Goedemiddag,
Ik was spijtig genoeg te laat om nog tijdens de uitzending te kunnen reageren, toch zou ik graag mijn mening hierover geven omdat ik van mening ben dat die weinig of niet naar voren is gekomen. Steeds weer wordt de fitness wereld en het gebruik van doping daarin veroordeeld waar het maar kan waarbij de vergelijking tussen een persoon die doping neemt en een complete randdebiel opnieuw en opnieuw gemaakt wordt.
In tegenstelling tot populair volkswijsheden valt men niet dood bij het innemen van deze producten, ik zeg niet dat er geen bijwerkingen zijn maar dat deze zwaar overdreven zijn. Alle claims over lange termijn effecten zijn complete larie omdat er nog nooit studie's naar gedaan zijn, wegens immoreel verklaard. De doembeelden die geschetst worden over doden door doping (en anabole steroïden specifiek) zijn grotendeels niet waar of op foute veronderstellingen gebaseerd. Bij veel overlijdens die aan het gebruik van anabole steroïden worden gelinkt blijkt die link toch niet zo heel duidelijk te zijn, waar het eerder een katalyserende rol dan een oorzaak is.
Over doping in competitieverband heb ik geen echte mening aangezien dit de verantwoordelijkheid van de organisatie's maar als mensen recreatief sporten en hierbij deze producten gebruiken om hun eigen fysiek te verbeteren zou niemand hier tussen moeten komen. Zeker niet omdat zo'n aanpak eigenlijk het "probleem" van doping enkel verergerd. Prohibitie van doping leidt niet tot het verdwijnen ervan maar tot het ontstaan van een zwarte markt met alle gevolgen vandien. Ook de informatie omtrent het gebruik van deze producten verdwijnt en het enige dat overblijft is wat in de fitness wereld "broscience" genoemd wordt. Zogenaamde feiten die op nul komma nul gebaseerd zijn
Een betere aanpak van het probleem is een begeleiding van de gebruikers in een goed ondersteunde omgeving waarbij dokters, eigenaars van fitnesscentra en mensen die zelf gebruiken aangeleerd worden hoe om te gaan met doping. Het veilig gebruik van anabole steroïden is goed mogelijk wanneer men zeker is van de inhoud van de producten en met voeding en supplementen de kuur ondersteund. Dingen zoals een nakuur en geregelde doktersbezoeken voor bloedwaarden zijn hier dingen onmisbaar zijn.
Over het beeld van de complete randdebiel of "meathead" dat circuleert over de gemiddelde, al dan niet amateur, bodybuilder. Er is een immense hoeveelheid wilskracht en motivatie nodig om te doen wat deze mensen doen, dag in dag uit trainen en dieten in combinatie met een gewone job is enorm uitputtend. Amateur bodybuilding is de grootste understatement uitgevonden, het is niet zoals amateur zaalvoetbal of een andere sport. Het vergt jarenlange voorbereiding om ook maar in de buurt van de amateur top te komen. Hun prestatie's afdoen als "o het is niet echt want ze gebruiken doping" is niets dan het proberen goedpraten van de eigen tekortkomingen.