Fitness Seller

Elke trainingsdag Pull Ups!

Adas

Novice
Waardering
3
Ik start altijd bij binnenkomst in de gym met pull ups! Ben er aan verslaafd! Altijd 3 sets voordat ik start met de geplande spiergroep(en). Wie doet dit ook of ben ik de enige (idioot)?

Kan wel, word je lekker sterk van.
Welke doe je? Wide grip? gewone grip, binnehands?

waarom zou je dat doen? Na een goede back-workout krijg ik de eerste paar dagen niks normaals uit mijn rug.
Daarnaast, pomp je daarmee niet gelijk je lats waardoor je minder hard kunt op je groep die je zou willen trainen?

Ben benieuwd of iemand hier op kan aanvullen..

Ik zou willen dat ik 3 fatsoenlijke sets van pull ups kon :(

Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat die spieren niet genoeg rust krijgen... maar dat hangt er vanaf hoevaak je traint natuurlijk... Ik denk dat het met 3x per week geen problemen geeft en je er wel snel beter in wordt.

Ik heb zelf wel moeite met pull ups, terwijl ik het wel goed wil kunnen... het gaat nu meestal iets van 10x 5x 2x dood. Ik denk dat ik het ook ga proberen.

@Biomas -> gebruik je een spotter gebruikt die je door de resterende 0x - 5x - 8x kan helpen waardoor je jezelf steeds verder kan pushen om uiteindelijk zelfstandig de complete set te doen?

• Topic Starter Topic Starter
Kan wel, word je lekker sterk van.
Welke doe je? Wide grip? gewone grip, binnehands?

Eerste 2 sets gewone grip en laatste binnehands, omdat deze makkelijker is. 12 herhalingen per set.

---------- Toegevoegd om 09:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:51 ----------

Ik zou willen dat ik 3 fatsoenlijke sets van pull ups kon :(

Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat die spieren niet genoeg rust krijgen... maar dat hangt er vanaf hoevaak je traint natuurlijk... Ik denk dat het met 3x per week geen problemen geeft en je er wel snel beter in wordt.

Ik heb zelf wel moeite met pull ups, terwijl ik het wel goed wil kunnen... het gaat nu meestal iets van 10x 5x 2x dood. Ik denk dat ik het ook ga proberen.

Probeer het elke training te doen. Je wordt binnen een maand een meester in pull ups! Ik train 4 keer in de week.

Als je niet tot failure gaat kan je elke 2 dagen well pullups doen naast je reguliere training zonder dat dit nadelige effecten heeft.

Ik heb thuis een pullup-bar geïnstalleerd. Sindsdien doe ik ook elke dag pull-ups losstaand van de reguliere training.
Wel is het inderdaad zo, als ik een zware rugtraining gedaan heb dat ik de volgende dag toch maar niet optrek...
Wel vind ik 3reeksen van 12 redelijk veel, afhankelijk van hoe diep je moet gaan voor die laatste set? Als het niet tot failure is denk ik dat het wel kan!

blijf het stom vinden dat de pull up je rug aanspreekt..
Is toch juist voor je armen die oefening?

blijf het stom vinden dat de pull up je rug aanspreekt..
Is toch juist voor je armen die oefening?

Nee, pull up is echt voor de rug.

De armen zijn in de pull-up de synergisten (een spier die assisteert in de beweging)
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BWPullup.html

Eerste 2 sets gewone grip en laatste binnehands, omdat deze makkelijker is. 12 herhalingen per set.

---------- Toegevoegd om 09:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:51 ----------

Probeer het elke training te doen. Je wordt binnen een maand een meester in pull ups! Ik train 4 keer in de week.

In het begin kon ik de pull-up ook niet, ik ben toen begonnen met pulldown, op een gegeven moment als je de pulldown met een behoorlijk gewicht kan, kun je ook de pull-up/chin-up. Ik zou trouwens om de dag doen, om je rug spieren ook wat rust te gunnen ;)

Laatst bewerkt:
@Biomas -> gebruik je een spotter gebruikt die je door de resterende 0x - 5x - 8x kan helpen waardoor je jezelf steeds verder kan pushen om uiteindelijk zelfstandig de complete set te doen?

