XXL Nutrition

Fouten bij Deadlift

Schouders naar voren laten hangen. Ik lift ook altijd op sokken... kan denk ik geen kwaad.

Zonder schoenen liften is alleen maar natuurlijker.

Als je wil leren deadliften heb je 2 opties:

1) je kent iemand met veel ervaring die goed deadlift die je les wil geven

2) je bent de enige deadlifter in de gym en moet alles van boeken/internet leren.

Uiteraard is 1 het allerbeste, maar niet iedereen heeft zoveel geluk. Als je in geval 2 zit, zal je weg naar de perfecte deadlift langer zijn, maar zeker niet onmogelijk.

Hoe ik heb leren deadliften:

Starting Strength: Basic Barbell Training van Mark Rippetoe, echt een superboek, legt alle grote lifts erg duidelijk en uitgebreid uit. Dit kan ik aan iedereen aanraden.

Filmpjes: youtube staat er vol van, maar helaas ook veel slechte voorbeelden. Na een tijdje kan je een goeie deadlift wel van een slechte onderscheiden en op die manier is slechte filmpjes kijken ook heel leerzaam, je leert dan hoe het niet moet en hoe je het kan corrigeren.
Hier vind je filmpjes van Mark Rippetoe die (oa) deadlift uitlegt: CrossFit Exercises

Sites met uitleg:
Ook hier weer goede en minder goede, ik geef je enkele nuttige:
How to Deadlift with Proper Technique | StrongLifts.com
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1582703
TESTOSTERONE NATION
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1607555

Er is uiteraard een gigantisch aanbod aan mogelijkheden, maar dit zijn degene waar ik persoonlijk het meeste aan heb gehad.

Als je je toch nog onzeker voelt over je techniek maak je gewoon een filmpje, zet het op youtube en vraag hier op het forum m kritiek. Dan zul je genoeg feedback krijgen waar je iets aan hebt. wwe heeft dit gedaan en zijn deadlifts zijn enorm verbeterd als je zijn eerste en laatste filmpjes vergelijkt. Zoek dat topic maar eens. Als je die eerste filmpjes ziet, weet je ook meteen wat met "rukken" bedoeld wordt.

Schouders naar voren laten hangen. Ik lift ook altijd op sokken... kan denk ik geen kwaad.

Idd wordt veel fout gedaan. Schouders overdreven naar achteren trekken en daar proberen te houden in de veronderstelling zo bij te dragen aan rechte rug.

Vanaf een bepaald gewicht trekken de spieren verantwoordelijk voor het naar achter houden van de schouders het toch niet meer en komen de schouders dan naar voren tijdens het trekken waardoor je juist je billen hoger krijgt en de bar niet en daardoor weer lastiger is voor je rug.

• Topic Starter Topic Starter
Ik vroeg me eigelijk af waneer je spieren weer beginnen met het afbreekproces? Stel dat ik een tijdje mijn borst train, en ik zou er opeens mee stoppen, hoe lang duurt het dan voordat de spier begint met het afbreken van de opgebouwde cellen? Zou ik bijvoorbeeld een bepaalde spiergroep kunnen trainen en deze vervolgens 6 dagen laten rusten en dan weer trainen, of is dan de rusttijd te groot en begint de spier weer af te breken?

Groeten van Gust

Ik kan persoonlijk mijn rug niet zo hol krijgen, zelfs zonder gewicht niet.
De fysio die er rond loopt zei ook al, doe je rug hol maken... dus ik zeg... dat is ie kan nie verder.

Ik vroeg me eigelijk af waneer je spieren weer beginnen met het afbreekproces? Stel dat ik een tijdje mijn borst train, en ik zou er opeens mee stoppen, hoe lang duurt het dan voordat de spier begint met het afbreken van de opgebouwde cellen? Zou ik bijvoorbeeld een bepaalde spiergroep kunnen trainen en deze vervolgens 6 dagen laten rusten en dan weer trainen, of is dan de rusttijd te groot en begint de spier weer af te breken?

Groeten van Gust

De spier breekt af na precies 3 dagen, 8 uur, 45 minuten en 20 seconden.

6 bs posts achter elkaar :P t'is geen garehanehok mensen, ik vond het wel een boeiend topic worden...

• Topic Starter Topic Starter
De spier breekt af na precies 3 dagen, 8 uur, 45 minuten en 20 seconden.

Dus als ik het goed begrijp train je een bepaalde spiergroep, deze spier heeft laat zeggen 3 dagen nodig om te herstellen, als deze hersteld is moet je dus niet langer dan 3 dagen wachten met trainen anders breekt deze weer af.

Gust

:haha:

Jongens, houd het topic nou schoon. Er zaten wat interessante posts tussen die daadwerkelijk bij het deadliften kunnen helpen.

Dus als ik het goed begrijp train je een bepaalde spiergroep, deze spier heeft laat zeggen 3 dagen nodig om te herstellen, als deze hersteld is moet je dus niet langer dan 3 dagen wachten met trainen anders breekt deze weer af.

Gust
Als je dit meent... :roflol:

barbell tegen je schenen aanzetten. anders verkracht je je rug sowieso

De stang hoeft helemaal niet tegen je schenen aan te liggen. Maar ook dit verschild weer van persoon tot persoon. Als je wilt leren deadliften doe dit dan in de praktijk met iemand die ervaring mee en er verstand van heeft.

Terug
Naar boven