Fitness Seller

Europese Asielcrisis

-

Laatst bewerkt:
Filmpjenog steeds niet bekeken, heb voort moment egt gwn gn tijd maar op u punten kanik wel even reageren. Zwarten hebben idd 1 standaarddeviatie lager iq punten. Dat is een gegeven. Maar iq relateren aan crime (causaal interpretatie) lijkt sowieso een brug te ver. Iq is een individueel verschil variabele. Dat kan je niet manipuleren. Dus een experimenteel design is onmogelijk. En dus kan je moeilijk causuale verbanden leggen zonder een experimenteel design.
2de probleem is dat iq een algemeen variabele is dat pretendeert intelligentie te meten. "Crime" is echter een veelzijdig concept, je hebt verschillende soorten crime. Het lijkt me sterk dat een algemeen variabele op verschillende kleine specifieke variabelen kan inspelen. Hoe is iq precies gerelateerd aan crime?

Dat n*gers een genetisch aanleg hebben voor criminaliteit is natuurlijk evolutionair onhoudbaar. We komen allemaal uit afrika en zowel blank als zwart als geel hebben allen dezelfde complexe adaptaties. Op genetisch vlak, wat de adaptaties betreft, kunnen we onmogelijk verschillen.
"Gen voor crime" is ook niet erg zinvol omdat "crime" een arbitrair menselijk concept is. Gen voor moord, gen voor diefstal, gen voor liegen...dat is wel zinvol om over te praten.

Slechte opvoeding en genetic difference lijken me ook verklaringen die het iq concept links laat liggen. Hoe past iq hier in?
"Variatie in iq is door genetische variatie en low iq zorgt voor slechte opvoeding wat resulteert in crimineel gedrag". Zoiets? Het is zeker een hypothese, maar tegelijkertijd nogal een rijke imagination op basis van correlationele data. Moest ik dergelijke verhalen verzinnen op basis van corr designs, had ik 100 papers op mn naam. Kzeg niet dat de interpretatie fout is. Ik heb wel het gevoel dat de conclusie gesteund wordt op basis vandata die dergelijke conclusies eigenlijk niet toelaat.

Je hoeft de variabele IQ helemaal niet te manipuleren. Alsof je een statische variabelen niet kan testen en daarmee geen causale verbanden kan trekken. Je hebt een groep proefpersonen met verschillende hoogte van iq.

Crime wordt wel gespecificeerd in de presentatie.

Of bepaalde bevolkingsgroepen een bepaald gen wel of niet hebben kan je empirsch testen. Daar is harde data voor. Dat we allemaal uit Afrika komen wil niet zeggen dat er geen evolutie heeft plaats gevonden. Net zo goed dat er nu blanke huid en blond haar is, kan een bepaald gen ook uitgestoven zijn omdat het in onze maatschappij geen toegevoegde waarde heeft. En het gen is niet specifiek voor crime, naar het hebben van het gen veroorzaakt bij bepaalde condities neiging tot handelen wat in onze huidige maatschappij vaak crime is.

Leuk dat je je statestiek tentamen gehaald hebt en een module data analyse, maar dat maakt je geen wetenschapper. Verder is statistisch onderzoek in jouw vakgebied sowieso meer manipulatie van de data tot het gewenste effect dan daadwerkelijk harde gegevens. Deze man beredeneerd zeker schappelijk en ik durf ook wel te stellen dat hij wat meer ervaring en kennis in huis heeft dan jou.

-

Laatst bewerkt:
Dat zou suggereren dat we dat gen in 70 jaar kwijt zijn geraakt
Kan nou niet zeggen dat onze Germaanse voorouders erg vredig waren

(Ironisch gezien meende ik pas te lezen dat Hitler genetisch verwant zou zijn aan de berbers)

Onze huid is ook niet blank geworden in 70 jaar toch? Anyway, de reden waarom is niet het punt. Het punt is dat bij voldoende grote steekproef is vastgesteld dat dit gen onder bepaalde 'groepen' significant meer voorkomt.

