Fitness Seller

Geen effect verzadigd vet op hart-en vaatziekten

In een mail heb ik hem hiernaar gevraagd, maar helaas reageerde hij niet.

Dit verbaast me eigenlijk niet echt. Katan heeft de naam dat hij enkel op eigen gewin uit is (naamsbekendheid). Op conferenties probeert hij regelmatig mensen op de kast te jagen en discussies aan te gaan. Maar jou beantwoorden in een mail heeft hij weinig aan natuurlijk.

Een ander voorbeeldje is dat Katan jarenlang gesponserd onderzoek heeft gedaan. Maar nu hij wel en breed op de kaart staat als onderzoeker/voedingsautoriteit, is hij tegen sponsering vanuit het bedrijfsleven want dat kan de objectiviteit beinvloeden...

Persoonlijk vind hem wel een mooi figuur, maar hij is niet de jezus van de voedingskennis.

Klopt, toen Katan via een ingezonden brief van een andere prof. kritiek kreeg op een van zijn columns in NRC (Paleodieet) was hij er als de kippen bij om dit te verwerpen.
Het is wachten dat hij een stukje plaats over verzadigd vet, en dan ook een ingezonden brief sturen. Op openbare kritiek zal hij wel gaan reageren.

What about prof. Kromhout trouwens?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we eerder moeten kijken naar de slechte transvetten.

• Topic Starter Topic Starter
Ook grote, goed uitgevoerde epidemiologische studies wijzen op een verhoogd risico met verzadigde vetzuren en verlaagd risico met meervoudig onverzadigde n-6-vetzuren(Hu FB, Willett WC. Optimal diets for prevention of coronary heart disease. JAMA 2002; 288: 2569-2578.)

Vreemd, dat kan ik niet terugvinden in deze referentie. Kun je aanwijzen waar dat staat in de full text: http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/288/20/2569
Wat ik wel terugvind is het volgende:

Epidemiologic Studies

Geographic and migration studies showed strong positive correlations between saturated fat intake and rates of CHD.4-5,31 Although these data provide evidence for the importance of environmental factors in the cause of CHD, they are seriously confounded by other aspects of diet, other lifestyle factors, and economic development. Prospective cohort studies of individuals can better control for potential confounding factors. Despite long-standing interest in the diet-heart hypothesis, prospective studies of diet and CHD are surprisingly few32-40; only 2 found a significant positive association between saturated fat intake and risk of CHD.35-36 However, most earlier studies were limited by small study size, inadequate dietary assessment, or incomplete adjustment for confounding.41

Zitten volgens mij nog wel wat haken en ogen aan. De conclusie is volgens mij ook niet terecht als ik de full text zo eens doorlees.
Als je het mij vraagt zou er moeten staan: Rood vlees verhoogt mogelijk de kans op hartziekten, maar er zijn aanwijzingen dat dit niet geldt voor onbewerkt rood vlees (de conclusie over onbewerkt rood vlees is namelijk getrokken op basis van 3 cohorts met ieder zeer weinig cases).

Maar hier kom ik nog op terug. Ben zelf bezig met het maken van systematic reviews over vlees, eieren, en zuivel. :)
Daarna volgen vetten.

Dus ik hoef nu niet echt op mijn vetinname te letten van onbewerkt voedsel (zoals rundergehakt, melk, eieren, noten etc). Olie en boter is dus ook goed, allemaal zolang je EKV balans maar okay is? (na het lezen van dit allemaal neig ik naar 30 40 30, easy kcals die vetten)

Dat zal ik niet zeggen. Het zal me niets verbazen indien (verzadigd) vet de kans op bepaalde ziekten wel verhoogd. De relatie met hart- en vaatziekten is (op dit moment) gebaseerd op lucht, maar mij hoor je niet roepen dat verzadigd vet gezond is.
Sorry, ik maak het er niet gemakkelijker op :D

Erg moeilijk door de bomen het bos nog te zien.

Er is dan ook niet één literatuurbron die je kan vermelden wat de effecten zijn van verschillende hoeveelheden vet op het totaal aan ziektebeelden, bij welke hoeveelheden deze effecten worden gevonden, en wat de effecten zijn van de verschillende bronnen van vetten.

Wetenschappers zijn doorgedraaid in hun obsessie over vetten. Beter hadden ze zich bij de essentie gehouden: VOEDINGSMIDDELEN.

