Fitness Seller

Eiwitten direct na de training maken je dik?!?

Bezoekers in dit topic

Pascal

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
13 sep 2003
Berichten
4.263
Waardering
1
Eiwitten direct na de training

maken je dik.



Je moet na het trainen helemaal geen eiwit nemen, alleen koolhydraten. Dan is je probleem opgelost. Je zult sneller groeien en minder vet afzetten.



Na het trainen worden in je spiercellen de GLUT4-tranportlichaampjes actiever. Ze kruipen van het midden van je cel naar de celwand en nemen daar suikers op van buiten de cel. De transportlichaampjes brengen de suikers dan weer de cel in, waar ze de leeggetrokken glycogeenvoorraden herstellen. Pas als dat is gebeurd gaat de spiercel eiwitten opbouwen.



Die GLUT4-activiteit betekent dat 'het venster' opengaat, en je dus je spieren vol snelle suikers kunt gooien. De zuigkracht van de spieren is zo groot dat er maar weinig van de suikers terechtkomt in je vetcellen.



Maar nou komt het: die truc werkt niet als er in je bloed veel vetten of veel eiwitten zitten. Dan klappen je spieren dicht. Neem je meteen na de training eiwitten, dan komt een groot deel van die voorraad in je vetcellen terecht. Daardoor word je dikker.



Een uur na je training sluit het venster zich. Dan heeft het geen zin meer suikers te nemen. Maar dan heeft je lichaam weer wel behoefte aan eiwitten. Dan is het dus weer wel verstandig om eiwitten te nemen.



De bewering dat je na het trainen suikers en eiwitten nodig hebt komt uit recent onderzoek naar duursporters. Daaruit bleek dat suikers en eiwitten in een verhouding van 2 op 1 de opname van aminozuren en suikers door de spieren versterken. Als je in plaats van eiwitten voorgesplitste eiwitten - peptiden - gebruikt, werkt het nog beter. En als je daarbij ook nog forse hoeveelheden van het aminozuur leucine gebruikt, dan werkt het nog-nog-nog beter.



Het mechanisme is ongeveer als volgt: de leucine en de suikers verhogen de aanmaak van insuline, de leucine versnelt ook anabole processen in de spier, en de eiwitten zorgen ervoor dat er so-wie-so aminozuren zijn om in de spier gesluisd te worden.



In totaal maak je met dit mengsel twee keer zoveel insuline aan als alleen met suikers, bleek uit een overigens zeer lezenswaardige studie van Luc van Loon.(1) Het stuk staat integraal op het web en bevat al het het materiaal dat ik voor dit stukje heb gebruikt.Maar hoe interessant de studie ook is, ik geloof niet dat bodybuilders de strategie die daarin staat beschreven moeten overnemen.



De studie is verricht op getrainde duursporters. Insulinespiegels van duuratleten reageren extreem op voedingsinterventies. Verder hadden de duursporters eerst een grondige trainingssessie ondergaan om de spieren te ontdoen van alle glycogeen. De hoeveelheid energie die ze daarbij verbruikten was een veelvoud van wat krachtsporters tijdens een sessie verbruiken. En, at last but not least, de atleten ondergingen de proef 's morgens vroeg, op de nuchtere maag. En de onderzoekers hadden de proefpersonen gevraagd 's avonds niet te eten.



(O ja. 's Ochtends. Dan is de concentratie groeihormoon en testosteron hoog. Train jij altijd 's ochtends?)



Realiseer je goed: deze mensen hadden dus twaalf uur alleen maar water in hun maag gehad, en verbrandden daarna intensief calorieën. Allicht dat ze meer insuline aanmaakten als ze eiwit kregen. Ze hadden gewoon meer aminozuren tot hun beschikking om insuline te maken. Maar voor bodybuilders, die het ontbijt nooit overslaan, veel eiwitten innemen, een minder extreme insulinerespons hebben en minder energie tijdens de training verbruiken, gaat die vlieger niet op.



