XXL Nutrition

Fullbody/UB-LB/PPL/Split tijdens cut?

geertdv

Dutch Bodybuilder
Waardering
236
Lengte
1m96
Massa
93kg
Vetpercentage
18%
De afgelopen 7 weken ben ik van 98kg --> 92.3kg gecut. Gaat toch best lekker moet ik zelf erkennen. Tijdens deze cut ben ik bezig geweest met een UB/LB schema aan de hand van hope reps (15reps). Dit toen gedaan om vetverlies te bevorderen.

Anyway, ik ben nu toch redelijk wat kracht verloren en dat wil ik nu de komende tijd weer opbouwen. Ik ben nog steeds aan het cutten. Lees: 2500/2600 kcal p.d bij een onderhoud van 3200 ong.

Mijn vraag is welk trainingsschema ik hier het beste bij kan gaan uitvoeren, ik merk dat als ik aan het cutten ben mijn laatste workout (bij een 4-daags schema) redelijk moeizaan gaat, zal ook wel komen door mijn hersendodend werk iedere dag maargoed. Ik zelf zat te denken aan Fullbody/stronglifts incl. pullups/dips/overheadpress.

Graag zou ik jullie advies willen!

Ik denk niet dat je veel kracht zal pakken in je cut, zeker niet gezien je al even aan het cutten bent.

Zou nog even doorgaan zo met je huidige schema en proberen zo min mogelijk krachtverlies te krijgen om vervolgens met een nieuw schema te bulken.

• Topic Starter Topic Starter
Thanks voor je reactie, mijn gedachtegang was meer om nu niet nog meer kracht te gaan verliezen. Ik ga doorcutten tot rond de 10-12% (ben nu 14//15%).

Wat @Jasenko zegt (opbouwen) zal moeilijk worden in een cut (7 weken).
Ik geloof dus ook niet dat er een schema is wat zal helpen.
Ik zou voor nu gewoon UB/LB aanhouden.

In een toekomstige cut zou ik ipv 15 reps 8 tot 10 reps aan gaan houden met meer gewicht.
Ook wat meer volume. Maar goed dat is persoonlijk.

Het verhaal van meer reps voor vetverbranding is totaal achterhaald

Ik geloof dus ook niet dat er een schema is wat zal helpen.
Ik zou voor nu gewoon UB/LB aanhouden.

In een toekomstige cut zou ik ipv 15 reps 8 tot 10 reps aan gaan houden met meer gewicht.

Het verhaal van meer reps voor vetverbranding is totaal achterhaald

Mwaah, het is niet helemaal achterhaald. Ik zou dan oefeningen is supersetjes doen en de herhalingen op 15 houden. Bijvoorbeeld 8 oefeningen in 4 koppeltjes. Zo hou je je hartslag langer in een hoge(re) zone waardoor je meer verbrand en je afterburn ook meer is. Als je op massa(volume) gaat trainen, verbrand je wel minder, omdat je meer hersteld tussen de oefeningen.

Welke trainingsprogramma wil je na je cut gaan doen, Geertdv? En ik zou het verliezen van kracht gewoon voor lief nemen, dat hoort er nu eenmaal bij als je je reps omhoog gooit en minder eet.

• Topic Starter Topic Starter

Dankjewel voor het advies.

Welke trainingsprogramma wil je na je cut gaan doen, Geertdv? En ik zou het verliezen van kracht gewoon voor lief nemen, dat hoort er nu eenmaal bij als je je reps omhoog gooit en minder eet.
Waarschijnlijk stronglifts/ub-lb.

Mwaah, het is niet helemaal achterhaald. Ik zou dan oefeningen is supersetjes doen en de herhalingen op 15 houden. Bijvoorbeeld 8 oefeningen in 4 koppeltjes. Zo hou je je hartslag langer in een hoge(re) zone waardoor je meer verbrand en je afterburn ook meer is. Als je op massa(volume) gaat trainen, verbrand je wel minder, omdat je meer hersteld tussen de oefeningen.

Tja je zult allicht wel IETWAT meer verbranden. Maar ja, dat is wel miniem.
Zeker in een cut is het noodzakelijk om spieren zwaar te laten werken, om het spierverlies te minimaliseren.

Waarom zou je zo hoog in reps gaan in de cut?

Je moet het verliezen van kracht helemaal niet voor lief nemen, want je gaat dan zeker spiermassa verliezen. Reps omlaag en gewicht zo hoog mogelijk houden, that's all. En verbranden met hogere reps? Kom op, tenzij je echt gaat conditioneren gaat dat pas wat opleveren. Een zware set deadlifts verbrand al nauwelijks KCAL's, waarom zou een setje curls dan ineens een wereld van verschil maken?

• Like
Waarderingen: Inb4
Stronglifts (5x5) met squats, deadlifts, bench, OHP, dips, pull/chin ups etc vind ik persoonlijk wel aan te raden. Met grote compound oefeningen verbrand je ook meer kcal. Wat cardio na de KT en kijken of je vorderingen maakt. Ik doe dit zelf ook en verlies toch wel wat vet en kan behoorlijk wat spiermassa houden. Ik maak zelfs kracht gains op de grote drie terwijl ik -500 kcal onder onderhoudt zit. De spieren worden helaas niet groter (al hoewel ik om me heen hoor van wel) maar qua kracht ga ik wel vooruit.

Wat ik doe in laatste 2weken nu. Is meer supervet gericht gaan werken en de rustperiode omlaag. Dan ga ik naar mijn mening meer verbranden. Je hartslag blijft hoog. En je hebt meer tijd achteraf voor eventueel cardio. Maar voorheen zat ik ook tussen 6 tot 12 reps en zo zwaar mogelijk blijven gaan.

Terug
Naar boven