MuscleMeat

Eerst cutten of bulken?

renzone

Novice
Waardering
0
Joo,

Dit is de eerste keer dat ik post in dit forum, ik zit namelijk al een lange tijd te twijfelen of ik eerst moet afvallen of eerst moet bulken. Deze twijfel heeft me al maanden aan het afwisselen gehouden en doordat ik niet weet wat ik moet doen, vind ik het ook moeilijk om uiteindelijk de motivatie te houden.
Ik ben 18 jaar, ben ongeveer 1.92-1.94, weeg ongeveer 75.

Mijn uiteindelijke doel is om slank te worden en slank te blijven, en dat ik daarbij gewoon spiermassa kan opbouwen. Ik heb dus onderzoek gedaan om te kijken of ik nou het beste eerst kan afvallen of bulken, en ik lees dus dat je meer vet verbrand als je meer spiermassa hebt, dus dat afvallen daarna ook makkelijker zal gaan. Het probleem hierbij lijkt mij dat je die hard verdiende spiermassa deels kwijt raakt tijdens het afvallen.
Hierdoor zit ik dus te denken om eerst af te vallen zodat ik me daar geen zorgen om hoef te maken, en wanneer ik slank ben, kan ik mijn voortgang ook beter zien. Maar het probleem hierbij is dat ik het diëten al zo vaak heb geprobeerd, maar het blijft zo moeilijk om vol te houden. Vooral omdat ik zo graag wil beginnen met krachttraining, dat ik me daar ook weer op ga focussen.

Dit dilemma heb ik al zo'n 2 jaar(!), en al die tijd heb ik een beetje afgewisseld. Het laagste getal dat ik in die periode heb kunnen bereiken was 69 kilo. Maar uiteindelijk zijn die er allemaal weer bijgekomen.

Ik wil me nu echt eens gaan inzetten, zodat ik aan het eind van de zomer of begin winter echt resultaten kan zien. Maar hiervoor heb ik echt een solid antwoord nodig op de vraag; eerst krachttraining tot het gewenste aantal spiermassa, of afvallen tot het gewenste uiterlijk en daarna krachttraining tot ik er genoeg van krijg?

Als het nodig is kan ik foto's maken van hoe ik er nu uitzie, zodat je meer een idee kunt krijgen van wat de beste keuze zal zijn. Ik heb al redelijk wat spiermassa, wat grotendeels bedekt is door vet. Ik heb een beetje een onderkin (die ik echt kwijt wil), vetrollen als ik zit, maar mijn sixpack is zichtbaar als ik aanspan (je kunt hem bijna niet voelen door het vet).

Ik hoop dat iemand mij eindelijk eens op het rechte pad kan zetten, zodat ik er met vol vertrouwen voor kan gaan, zonder me af te vragen of ik wel het juiste doe.

Thx!

Foto's zeggen altijd meer dan alleen woorden.
Maar aan je lengte te zien icm je gewicht zou ik eerst eens lekker gaan trainen en meer gaan eten. :)

Ben even groot als jou, ik weeg enkel meer. En ik zou voor mezelf zeggen datk eerst moet bulke & dan cutten.

de vraagstelling is verkeerd. Het is niet de vraag eerst krachttraining of eerst voeding. Beiden tegelijk.

training... kracht schema. Minimaal 3 dagen per week
Ik zou Starting strength of stronglifts aanraden

Tevens Voedingsschema maken.
Onderhoudsbehoefte berekenen rekening houdend met je krachttraining
je schema maken op of iets boven behoefte
Dit een aantal weken volgen en kijken wat je lichaam doet qua gewicht en vetpercentage.