-

Laatst bewerkt:
Onze huid is ook niet blank geworden in 70 jaar toch? Anyway, de reden waarom is niet het punt. Het punt is dat bij voldoende grote steekproef is vastgesteld dat dit gen onder bepaalde 'groepen' significant meer voorkomt.

mja dat is dan (nog) niks meer dan correlatie

zwart zijn correleert vrij sterk met in afrika wonen maar als ik hier een n*ger zie lopen dan ga ik nog niet vermoeden dat ik in afrika ben

Jehoeft de variabele IQ helemaal niet te manipuleren. Alsof je een statische variabelen niet kan testen en daarmee geen causale verbanden kan trekken. Je hebt een groep proefpersonen met verschillende hoogte van iq.

Enige manier om causale verbanden te trekken is via experimentele designs.
Alle andere methodologien laten het gewoonweg niet. Quasi experimenteel eigenlijk ook niet, hoewel ze sowieso sterker staan met hun verklarende kracht maar daar kan je tenminste de variabelen nog manipuleren. Iq is een variabele die je helemaal niet kan manipuleren, dus blijft het bij correlationele designs. Wat je kan doen is talloze andere variabelen constant houden, maar je weet toch donders goed dat het geen sluitende evidentie betreft voor causaliteit.
Geen experiment = geen sterk evidentie vr causaliteit

Ofbepaalde bevolkingsgroepen een bepaald gen wel of niet hebben kan je empirschtesten.

Jazeker.

Toon eens

Dat we allemaaluit Afrika komen wil niet zeggen dat er geen evolutie heeft plaats gevonden.

Evolutie =/= adaptatie
Geef eens een voorbeeld van een complexe adaptatie die zwarten wel hebben en wij niet, en mss de selection pressures erachter.

En het gen is niet specifiek voor crime, naar het hebben van het gen veroorzaakt bij bepaalde condities neiging tot handelen wat inonze huidige maatschappij vaak crime is.

Een gen is altijd interactief met de omgeving, cfr condities. Maar jij claimt dat wij of n*gers een bepaalde gen wel of niet hebben.waardoor het bij de ene groep leidt tot crimineel gedrag. Dus de selection pressure was enkel actief voor een bevolkingsgroep. Hoe is dat mogelijk in een amerikaans context?

Leuk dat je je statestiek tentamen gehaald hebt en een module data analyse,

5 stat vakken, 3 methodologische en inhouse blijf je altijd wel leren, stat en metho stopt niet echt :)

Verder is statistisch onderzoek in jouw vakgebied sowieso meer manipulatie van de data tot het gewenste effect dan daadwerkelijk harde gegevens.

Nochtans is crimineel gedrag een psychologisch concept, iq een psychologisch concept, onderzoek nr relatie tss iq en crimineel gedrag een psychologisch vraagstuk. Als je je mengt int debat, dan gebruik je data van psychologen. Als je denkt dat we data manipuleren, waarom geloof je dan dat n*gers een laag iq hebben en dat het vr criminaliteit zorgt, tis toch gemanipuleerd?
Als je kijkt nr molyneux analyses, dan zijn dat niks anders dan corr data. Is dat dan niet "gemanipuleerd"? Zo niet, hoe is dat anders dan wat psychologen doen? (Psychologen zullen echter veel mildere conclusies trekken, dat us get grote verschil)

Deze man beredeneerd zeker schappelijk en ik durf ook wel te stellen dat hij wat meer ervaring en kennis in huis heeft dan jou.

Ok, dan zullen we even dieper gaan in zn claim dat poverty niet leidt tot meer property crimes. Poverty is gemeten door een proxy variabele unemployment. Poverty is een multidimensioneel concept, dus is het simplistisch om het te meten door 1 proxy variabele. In sociologische data wordt poverty gemeten door verschillende proxy variabelen waarvan de ene wel een corr kan hebben en de andere niet op een afh variabele. Poverty gelijkstellen aan unemployment om dan te concluderen dat poverty geen corr heeft is bad science.
Ten tweede, er wordt maar naar 2 variabelen gekeken, geen enkel andere variabele wordt constant gehouden. Het kan perfect mogelijk zijn dat een 3de variabele een dempend effect kan hebben op de property crime. (Zijn huizen door de jaren heen beter beveiligd? Hebben meer en leer amerikanen een wapen in huis wat een schrikeffect kan geven? Je kan veel verzinnen waarom property crime daalt over de jaren heen door toedoen van verschillende variabelen, dat hoeft niet te betekenen dat povert (unemployment) geen pos corr heeft met property crime).
Ook stelt hij, geen corr is geen relatie. Dat is fout. Geen corr betekent geen lineaire relatie. Relaties kunnen ook niet lineair zijn. Toch wel basic stuff hier die een student stat 101 hoort te weten.

