AndroidHealthClinic

Elke dag zelfde eten gezond?

carolus

Novice
Waardering
0
Zoals de titel zegt:
Is het eigenlijk gezond om elke dag hetzelfde te eten?
Ik krijg de indruk dat de meesten dat hier doen.
Vanaf je 1 voedingselement mist in je dagschema krijg je het nooit binnen.

Ligt eraan wat je elke dag eet :)

Is voor velen uit gemakzucht aangezien je voedingsschema er veel helderder uit ziet qua macro-nutrienten.

Variatie is de basis van elk gezond dieet.

Ik vind het juist een uitdaging om van elke maaltijd steeds weer een 'andere' maaltijd te maken. Variatie is absoluut een must. Zo krijg je alle nodige voedingsstoffen, vitaminen en mineralen binnen die je nodig hebt. Elke dag hetzelfde ? Ik zou het echt niet kunnen.
En een lege portemonee ? Zeker niet. Als je een beetje rondspeurt weet je op den duur waar je de producten aan de laagste prijs kan kopen. (Aldi, Lidl, AH, promoties...). Het is echt te doen, ook met een minder volle portememonee...
Maar ik kan ook wel begrijpen dat het gemakkelijk is steeds weer naar het vertrouwde en hetzelfde te grijpen. Zeker als je weinig tijd hebt of geen 'keukenchef' bent. Maar ben er achter gekomen dat een volwaardige voeding de basis is van de beste resultaten, dus daar wil ik best heel graag heel veel moeite voor doen.

Sonja Kimpen (voedings- en bewegings'goeroe' in Belgie) zweert bij 64 verschillende porducten per week om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen.
Waarvan 16 verschillende groenten - 14 fruit - 7 KH - 8 Eiwitten - 7 vetten en 8 kruiden / per week.
Best interessant...

Laatst bewerkt:
Variatie zit ook vooral in groente en fruit en wat ik zie is dat de meeste opschrijven in hun schema x ons groente en y stuks fruit en ik neem aan dat ze x en y dan variëren. En nee dat nemen de meeste niet op in het schema en rekenen het ook niet uit, avondmaal is bij mij ook gewoon een standaard 500kcal en zal best een beetje wisselen ook qua EKV verhouding.

En eiwitbronnen, de meeste hier zie je diverse soorten vis en vlees wel afwisselen.

Elke dag dezelfde boterhammen of havermout, ik zie niet in waarom ik afwisselend zou eten als het om complexe koolhydraten gaat. Havermout is een uitstekend product en dat kan je prima dagelijks eten.

Je hebt wel gelijk dat het niet zo goed zou zijn om 7 dagen alleen rijst te eten bij je avondeten maar wie zou dat willen? Iedereen wisselt, rijst, aardappels, bonen en pasta toch af?

Puur mentaal.

Ik eet elke dag 4x p/d rijst de hele week. Alleen met een ander sausje afentoe.

Elke dag dezelfde boterhammen of havermout, ik zie niet in waarom ik afwisselend zou eten als het om complexe koolhydraten gaat. Havermout is een uitstekend product en dat kan je prima dagelijks eten.

Je hebt wel gelijk dat het niet zo goed zou zijn om 7 dagen alleen rijst te eten bij je avondeten maar wie zou dat willen? Iedereen wisselt, rijst, aardappels, bonen en pasta toch af?

Spreek jij jezelf hier niet een beetje tegen?

OT:
Het ligt echt aan je voedingschema.
Onthoudt ook dat je niet 1x per dag warm hoeft te eten.
Dus stel jij eet 2x per dag verschillende groenten. En dat vast voor een paar weken zie ik daar niks ongezonds aan.
En bij het avond eten van carb bron veranderen? Waarom? Als jij bij het avondeten altijd rijst wilt eten kan dat best, vooral als je ergens op de middag bonen of aardappels eet

Spreek jij jezelf hier niet een beetje tegen?

Ja en nee, natuurlijk moet je niet al je koolhydraten uit rijst gaan halen, we kennen de voorbeelden van malnutrition rijst uit Aziatische landen of mais uit Zuid Amerika, niet ondervoed maar ongezond door gebrek aan variatie. Maar zoals jij zelf ook schrijft, als je met avondeten aardappels, rijst, bonen .....wisselt kan je andere bron van koolhydraten best hetzelfde zijn. Kort gezegd elke dag havermout desnoods meerdere keren per dag is oke mits je met bijvoorbeeld het avondeten ook wel eens wisselt.

Verandering van spijs doet eten, zo simpel is het uiteindelijk.

Terug
Naar boven