds een 8-tal weken ben ik begonnen met Starting Strength als ecto, verder nog nooit echt iets aan sport gedaan buiten hardlopen. Ik wil graag massa aanzetten, maar ik denk dat ik nu teveel aan het doorschieten ben gezien de snelle toename in gewicht.

Stats toen:
Lengte: 192cm
Gewicht: 68kg (serieus)

Stats nu na een bulk van ~10 weken:
Gewicht: 91kg (toename 23 kg)

Redelijke increments elke week, dus op zich ben ik wel blij hiermee.

DL: 3x5x110
SQ: 3x5x75
BP: 3x5x56kg
En wegens zwakke bureauschouders + arm uit de kom revalidatie
OHP: 3x5x31
PC: 5x3x24 (sinds een weekje begonnen)

Buiten het feit dat mijn schouders relatief gezien een beetje achterlopen, weet ik nu niet of ik nou moet doorgaan met bulken of weer moet gaan cutten sinds mijn gewicht zeer snel toe is genomen. Vetpercentage is logischerwijs behoorlijk toegenomen, hoewel ik dit nog niet objectief heb kunnen meten, vanwege ondergewicht (68kg) naar relatief normaler gewicht (91kg) in een vrij korte tijd.

Voedingsschema is zoals in de bijlage kan worden afgelezen. De kip kan ook een evenredige hoeveelheid koe of vis zijn en de rijst zoals opgegeven is ongekookt. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik groente en fruit uit het schema heb gelaten, omdat dit letterlijk elke dag verschilt. Dit is meestal 150-200 gram aan een mix van broccoli/paprika/champignons/uien/tomaat etc, en 2 tot 3 stuks fruit tussen de maaltijden in bijvoorbeeld ergens tussen 12:00 - 18:00 zoals banaan, kiwi, sinaasappel, pruim etc.

Zoals kan worden gezien zit ik dus ongeveer 1.020 calorieën boven onderhoud als men Harrus aanhoudt en 1.150 als men Katch-McArdle aanhoudt.

Schedule.jpg

2,3 kilo per week, dat is wel veel.
Je eet naar mijn mening wel erg veel, 4200 kcal per dag.
lijkt me force feeding.

wellicht iets lager gaan in calorieën? 23KG in 10 weken is nl. best veel:eek:

Plaats is wat foto's van jezelf, dan kunnen we beter oordelen..

• Topic Starter Topic Starter
wellicht iets lager gaan in calorieën? 23KG in 10 weken is nl. best veel:eek:

Plaats is wat foto's van jezelf, dan kunnen we beter oordelen..
Zal ik vanavond proberen te regelen. Ik begrijp dat het moeilijk is om iets over alleen rauwe gegevens te kunnen zeggen.

wat is je vetpercentage?(schatting) imo kan je beter niet boven de 20% komen in een bulk, dan word het tijd om te cutten.

Meer dan een paar honderd gram per week bijkomen zal zinloos zijn omdat je nooit zoveel spiermassa aan kunt maken. Ik denk dat alleen een belachelijk hoog vetpercentage het winnen van spiermassa in de weg kan zitten dus om te gainen hoef je niet eerst te cutten. Als je echter ontevreden bent met je huidige vet% zou je het wel kunnen doen. Dan de volgende "bulk" wat rustiger en gecontroleerder want de tijd die je nu nodig hebt om te cutten kun je geen spiermassa aanzetten (hoewel dat als beginner misschien nog wel lukt).
Ga voor max 500 kcal boven je onderhoud. Op rustdagen zou je wat minder kunnen nemen. Met een cut probeer ik zelf 500 gram per week te verliezen om zoveel mogelijk kracht te behouden. Als jij meer gewicht kunt verliezen zonder in te leveren op kracht is dat ook prima.

Hangt puur af van je vp

Als je van 20% vp naar ( in mijn ogen ) een mooi vetpercentage van 10-11% cut is dat Wel een zwaar heftige cut man. Zou niet boven de 16% gaan. Maar dat is ieder voor zich.

Als ik je lengte niet wist dan zou ik gezegd hebben BS..

Maar op je lengte was je ferm ondergewicht op 68kilo, ik was ook zo en de eerste weken kwam ik ook flink bij, je lichaam is kleine hoeveelheden gewend en dan opeens groot eten is een schok voor je lichaam.. Was toch in mijn geval..

Nouja, ik zou gwn kijken naar je VP, als die hoog is zou ik cutten, als die onder de 14% zit zou ik persoonlijk door bulken en in de zomer zwaar cutten.. My 2 cents

Terug
Naar boven