Laatst bewerkt:
die ene afrikaanse stam die ongeveer alle marathon wereldrecords bezit omdat die gewoon genetically engineered zijn om te rennen :roflol:

niet echt een complexe adaptatie I guess though

-

Laatst bewerkt:
Enige manier om causale verbanden te trekken is via experimentele designs.
Alle andere methodologien laten het gewoonweg niet. Quasi experimenteel eigenlijk ook niet, hoewel ze sowieso sterker staan met hun verklarende kracht maar daar kan je tenminste de variabelen nog manipuleren. Iq is een variabele die je helemaal niet kan manipuleren, dus blijft het bij correlationele designs. Wat je kan doen is talloze andere variabelen constant houden, maar je weet toch donders goed dat het geen sluitende evidentie betreft voor causaliteit.
Geen experiment = geen sterk evidentie vr causaliteit

Jazeker.

Toon eens

Evolutie =/= adaptatie
Geef eens een voorbeeld van een complexe adaptatie die zwarten wel hebben en wij niet, en mss de selection pressures erachter.

Een gen is altijd interactief met de omgeving, cfr condities. Maar jij claimt dat wij of n*gers een bepaalde gen wel of niet hebben.waardoor het bij de ene groep leidt tot crimineel gedrag. Dus de selection pressure was enkel actief voor een bevolkingsgroep. Hoe is dat mogelijk in een amerikaans context?

5 stat vakken, 3 methodologische en inhouse blijf je altijd wel leren, stat en metho stopt niet echt :)

Nochtans is crimineel gedrag een psychologisch concept, iq een psychologisch concept, onderzoek nr relatie tss iq en crimineel gedrag een psychologisch vraagstuk. Als je je mengt int debat, dan gebruik je data van psychologen. Als je denkt dat we data manipuleren, waarom geloof je dan dat n*gers een laag iq hebben en dat het vr criminaliteit zorgt, tis toch gemanipuleerd?
Als je kijkt nr molyneux analyses, dan zijn dat niks anders dan corr data. Is dat dan niet "gemanipuleerd"? Zo niet, hoe is dat anders dan wat psychologen doen? (Psychologen zullen echter veel mildere conclusies trekken, dat us get grote verschil)

Ok, dan zullen we even dieper gaan in zn claim dat poverty niet leidt tot meer property crimes. Poverty is gemeten door een proxy variabele unemployment. Poverty is een multidimensioneel concept, dus is het simplistisch om het te meten door 1 proxy variabele. In sociologische data wordt poverty gemeten door verschillende proxy variabelen waarvan de ene wel een corr kan hebben en de andere niet op een afh variabele. Poverty gelijkstellen aan unemployment om dan te concluderen dat poverty geen corr heeft is bad science.
Ten tweede, er wordt maar naar 2 variabelen gekeken, geen enkel andere variabele wordt constant gehouden. Het kan perfect mogelijk zijn dat een 3de variabele een dempend effect kan hebben op de property crime. (Zijn huizen door de jaren heen beter beveiligd? Hebben meer en leer amerikanen een wapen in huis wat een schrikeffect kan geven? Je kan veel verzinnen waarom property crime daalt over de jaren heen door toedoen van verschillende variabelen, dat hoeft niet te betekenen dat povert (unemployment) geen pos corr heeft met property crime).
Ook stelt hij, geen corr is geen relatie. Dat is fout. Geen corr betekent geen lineaire relatie. Relaties kunnen ook niet lineair zijn. Toch wel basic stuff hier die een student stat 101 hoort te weten.

