AndroidHealthClinic

Frequent bewegen, helaas weinig vetverlies

Monsieur

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
80kg
Hoi allen,

Ondanks dat ik frequent en intensief sport (3xweek kt: full body en 2x week cardio: hardlopen) kan ik niet zeggen dat ik het vet (rond mijn buik) zie smelten. Ik heb overigens geen last van overgewicht maar een klein zwembandje verdwijnt helaas niet. Mijn buikspieren zijn ook niet echt zichtbaar. Ik eet niet overmatig en probeer veel eiwitten binnen te krijgen maar niet teveel koolhydraten (ik eet wel redelijk wat volkoren boterhammen). Verder volg ik geen speciaal dieet ofzo.

Bestaan er mensen die - hoe frequent en intensief ze ook porten - altijd een vetlaagje rond hun middel blijven behouden?

Tips zijn welkom!

Ja, die bestaan. Zijn vaak mensen die vinden dat ze niet overmatig eten ;)

Helaas, je eet toch echt teveel. Of juist te weinig. Maak een goed voedingsschema, en je probleem is over ;)

• Topic Starter Topic Starter
Teveel, wat is teveel? Mijn gemiddelde dagelijkse eetpatroon is als volgt:
- ontbijt: 1 a 2 volkorenboterham(men) met kaas of vleeswaren, een gekookt eitje (alleen eitwit) en bakje yoghurt met (echt) vers fruit;
- tusendoortje: stuk fruit of 1 volkoren boterham met kip oid
- lunch: 3 a 4 volkorenboterhammen met kaas/vleeswaren/ei (geen zoetigheid)
- tussendoortje: noten of 1 volkorenboterham met vleeswaren of fruit
- avondeten: vaak een salade of anders een gerecht met groente/vlees/rijst. Aardappels of pasta alleen als ik 's avonds ook nog ga sporten. Ik eet een normale portie, dus geen berg eten of drie keer opscheppen.

Ik drink voornamelijk melk en (vooral) water gedurende de dag.

Komt dit als (te)veel op jullie over? Ik heb eerlijk gezegd nooit de moeite genomen om voor elke boterham en plak worst uit te rekenen wat ik aan kcal binnenkrijg.

Je kcal uitrekenen moet je juist wel doen en wist je dat melk vooral volle melk heel erg calorierijk is? Je moet minder calorieen innemen dan dat je verbruikt om af te vallen/ vet te verbranden. Lees de voedingssticky's even door om je bmr uit te rekenen.

Teveel, wat is teveel? Mijn gemiddelde dagelijkse eetpatroon is als volgt:
- ontbijt: 1 a 2 volkorenboterham(men) met kaas of vleeswaren, een gekookt eitje (alleen eitwit) en bakje yoghurt met (echt) vers fruit;
- tusendoortje: stuk fruit of 1 volkoren boterham met kip oid
- lunch: 3 a 4 volkorenboterhammen met kaas/vleeswaren/ei (geen zoetigheid)
- tussendoortje: noten of 1 volkorenboterham met vleeswaren of fruit
- avondeten: vaak een salade of anders een gerecht met groente/vlees/rijst. Aardappels of pasta alleen als ik 's avonds ook nog ga sporten. Ik eet een normale portie, dus geen berg eten of drie keer opscheppen.

Minder koolhydraten(Brood) en meer Proteine eten

Dat volle melk calorierijker is dan halfvolle melk (wat ik drink) is logisch en ik mag hopen dat iedereen dat op zijn klompen aanvoelt. En dat je minder calorieen binnen moet krijgen dan dat je verbrandt als je wilt afvallen is zo'n open deur... daar heb ik geen voedingssticky voor nodig.

Ik wil niet per se afvallen, sterker, als mijn gewicht toeneemt vind ik dat prima. Ik wil mijn algehele conditie en lichaamskracht verbeteren. En dat gaat ook goed. Maar de frequentie en intensiteit waarmee ik train vereisen - lijkt mij - voldoende voedsel inname.

Mijn punt is, ik kom niet aan en val ook niet af. Als ik teveel zou eten zou ik aankomen en, andersom, als ik te weinig eet dan zou ik afvallen. Je zou dus kunnen zeggen dat ik precies de hoeveelheid eet die mijn lichaam nodig heeft om de " status quo" te behouden (dus het vetlaagje rond mijn middel niet hoeft aan te spreken).

Je probleem ligt niet zo zeer in de hoeveelheid die je eet maar wat je eet. (je bent wat je eet..)

Je eet veel gemaks voeding. Is er een reden dat je geen moeite wilt doen in het bereiden van schoon eten en wellicht uit je comfortzone stappen en eens anders te gaan eten?

Als je bovenstaande namelijk als een probleem ziet, accepteer je beter nu je lichaam en bespaar je jezelf de lijdensweg van een lifestyle change / anders eetpatroon.

Okee, dat antwoord makes sense. Ik dacht zelf eerlijk gezegd dat ik gezond en goed eet. Wat vind jij -uit mijn omschrijving van mijn gemiddelde dagelijkse eetpatroon - overigens gemaksvoeding?

Kun je voorbeelden geven van schoon en goed eten? Wat bereidingswijze betreft, ik stoom mijn groenten en gril mijn vlees vaak en als ik eten bak, dan doe ik dat in olijfolie.

Laatst bewerkt:
Zaken als brood zorgen dat je naar waarschijnlijkheid wat meer vocht vasthoudt. De vraag is dus, heb je last van veel vocht of van vet. Zuivel zelfde verhaal.

