AndroidHealthClinic

geen of wel spierpijn

marcelzweers

Novice
Waardering
2
Lengte
1m81
Massa
81kg
Hallo iedereen ik heb een vraag.
Vanaf een week of 2 heb ik geen spierpijn mijn na mijn trainingen.
Ik heb het gewicht al om hoog gedaan zo dat ik nu setjes van 8 maak.
Doe ik iets verkeerd of zijn er meerdere die geen spier pijn hebben.
Groetjes marcel

Hallo iedereen ik heb een vraag.
Vanaf een week of 2 heb ik geen spierpijn mijn na mijn trainingen.
Ik heb het gewicht al om hoog gedaan zo dat ik nu setjes van 8 maak.
Doe ik iets verkeerd of zijn er meerdere die geen spier pijn hebben.
Groetjes marcel

Spiertraining zegt niets over je trainingsresultaat. Je moet geen spierpijn hebben om goed te trainen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reactie

Verschilt per persoon, ik heb altijd een lichte vorm van spierpijn....en da's best lekker. Kun je de dag erna nog even nagenieten.

spierpijn is wel een goede indicator van spiergroei, bij spierpijn ontstaan kleine scheurtjes die worden opgevuld en dan krijg je dus meer massa

Heb dat ook al een paar keer gehoord.

stukje van wikipedia:
Spierpijn ontstaat door het ontstaan van melkzuur in de spiervezel en daarna in het bloed door zuurstoftekort (anaeroob metabolisme), of doordat bij de belasting van deze spier één of meerdere spiervezels in de spier zijn gescheurd. Dit irriteert, maar herstelt gelukkig snel. Bij het herstel worden spiervezels dikker, zie Spierhypertrofie. Het is een misvatting dat het aantal spiervezels toeneemt; het aantal en de samenstelling zijn genetisch bepaald. Het beoefenen van de sport fitness, kan tot last zijn van de spiervezels. Deze spiervezels hebben een herstelperiode nodig van minimaal 4 tot 7 of meer dagen. Hierna kan deze spiervezel weer volledig gebruikt worden.

• Topic Starter Topic Starter
Is het nu wel of niet goed als je geen spierpijn hebt na een training

Heb dat ook al een paar keer gehoord.

stukje van wikipedia:
Spierpijn ontstaat door het ontstaan van melkzuur in de spiervezel en daarna in het bloed door zuurstoftekort (anaeroob metabolisme), of doordat bij de belasting van deze spier één of meerdere spiervezels in de spier zijn gescheurd. Dit irriteert, maar herstelt gelukkig snel. Bij het herstel worden spiervezels dikker, zie Spierhypertrofie. Het is een misvatting dat het aantal spiervezels toeneemt; het aantal en de samenstelling zijn genetisch bepaald. Het beoefenen van de sport fitness, kan tot last zijn van de spiervezels. Deze spiervezels hebben een herstelperiode nodig van minimaal 4 tot 7 of meer dagen. Hierna kan deze spiervezel weer volledig gebruikt worden.

Gehoord ja, maar helaas hebben ze op wikipedia ook vaak alleen maar gehoord dat de klok luidt maar verzaken ze die o zo belangrijke klepel te vinden.

De spierpijn/stijfheid na een training waar we het hier over hebben heet DOMS. (Delayed Onset Muscle Soreness)
DOMS wordt met name veroorzaakt door een vorm van lichte ontsteking aan het inter en intra-musculaire bindweefsel.

Dit is eerder een onwennigheidsreactie, dan een gevolg van microtrauma (scheurtjes e.d.), getuige het feit dat DOMS minder worden naarmate een spier(groep) frequenter wordt getraind.

Spiergroei vindt plaats zowel in de aanwezigheid én afwezigheid van DOMS
Spierpijn is derhalve GEEN goede indicator van spiergroei!

Spiergroei cq. hypertrofie, is een toename van het aantal myofibrillen van een spiervezel. (en niet vergelijkbaar met het dichtplamuren of kitten van scheurtje in hout en schilderwerk ;))
Dit zijn ketens van contractiele eenheden, sarcomeren genaamd.

De belangrijkste factoren die hypertrofie veroorzaken zijn mechanische tensie (belasting-gewicht) en metabole stress in de cel als gevolg van energetische uitputting door het doen van voldoende trainingsvolume (hoveelheid sets/rep)

Met name als BEIDER factoren voldoende worden gestimuleerd door training, zal er een complex aan biochemische processen plaatsvinden waardoor de spiervezels in dikte toenemen......

---------- Post toegevoegd 8 September 2013 om 14:08 ----------

Is het nu wel of niet goed als je geen spierpijn hebt na een training

T.a.v. spiergroei geen van beiden.

Het is een vaak onvermijdelijk bijverschijnsel wat na verloop van tijd minder zal worden, mits je vaak genoeg traint.

JA spierpijn is wel goed om te hebben na training maar hoeft niet altijd

In het begin spierpijn, ja.

Als je wekelijks traint en het na een tijd nog hebt doe je wat mis.

Dus dat je nu geen spierpijn meer hebt is goed.

JA spierpijn is wel goed om te hebben na training maar hoeft niet altijd

het hoeft nooit zelfs. heb al jaren geen of nauwelijks spierpijn en dat gaat prima. maar als ik nu 20 setjes barbell curl ga doen van 100 reps met een baby weight, heb ik morgen dikke spierpijn. maar groeien doe je er niet van, sterker worden ook niet.

ik heb ook nooit spierpijn maar mijn gunz groeien toch wel 2 cm per dag

sinds ik scheuren in mijn spieren maak.....

in de biologie boeken voor middelbare scholen staat het zelf verkeerd. dit stukje kom uit het boek wat op mijn school(naar mijn weten ook meerdere) gebruikt word.
Als er op kracht wordt getraind, worden de spieren zwaarder. De spieren krijgen dan meer spiervezels en het aantal filamenten in de spierfibrillen neemt toe

Terug
Naar boven