De grote van je steekproef bepaald je significantie. Een voldoende grote steekproef staat voor constante andere variabelen. Natuurlijk kan je niet uitsluiten dat er wat zaken niet waterdicht zijn. Maar dat is even zo wanneer je een bepaalde variabele wel kan manipuleren. Je moet wel een hardcore experimentele proefopstelling hebben wil je 100% garanderen dat niets anders invloed heeft op de manipulatie van een specifieke variabel, iets wat in de psychologie eigenlijk nooit voorkomt. Zoiets is weg gelegd voor beta wetenschap. Ik vind dat je het experiment wel erg heilig stelt en het is ook een makkelijke manier om alle onderzoek af te doen als niet toerijkend, aangezien je weet dat jouw experiment er nooit gaat komen.

Wanneer je meerdere correlaties hebt die significant zijn (en de steekproef dus voldoende groot is, etc), kan je wel beredeneren naar een causaal verband, en kan je ook een heel eind komen.

"toon eens" bij het filmpje staan bronvermeldingen. Het kan natuurlijk dat hij de cijfers staat te verzinnen waar je bij staat. Ik heb het niet gefactchecked. Echter zijn er wel meer genetische verschillen tussen bepaalde rassen, dus vind ik dit niet onaannemelijk.

Is het niet zo dat een bepaald percentage van de aziatische bevolking het gen om alcohol af te breken in mindere mate bezitten, of niet. Dat is soort van algemene kennis, maar kan ook in twijfel getrokken worden. Waarom dat is en wat het 'selection pressure' er achter is zie ik ook zo snel niet. Feit is dat ze een hele club aziaten getest hebben en blijkbaar is het toch zo.

In Afrika hebben ze net wat langer als hunter in de jungle geleefd, andere omstandigheden, etc. Misschien is dat het wel? Misschien is het wel beter in dat soort omstandigheden risico's te nemen, of wat dan ook, Zo lang zitten ze nog niet in Amerika, dus tis niet alsof dat er binnen 3 generaties uit is,

Ja ik heb ook de hele statestiek rompslomp doorlopen, data analyse, zelf een 2 x 3 x 10 between subject design onderzoek van begin tot einde gedaan, inclusief data analyse. Ik heb daar wel eens met mijn prof achter die lap data gezeten onder het motto: hoe gaan we die outliers even uit onze data beredeneren zodat we wat meer het gewenste effect krijgen. Ik heb wel wat mee mogen maken van het onderzoekswereldje.

Maar je moet het er mee doen. Er kan altijd geknoeid worden met data en de interpretatie er van is natuurlijk sowieso een verhaal an sich. Ik hoef je niet te vertellen wat voor flaters er allemaal aan het oppervlakte zijn komen drijven de afgelopen jaren die het vertrouwen in social sciences een behoorlijke klap hebben gegeven. Waat je nog, die asociale vleeseters.

Uiteindelijk kan je ook wat commen sense gebruiken. Dat er een verschil is in iq tussen bepaalde rassen is toch in veel onderzoeken aangetoont. De reden daarvoor is een debat. Maar de curve zijn de meeste het toch wel over eens.

De unimployment 1/1 poverty vergelijking heb ik niet zo mee gekregen. Verder worden er andere zaken bij gehaald, zoals budgetten geinvesteerd in bepaalde groepen, gebruik van bepaalde sociale voorzieningen, etc.

Ik vind het altijd mooi, als we uitspraken doen over gedrag van een bepaald ras dan wordt het altijd afgedaan als onzin, als we adhv modellen het weer over 100 jaar voorspellen dan staat de wereld klaar om er miljarden in te pompen.

Wat is nou eigenlijk je punt? Je kan aantonen dat zijn theorie niet 100% is (wat nooit te bereiken is mbt dit onderwerp) dus direct ongeldig is. Toch gek, crime rates en ras correleren wereldwijd, maar ja, geen experiment dus vast toeval (white mans fault).

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.852
Van alle nieuwe erkende vluchtelingen is er 17 procent, of bijna één op de vijf, niet of weinig gealfabetiseerd. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Inburgering Liesbeth Homans die De Morgen kon inkijken.

