Imo akoustisch beginnen, liefst met klassieke les.
De technieken die je in het begin aanleert, zijn héél moeilijk af te leren als ze fout zijn. Van de 6 jaar die ik nu speel, ben ik denk alles bij elkaar min. 1 jaar bezig geweest om dingen af te leren

(gevaar van autodidactie)
Geef zoveel geld uit aan een gitaar als je kunt missen. Dit is nog een reden om te beginnen met een akoustische gitaar, omdat je voor hetzelfde geld veel meer akoustische gitaar haalt, dan een verst. + elektrische gitaar.
Ander voordeel is dat het spelen op een akoustische gitaar veel zwaarder is. Je vingers worden sterker, je raakt minder verwend door de hogere actie (afstand tussen hals en snaren) en de blaren zetten snel in

Ga je daarna op een elektrische gitaar spelen, dan zal deze veel lichter aanvoelen.
Iedereen wil direct scheuren en pielen, uit eigen ervaring kan ik je ten stelligste aanraden om eerst de basis goed onder de knie te krijgen (op een akoustische gitaar)
Standaard akkoorden, barré akkoorden, je gehoor (héél belangrijk, niet te snel naar tabs grijpen!) en: THEORIE. Koop het boek 'handboek voor de gitarist' van Ralph Denyer (19 euro bij bol.com) Fantastisch boek over heel veel aspecten van het gitaarspelen!
onthoudt: de belangrijkste investering is niet het geld dat je spendeert, maar de
TIJD die je spelend achter je gitaar doorbrengt.
Ik heb mensen de sterren van de hemel zien spelen op marginaal spul en ook gitaristen complete bullshit zien spelen op duizenden euro's aan apparatuur.