Verder vraag ik me af of je vlak voor je training wel eiwitten moet nemen. Koolhydraten tijdens de training drukken het cortisol en een eiwitpreparaat voor de training blokkeert weer de opname van die suikers. Of haal ik nou teveel overhoop?



En dan is er nog iets. We hebben het tot nu toe gehad over insulinespiegels, maar niet over de uiteindelijke glycogeensynthese. De onderzoekers keken daarna in een andere studie, verricht onder dezelfde on-sportschoolachtige omstandigheden. Toen vonden ze dat een mengsel van 0,8 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht, 0,4 gram eiwitpeptiden per kilo lichaamsgewicht en leucine inderdaad de aanmaak van glycogeen meer verhoogde dan alleen suikers.



Maar…. toen ze de peptiden vervingen door suikers, en de proefpersonen gewoon 1,2 gram suikers per kilo lichaamsgewicht moesten wegwerken, bleek dat die simpele oplossing de aanmaak van glycogeen net zo goed bevorderde als het complexe mengsel. Sterker: het simpele mengsel werkte beter.



Bij de complexe oplossing was de hoeveelheid glycogeen in de spiercel 35,4. Bij de suikeroplossing was het 44,8.(2) Het verschil was trouwens niet statistisch significant.

bron: www.finalflex.com


klopt dit of is dit bullshit??
 
deze informatie staat ook op de site van Willem Koert http://www.ergogenics.org

Er zijn veel verschillende meningen over. De een zegt, dat vetten en eiwitten het opnemen van carbs belemmert. De ander zegt dat snelle eiwitten (whey) een nóg grotere insuline piek kan veroorzaken waardoor én eiwitten én carbs razendsnel worden opgenomen.

http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/puzzle_1.htm
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/puzzle_2.htm

Lees deze artikelen "Solving the Post Workout Puzzle" deel 1 & 2 van John Berardi maar eens goed door.

Zelf neem ik direct na de training 50gr. Dextrose in water, en een half uur later Whey (25gr.) Daar tussenin ff heet douchen... schijnt anabool te werken...??? anyone?
 
"eiwitten direct na de training maken je dik"

Dikke grote $#@#@%$ BS!

Je word dik van een kcal overschot........!!

Daarnaast is toch al te vaak bewezen dat (whey)eiwitten + snelle kh de beste post-wk zijn....
 
Laatst bewerkt:
An_G zei:
"eiwitten direct na de training maken je dik"

Dikke grote $#@#@%$ BS!

Je word dik van een kcal overschot........!!

Daarnaast is toch al te vaak bewezen dat (whey)eiwitten + snelle kh de beste post-wk zijn....


Idd

gelul al

JOpie
 
An_G zei:
"eiwitten direct na de training maken je dik"

Dikke grote $#@#@%$ BS!

Je word dik van een kcal overschot........!!

Daarnaast is toch al te vaak bewezen dat (whey)eiwitten + snelle kh de beste post-wk zijn....

En wat als je nou op dat moment een flink cal overschot hebt? (dus kans hebt dikker te worden?)

En tja... bewezen, bewezen.....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet helemaal overtuigd ben. Kijk, de admin en de mods zeggen hier dat het ´goed´ is, right dan zal het wel. Maar echt wetenschappelijk bewijs heb ik nog niet gelezen! Van bijvoorbeeld fructose ongeschikt als pw, dat wel. Maar ik heb zo mn twijfels. Waren laatst een paar gasten op de gym die mij ongelijk gaven wbt eiwit na de wo. Tja, lekker argument heb ik dan, ´3XL doet het ook´, snap je? Kijk, dat zij sowieso er naast zaten was een feit. Een banaan pwo was genoeg volgens hen en ze refereerden naar ergogenics als een goeie site met veel info. Maar ze hebben me wél aan het denken gezet. En aan het zoeken. En ik moet zeggen, tot nog toe alleen maar praktische argumenten maar niet echt wetenschappelijk bewijs....
 