"In tegenstelling tot eerdere berichten dat alle vluchtelingen hoogopgeleide dokters en tandartsen zouden zijn, zien we in de eerste instroom bij inburgeringstrajecten dat 17 procent van de erkende vluchtelingen niet of zwak geanalfabetiseerd is (respectievelijk 11 en 6 procent, DB.)", aldus Homans. Daarnaast zijn er ook laaggeschoolden, zegt ze.

Volgens de N-VA-minister lag het aantal analfabeten bij de inburgeringstrajecten in Vlaanderen de voorbije jaren op 8 procent. "Dat is dus een uitdaging. Wij moeten die mensen kansen geven en de mensen moeten die kansen grijpen."

In 2015 volgden 19.477 mensen een inburgeringstraject in Vlaanderen. Dat is een stijging van zo'n 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor (17.627). Uit de cijfers blijkt dat de vluchtelingen in Vlaanderen vooral uit Syrië, Irak, Somalië, Afghanistan en Eritrea komen.

Vluchtelingen die een inburgeringstraject volgen, zijn ook jonger dan de gemiddelde inburgeraar, zo blijkt. Terwijl gemiddeld 18% in de leeftijdscategorie 18-24 jaar valt, is dit bij hen 27%.

De verdeling van de vluchtelingen over de regio's komt in grote lijnen overeen met de gebruikelijke verdeling van alle inburgeraars over de regio's. De stad Antwerpen en West-Vlaanderen tellen iets meer vluchtelingen in een inburgeringstraject dan gemiddeld, terwijl dat in Gent en Vlaams-Brabant iets minder is.

Op de luchthaven van Zaventem is vanochtend rond 6.30 uur een vliegtuig opgestegen naar Bagdad, met aan boord een honderdtal Irakezen die vrijwillig naar hun land terugkeren. De meeste van hen zijn alleenstaande mannen, die volgens staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) ontgoocheld zijn in "het land van melk en honing".

"Het is de eerste keer dat een vlucht speciaal wordt gecharterd voor vrijwillige terugkeer", zegt Katrien Jansseune, de woordvoerster van Francken. De vlucht, georganiseerd op initiatief van de staatssecretaris door Fedasil en de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM), volgt op een massale vraag van Irakezen. "Het gaat vooral om afgewezen asielzoekers of die in procedure zitten", zegt Geraldine d'Hoop, communicatieverantwoordelijke van de IOM voor België.

"Sinds september waren ze heel talrijk om te kiezen voor vrijwillige terugkeer, ontgoocheld door het onthaal of omdat ze andere hoop in België hadden", aldus Jansseune. De ontradingscampagne van Francken zal waarschijnlijk ook een rol gespeeld hebben in hun beslissing.

Volgens Francken reageren heel veel asielzoekers gedesillusioneerd wanneer ze in ons land aankomen en is de vraag om terug te keren dan ook bijzonder groot. "Ze denken dat eens ze hier aankomen ze 3.000 euro netto krijgen, een wagen, een appartement en dat dit het land van melk en honing is", zo zegt hij aan de VRT. "En dan liggen ze op een veldbed in een kazerne, wat niet echt is wat ze verwacht hadden en wat hen beloofd werd door mensensmokkelaars."

Wie vrijwillig terugkeert naar zijn land van herkomst krijgt van Fedasil ondersteuning om daar zijn vorig leven verder te zetten of om opnieuw te beginnen. Het gaat dan om maximaal een jaar begeleiding om een job te vinden, een eigen winkel of bedrijfje op te starten, te studeren of medische ondersteuning, in totaal ter waarde van maximaal 2.000 euro. Toch is die ondersteuning goedkoper dan de opvang in ons land, verzekert Francken. "De opvangkosten liggen tien keer hoger."

Eén van de vluchtelingen vertelt voor de camera van VTM Nieuws waarom hij terugkeert: "We kregen een slechte service, slecht eten en een slechte verblijfplaats. Niemand gaf om ons. Ik sterf liever in Irak, dan dat ik in België blijf."

Bij hun aankomst in Irak zullen IOM-medewerkers ter plaatse zich over de Irakezen ontfermen. "De hulp bestaat erin hen tijdelijk onderdak te bieden, bijstand bij het zoeken naar werk, en andere", aldus nog d'Hoop. Volgens Fedasil en de IOM zijn geen andere, speciaal gecharterde vluchten gepland. "Maar de terugkeer via de reguliere lijnen gaat voort", aldus Katrien Jansseune.

