XXL Nutrition

Dopingcommissie

Vriend van me is een keer opgepakt bij een festival met 8 xtc pillen op zak; nachtje blijven en ruim 600eu boete (plus strafblad). Dat is bezit van verboden middelen voor eigen gebruik, hard drugs in dat geval.

Steroïde zijn geen (hard) drugs imo, valt eerder onder het bezit van medicijnen zonder dokters voorschrift lijkt me.

8 pillen is geen eigen gebruik ;)

1 pil is eigen gebruik en krijg je dan ook geen boete voor, of 5gram hasj/wiet of 0,5gr coke. Alles daarboven word bestraft.

Aangehouden oke, rijbewijs, verzekeringpapieren en auto papieren tonen en klaar. Waarom werd je gefouieerd? Dat snap ik niet. Ze fouieren alleen als je mee gaat met hun zodra je geen scherpe voorwerpen bij je hebt. En hoe kan een dagelijkse flik weten wat voor medicatie's winstrol zijn..

Waarschijnlijk trokken ze gewoon zijn naam na in het systeem van de politie en kwamen ze erachter dat meneer bekend is bij de politie en geregistreerd staat als drugsgebruiker. Een makkelijke reden om zijn auto eens te doorzoeken.

1 pil is eigen gebruik en krijg je dan ook geen boete voor, of 5gram hasj/wiet of 0,5gr coke. Alles daarboven word bestraft.

1 pil is eigen gebruik maar 8 pillen niet? Op 1 pil ga je niet het hele weekend feesten ofzo.. als je nou 500 pillen op zak had oke.. maar 8 pillen zie ik gewoon als eigen gebruik. Wie heeft dat vastgesteld eigenlijk?

je bent wel aardig op de hoogte van de wetgeving trouwens:eyes:

Lijkt me niet dat je nog zoveel gaat moeten betalen. Als je niet traint in sportverband (gym) mogen ze ook niet zomaar een test afnemen. Je gaat dus enkel moeten betalen voor het bezit van verboden middelen.
Als ik jouw was zou ik even mailen naar de dopingcomissie , die zullen je wel wat meer info kunnen geven.

• Topic Starter Topic Starter
Lijkt me niet dat je nog zoveel gaat moeten betalen. Als je niet traint in sportverband (gym) mogen ze ook niet zomaar een test afnemen. Je gaat dus enkel moeten betalen voor het bezit van verboden middelen.
Als ik jouw was zou ik even mailen naar de dopingcomissie , die zullen je wel wat meer info kunnen geven.

Thx, heb idd gister gemaild. Maar nog geen antwoord.

1 pil is eigen gebruik maar 8 pillen niet? Op 1 pil ga je niet het hele weekend feesten ofzo.. als je nou 500 pillen op zak had oke.. maar 8 pillen zie ik gewoon als eigen gebruik. Wie heeft dat vastgesteld eigenlijk?

Haha nee dat word lastig, meestal is die bij mij in 1 keer al verdwenen :D en dan gaan er op een dagje wel richting de 3 goede knallers doorheen.

Google my friend ;) Een keer opgezocht hoe erg ik de lul zou zijn als ik gepakt zou zijn bij een festival. boven die hoeveelheden is het 50 euro per eenheid uit me hoofd met een startbedrag. Dat zal dan wel 200 euro zijn want dan klopt het met die 600 euro.

Maargoed aas staat inderdaad niet op de lijst 1 van verboden middelen dus eigenlijk geen idee hoe ze dat hier zouden bestraffen als je het in het openbaar zou zetten. Voor bezit krijg je geen boete in ieder geval. In beslagname wel denk ik.

in België is het 3gram wiet. Alleen is er in Antwerpen (ergens anders misschien ook, dat weet ik niet) al een nultolerantie. Mijn broer hebben ze gefouilleerd en een bijna leeg zakje wiet gevonden (nog enkele kruimels) en moest dit afgeven en direct 75euro betalen.

Als je wordt gepakt op een festival kom je er soms wel vanaf met gebruikershoeveelheid hoor. Als de security je pakt kunnen ze het soms nog wel een beetje door de vingers zien als je 3 pillen bij hebt ipv 1. Als het de politie is, ben je gefuckt :)

Dat is het grote nadeel hier de laatste tijd in Belgie. Iedereen stemt rechts want 'al die marokkanen en n*gers moeten buiten...' maar dit betekent ook strengere controles op alles en nog wat, nog minder privacy etc. Paar jaar geleden wou het vlaams belang in onze gemeente een avondklok instellen voor de -21-jarigen en camera's met gezichtsherkenning plaatsen als ze de gemeenteverkiezingen wonnen. Zodat de jongeren die in overtreding waren onmiddellijk gezien werden. Gelukkig hebben ze niet gewonnen maar ze hadden toch vele stemmen, om maar een voorbeeld te geven hoe achterlijk de meesten hier zijn.

Maar achjah, er zullen overal wel positieve en negatieve dingen zijn.

Er is hier redelijk veel die mij stoort, en die niet correct is, en die je advocaat had moeten aanklagen.