Voorbeeldje: Stel dat eieren en rood vlees de kans op ziekte X verhogen, terwijl zuivel de kans daarop verlaagt. Indien je op basis hiervan zou gaan kijken naar naar het effect van verzadigd vet (door eieren, rood vlees, en zuivel op één hoop te gooien), dan zou het kunnen zijn dat verzadigd vet de kans op ziekte X verhoogt. Op basis daarvan zouden "wetenschappers" de conclusie trekken dat zuivel de kans op ziekte X verhoogt, en vervolgens iedereen afraden om zuivel te consumeren.......

Dit is nu precies wat er gebeurt. De aandacht wordt afgeleid van de essentie (voedingsmiddelen) en we worden massaal bestookt met irrelevante informatie over vetten, antioxidanten, etc.

---------- Toegevoegd om 20:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:42 ----------

Reactie op bovenstaande kritiek:

Netjes gevonden. Interessante toevoeging aan de discussie. :)
Kan ze denk ik ook wel gebruiken voor mijn internetsite.

Laatst bewerkt:
Wetenschappers zijn doorgedraaid in hun obsessie over vetten. Beter hadden ze zich bij de essentie gehouden: VOEDINGSMIDDELEN.

Ik snap waarom je dit zegt, maar ik kan me er slechts deels in vinden.

Alle voedingsmiddelen apart onderzoeken is praktisch gewoon onhaalbaar, er komen meer voedingsmiddelen bij dan die onderzocht zouden kunnen worden. Ik vind het logisch dat er daarom gezocht wordt naar factoren die in al het eten zitten (macronutrienten), omdat je dan met relatief weinig onderzoek in ieder geval iets van een houvast kan geven aan mensen. Geeft dit uitsluitsel of een bepaald product nu 'gezond' is of 'slecht', nee dat niet. Maar het alternatief is dat we die kennis slechts hadden over 5% van ons voedsel en totaal geen idee hadden over het effect van de rest. Dat de effecten van vet/onderzadigd vet op de gezondheid nu zo onduidelijk is, is jammerlijk natuurlijk. Maar denk maar aan Katan zn research naar trans-vet. Volgens jouw methode zouden er nog dagelijks voedingsmiddelen op de markt waar deze in zouden zitten, en dan zouden we allemaal raar opkijken wanneer deze slecht bleken te zijn.

Een combinatie van beide manieren is dus wenselijk imo.

Laatst bewerkt:
Dat zal ik niet zeggen. Het zal me niets verbazen indien (verzadigd) vet de kans op bepaalde ziekten wel verhoogd. De relatie met hart- en vaatziekten is (op dit moment) gebaseerd op lucht, maar mij hoor je niet roepen dat verzadigd vet gezond is.

Hmm, dat zuigt wel. Denk je dat ik gevaarlijk bezig ben als ik zeg dat 30% van mijn inname uit vetten komt waarvan 40% verzadigd (kokosolie, kaas) en de overige 60% ongeveer gelijk verdeeld is over mono -(noten, pindakaas, eieren)en poly onverzadigde vetzuren (visolie, lijnzaad, walnoten)?

Er is dan ook niet één literatuurbron die je kan vermelden wat de effecten zijn van verschillende hoeveelheden vet op het totaal aan ziektebeelden, bij welke hoeveelheden deze effecten worden gevonden, en wat de effecten zijn van de verschillende bronnen van vetten.

Voorbeeldje: Stel dat eieren en rood vlees de kans op ziekte X verhogen, terwijl zuivel de kans daarop verlaagt. Indien je op basis hiervan zou gaan kijken naar naar het effect van verzadigd vet (door eieren, rood vlees, en zuivel op één hoop te gooien), dan zou het kunnen zijn dat verzadigd vet de kans op ziekte X verhoogt. Op basis daarvan zouden "wetenschappers" de conclusie trekken dat zuivel de kans op ziekte X verhoogt, en vervolgens iedereen afraden om zuivel te consumeren.......

Dit is nu precies wat er gebeurt. De aandacht wordt afgeleid van de essentie (voedingsmiddelen) en we worden massaal bestookt met irrelevante informatie over vetten, antioxidanten, etc.

---------- Toegevoegd om 20:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:42 ----------

Netjes gevonden. Interessante toevoeging aan de discussie. :)
Kan ze denk ik ook wel gebruiken voor mijn internetsite.

Denk dat het gaat om de verhouding(en) . Als mensen er weet van krijgen dat iets 'gezond' , dan linken de meeste mensen dat meteen met onbeperkt eten.