D. zei:
En wat als je nou op dat moment een flink cal overschot hebt? (dus kans hebt dikker te worden?)

En tja... bewezen, bewezen.....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet helemaal overtuigd ben. Kijk, de admin en de mods zeggen hier dat het ´goed´ is, right dan zal het wel. Maar echt wetenschappelijk bewijs heb ik nog niet gelezen! Van bijvoorbeeld fructose ongeschikt als pw, dat wel. Maar ik heb zo mn twijfels. Waren laatst een paar gasten op de gym die mij ongelijk gaven wbt eiwit na de wo. Tja, lekker argument heb ik dan, ´3XL doet het ook´, snap je? Kijk, dat zij sowieso er naast zaten was een feit. Een banaan pwo was genoeg volgens hen en ze refereerden naar ergogenics als een goeie site met veel info. Maar ze hebben me wél aan het denken gezet. En aan het zoeken. En ik moet zeggen, tot nog toe alleen maar praktische argumenten maar niet echt wetenschappelijk bewijs....

Als je geen cal. overschot wilt moet je niet op je post workout gaan bezuinigen, maar op andere momenten. Dan heb je dus ook geen cal. overschot(mocht je dat niet willen).
En wat voor wetenschappelijk bewijs wil je nog hebben? Ik heb het denk ik hier vijf keer redelijk wetenschappelijk onderbouwd heb proberen uit te leggen. Wordt erg saai om weer hetzelfde verhaal te vertellen.
 
reply

Eiwitten direct na de training

maken je dik.


Je moet na het trainen helemaal geen eiwit nemen, alleen koolhydraten. Dan is je probleem opgelost. Je zult sneller groeien en minder vet afzetten.

Na het trainen worden in je spiercellen de GLUT4-tranportlichaampjes actiever. Ze kruipen van het midden van je cel naar de celwand en nemen daar suikers op van buiten de cel. De transportlichaampjes brengen de suikers dan weer de cel in, waar ze de leeggetrokken glycogeenvoorraden herstellen. Pas als dat is gebeurd gaat de spiercel eiwitten opbouwen.

Je glycogeen voorraden moeten inderdaad tot een bepaald niveau zijn aangevuld, voordat je spiermassa kunt opbouwen. Maar zonder aminozuren kan dit ook niet. Ga je pas na een uur eiwit eten dan hebben de getrainde spieren waarschijnlijk een uur langer geen aminozuren via de voeding tot hun beschikking. Misschien dat de aminozuren anders ergens anders vandaan komen(ongetrainde spieren)?

Die GLUT4-activiteit betekent dat 'het venster' opengaat, en je dus je spieren vol snelle suikers kunt gooien. De zuigkracht van de spieren is zo groot dat er maar weinig van de suikers terechtkomt in je vetcellen.

Idd, daarom wordt ook aangeraden dat je direct na de training een snel opneembare koolhydraat neemt(glucose).

Maar nou komt het: die truc werkt niet als er in je bloed veel vetten of veel eiwitten zitten. Dan klappen je spieren dicht. Neem je meteen na de training eiwitten, dan komt een groot deel van die voorraad in je vetcellen terecht. Daardoor word je dikker.

Euuh klappen je spieren dicht?


Een uur na je training sluit het venster zich. Dan heeft het geen zin meer suikers te nemen. Maar dan heeft je lichaam weer wel behoefte aan eiwitten. Dan is het dus weer wel verstandig om eiwitten te nemen.

Ik zou na een uur ook geen suikers meer nemen idd. Maar eiwitten kun je altijd nemen.

De bewering dat je na het trainen suikers en eiwitten nodig hebt komt uit recent onderzoek naar duursporters. Daaruit bleek dat suikers en eiwitten in een verhouding van 2 op 1 de opname van aminozuren en suikers door de spieren versterken. Als je in plaats van eiwitten voorgesplitste eiwitten - peptiden - gebruikt, werkt het nog beter. En als je daarbij ook nog forse hoeveelheden van het aminozuur leucine gebruikt, dan werkt het nog-nog-nog beter.