Je weigerde de test in de gym en ze hebben toch een huiszoeking gedaan ? Op welke basis ? Ze kunnen je een geldboete opleggen daarvoor, maar er is geen bewijs van criminele activiteit en geen grond voor een huiszoeking. heb je de huiszoekingspapieren gecontroleerd ? Ten tweede kan deze geldboete ook niet ingeboekt worden als een inbreuk, of op je strafblad komen omdat, opnieuw, er geen bewijs is van criminele activiteit.

Wat ons brengt bij de tweede infractie, waar er inderdaad geen precedent is (tenzij je andere veroordelingen hebt voor al dan niet gerelateerde feiten ?) en dus ook geen reden waarom je gefouilleerd had moeten worden of je auto doorzocht. Dit zijn natuurlijk dingen die je moet weten, maar in beide situaties had je veel meer vragen moeten stellen, onder andere op welke grond ze je wagen doorzochten, want mag alleen bij verdenking van criminele activiteit. Zelfs je paspoort vragen op straat of in de gym mag een agent enkel als er een vermoeden van misdrijf is, en dan moet je uitdrukkelijk vragen waarvan je verdacht wordt en waarom, temeer omdat dit een grond voor discriminatie kan zijn als blijkt dat het vermoeden ongegrond was en er niets gevonden wordt.

Een fikse boete mag je zeker verwachten. Is enige drijfveer in het belgische gerechtssysteem : je zo snel mogelijk in het systeem krijgen, waarbij elk feit een recidive wordt en ze je meer geld kunnen aftroggelen.

Dat dit nog nooit aanhangig is gemaakt bij het Europees Hof van Justitie, wordt hiermee vast wel een verdrag geschonden misschien zelfs wel het EVRM

Ben je positief dan al bij een urinestaaltje als je enkel winny hebt gebruikt?

Ken ook iemand die altijd een paar ML's urine van een natty heeft in een staaltje tijdens het gymen om een controle te omzeilen. Mooie binnenzak in zijn broek daarvoor, heeft hem zelfs 1x gered haha

Ken ook iemand die altijd een paar ML's urine van een natty heeft in een staaltje tijdens het gymen om een controle te omzeilen. Mooie binnenzak in zijn broek daarvoor, heeft hem zelfs 1x gered haha

Lekker om met de pis van iemand anders in je broekzak te trainen

Dat dit nog nooit aanhangig is gemaakt bij het Europees Hof van Justitie, wordt hiermee vast wel een verdrag geschonden misschien zelfs wel het EVRM

Het is compleet onwettelijk, het vlaams dopingdecreet was zelfs nooit bedoeld om recreatieve athleten te testen, dat is zelfs letterlijk gezegd geweest op de commissie die het beoordeelde. het was enkel bedoeld als wettelijk kader voor het testen van profathleten buiten competitie. Het is een complete schending van de privacy.

Helaas is de kost en moeite om dit voor het europees hof te brengen te groot, en zijn belgjes te braaf in het algemeen, laat staan dat ze genoeg ballen hebben om zich openlijk te verenigen tegen het recht op dopingtesten in gyms. Nochtans zou het bijna op principe alleen onmiddelijk een gewonnen zaak zijn, want is schending van privacy, discriminatie, en ga zo maar verder.

---------- Toegevoegd om 17:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:04 ----------

Zeker, detectielimieten zijn zelfs van die aard dat je tien maand na gebruik van normale dosis winny nog positief kan testen. Ze zullen kostenbesparend natuurlijk niet altijd op alles testen, maar is haast onmogelijk te achterhalen waarop wel of niet, laat staan in te schatten wanneer het gaat gebeuren. Je bent ALTIJD beter af door principieel de test te weigeren omdat je gerechterlijk niets verkeerd doet.

Zou niet lukken, ze staan er letterlijk op te kijken hoor. Daarom dat het zo'n grove schending van privacy is. Ze verplichten je eigenlijk van je lid te tonen en ze doen je plassen waar ze op staan te kijken. Dat is op zen minst overdreven vernederend gedrag.

Zou niet lukken, ze staan er letterlijk op te kijken hoor. Daarom dat het zo'n grove schending van privacy is. Ze verplichten je eigenlijk van je lid te tonen en ze doen je plassen waar ze op staan te kijken. Dat is op zen minst overdreven vernederend gedrag.

In de (toen nog) Healthcity van Hasselt-centrum mochten ze nog wel het gewoon in de wc van de kleedkamer doen (dit was wel nog in 2005).

Het is compleet onwettelijk, het vlaams dopingdecreet was zelfs nooit bedoeld om recreatieve athleten te testen, dat is zelfs letterlijk gezegd geweest op de commissie die het beoordeelde. het was enkel bedoeld als wettelijk kader voor het testen van profathleten buiten competitie. Het is een complete schending van de privacy.

Verschil is dat het in België als drugs beschouwt word en niet als doping ;)

Verschil is dat het in België als drugs beschouwt word en niet als doping ;)

Dan zou het al helemaal niet meer wettelijk zijn, want is nog NOOIT een huiszoekingsbevel geweest voor positieve drugsplas, laat staan een standaard geldboete. Dat gebeurt enkel bij redelijke aanname dat er sprake is van verkoop.

Hoe je het ook draait of keert, de huidige aanpak is niet wettelijk. Zeker niet volgens europese wetgeving, recht op privacy en zo verder.

• Topic Starter Topic Starter
D-day vandaag, om 14u in brussel.

Hopelijk geen super boete

Terug
Naar boven