Alle voedingsmiddelen apart onderzoeken is praktisch gewoon onhaalbaar, er komen meer voedingsmiddelen bij dan die onderzocht zouden kunnen worden. Ik vind het logisch dat er daarom gezocht wordt naar factoren die in al het eten zitten (macronutrienten), omdat je dan met relatief weinig onderzoek in ieder geval iets van een houvast kan geven aan mensen. Geeft dit uitsluitsel of een bepaald product nu 'gezond' is of 'slecht', nee dat niet. Maar het alternatief is dat we die kennis slechts hadden over 5% van ons voedsel en totaal geen idee hadden over het effect van de rest. Dat de effecten van vet/onderzadigd vet op de gezondheid nu zo onduidelijk is, is jammerlijk natuurlijk. Maar denk maar aan Katan zn research naar trans-vet. Volgens jouw methode zouden er nog dagelijks voedingsmiddelen op de markt waar deze in zouden zitten, en dan zouden we allemaal raar opkijken wanneer deze slecht bleken te zijn.

Een combinatie van beide manieren is dus wenselijk imo.

Ik sluit me aan bij isdatzo. Een voedingsmiddel is meer dan de som der delen (macro- en micronutrienten).

Naar mijn idee is het daarom toch goed om eerst te kijken naar voedingsmiddelen. Maar als voedingsmiddelen zou ik dan geen samengestelde producten laten meetellen zoals koekjes en kant- en klaarmaaltijden met 1001 toevoegingen en cereals met toegevoegd metallisch ijzer :( . Dat wordt inderdaad een oneindige zoektocht.
Gewoon aardappelen, rood vlees, gevogelte, eieren, (volkoren) granen (dat wordt al lastig want granen worden alleen in bewerkte hoedanigheid met andere ingrediënten verkocht) etc..

Overigens zal de invloed van een enkelvoudig voedingsmiddel op de gezondheid verschillend kunnen zijn als je het combineert met weer andere voedingsmiddelen. Dus we komen er waarschijnlijk nooit uit. Misschien dat men de meest voorkomende combinaties (traditionele maaltijden) wel kan onderzoeken.

Voor mezelf kies ik maar weer voor een volkoren boterham met roomboter. Dat geeft een lekker stabiele bloedsuikerspiegel. :)

Kris

Laatst bewerkt:
Die hele fobie tegen verzadigde vettten is sowieso overtrokken! Kijk nou gewoons eens in de natuur naar vleeseters. Denk je nou echt dat poema's of luipaarden, leeuwen dood gaan aan de verzadigde vetten uit hun vlees door een hartinfarct ofzo. Trouwens cholesterol krijgt ook altijd een negatieve bijklank maar deze heb je keihard nodig om allerlei eiwitten en vetten te vervoeren in het lichaam. Echter daarvoor moeten ze kunnen plakken. Heb je dus slechte bloedvaten (veel beschadigingen) dan plakken ze dus en zorgen ze voor opstoppingen. Die beschadigingen krijg je o.a door roken, slechte voeding (transvetten en weinig goede vetten) en genen (erfelijkheid). Dus eet nou gewoon lekker je rundersteak of lam. Daarnaast zouden verzadigde vetten een positief effect hebben op je hormoonproductie.

Bron: Dr. Meerendonk

Je kan een vleeseter niet met een alleseter gaan vergelijken. Maar zou het probleem van hart-en vaatziekten niet mede te danken zijn aan de verkeerde vetzuren?

Mayonaise is het perfecte voorbeeld. Deze bevat vooral eigeel en plantaardige olien. Gezond zou je zeggen omdat we nu weten dat de cholesterol uit eieren lichaamseigen cholesterol verlaagd. Maar het bevat dus veel omega 6 vetzuren en weinig omega 3. De exacte samenstelling van mayonaise is 81,4 gram vet per 100 gram,waarvan maar 6,4 gram verzadigde vetten, 49,4 mono onverzadigde vetten en 25,7 poly-onverzadigde vetten. Dus je ziet dat verzadigde vetten de mayonaise niet ongezond maakt maar het hoog gehalte aan omega 6 vetzuren.

Men moet onderscheid maken tussen omega 3-6 en 9 vetten. Onze voeding bevat vooral omega 6 vetten. Deze heeft een negatieve impact op het lichaam zeker omdat we in het westen niet aan het minimum omega 3 vetzuren komen.

