AndroidHealthClinic

Even een kort vraagje ivm cutten

Loesje1980

Cool Novice
Waardering
107
Lengte
1m63
Massa
56kg
Vetpercentage
23%
Ik heb een vraag mbt cutten.
Ik ben 1.63 meter, vrouw, 59 kilo en heb een vetpercentage van 28%

Via dit forum heb ik berekend dat mijn onderhoud ligt op 1390 Kcal per dag. (x 1.7 intensiteitsfactor = 2363 Kcal) Vind het zelf nog best behoorlijk veel moet ik zeggen.....
Nou train ik 3 keer per week behoorlijk intensief KT met daarna een korte cardiosessie van 35 min op een lage harstlag (dit ivm vetverlies)
Daarnaast cardio ik nog 2 ochtenden per week voor het ontbijt (ongeveer 45 min per keer)

Ik heb een voedingsschema opgesteld. Wil graag spiermassa behouden en vet verliezen.
Op trainingsdagen eet ik rond de 1850 Kcal en op rustdagen 1650 Kcal.
Mijn verhoudingen liggen qua KH op trainingsdagen hoger en rustdagen minder.
(verhouding op trainingsdag 41% E, 43% KH, 16% vet.) In de ochtend pak ik vaak langzame KH (brinta en meusli) en daarnaast fruit. Daarna bouw ik KH af en ga meer eiwitten eten.

Overdag heb ik de hele tijd trek (rommelend buikje soms) en ook snachts wil ik nog wel eens wakker worden omdat ik ontzettende trek heb. Meestal eet ik snachts dan een paar amandelen en is het gevoel weg.

Zit ik nu goed qua Kcal of moet ik juist meer/minder gaan eten? ???
De weegschaal geeft een langzaam maar dalende trend aan en ik heb niet het gevoel dat ik spiermassa verlies. Maar goed dat is wat moeilijk waarneembaar vind ik.

Bijgevoegd zit mijn voedingsschema van vandaag. Vanmiddag ga ik KT doen (benen, schouders) en daarna 35 min cardio.
Mijn voeding wisselt nog wel een keer. De ene keer minder fruit in de ochtend en soms 2 keer per dag kip met rijst en groente.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
2363kcal is nogal wat ja, maar je hebt dan ook intensiteitsfactor 1.7. Heb je zo'n actief leven joh?

Even dat terzijde, 1850 kcalorien is voldoende. Op de rustdagen zou ik ook gewoon op 1850 kcalorieen blijven zitten. Je spieren hebben tenslotte dan ook zoveel mogelijk kcalorieen nodig om te herstellen. Als je overdag de hele dag honger hebt zou ik wat meer groene groentes eten, deze kun je namelijk zoveel eten als je wilt. Want het kost praktisch evenveel kcalorien om die te verteren dan dat ze waard zijn. Ook veel water drinken wil helpen tegen het hongergevoel, ook helpt veel water drinken bij het afvallen.

Je kcalorieen zit wel goed zo hoor, ik zou wel op de 1850kcal blijven dus!
Wat ik wel aanraad is om de paar dagen je kcalorieen op te voeren naar 2363(je onderhoudslevel) voor een dag. Om zodoende je lichaam te prikkelen. Dit omdat je metabolism dan niet vertraagd en het helpt bij de bescherming van je spieren. Wat je ook zou kunnen doen is 5% kcalorieen van je onderhoud boven je onderhoud te eten om de 3 á 4 dagen voor 1 dag. Dit voor dezelfde reden als ik hierboven heb vermeld maar ook omdat je kcalorieen boven je onderhoud zit voor die ene dag, zodat je ook nog eens wat spiermassa kunt winnen.

Je voedingsschema ziet er goed uit. De muesli vruchten bij 10.30 bevat geen snelle suikers neem ik aan? Ook is de maaltijd van 16.00 wel heel erg mager. Dit zou juist een goede maaltijd moeten zijn omdat het je post-workout maaltijd is.

Succes!

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
2363kcal is nogal wat ja, maar je hebt dan ook intensiteitsfactor 1.7. Heb je zo'n actief leven joh?

