MuscleMeat

full body of split schema ?

Nee

Want persoon 1 is persoon 2 niet, misschien traint persoon 2 al 6 jaar en traint hij a) met zwaardere gewichten en b) hij heeft meer tijd nodig om te herstellen.
Ik zie waar je heen wil, maar ga niet echt akkoord met die redenering... Als je zwaardere gewichten heft, zal dat relatief gezien even belastend zijn voor je lichaam dat zich aan die gewichten aangepast heeft.

Kan enkel voor mezelf spreken, maar na toch wel al enkele jaartjes getraind te hebben, heb ik niet echt het gevoel dat ik nu meer tijd nodig heb om te herstellen. En als dat dan toch eens zo is, ligt het meer aan een zwaar weekendje en het feit dat ik dat niet meer zo makkelijk verteer als op mijn 20ste :)

Ik vind dat je als beginner best een full body schema volgt. Daarna als je meerdere kere per week wilt trainen vind ik een split beter(maar geen x-daagse split) maar eerder UB/LB of push-pull benen split. Maar sowiso hangt er hier ook persoonlijke voorkeur uit.

Ook heeft elk schema meestal een iets ander doel door de frequentie van spieren te trainen.

Waarom doe je push en pull movements op verschillende dagen?
Je moet push pull evenredig verdelen, maar is het niet beter dit door elkaar te gooien in een sessie?

---------- Post toegevoegd Tue 24 Jul 2012 om 00:34 ----------

Dat ligt aan jou en niet aan FB.

---------- Post toegevoegd Wed 18 Jul 2012 om 12:40 ----------

Het ene is niet superieur tov het andere. Een split (zij het ub/lb of 3 daagse split) is eerder een voortzetting van een fb. Ben je een beginner (0-3jaar training), kies dan voor FB om te profiteren van de extra recup/efficiëntie tijd die zulk regime je geeft. Eens je erg gevorderd bent dan zal het volume en intensiteit op den duur te veel worden om in een FB te bolwerken, dan schakel je geleidelijk aan over naar ub/lb net zolang je dit kan bolwerken. Stap daarna is split.

Maar goed, dit is mijn visie. Weet dat er enkelen zijn die dit delen, maar net zoveel of meer die het er niet mee eens zullen zijn.

Ik ben het er toch niet mee eens dat een full body schema alleen voor beginners geschikt is. Er zijn zat body builders die fb-schemas knallen omdat er veel meer groeihormonen getriggerd worden door de compound oefeningen.

tuurlijk verdeel je push en pull op evenredige manier;), maar e ééne dag doe je push de andere pull. Beide 1 maal, dat is een evenwicht en dus evenredig:D

Ik doe een half jaartje FB en ben er echt tevreden mee, wel handig als je niet 4 dagen in de week ofso naar sportschool kan

Ik heb ook enige tijd FB gedaan, omdat ik niet zo vaak kan trainen. Ik denk dat het prima is om een basis te vormen. Ik ben zelf nu overgestapt op een splitschema en dat bevalt me toch veel beter.

Doordat je met FB alle (of zoveel mogelijk) spiergroepen wilt pakken, kun je per spiergroep niet zoveel oefeningen doen. Voor mijn gevoel train ik de afzonderlijke spiergroepen nu veel intensiever. Zolang je elke training/ elke week progressie maakt, maakt het denk ik niet zoveel uit of dat telkens dezelfde training is of dat het andere spiergroepen zijn per training

Waarom doe je push en pull movements op verschillende dagen?
Je moet push pull evenredig verdelen, maar is het niet beter dit door elkaar te gooien in een sessie?

---------- Post toegevoegd Tue 24 Jul 2012 om 00:34 ----------

Ik ben het er toch niet mee eens dat een full body schema alleen voor beginners geschikt is. Er zijn zat body builders die fb-schemas knallen omdat er veel meer groeihormonen getriggerd worden door de compound oefeningen.

Zeg nergens dat het enkel voor beginners is. Maar het lijkt me wel dat eens je zeer ver gevorderd bent, dat je de nodige intensiteit en volume onmogelijk in een FB kunt bolwerken. Ik begin alleszins na 2 jaar en 2 maand FB te merken dat FB me soms begint tegen te houden en dat ik zo nu en dan verplicht moet splitten naar UB/LB.

Zolang persoon x het volume en de intensiteit die hij nodig heeft om progressie te maken in een FB kan steken, zou ik zeggen dat voor persoon x een FB veel superieurder is aan een split. Van zodra FB hem tegenhoudt om op de gepaste momenten hoger te gaan in intensiteit en volume is een split (eerst UB/LB, pas veel later xdaagse split) superieurder.

Laatst bewerkt:
Ik train al jaren met een split en bevalt erg goed.
FB vroeger wel eens gedaan maar dat beviel slecht.
BP/DL/SQ enz op 1 avond is een beetje teveel van het goede.

Zolang persoon x het volume en de intensiteit die hij nodig heeft om progressie te maken in een FB kan steken, zou ik zeggen dat voor persoon x een FB veel superieurder is aan een split. Van zodra FB hem tegenhoudt om op de gepaste momenten hoger te gaan in intensiteit en volume is een split (eerst UB/LB, pas veel later xdaagse split) superieurder.

Ik switch de volgorde van de oefeningen naar gelang de ontwikkeling.
Zo beginnen nu mijn lats/rug achter te lopen, en nu doe ik dus wide grip Pull Ups aan het begin op het moment ik nog de meeste energie heb.

---------- Post toegevoegd Tue 24 Jul 2012 om 16:25 ----------

Ik train al jaren met een split en bevalt erg goed.
FB vroeger wel eens gedaan maar dat beviel slecht.
BP/DL/SQ enz op 1 avond is een beetje teveel van het goede.

Klopt, Arnold Schwarzenegger vertelde in een interview dat hij regelmatig een kwartier kotsend op de grond lag met dat HIT full body schema.

Ik heb ook een keer gehad dat ik letterlijk kruipend de sportschool uitging.
Maar als je een beetje doorzet (flauwvallen klinkt stoer, maar is toch echt over de grens) bouw je een goeie conditie op. Je zal merken dat je rusthartslag ook omlaag gaat.

Een goed schema is essentieel.

Laatst bewerkt:
ik doe in de bulk 3daagse split, en in de cut 3daagse FB

FB en daarbij hoge herhalingen tot 15 heeft bij mij mijn vet% enorm late zakken (van 25% naar 14%), zelfs zonder cardio erbij te doen, kracht is er ook goed op vooruit gegaan, werd er ook wel scherper van, aflijning maar echt massa heb ik er niet mee gewonnen (ligt ook wel aan die hoge herhalingen wss :D )

Grtz

Terug
Naar boven