De verhouding tussen omega 3 en 6 zou correct moeten zijn omdat een teveel aan omega 6 voor een verminderde opname van omega 3 zorgt. In principe zouden we meer omega 3 dan 6 moeten eten. En dan bestaat omega 3 nog is uit ALA,EPA en DHA. Voeding bevat vooral ALA en de omzetting naa EPA is miniem en dan van EPA naar DHA is nog miniemer. Vette vis bevat voldoende EPA en DHA maar ook spijtig genoeg voldoende kwik. Zwarte thee hierbij drinken zou de opname van kwik moeten verhinderen. Ook volkoren brood helpt in mindere mate.

Omega 9 vetzuren kan het lichaam zelf aanmaken en zit ook in olijfolie. Verzadigde vetten bestaan dus ook uit vetzuren en een teveel hiervan zal net zoals een teveel van omega 6 vetzuren een negatieve impact op het lichaam hebben. Een teveel aan omega 3 is alleen mogelijk met een hoge innama visolie capsules en net zoals alles zal een teveel negatief zijn. Het is zo dat elk supplement een andere grens heeft van hoeveelheid waarbij het een negatieve invloed op het lichaam heeft. Dit hangt ook van lichaam tot lichaam af.

Toegevoegde suikers en zout zijn ook een probleem. En deze voegen ze echt overal aan toe. In kant-en klare maaltijden vooral. Een pot ravioli ven 450 gram bevat 18 gram suikers. Een potje yoghurt van 125 gram ook 18 gram suikers. En suikers hebben dus ook invloed op je vetmetabolisatie en zout op je bloeddruk. Een probleem heeft altijd meerdere oorzaken.

[Link niet meer beschikbaar]
http://www.ergogenics.org/voeding110.html

Onze inname van verzadigde vetten ligt veel hoger dan die van vleeseters. Je kan ook geen vleeseter met een alleseter vergelijken.

Het is zo dat mensen verzadigde vetten nodig hebben. Het is gewoon teveel ervan dat een negatieve impact heeft net zoals een teveel aan onverzadigde vetten negatief is. Sauzen zorgen er meestal voor dat er een teveel van onverzadigde vetten wordt gecosumeerd. Met alleen vlees ga je niet snel aan een teveel van verzadigde vetten zitten.

Bron?

Naar mijn idee is het daarom toch goed om eerst te kijken naar voedingsmiddelen. Maar als voedingsmiddelen zou ik dan geen samengestelde producten laten meetellen zoals koekjes en kant- en klaarmaaltijden met 1001 toevoegingen en cereals met toegevoegd metallisch ijzer :( . Dat wordt inderdaad een oneindige zoektocht.

Die producten spelen zeker geen belangrijke rol in het gemiddelde voedingspatroon?

Bovendien is enkel focussen op voedingsmiddelen veel te kortzichtig, om de simpele reden dat je dan enkel van (een handje vol) producten weet of ze netto 'gezond' zijn of niet, maar zonder kennis over macro en micronutrienten heb je geen antwoord op simpele deficentziekten bijvoorbeeld.

Dat dergelijke ziekten nu relatief weinig voorkomen en dus een minder groot probleem lijken in jouw belevening komt DOOR onze nutrienten kennis.

Geen bron voor nodig. Een teveel van iets is nooit gezond. Anders zou het niet teveel zijn;). Maar heb het aangepast. Maar verzadigde vetten bestaan dus ook uit vetzuren die net zoals een teveel van omega 6 een negatieve invloed op het lichaam gaan hebben. Het gaat vooral om de juiste verhoudingen.

Als je veel verzadigde vetten eet zou je ook voldoende onverzadigde moeten eten. Maar de verhouding van de vetzuren in de onverzadigde vetten moeten dan ook weer correct zijn. Als je verhoudingen correct zijn dat ga je nooit een teveel van bepaalde voeding kunnen eten.

Laatst bewerkt:

Alle voedingsmiddelen apart onderzoeken is praktisch gewoon onhaalbaar, er komen meer voedingsmiddelen bij dan die onderzocht zouden kunnen worden. Ik vind het logisch dat er daarom gezocht wordt naar factoren die in al het eten zitten (macronutrienten), omdat je dan met relatief weinig onderzoek in ieder geval iets van een houvast kan geven aan mensen. Geeft dit uitsluitsel of een bepaald product nu 'gezond' is of 'slecht', nee dat niet. Maar het alternatief is dat we die kennis slechts hadden over 5% van ons voedsel en totaal geen idee hadden over het effect van de rest.

Alle voedingsmiddelen apart onderzoeken is geen doen inderdaad. In voedselvragenlijsten die bij onderzoek worden gebruikt, worden daarom een hoop producten op een hoop gegooid. Toch zijn veel vragenlijsten buitengewoon compleet en hebben mensen soms de mogelijkheid om specifieke dingen in te vullen die niet op de vragenlijst staan.