Dan maakt eiwit niet dik? Dan zou het eiwit de glucose opname in de spieren toch ook moeten hinderen?

Het mechanisme is ongeveer als volgt: de leucine en de suikers verhogen de aanmaak van insuline, de leucine versnelt ook anabole processen in de spier, en de eiwitten zorgen ervoor dat er so-wie-so aminozuren zijn om in de spier gesluisd te worden.

Daarom eet je ook eiwit na de training. Om te zorgen dat er aminozuren zijn om de spier in gesluisd te worden.

In totaal maak je met dit mengsel twee keer zoveel insuline aan als alleen met suikers, bleek uit een overigens zeer lezenswaardige studie van Luc van Loon.(1) Het stuk staat integraal op het web en bevat al het het materiaal dat ik voor dit stukje heb gebruikt.Maar hoe interessant de studie ook is, ik geloof niet dat bodybuilders de strategie die daarin staat beschreven moeten overnemen.

De studie is verricht op getrainde duursporters. Insulinespiegels van duuratleten reageren extreem op voedingsinterventies. Verder hadden de duursporters eerst een grondige trainingssessie ondergaan om de spieren te ontdoen van alle glycogeen. De hoeveelheid energie die ze daarbij verbruikten was een veelvoud van wat krachtsporters tijdens een sessie verbruiken. En, at last but not least, de atleten ondergingen de proef 's morgens vroeg, op de nuchtere maag. En de onderzoekers hadden de proefpersonen gevraagd 's avonds niet te eten.

Ok glycogeen voorraden waren uitgeput. Dan zou je volgens deze theorie toch juist geen eiwit moeten eten? Eiwit zorgt immers volgens dit artikel ervoor dat de glucose naar de vetcel gaat.

(O ja. 's Ochtends. Dan is de concentratie groeihormoon en testosteron hoog. Train jij altijd 's ochtends?)

Realiseer je goed: deze mensen hadden dus twaalf uur alleen maar water in hun maag gehad, en verbrandden daarna intensief calorieën. Allicht dat ze meer insuline aanmaakten als ze eiwit kregen. Ze hadden gewoon meer aminozuren tot hun beschikking om insuline te maken. Maar voor bodybuilders, die het ontbijt nooit overslaan, veel eiwitten innemen, een minder extreme insulinerespons hebben en minder energie tijdens de training verbruiken, gaat die vlieger niet op.

Koolhydraten + whey zorgen altijd voor een hogere insuline respons. De whey vertraagt de koolhydraten nauwelijk. Ook zorgt het eten van eiwit altijd voor een toename van insuline, omdat bepaalde aminozuren ook insuline nodig hebben om te worden opgenomen.

Verder vraag ik me af of je vlak voor je training wel eiwitten moet nemen. Koolhydraten tijdens de training drukken het cortisol en een eiwitpreparaat voor de training blokkeert weer de opname van die suikers. Of haal ik nou teveel overhoop?

Voor de training ook al niet meer? Dan zullen er veel aminozuren beschikbaar blijven op een moment dat de spieren veel aminozuren nodig hebben. Mocht je na de training geen eiwit eten, zorg dan in iedergeval wel voor veel eiwitten voor de training. Mag je volgens dit artikel dan helemaal geen eiwitten meer bij koolhydraten eten? Het lijkt er wel op. Eiwitten zorgen er immers voor dat glucose niet in de spier kan worden opgenomen

En dan is er nog iets. We hebben het tot nu toe gehad over insulinespiegels, maar niet over de uiteindelijke glycogeensynthese. De onderzoekers keken daarna in een andere studie, verricht onder dezelfde on-sportschoolachtige omstandigheden. Toen vonden ze dat een mengsel van 0,8 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht, 0,4 gram eiwitpeptiden per kilo lichaamsgewicht en leucine inderdaad de aanmaak van glycogeen meer verhoogde dan alleen suikers.

