Fitness Seller

Electrische gitaar..

Ligt idd helemaal aan wat je wilt, maar om te beginnen is een stratocaster nooit verkeerd...Beetje kloten en kijken wat je wilt...

Imo akoustisch beginnen, liefst met klassieke les.
De technieken die je in het begin aanleert, zijn héél moeilijk af te leren als ze fout zijn. Van de 6 jaar die ik nu speel, ben ik denk alles bij elkaar min. 1 jaar bezig geweest om dingen af te leren :D (gevaar van autodidactie)

Geef zoveel geld uit aan een gitaar als je kunt missen. Dit is nog een reden om te beginnen met een akoustische gitaar, omdat je voor hetzelfde geld veel meer akoustische gitaar haalt, dan een verst. + elektrische gitaar.
Ander voordeel is dat het spelen op een akoustische gitaar veel zwaarder is. Je vingers worden sterker, je raakt minder verwend door de hogere actie (afstand tussen hals en snaren) en de blaren zetten snel in :D Ga je daarna op een elektrische gitaar spelen, dan zal deze veel lichter aanvoelen.

Iedereen wil direct scheuren en pielen, uit eigen ervaring kan ik je ten stelligste aanraden om eerst de basis goed onder de knie te krijgen (op een akoustische gitaar)
Standaard akkoorden, barré akkoorden, je gehoor (héél belangrijk, niet te snel naar tabs grijpen!) en: THEORIE. Koop het boek 'handboek voor de gitarist' van Ralph Denyer (19 euro bij bol.com) Fantastisch boek over heel veel aspecten van het gitaarspelen!

onthoudt: de belangrijkste investering is niet het geld dat je spendeert, maar de TIJD die je spelend achter je gitaar doorbrengt.
Ik heb mensen de sterren van de hemel zien spelen op marginaal spul en ook gitaristen complete bullshit zien spelen op duizenden euro's aan apparatuur.

volledig met je eens builderB, mooie info !
en idd dat boek van Ralph Denyer is een must-have voor elke gitarist.

ik heb vorig jaar ook nog zo'n boekje gekocht om de basis van de blues te leren spelen (als je wil rocken, moet toch eerst eens voorbij de blues passeren, vond ik, zeker wat de pentatonic scales betreft.)
bij het boek zit bijhorende dvd (en cd) met zeer goeie uitleg en oefeningen.
dvd is heel praktisch voor als je hoofdzakelijk op je ééntje wil leren.
op het net is er ook voldoende info te vinden, maar meestal niet zo
duidelijk of volledig en ook niet altijd in het Nederlands.
kent er soms iemand nog goeie sites om gitaar te leren ?
of met leuke gitaarlicks ?
is altijd welkom, je kan nooit genoeg bijleren :)

haha, ik bedenk net dat ik me zo een Lidl gitaar wel eens zou durven aanschaffen om kapot te smashen als ik eens een driftbui heb :D

toen ik klein was speelde ik op zo'n badminton-raket waarop ik elastiekjes spande om toch maar een gitaar-look-alike te hebben.
en toen ik de plaat 'Kill 'em all' van 'Tallica kocht en stond mee te jamen heb ik die raket in een creezie vlaag op een van mijn boxen kapot geramd.
very rock 'n' roll :)

Het risico dat je loopt wanneer je een goedkoop instrument aanschaft, is dat het vaak moeilijker is om bepaalde dingen onder de knie te krijgen. Enerzijds omdat het geluid vaak tegenvalt en anderzijds omdat de speelbaarheid vaak niet zo hoog is. Met een beetje tegenslag gooi je dan snel het gitaartje erbij neer.

Trek voor een nieuwe el. gitaar minimaal zo'n EU 400,- uit (Squire/Epiphone) ... of beter, koop een duur model 2e hands voor dat zelfde bedrag. Ik heb zelf in het begin in 2 jaar 4 gitaren versleten voordat ik mijn spaarpot heb getrashed voor een 2e hands Strat. Die gitaar heb ik nu na 20 jaar nog.

Versterkers zijn weer een ander verhaal, koop eerst een gitaar en ga dan eens langs een paar muziek zaken om verschillende versterkers uit te proberen. Ga eens een dagje naar Musik Produktiv in Duitsland ofzo, daar kun je vast wel slagen.

haha, ik bedenk net dat ik me zo een Lidl gitaar wel eens zou durven aanschaffen om kapot te smashen als ik eens een driftbui heb :D

toen ik klein was speelde ik op zo'n badminton-raket waarop ik elastiekjes spande om toch maar een gitaar-look-alike te hebben.
en toen ik de plaat 'Kill 'em all' van 'Tallica kocht en stond mee te jamen heb ik die raket in een creezie vlaag op een van mijn boxen kapot geramd.
very rock 'n' roll :)

whahaha, metal to the bone :roflol: (There's an evil feeling in our brain...)
ik heb ook nog ergens een foto waar ik op sta met een zelfgeconstrueerde 'Duplo-gitaar', met een das als draagriem :D Jammer dat ik pas jáááren later echt ben begonnen..

Het risico dat je loopt wanneer je een goedkoop instrument aanschaft, is dat het vaak moeilijker is om bepaalde dingen onder de knie te krijgen. Enerzijds omdat het geluid vaak tegenvalt en anderzijds omdat de speelbaarheid vaak niet zo hoog is. Met een beetje tegenslag gooi je dan snel het gitaartje erbij neer.

Trek voor een nieuwe el. gitaar minimaal zo'n EU 400,- uit (Squire/Epiphone) ... of beter, koop een duur model 2e hands voor dat zelfde bedrag. Ik heb zelf in het begin in 2 jaar 4 gitaren versleten voordat ik mijn spaarpot heb getrashed voor een 2e hands Strat. Die gitaar heb ik nu na 20 jaar nog.

Versterkers zijn weer een ander verhaal, koop eerst een gitaar en ga dan eens langs een paar muziek zaken om verschillende versterkers uit te proberen. Ga eens een dagje naar Musik Produktiv in Duitsland ofzo, daar kun je vast wel slagen.

Het klopt zeker dat een duur instrument vaak beter speelt. Toen ik voor het eerst op een epiphone Les Paul over een fenderamp speelde, wist ik ook niet wat er gebeurde. :D (het klonk ineens een stuk minder brak)

Musik Produktiv is idd leip....

Terug
Naar boven