"Koekjes" worden dan wel op een hoop gegooid, of "cake".
Maar over "zuivel" worden bijvoorbeeld veel vragen gesteld. Niet alleen over de hoeveelheid melk, kaas, room, yoghurt, of margarine/boter maar ook over het vetgehalte. Daarom kunnen vaak wel concrete uitspraken gedaan over groepen specifieke zuivelproducten als "magere yoghurt" of "volvette kaas".

Dat de effecten van vet/onderzadigd vet op de gezondheid nu zo onduidelijk is, is jammerlijk natuurlijk. Maar denk maar aan Katan zn research naar trans-vet.

Probleem bij het kijken naar "vet" i.p.v bijvoorbeeld "vlees", is dat de inschatting van de hoeveelheden transvet rechtstreeks gecorreleerd zijn aan de kwaliteit van de voedselvragenlijst.

De hoeveelheid ingenomen transvet wordt ingeschat a.d. hand van de voedingsmiddelen waar informatie over is. Verder wordt dan zelden (zeg maar nooit) informatie gegeven over de specifieke voedingsmiddelen die hierbij zijn gebruikt.

Wetenschappers zouden ook moeten spreken over voedingsmiddelen die rijk zijn aan transvet i.p.v. transvet. Dat zou eerlijker zijn. Nu wordt mensen verteld dat een bepaald effect aan transvet ligt, terwijl dit extreem moeilijk is vast te stellen. Daarvoor moet worden gecorrigeerd voor alle andere nutriënten binnen een voedingsmiddel + voor de mogelijke interacties hiertussen. Dit is bijna ondoenlijk.
(In het geval van transvet vind ik dit dan wel weer plausibel omdat het een toegevoegd vetzuur is. Aan de andere kant is transvet er misschien wel gekomen omdat men ervan overtuigd was dat verzadigd vet slecht was).

Wat ik de wetenschap persoonlijk kwalijk neem is dat ze niet zeggen welke bronnen van vetten slecht of niet slecht zijn, en a.d. hand dáárvan hun aanbevelingen doen. Neem de Gezondheidsraad die aanbevelingen doet a.d. hand van nutriënten i.p.v. voedingsmiddelen.
M.a.w. wetenschappers kijken niet of er in de voeding ook nutriënten zitten die een mogelijk negatief effect van verzadigd/transvet teniet doen. Nee, ze gooien alle bronnen van vet op een hoop.

Stel dat in een onderzoek de inschatting van de hoeveelheid geconsumeerde transvet gebaseerd is op koekjes, margarine, chips, en frituurvet.
Op basis hiervan blijkt dat transvet uit deze bronnen de kans op hartziekten verhoogd. Het is zeer onwaarschijnlijk dat alle 4 de bronnen een evenredige bijdrage leveren aan dit effect op hartziekten, en waarschijnlijk wordt het effect ook pas gevonden bij een bepaalde hoeveelheid geconsumeerd product.
Je helpt dan als wetenschappers misverstanden de wereld in die je had kunnen voorkomen door transparante, duidelijke en complete informatie te geven.

Volgens jouw methode zouden er nog dagelijks voedingsmiddelen op de markt waar deze in zouden zitten, en dan zouden we allemaal raar opkijken wanneer deze slecht bleken te zijn.

Een combinatie van beide manieren is dus wenselijk imo

Volgens mijn methode zouden we "precies" weten welke (groepen)voedingsmiddelen gezond of niet gezond zouden zijn en ook nog eens ongeveer bij welke hoeveelheid van consumptie. Op dit moment weten we nog geen drol omdat wetenschappers zich liever bezighouden met een glycemische index, vetten, antioxidanten, etc.

Het lijkt mij persoonlijk logisch dat je eerst gaat kijken welke voedingsmiddelen slecht zijn, en daarna pas gaat kijken waarom dit is (bijv. door transvet). Dat gegeven is in de wetenschap nog niet doorgedrongen.

Volgens mijn methode hadden we ook al veel sneller kunnen weten welke bronnen van transvetten verantwoordelijk zijn voor de effecten op de gezondheid, en had men dus al veel eerder aan de rem kunnen trekken.