Ja klopt, dat is ook wel te doen. Maar ik merk gewoon dat het zo snel vermoeid. Ooit kon ik de lat pull wel een aantal keer met mijn eigen lichaamsgewicht, maar dat is toch anders. Ik weeg al zeker 10 jaar rond de 90kg dus rustig beginnen is er ook niet bij.
Dat apparaat waarbij je je knieën op een plateau kan leggen dat je helpt is zeer irritant... Als je minder dan 40kg hulpgewicht wil dan "reageert" het te laat ofzo, waardoor je de oefening alleen heel langzaam kan doen... Ook wel goed af en toe, maar pull ups zijn explosief toch fijner.

Zou het ook handig zijn om de eerste set minder te doen zodat je meer sets van gelijke reps kan doen?
bijv 5x4 ? i.p.v. 10 proberen te halen en vervolgens niks meer over hebben in je volgende sets?

(Sorry voor de topic hijack)

Misschien is dit en leuk idee voor je, Adas: http://www.t-nation.com/workouts/chin-up-project

En Biomass als ik jou was zou ik inderdaad 2x per week 3x5 pull ups doen en die laatste set van de week ga je steeds een herhaling extra doen. Als je die laatste set 8 reps met goede vorm kunt maken ga je naar 3x6 and so on..

Ja klopt, dat is ook wel te doen. Maar ik merk gewoon dat het zo snel vermoeid. Ooit kon ik de lat pull wel een aantal keer met mijn eigen lichaamsgewicht, maar dat is toch anders. Ik weeg al zeker 10 jaar rond de 90kg dus rustig beginnen is er ook niet bij.
Dat apparaat waarbij je je knieën op een plateau kan leggen dat je helpt is zeer irritant... Als je minder dan 40kg hulpgewicht wil dan "reageert" het te laat ofzo, waardoor je de oefening alleen heel langzaam kan doen... Ook wel goed af en toe, maar pull ups zijn explosief toch fijner.

Zou het ook handig zijn om de eerste set minder te doen zodat je meer sets van gelijke reps kan doen?
bijv 5x4 ? i.p.v. 10 proberen te halen en vervolgens niks meer over hebben in je volgende sets?

Hier ook 90kg op 1m90... Pull ups is voornamelijk techniek en gewenning. Gaat beter naarmate je het een tijdje doet! Toen ik begon kon ik amper 3keer terwijl ik reeds 6maanden aan het trainen was. Nu een dik jaar later kan ik er max 20. Lijkt niet veel maar is voor 90kg echt wel deftig vind ik persoonlijk...
In de fitness waar ik ga staat ook zo'n apparaat, maar dat werkt inderdaad niet zo goed, beter max 3x met volledig lichaamsgewicht dan 10x met "hulp" van de machine imo!

Als je dit losstaand van je training doet, zou ik me beperken tot 3x5-5x5 afhankelijk van hoe goed het gaat...

Ik doe ook regelmatig pull up's. Het grote probleem als je te fanatiek pull up's gaat trainen, is de kans op elleboogklachten. En ik kan je garanderen dat je lang met die klachten blijft zitten. Train niet elke keer tot op failure, maar doe gewoon setjes van een aantal reps dat je gemakkelijk aankunt. Vooral in het begin en train bvb 1 keer per week setjes van zoveel mogelijk reps.

Gebruik van die weerstandsbanden! Die helpen je omhoog

Ik doe het altijd. Pullups kan je gewoon niet stuk op gaan zolang je niet teveel reps per set doet. Alleen 10+ reps breken op voor de volgende trainingsdag, die weglaten. Voor de rest maakt het imo niet uit hoe zwaar je gaat. Heb ook een hele periode 7 dagen/week pulldowns gedaan, elke dag 3x5reps tot de max. Werkt ook.

Even hier op voortboorduren. Hoe doen jullie je Pull-ups? En dan doel ik op uithangen of niet. Zie vaak gasten Pull-ups doen, maar die strekken niet helemaal hun armen, ja, zo kan ik het ook.. :)

Helemaal uitstrekken.
Dat is ook veel zwaarder. Bij ons zie je heel zelden mensen pull ups doen zonder assist. De enkeling die hem gewoon pakt laat zich vaak niet helemaal uitzakken. Das echt zelden dat je dat ziet. Ik ben al blij dat ik nu 3x3 red met helemaal uitstrekken. :o

Terug
Naar boven