Maar…. toen ze de peptiden vervingen door suikers, en de proefpersonen gewoon 1,2 gram suikers per kilo lichaamsgewicht moesten wegwerken, bleek dat die simpele oplossing de aanmaak van glycogeen net zo goed bevorderde als het complexe mengsel. Sterker: het simpele mengsel werkte beter.

Natuurlijk vulde de proefpersonen meer glycogeen aan. Ze kregen meer suikers. Is toch logisch dat suiker meer het glycogeen aanvult dan dat eiwitten doet? Als jij eiwitten vervangt voor suikers dan sla je inderdaad meer glycogeen op. Maar glycogeen zonder aminozuren gaat weinig voor de spiegroei doen.

Bij de complexe oplossing was de hoeveelheid glycogeen in de spiercel 35,4. Bij de suikeroplossing was het 44,8.(2) Het verschil was trouwens niet statistisch significant.

Statistisch is het verschil idd niet aanwezig. Dus eiwit remt de aanmaak van glycogeen niet, wat eerder wel beweerd wordt. Wel vreemd om een lang verhaal neer te zetten waarin gezegd wordt dat het wel verschil maakt, om uiteindelijk te concluderen dat het geen verschil maakt. Dit betekent ook dat de glucose niet in grotere hoeveelheden naar de vetcel gaat.

bron: www.finalflex.com


klopt dit of is dit bullshit??

Dit klopt.

Nee, ik denk toch van niet;)

Altijd leuk en interessant als mensen met een andere visie komen. Telkens hetzelfde horen is ook niet leuk. Maar de waarheid is anders.

 
Duidelijk, eenvoudig en dus overtuigend, burn
Ben weer wat wijzer geworden....

Had je trouwens niets te doen, dat je d8, laat ik toch maar hetzelfde (saai wordende) verhaal nog eens vertellen ;)
 
Minder moeilijk doen en luisteren naar vage onderzoekjes en gewoon fatsoenlijk eten en trainen en wat cardio in je programma pleuren.

Make's life a lott easier.
 
An_G zei:
Duidelijk, eenvoudig en dus overtuigend, burn
Ben weer wat wijzer geworden....

Had je trouwens niets te doen, dat je d8, laat ik toch maar hetzelfde (saai wordende) verhaal nog eens vertellen ;)

Al weet ik zeker dat ik vaker op deze vraag gereageerd heb, kon ik onder de search zo snel niks vinden. Dus daarom heb ik het maar zo gedaan. En ik had natuurlijk ook niets te doen 8) .
 
Sehn zei:
Minder moeilijk doen en luisteren naar vage onderzoekjes en gewoon fatsoenlijk eten en trainen en wat cardio in je programma pleuren.

Make's life a lott easier.

Dats een keuze die iedereen voor zichzelf maakt :)
 
thnx voor de uitleg burn :D
 
toch heb ik de eiwit er even uitgehaald voorlopig. Zit toch al op een vrij hoge dagelijkse inname.
Als je toch per sé eiwitten wilt nemen, dan wei met vrij veel BCAAs er in of zelfs wat BCAAs maar net zoals met capsules: ht is stikduur om er een goede hoeveelheid van binnen te krijgen. Bovendien ... de produktiewijze van BCAA is zodanig beroerd (heel heel erg gedegenereerd eiwitmateriaal, ja zelfs bijv uit HAREN!) dat ik dat van zijn lang-zal-ze-leven niet zou willen aanraken!

Gewoon na thuiskomst laatste deel van die bak kwark met wei opeten en nog wat fruit na.

Espi
 
Dan zou ik nu 150kg moeten wegen, na de training prop ik me altijd vol met eiwitten. Mijn vet% ligt rond de 12 en doe nooit geen cardiop dus....ik eet elke ochtend zelfs stuutten met choco en ben verzot op dropsnoepjes:)
 
Back
Naar boven