Dat is dus ook mijn "drive" om dan maar zelf die informatie te verzamelen en te publiceren.
Zo ben ik nu ook weer de eerste persoon op de wereld die een literatuuroverzicht heeft gemaakt over het effect van eieren op de kans op overlijden, terwijl de wetenschap blijft doorleuteren over cholesterol :coffeepc: : http://canceranddiet.nl/survival-mortality/eggs.html

Hmm, dat zuigt wel. Denk je dat ik gevaarlijk bezig ben als ik zeg dat 30% van mijn inname uit vetten komt waarvan 40% verzadigd (kokosolie, kaas) en de overige 60% ongeveer gelijk verdeeld is over mono -(noten, pindakaas, eieren)en poly onverzadigde vetzuren (visolie, lijnzaad, walnoten)?

Gezien het feit dat je je vetten uit verschillende bronnen haalt lijkt me hier niets mis mee.
Van de gangbare bronnen van vetten lijkt het voor de gezondheid belangrijk dat je een bepaalde hoeveelheid noten en vis per week binnenkrijgt. Verder is er volgens mij weinig bewijs voor andere vetbronnen. Behalve misschien het gegeven dat je mogelijk niet te veel eieren of rood vlees moet eten (lams-, rund-, en varkenslvlees).

Volgens mijn methode zouden we "precies" weten welke (groepen)voedingsmiddelen gezond of niet gezond zouden zijn en ook nog eens ongeveer bij welke hoeveelheid van consumptie.

Gebaseerd op cohort onderzoek?

Het lijkt mij persoonlijk logisch dat je eerst gaat kijken welke voedingsmiddelen slecht zijn, en daarna pas gaat kijken waarom dit is (bijv. door transvet).

Epidemiologocentrisch point of view. Ik heb al oneindig veel belachelijk trials gezien die tijd en geldverspilling waren als gevolg van gebrekkige kennis over MOAs.

Laatst bewerkt:
Gezien het feit dat je je vetten uit verschillende bronnen haalt lijkt me hier niets mis mee.
Van de gangbare bronnen van vetten lijkt het voor de gezondheid belangrijk dat je een bepaalde hoeveelheid noten en vis per week binnenkrijgt. Verder is er volgens mij weinig bewijs voor andere vetbronnen. Behalve misschien het gegeven dat je mogelijk niet te veel eieren of rood vlees moet eten (lams-, rund-, en varkenslvlees).

Gewoon uit nieuwsgierigheid... werk je met voeding of in de wetenschap zeg maar?

Gebaseerd op cohort onderzoek?

Gezien het gegeven dat het praktisch onmogelijk is om gerandomiseerd onderzoek uit te voeren, zal het ten allen tijden bij prospectief onderzoek blijven. Met onderzoeksgroepen die steeds groter worden, en betere correcties voor vervuiling door andere variabelen zal de kwaliteit van het onderzoek blijven stijgen. Ideaal is het niet, maar beter wordt het niet.

Er bestaat geen gerandomiseerd onderzoek waarin mensen zijn gerandomiseerd naar alleen minder verzadigd vet, of alleen minder transvet. Zelfs bij onderzoek naar visolie zitten er haken en ogen aan het onderzoek omdat het placebo soms een stof is waarvan ook aanwijzingen zijn dat dit gezond zou kunnen zijn, bijvoorbeeld olijfolie.
Prospectief onderzoek zal voor wat voeding betreft waarschijnlijk altijd het beste bewijs blijven.

Onderzoek naar voedingsmiddelen mag je minder nuttig vinden, maar daaruit volgt dan onvermijdelijk dat onderzoek naar macronutriënten nog grotere onzin is. Resultaten over macronutriënten als enige variabele in het onderzoek zijn tenslotte gebaseerd op de voedingsmiddelen in dit onderzoek, en als gevolg daarvan ontstaan er dus nog meer zwakheden. Bij nutriënten moet immers ook nog extra worden gecorrigeerd voor andere nutriënten. Daarom zal informatie over nutriënten ten allen tijde minder betrouwbaar zijn dan informatie over de bron van die nutriënten.

Ik heb al oneindig veel belachelijk trials gezien die tijd en geldverspilling waren als gevolg van gebrekkige kennis over MOAs.

Precies hetzelfde geldt voor veel onderzoek naar nutriënten wat was gebaseerd op de oneindige kennis die we via patiënt-controle en een paar prospectieve onderzoeken hadden. In het verleden stond een aardig rijtje vitamines en mineralen bekent als "werkend tegen verschillende ziekten". Daar is men nogal op moeten terugkomen. Voordeel van micronutriënten is dan ook dat je er wel betrouwbaar gerandomiseerd onderzoek naar kunt doen.

Terug
Naar boven