XXL Nutrition

filmpje: verkeerde squat imo

Volgens mij doen ze Jurre nog geloven dat hij een hele baas is in de gym.

Die kerel spoort niet

I'k wil em nie tegenkomu in het donker:p

Jongens, ik ken deze jongen en het is een sprinter bij mijn atletiekvereniging. Voor sprinters is het heel normaal om quarter squats te doen omdat je in de startblokken je achterste been in ongeveer dezelfde hoek hebt. Dit is goed te zien in dit plaatje:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Als je er meer over wilt lezen: [Link niet meer beschikbaar]

Niet iedereen traint voor dezelfde doelen ;)

Slap excuus, check hem hier powercleans doen, hij gebruikt hier voornamelijk zijn armen (wtf), de brakke uitvoering heeft zeker ook te maken met het sprinten ofniet?

[Link niet meer beschikbaar]

Nee, deze faler doet gewoon veel dingen fout, en het allemaal ook met veel trots opnemen. :o

Slap excuus, check hem hier powercleans doen, hij gebruikt hier voornamelijk zijn armen (wtf), de brakke uitvoering heeft zeker ook te maken met het sprinten ofniet?

Nee, deze faler doet gewoon veel dingen fout, en het allemaal ook met veel trots opnemen. :o

Ik verdedig de rest van zijn lifts ook helemaal niet, voor zijn trainingsdoelen squatte hij (bijna) diep genoeg terwijl de algemene mening in dit topic was dat hij veel dieper moest squatten.

Dat er technisch veel aan op te merken is ben ik met iedereen eens..

Kom op jurre!

:roflol:

wat een faalhaas zeg :roflol:

Honest story die techniek slaat nergens op en quarter squatten omdat het goed zou zijn voor de push off phase net zo min. Het gaat erom hoeveel druk je per been weg kunt duwen. Hoe meer druk hoe sneller de push of en veel belangrijker hoe meer druk per pas je kunt genereren. full squats all the way.

Anyhow interested watch this reference:
McBride JM, Blow D, Kirby TJ, Haines TL, Dayne AM, Triplett NT. Relationship between maximal squat strength and five, ten, and forty yard sprint times. J Strength Cond Res. 2009 Sep;23(6):1633-6.

Honest story die techniek slaat nergens op en quarter squatten omdat het goed zou zijn voor de push off phase net zo min. Het gaat erom hoeveel druk je per been weg kunt duwen. Hoe meer druk hoe sneller de push of en veel belangrijker hoe meer druk per pas je kunt genereren. full squats all the way.

Anyhow interested watch this reference:
McBride JM, Blow D, Kirby TJ, Haines TL, Dayne AM, Triplett NT. Relationship between maximal squat strength and five, ten, and forty yard sprint times. J Strength Cond Res. 2009 Sep;23(6):1633-6.

Je trekt een vreemde conclusie vanuit dit artikel, wat ze er testen is of mensen die op een 70 graden meer squatten dan ook betere sprint tijden hebben.

Er wordt nergens geconcludeerd dat het beter is om op 70 graden te maxen danwel op 125 of 90 graden.

Wat een baas, wacht maar van deze kerel gaan we nog wel meer zien denk ik :p

Je trekt een vreemde conclusie vanuit dit artikel, wat ze er testen is of mensen die op een 70 graden meer squatten dan ook betere sprint tijden hebben.

Er wordt nergens geconcludeerd dat het beter is om op 70 graden te maxen danwel op 125 of 90 graden.

Trek die conclusie niet uit het artikel dat is common knowledge. Artikel was gewoon een aanvulling.

Trek die conclusie niet uit het artikel dat is common knowledge. Artikel was gewoon een aanvulling.

Mijn fout, zo leek het. Het is echter ook common knowledge dat de krachttraining die je doet wordt afgeleid van het veld waarin je speelt. Dus als je als een sprinter nooit onder de 90 graden komt, waarom zou je jezelf er dan op trainen om op dieper dan 90 graden kracht te hebben?

hahaha prachtig

Het is echter ook common knowledge dat de krachttraining die je doet wordt afgeleid van het veld waarin je speelt. Dus als je als een sprinter nooit onder de 90 graden komt, waarom zou je jezelf er dan op trainen om op dieper dan 90 graden kracht te hebben?

Over 'common knowledge' gesproken. Er zijn daarbij overigens 2 verschillend 'kampen'.

1. Het ene kamp gaat er van uit dat ondersteunende krachttrainings-oefeningen zo specifiek mogelijk moeten lijken op de sportechnische bewegingspatronen.
Dus bijv. partial squatbewegingen, welke zo veel mogelijk gelijk zijn aan de bewegingspatronen bij het sprinten, hoogspringen e.d.

2. Het andere kamp keurt dit af, omdat de opvatting bestaat dat dit juist de motorische verfijning in de specifieke sport kan verstoren.
Je leert het MU activatiepatroon aan dat noodzakelijk is om efficient te bewegen met een extra lastarm. Dat activatiepatroon is dan toch significant anders, dan bij de beweging in de respectievelijke sport zelf. (ook al ziet het er aan de buitenkant hetzelfde uit)
Dit zou juist tot vermindering van de gewenste motorische vaardigheden kunnen leiden.

Maw. Het is beter de volledige squat te doen, om basale kracht/vermogen te verbeteren en dit over te dragen op bijvoorbeeld de sprint, door simpelweg te sprinten.

Voorheen was ik een overtuigd kamp-1-ner, de laatste jaren neig ik meer en meer naar kamp-2-er-schap.

Terug
Naar boven