Wanneer je de berichten en publicaties van Robert Hoenselaar leest kun je niet zeggen dat zijn informatie en conclusies uit de lucht komen vallen. Zijn beweringen zijn telkens ruim voorzien van een onderbouwing. Zonder enig belang laat hij de resultaten uit het beschikbare onderzoeken spreken.
Denk onder andere aan de meta-analyse van Siri-Tarino et al.:
A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/ajcn9130535-pdf.661837/
In het citaat dat je geeft zie ik niets over de levensverwachting.
Je kunt een gunstig effect op de bloeddruk of het cholesterolgehalte niet zomaar vertalen naar een hogere levensverwachting.
Robert heeft op zijn site duidelijk beschreven hoe hij tot deze conclusie is gekomen:
http://voedingengezondheid.com/verzadigd-vet-hartziekten.html
Jammer dat je kritiek voornamelijk op de persoon is gericht en je verder geen inhoudelijke tegenargumenten geeft om zijn ongelijk aan te tonen. Misschien een optie voor een volgend bericht?
Een abstract van de meta-analyse van Siri-Tarino et al.:
A focus of dietary recommendations for cardiovascular disease (CVD) prevention and treatment has been a reduction in saturated fat intake, primarily as a means of lowering LDL-cholesterol concentrations. However, the evidence that supports a reduction in saturated fat intake must be evaluated in the context of replacement by other macronutrients.
Clinical trials that replaced saturated fat with polyunsaturated fat have generally shown a reduction in CVD events, although several studies showed no effects. An independent association of saturated fat intake with CVD risk has not been consistently shown in prospective epidemiologic studies, although some have provided evidence of an increased risk in young individuals and in women. Replacement of saturated fat by polyunsaturated or monounsaturated fat lowers both LDL and HDL cholesterol. However, replacement with a higher carbohydrate intake, particularly refined carbohydrate, can exacerbate the atherogenic dyslipidemia associated with insulin resistance and obesity that includes increased triglycerides, small LDL particles, and reduced HDL cholesterol. In summary, although
substitution of dietary polyunsaturated fat for saturated fat has been shown to lower CVD risk, there are few epidemiologic or clinical trial data to support a benefit of replacing saturated fat with carbohydrate. Furthermore, particularly given the differential effects of dietary saturated fats and carbohydrates on concentrations of larger and smaller LDL particles, respectively, dietary efforts to improve the increasing burden of CVD risk associated with atherogenic dyslipidemia should primarily emphasize the limitation of refined carbohydrate intakes and a reduction in excess adiposity.
Hoenselaar laat de resultaten uit beschikbare onderzoeken spreken? Laat me niet lachen, hij zet ze naar zijn hand zul je bedoelen!
In mijn vorige message heb ik al laten zien dat hij een rapport van de WHO compleet verkeerd interpreteert, n.l.: de WHO erkent fatty acids als risicofactor maar heeft het niet apart vermeld staan op een prioriteitenlijst, wat Hoenselaar dan aanhaalt als bewijs dat we niet op onze verzadigde vetten meer hoeven te letten. Iemand die zo de zaken verdraait, daar heb IK in ieder geval geen enkel vertrouwen in.
Dat laatste is ook dikke onzin, wetenschappers weten dat met kleine verlagingen van de bloeddruk al bijvoorbeeld een hoop hersenbloedingen voorkomen kunnen worden.
Of dat effect heeft op de levensverwachting, is wat anders, maar ik zou toch al blij zijn als ik die hersenbloeding niet zou krijgen.
---------- Post toegevoegd Fri 15 Jun 2012 om 23:55 ----------
http://www.youtube.com/watch?v=3vr-c8GeT34&feature=related
Ik zit ruim een jaar in ketose, en mijn macro's zien er als volgt uit (E/K/V): 35/5/60. Mijn voornaamste vetbronnen zijn bacon, gehakt en biefstuk (allen van de slager) vergezeld met een dozijn eieren. Een flinke hoeveelheid (verzadigd) vet dus. Echter, mijn bloedwaarden en met name het cholesterol toont parallellen met de persoon in de video. Mijn HDL/LDL verhouding is drastisch verbeterd sinds ik deze macro's aanhoud en de tryglicerides in het bloed zijn sterk afgenomen.
Kortom: al laat men mij duizenden studies zien die verkondigen dat verzadigde vetten een nadelige invloed hebben op het cholesterol, ik zal niet afwijken van mijn manier van eten.
Sick!
---------- Post toegevoegd Fri 15 Jun 2012 om 23:59 ----------
Moet wel zeggen dat isdatzo zeer goed onderbouwd... Bryce komt niet verder dan "het is wel erg idioot om te denken dat al die experts wereldwijd zomaar iets zouden beweren zonder gegronde redenen"
Ik doe niet eens de moeite om te onderbouwen; geen zin om Hoenselaar zijn spelletjes mee te spelen. De meest vooraanstaande experts wereldwijd zijn nog altijd van mening dat we voorzichtig moeten zijn met verzadigde vetten, en dacht je nu echt dat die allemaal domme uitspraken zouden doen als een kip zonder kop, zonder hun zaakjes te onderbouwen? Maak me niet aan het lachen!