Wat hierboven ook al genoemd wordt; voeding is de basis, supplementen slechts een toevoeging. Zorg eerst dat de basis in orde is. Honderden euro's aan supps uitgeven is gewoon zonde. Besteed liever je geld aan eieren, kwark, kip, biefstuk en ga maar door. Daarnaast kun je eiwitten, creatine en een goede multivitamine overwegen. Anabolic Halo is een aanrader, creapure ook (B&F huismerk bijvoorbeeld. Mocht je die niet vertrouwen heb je voor een paar euro meer een merk als Universal of Musclepharm)
Thanks voor je advies

! voor mijn gevoel heb ik de voeding op orde. Zie hieronder mijn schema. Kijk maar even of je daar advies voor kunt geven.
Waarom post je niet je hele voedingsschema ipv alleen de macro's?
Dit heb ik in eerdere reacties toegevoegd. Bedoel je dit, of?
"als ik geen tijd heb om tussendoor te eten neem ik een shake"
Hopelijk is dit een uitzondering aangezien een eiwit shake geen maaltijd is.
Yep, de shake drink ik een keer in de 3 weken.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik 3x per week fitness en 3x per week voetbal.
Dit is mijn voedingsschema sinds november:
6:30 - Havermout met pindakaas en banaan;
9:00 - 2-3 boterhammen pindakaas;
12:00 - 2 boterhammen met ei (zonder eigeel) met een banaan en mandarijn/appel;
14:00 - 2-3 boterhammen met kipfilet of pindakaas;
16:00 - 2 boterhammen met pindakaas;
18:00-19:00 - Avondeten (rijst ongekookt, kipfilet of ander mager vlees, spruitjes, bonen (groente));
21:00-22:00 - Ongezouten noten (50 gr), kwark (250gr) en een micellar casein shake.
Altijd na het trainen een post workout of boterhammen met een appel.
over het algemeen wel, ik kan me soms flink storen aan mensen die roepen naar een beginner dat hij zijn voeding niet op orde heeft gezien zijn stats etc.
als je voedingsschema on point is ga je alsnog niet na een korte periode "goede" stats hebben dit heeft zoals iedereen weet tijd nodig.
en dan nog het feit dat deze stats nog vrijwel weinig zeggend zijn, weet jij waar deze persoon vandaan komt? en hoe hij eruit ziet zonder foto's te posten?
uit eigen ervaring weet ik dat er nog grote verschillen in gewicht kunnen zijn terwijl dit op het oog helemaal niet zo is.
ik bedoel hiermee dat er best mensen zijn die dezelfde lengte hebben en ongeveer hetzelfde BF maar toch een aardig verschil in KG's de lichtere persoon er toch veel buffer uit kan zien.
ja, ik heb eigenlijk helemaal geen goede stats he....
maar ik train 1,5 jaar zo'n beetje, kom van 51KG en zit nog op een aardig VP..
4000Kcal op 68kg, ja dat is erg veel maar er zijn mensen met een erg snel metabolisme!
zelf (clean) Bulk ik ook op 4000Kcal's op een 72-74KG lichaamsgewicht.
---------- Toegevoegd om 08:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:31 ----------
OT: je zou inprincipe alles kunnen schrappen, creatine zou evt. een toevoeging kunnen zijn.
maar dit is ook maar weer voorkeurgebonden zo zou je prima iets van kip/tonijn/steak of iets kunnen eten na de training al is een Whey shake natuurlijk gemakkelijker.
ook kun je de Caseine eiwit nemen voor het slapen, maar je kan dit prima vervangen door wat magere Kwark wat ook nog eens meer opvulling geeft.
de Silk amino's zou ik direct laten vallen, al helemaal als je aan het bulken bent en dus een overvloed aan kcal's binnen krijgt.
Pre-workout is niet nodig natuurlijk maar ik gebruik het zelf ook 2-3 pweek. dit kan na voorkeur gebruikt worden als jij hier je training van verbeterd.
verder komt het er dus eigenlijk op neer wat jij wil.
Bedankt voor je advies! Ik waardeer het echt! Ik gebruik de pre-workout eigenlijk alleen als ik moe ben. Na een dag gewerkt te hebben, voel ik me niet altijd oké en na zo'n pre-workout kan ik er tegenaan. Ik gebruik het max 1x in de week.
Na 20jr sporten prive, voor defensie/werk weet ik ook wel waar ik over praat
Maar goed ik ben hier niet om jouw te flamen maar om hem te proberen te helpen.
Jij zegt dat het TE VEEL is. Kun jij mij uitleggen in wat voor zin 'Te veel'? Dan snap ik ook wat je bedoeld.