Fruit is niks mis mee, maar als je vast loopt zou ik daar ook wat aan doen.

stap1: Probeer enigsinds je BMR vast te stellen.
stap2: Stel vast wat je doel gaat zijn
stap3: maak een lijst met zaken die je goed kunt eten in een wat simpeler dieet
stap4: stap van gemak voeding af, ga denken aan groentes
stap5: smokkel ik echt niet
stap6: smokkel ik soms echt niet ?
stap7: ga ik echt niet helemaal los in het weekend?
stap8: zijn mijn trainingen wel effectief genoeg voor vet verlies
stap9: ben ik misschien ongeduldig?
stap10: Ik eet nu schoon (groentes, minder KH, voldoende lean protein) en er gebeurd nog steeds niks... kom dan eens terug met wat je allemaal de afgelopen 4 weken hebt gedaan.

Er is weinig om mee te werken nu.

Dat zwembandje is inderdaad een moeilijk verhaal. Minder zout en minder koolhydraten + KT + Cardio (met nadruk op cardio) is de manier. Heeft iniedergeval bij mij gewerkt.
Beter 3-4 x per week uurtje intensieve cardio en 2 x FB. Zo gaat het sneller.

Als je je voeding op orde brengt scheelt al, maar doe je toevallig je cardio elke keer precies hetzelfde? Ik zou daarin ook een beetje progressie aanbrengen, of je dat nou met intensiviteit of duratie doet, zal toch ook helpen om gewenning te voorkomen.

Waarom zoveel brood? Je zegt dat je weinig kh eet maar alleen al aan je brood krijg je daarvan best veel binnen, hoor.
Het is wel het lastigste deel om weg te krijgen maar het staat of valt met je voeding. :)
En ik vind dat je weinig eiwitten eet eigenlijk.

Mensen, bedankt voor de antwoorden!

Probleem is, brood is zo lekker :)

Wat zijn goeie vervangers voor brood? Wat ik weleens maak is een bak magere kwark met in kleine stukjes gebroken noten. Hebben jullie andere (lekkere) tips?

Wat hoeveelheid eiwitten betreft, ik overweeg om een eiwittenshake na het sporten te gaan gebruiken. Ik ben wat huiverig wat voedingssupplementen betreft, maar ik begrijp ook dat er eiwittenshakes zijn die je prima kunt gebruiken.

Ten slotte, ik wissel mijn cardio idd af door bijv de ene keer een lang stuk te lopen en de andere keer een korte intervaltraining. Nu het weer beter wordt pak ik ook de fiets.

Als dat je insteek is, ga je zelf dan niet kwellen en accepteer dat je niet helemaal strak bent.

Er zijn veel mensen die veel vocht bij zich dragen en daardoor meer bloated zijn. Dat zegt vrij weinig over je fysiek. Dat valt pas te beoordelen moment dat je je vocht kwijt bent.

Als dat je insteek is.. wat bedoel je?

En leuk dat je begint over vocht vasthouden en bloated zijn, maar waarom vermeld je niet direct een manier waarop je vocht kwijt raak? Of is de oplossing enkel het eten van minder brood?

Die geef ik je:

Haal eens het brood en de zuivel uit je dieet.

Ik geef aan met 'insteek' dat als je brood lekker vind, waarom zou dan niet blijven genieten van je sneetje brood en neem je voor lief dat je last hebt van wat bloat? Als je voor de rest helemaal happy bent. Het is namelijk best een opgave om een dergelijke change te maken.

Dat volle melk calorierijker is dan halfvolle melk (wat ik drink) is logisch en ik mag hopen dat iedereen dat op zijn klompen aanvoelt. En dat je minder calorieen binnen moet krijgen dan dat je verbrandt als je wilt afvallen is zo'n open deur... daar heb ik geen voedingssticky voor nodig.

Ik wil niet per se afvallen, sterker, als mijn gewicht toeneemt vind ik dat prima. Ik wil mijn algehele conditie en lichaamskracht verbeteren. En dat gaat ook goed. Maar de frequentie en intensiteit waarmee ik train vereisen - lijkt mij - voldoende voedsel inname.

Mijn punt is, ik kom niet aan en val ook niet af. Als ik teveel zou eten zou ik aankomen en, andersom, als ik te weinig eet dan zou ik afvallen. Je zou dus kunnen zeggen dat ik precies de hoeveelheid eet die mijn lichaam nodig heeft om de " status quo" te behouden (dus het vetlaagje rond mijn middel niet hoeft aan te spreken).

Je spreekt jezelf tegen. Wil je nu wel of niet afvallen (vet kwijtraken). Als je cleaner gaat eten (minder zout) dan gaan je lovehandles niet weg, totdat je minder kcals gaat eten.

Nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen. Spieren zijn zwaarder dan vet toch? Ik wil mijn zwembandje kwijt, dus vet verbranden, maar als ik in the process mocht aankomen in spiermassa vind ik dat geen probleem. Ik wil daarom ook niet per se alleen maar trainen om vet te verbranden maar ook om spiermassa op te bouwen. Dus eigenlijk beetje van beide.

Overigens, zijn jullie bekend met de star complexes van C. Thibaudeau? Zo ja, wat vinden jullie er van? Het spreekt mij wel aan omdat het niet alleen gericht is op het increasen van pure spiermassa (zoals bij het Rippetoe programma).

Stop met boterhammen eten en eet in plaats daarvan havermout. Schrap de kaas en eet in plaats daarvan magere kwark. Vervang yoghurt door kwark-yoghurt (€ 0,65 voor 500 gram bij AH en C-1000). Vervang halfvolle melk door magere melk. Reken het aantal kcal uit en ga ongeveer 100 onder de behoefte zitten. Houdt de eiwitten hoog, snelle koolhydraten enkel rondom de training.

Ga elke dag trainen met een split-schema en voer de cardio op naar minimaal 3x per week.

Terug
Naar boven