Als je pas begint met krachttraining en dit goed oppakt heb je veel kans dat je zowel spieren gaat kweken en vetverliezen.
In dat geval zal je gewicht hetzelfde blijven of licht stijgen terwijl je vetpercentage zakt.

echt bulken en cutten komt dan in de vervolgperiode

Gewoon gaan (clean)bulken. Ik ben zelf ook ong. 1.92, begonnen bij 73kg en ik was toen veels te mager, net als jij dus. Daarom gewoon veel eten en zeker niet gaan cutten, als je nu gaat cutten wordt je nog meer bot dan je al bent.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de snelle reacties :)

Foto's zeggen altijd meer dan alleen woorden.
Maar aan je lengte te zien icm je gewicht zou ik eerst eens lekker gaan trainen en meer gaan eten. :)

Ik heb foto's gemaakt in de bijlage.

de vraagstelling is verkeerd. Het is niet de vraag eerst krachttraining of eerst voeding. Beiden tegelijk.

training... kracht schema. Minimaal 3 dagen per week
Ik zou Starting strength of stronglifts aanraden

Tevens Voedingsschema maken.
Onderhoudsbehoefte berekenen rekening houdend met je krachttraining
je schema maken op of iets boven behoefte
Dit een aantal weken volgen en kijken wat je lichaam doet qua gewicht en vetpercentage.

Als je pas begint met krachttraining en dit goed oppakt heb je veel kans dat je zowel spieren gaat kweken en vetverliezen.
In dat geval zal je gewicht hetzelfde blijven of licht stijgen terwijl je vetpercentage zakt.

echt bulken en cutten komt dan in de vervolgperiode

Bedoel je dat je met krachttraining alleen, en beheerste voeding (geen gesnoep enz), je mogelijk aan de voorwaarden voldoet om vet kwijt te raken terwijl je spiermassa opbouwt? Ik heb namelijk gelezen dat dat bijna onmogelijk is en dat je beter om en om kunt afwisselen, cutten dan bulken dan weer cutten.
Maar als dit wel te doen is, is het dan noodzakelijk om allerlei schema's te maken en plannen te maken? Want qua avondeten bepaal ik niks vanwege mijn ouders. Alleen ontbijt en tussendoortjes (waarvan ik dus vanaf moet blijven).
Ik heb wel een pot whey perfection gekocht en me vandaag aangemeld voor een sportschool, dus ik weet niet of ik het met normaal avondeten (kip, vlees), pindakaas/kipfilet op brood, tussendoor wat gezouten pinda's, en een eiwitshake na een dagje fitnessen genoeg is voor mij?

Zou ik dan ook nog cardio moeten doen na de krachttraining? Want dit suggereer je niet in je post.

Gewoon gaan (clean)bulken. Ik ben zelf ook ong. 1.92, begonnen bij 73kg en ik was toen veels te mager, net als jij dus. Daarom gewoon veel eten en zeker niet gaan cutten, als je nu gaat cutten wordt je nog meer bot dan je al bent.

Ik heb foto's geupload, ik ben alles behalve mager, dus als ik nu ga cutten word ik misschien al redelijk ripped denk ik. De spiermassa die ik nu al heb is bedekt met vet :/

IMG_0429.jpg

IMG_0430.jpg

IMG_0431.jpg

IMG_0432.jpg

IMG_0433.jpg

Ja je wordt wel ripped maar er is niet heel veel massa als ik de foto's beoordeel. Ik zou zeker voor een clean bulk gaan aangezien het vet percentage echt niet heel hoog is. Je lengte / gewicht verhouding zegt al genoeg.

Clean bulk

Je staat niet echt hoog in vetpercentage dus ik zou er gewoon een clean bulk tegenaan knallen :)

Vrouwen zijn slank als man ben je gewoon een ielig mannetje.
Wat is het verschil met iemand die 75 kilo weegt en iemand die 75 kilo weegt en gewicht tilt? NIETS! beiden zijn iel met kleren aan.

HUP eten en spieren kweken.

• Topic Starter Topic Starter
Wanneer zou ik dan moeten beginnen met cutten? Zodra ik vind dat ik genoeg massa heb?

Gewoon een jaartje clean bulk en eventueel cutten voor volgend zomer, als je nu gaat cutten blijft er weinig over en gaat het er zeker niet beter uitzien imo.

Cleanbulken... Eerst even wat meer spiermassa aanzetten.
Met een dirty bulk ga je denk ik teveel vet aanzetten, dus houd het gewoon lekker clean.

Terug
Naar boven