"We kregen een slechte service, slecht eten en een slechte verblijfplaats."

De oorlog waarvan ze 'vluchten' is er niets bij. :roflol:

Weg met het addergebroed. Opgeruimd staat netjes.

Dat is mogelijks evolutie, gn adaptatie.
Is dat voorbeeld niet precies waar je om vroeg: een complexe adaptatie; dwz vele genen komen hierbij kijken van type spiervezels cardiovasculair botstructuur etc.

En wat dacht je van regulatie van lichaamstemperatuur? [Link niet meer beschikbaar]

Bij de afweging over asielopvang in lege rijkspanden wordt rekening gehouden met bestuurders die in de buurt wonen. Dat blijkt uit een e-mail van het Rijksvastgoedbedrijf aan opvangorganisatie COA :roflol:

"Ik heb de vraag uitgezet welke bestuurders in de buurt wonen zodat we daar rekening mee kunnen houden", schrijft een topambtenaar van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) op 24 juli aan de COA-directie in een passage over de lege Julianakazerne in de wijk Benoordenhout in Den Haag." Daar hebt u het. Het keiharde bewijs dat de burger driedubbel hard genaaid wordt door de bovenonsgestelden. Mark Rutte en zijn geparfumeerde bestuurselite willen hééél graag asielzoekers opvangen, zolang ze hunnie maar niet tegenkomen bij het boodschappen doen en/of houthakken op zaterdag

"We kregen een slechte service, slecht eten en een slechte verblijfplaats."

De oorlog waarvan ze 'vluchten' is er niets bij. :roflol:
:roflol:
Wel lelijk dat die steun die ze bij terugkeer krijgen beter is dan waar je als belastingbetaler op kan wachten als je werkloos raakt. Ik wil ook wel onderdak en een jaar begeleiding om een bedrijf in het buitenland te starten.

Is dat voorbeeld niet precies waar je om vroeg: een complexe adaptatie; dwz vele genen komen hierbij kijken van type spiervezels cardiovasculair botstructuur etc.

En wat dacht je van regulatie van lichaamstemperatuur? [Link niet meer beschikbaar]

We hebben allemaal spiervezels en ""cardiovasculaire botstructuur", daar zit geen genetische variatie in.
Dat spiervezels onderling verschillen tss individuen, daar zit wel variatie in en selectiedruk kan de variatie verminderen binnen een groep waardoor ze sneller kunnen lopen. Dat heet dan evolutie.
Adaptatie is iets volledig nieuw, iets dat we beziiten maar dat een ander niet bezit. Tgaat niet om meer of minder.

Degrote van je steekproef bepaald je significantie.

Dat klopt. Vandaar dat we altijd kijken naar de effect sizes. Significantie zegt niks over het grootte van het effect. Stat 101.

Maar dat is even zo wanneer je een bepaalde variabele wel kan manipuleren.

Euh...neen. als je een variabele kan manipuleren en al de rest wordt constant gehouden, dan weet je met zekerheid dat x y veroorzaakt. Daar kan je niet stellen dat een ander variabele het mogelijk heeft veroorzzakt.
Experimentele designs laten toe om causaliteit te meten. Daar lunt ge dus niet stellen dat een ander variabele het mss heeft veroorzaakt. Vandaar dat exp designs het summum zijn designs. Dit is basic methodologie man, ksnap niet waarom ik hier bij u moet argumenteren dat je geen andere onbekende variabele kan introduceren als alternatieve verklaring bij experimentele designs.

Je moet wel een hardcore experimentele proefopstelling hebben wil je 100% garanderen dat niets anders invloed heeft op de manipulatie van een specifieke variabel, iets wat in de psychologie eigenlijk nooit voorkomt.