Even dat terzijde, 1850 kcalorien is voldoende. Op de rustdagen zou ik ook gewoon op 1850 kcalorieen blijven zitten. Je spieren hebben tenslotte dan ook zoveel mogelijk kcalorieen nodig om te herstellen. Als je overdag de hele dag honger hebt zou ik wat meer groene groentes eten, deze kun je namelijk zoveel eten als je wilt. Want het kost praktisch evenveel kcalorien om die te verteren dan dat ze waard zijn. Ook veel water drinken wil helpen tegen het hongergevoel, ook helpt veel water drinken bij het afvallen.

Je kcalorieen zit wel goed zo hoor, ik zou wel op de 1850kcal blijven dus!
Wat ik wel aanraad is om de paar dagen je kcalorieen op te voeren naar 2363(je onderhoudslevel) voor een dag. Om zodoende je lichaam te prikkelen. Dit omdat je metabolism dan niet vertraagd en het helpt bij de bescherming van je spieren. Wat je ook zou kunnen doen is 5% kcalorieen van je onderhoud boven je onderhoud te eten om de 3 á 4 dagen voor 1 dag. Dit voor dezelfde reden als ik hierboven heb vermeld maar ook omdat je kcalorieen boven je onderhoud zit voor die ene dag, zodat je ook nog eens wat spiermassa kunt winnen.

Je voedingsschema ziet er goed uit. De muesli vruchten bij 10.30 bevat geen snelle suikers neem ik aan? Ook is de maaltijd van 16.00 wel heel erg mager. Dit zou juist een goede maaltijd moeten zijn omdat het je post-workout maaltijd is.

Succes!

Dank je wel voor je advies.
Heb als activiteitenfactor tussen gemiddeld en zwaar ingedaan. Train toch 5 keer per week. Vond het zelf ook al wel veel wat eruit kwam. Ben er daarom toch flink wat onder gaan zitten met mijn schema.
Overdag doe ik namelijk niet heel veel qua inspanning.

Ik heb geen idee of die meusli snelle suikers bevat. Er staat op het pak alleen het aantal Kcal niet de hoeveelheid suikers daarin. Op zich is het niet van dat spul als van de Quacker enzo. Echt puur met gedroogde vruchten erin.
Misschien maar eens op zoek gaan naar andere waarvan ik het wel weet. (tips zijn welkom)

1 maal per week las ik een junkmaaltijd in (meestal op de zondagavond). Dit is puur om mijn lichaam even een extra boost te geven. Groot bord warm eten (mexicaans bv.) met ijs na :p

Oh en die "maaltijd" van 16.00 uur is gewoon extra tussendoor om aan mn vet te komen. De maaltijd ervoor eet ik na de training.

Ik zal in ieder geval overdag wat meer groenvoer gaan eten om de honger wat te stillen. Echt irritant soms.
Heb net m'n maaltijd van 12.30 uur gehad en nu alweer trek :o

Nogmaals dank voor je advies.:D

hoi hoi loesje,

even over dar gedroogde fruit, die bevatten inderdaad snelle suikers.
Gedroogde vruchten hebben een hogere voedingswaarde dan verse vruchten. Dat is eigenlijk heel logisch. Omdat het vocht voor een groot gedeelte eruit gehaald is maar alle voedingstoffen bewaard blijven, wordt de voedingswaarde per gewichtseenheid meer. Dit geldt niet alleen voor de suikers maar ook voor de vitamines, vezels, bioactieve stoffen en mineralen.

naast dat je je groente inname kunt verhogen tegen de honger kun je ook voedingsvezels gebruiken die hebben totaal geen kcal en het reinigt ook nog eens je lichaam, wel genoeg bij drinken zo'n liter per 20kg lichaamsgewicht. verkrijgbaar bij de tuinen, superdeboer, natuurwinkel.

tipje voor de vrouwen met pre-menstruele chocoladebehoefte: rauwe cacaopoeder, vol antioxidanten meer dan wat dan ook en gezonde vetten. verkrijgbaar bij de natuurwinkel.

wel fijn om eindelijk eens een vrouw tegen te komen hier op deze forum want al die adviesen vindt ik nogal moeilijk te vertalen naar iets wat voor mij zou kunnen werken

groetjezzz soraya

Fijn dat ik dit topic heb ontdekt, vooral die calculator is erg handig aangezien in het niet klaar kreeg die % EKV uit te puzzelen voor mezelf..

Terug
Naar boven