Whaha 100% onzin.
We kijken trouwens niet naar "wat een invloed heeft op de manipulatie". Ik denk dat je de zaken serieus verward.
We manipuleren een variabele en kijken naar de effecten ervan op een andere variabele, waar alle anderen constant worden gehouden. Je weet toch hoe dit werkt? We pakken een convenient sample doorgaan, we randomiseren ze in 2 of meer condities en enigste wat verschilt in de versch condities is de verschillende niveaus van de onaf variabele. "Mss kan je me uitleggen wat er zi hardcoor aan us ". Dit is nochtans standaardpraktijk in de functieleer vb. Er wordt daar niks anders dan experimenten gedraaid. Andere domeinen zijn iets anders, waar er vooral corr designs worden op gedraaid, zoals op aangeboren eigenschappen van mensen die we niet kunnen manipuleren(geslacht kunnen we niet manipuleren, en iq vb ook niet).

Zoiets is weg gelegd voor beta wetenschap. Ik vind dat je het experiment wel erg heilig stelt en het is ook een makkelijke manier om alle onderzoek af te doen als niet toerijkend, aangezien je weet dat jouw experiment er nooit gaat komen.

Ik vraag niet altijd vr exp designs. Quasi exp designs en corr designs hebben hun waarde. Als ik enkel vr exp zou zijn, dan hadden we alle onderzoeken rond man vrouw verschillen en iq onderzoeken de vuilbak in gooien.

Wat ik claim is dat je via corr designs moeilijk causale interpretaties kunt maken.
Als je corr ziet tss iq en crime, dan is dat een gegeven. Als je het echter gaat interpreteren als "iq veroorzaakt crimineel gedrag", dan de conclusie veel sterker dan wat de data toelaat.
Op basis van de eerste 15 min v molyneux maakt ie al een grove fout bij de interpretatie van poverty en crime.

Wanneer je meerdere correlaties hebt die significant zijn (en de steekproef dus voldoende groot is, etc), kan je wel beredeneren naar een causaal verband, en kan je ook een heel eind komen.

Significztie kan je ook bekomen door kleine steekproeven, dat even terzijde.
Je kan altijd beredeneren naar een causaal verband, zelf met 2 vars die je correleert.
Tgaat omt sterkte van de data. Vor causaal beredeneren op basis van corr data moet je alternatieven uitsluiten ook vb.

"toon eens" bij het filmpje staan bronvermeldingen. Het kan natuurlijk dat hij de cijfers staat te verzinnen waar je bij staat. Ik heb het niet gefactchecked. Echter zijn er wel meer genetische verschillen tussen bepaalde rassen, dus vind ik dit niet onaannemelijk.

Zal nog checken waar ie op doelt. Genetische variatie is er zeker tss "rassen". Maar op vlak van intelligentie???? Ergo, dat we gen x of y hebben waardoor blanken een hoger iq hebben of zwarten een lager iq? Nooit geplubiceerd. Anders zou het een megaton zijn. Heb legio boeken staan in de kast over iq. 1 van de srerkste variabelen binnen psycho, meeste onderzoek wordt daar naar verricht. Heb daarover nooit iets gelezen. Guess i missed it...

Is het niet zo dat een bepaald percentage van de aziatische bevolking het gen om alcohol af te breken in mindere mate bezitten, of niet. Dat is soort van algemene kennis, maar kan ook in twijfel getrokken worden. Waarom dat is en wat het 'selection pressure' er achter is zie ik ook zo snel niet. Feit is dat ze een hele club aziaten getest hebben en blijkbaar is het toch zo.

Dat kan kloppen maar chinezen die gn alcohol kunnen afbreken boeit me niet echt. Wel een hen dat n*gers dommer maakt ofzo

In Afrika hebben ze net wat langer als hunter in de jungle geleefd, andere omstandigheden, etc. Misschien is dat het wel? Misschien is het wel beter in dat soort omstandigheden risico's te nemen, of wat dan ook, Zo lang zitten ze nog niet in Amerika, dus tis niet alsof dat er binnen 3 generaties uit is,

Maar we komen allemaal van afrika. We hebben miljoenen jaren als hunter gatherer geleefd. Dat waren de selection presses
die ons maakten wie wij zijn. Vandaar dat we op adaptief vlak onmogelijk kunnen verschillen met zwarten, omdat er simpelweg niet genoeg tijd was om een nieuwe adaptatie te ontwikkelen. Kzal citeren oa van david buss en cosmides and tooby, gerespecteerde wetenschappers binnen de evolutionaire psychologie.

Maar je moet het er mee doen. Er kan altijd geknoeid worden met data en de interpretatie er van is natuurlijk sowieso een verhaal an sich. Ik hoef je niet te vertellen wat voor flaters er allemaal aan het oppervlakte zijn komen drijven de afgelopen jaren die het vertrouwen in social sciences een behoorlijke klap hebben gegeven. Waat je nog, die asociale vleeseters.

Wat is je punt? Met fake data zijn we idd niks. Je vertrouwt data uit psycho niet? Nochtans gebruikt molyneux ook gwn data voor psychologische en sociologische doeleinden. Hij gebruikt dezelfde data als wat psychologen gebruiken.

Uiteindelijk kan je ook wat commen sense gebruiken. Dat er een verschil is in iq tussen bepaalde rassen is toch in veel onderzoeken aangetoont. De reden daarvoor is een debat. Maar de curve zijn de meeste het toch wel over eens.

Gemiddelde n*ger heeft een lager iq dan de emiddelde blanke. Dat is een feit en staat hier niet der discussie.

Ik vind het altijd mooi, als we uitspraken doen over gedrag van een bepaald ras dan wordt het altijd afgedaan als onzin, als we adhv modellen het weer over 100 jaar voorspellen dan staat de wereld klaar om er miljarden in te pompen.

Je geeft een vals beeld waarover de discussie over gaat.
Dat zwarten overgepresenteerd,zijn in violent crime statistieken is een feit. Daar wordt niet over gediscusieerd.

Er wordt hier wel claims gemaakt dat low is ervoor zorgt. Ik ken genoeg data rond iq en at the moment kan niemand een dergelijke uitspraak maken, er zijn teveel alternatieve verklaringen die "even sterk" (lees even zwak) staan.

Wat is nou eigenlijk je punt? Je kan aantonen dat zijn theorie niet 100% is (wat nooit te bereiken is mbt dit onderwerp) dus direct ongeldig is. Toch gek, crime rates en ras correleren wereldwijd, maar ja, geen experiment dus vast toeval (white mans fault).

Haha, waar te beginnen hier...
Kzeg niet dat het white mans fault is, waar haal je dat toch ? :roflol:
Ik weet ook niet wat 100% theorie zou betekenen. Als je op doelt dat zn theorie gestoeld is op zwakke fundamenten, dan kan ikdat beamen ja.
Een theorie gestoeld op sterkere fundamenten is zeker mogelijk, ja zelfs met enkel corr designs.

Crime rates en "ras" kan je moeilijk correleren, de ene is een categorische variabele :p ik ontken btw niet dat zwarten overgepresenteerd zijn in bep crime statistieken. Feiten zijn1 ding, de oorzaak achterhalenis iets anders. We discussieren over het oorzaak, de feiten aanvaarden we.

""Geen experiment, ergo toeval"

Waar lees je toch zoiets:roflol:

Laatst bewerkt:
We hebben allemaal spiervezels en ""cardiovasculaire botstructuur", daar zit geen genetische variatie in.
Dat spiervezels onderling verschillen tss individuen, daar zit wel variatie in en selectiedruk kan de variatie verminderen binnen een groep waardoor ze sneller kunnen lopen. Dat heet dan evolutie.
Adaptatie is iets volledig nieuw, iets dat we beziiten maar dat een ander niet bezit. Tgaat niet om meer of minder.
Nee

Maar we komen allemaal van afrika. We hebben miljoenen jaren als hunter gatherer geleefd. Dat waren de selection presses
die ons maakten wie wij zijn. Vandaar dat we op adaptief vlak onmogelijk kunnen verschillen met zwarten, omdat er simpelweg niet genoeg tijd was om een nieuwe adaptatie te ontwikkelen. Kzal citeren oa van david buss en cosmides and tooby, gerespecteerde wetenschappers binnen de evolutionaire psychologie.
Niet genoeg om een nieuw ras te vormen, maar het zijn wel adaptaties. Huidskleur, ziektes/immuunsysteem, metabolisme (lactose intolerantie?), etc.

Terug
Naar boven