XXL Nutrition

Geen vooruitgang.. nieuw schema nodig?

Thnx voor je uitgebreide antwoord. Hier kan ik zelf ook wat mee!

Dat is heel mooi, als je meer vragen hebt schroom vooral niet.

Wat mij in (in het algemeen even) nog steeds verbaasd, is dat er zoveel mensen zijn die al best lang trainen maar op zich geen idee hebben hoe ze een goed progressie-model opzetten binnen hun schema.
Wat ze aan de ene kant wel goed kunnen is de trainingsessie zelf op allerlei manieren intensief maken, vaak tot in het absurde doorgetrokken.
Echter bezien in het grotere plaatje op termijn, stapsgewijze cohesie binnen aangesloten sessies aanbrengen hebben ze nog nooit van gehoord.

Op zich wel frappant, want vooral na de eerste 1 a 2 jaren van trainingen is dit -samen met consistent trainen, eten en rusten- het allerbelangrijkste om zichtbaar vooruit te blijven gaan.

• Topic Starter Topic Starter
Goeie morgen

Na wat meer opzoekingswerk denk ik dat een upper/lower split eerder in mijn straatje ligt. En het is ook een totale verandering in vergelijking met mijn 5-daags split schema.
Ik heb een schemaatje opgemaakt. Kritiek meer dan welkom

Maandag
Flat bench: 4X10 / 8
Row: 4 x 10
Dips 4x10

Pulldown: 4x 10
Shoulder press: 4x 10
Upright row 4x 10
Biceps: 4x 10
Triceps: 4x 10

Dinsdag
Deadlift 4 x 8-10
Legpress 4x6-10
Leg extension 4x10
Glute hame raises 4x10
Calf raise 4x10
Abs

Donderdag
Incline Bench 4x10 / 8
Lat Pulldown 4x10
fly 4x10
Row 4x10
Lateral raise 4x10
Shrugs 4
Bicep 4x10
Tricep 4x10

Vrijdag

Squat: 4x 10
leg curl: 4x 10
Leg press: 4x 10
Leg extension 4x 10
Calf raise: 4x 10
Abs

Alvast bedankt!

Waarom probeer je niet een tijdje dat voorbeeldschema van Harpep ?

Goeie morgen

Na wat meer opzoekingswerk denk ik dat een upper/lower split eerder in mijn straatje ligt. En het is ook een totale verandering in vergelijking met mijn 5-daags split schema.
Ik heb een schemaatje opgemaakt. Kritiek meer dan welkom

Maandag
Flat bench: 4X10 / 8
Medium-wide Row (Bovenlichaam 90 graden, brede overhands greep, ellebogen opzij, stang naar onderkant borst trekken) 4 x 10
Dips 4x10
Narrow grip Pulldown (Schouderbreedte of iets smaller, neutrale greep, ellebogen langs het lichaam naar achteren en omlaag bewegen) : 4x 10
Shoulder press: 4x 10
Upright row 4x 10
Biceps: standing barbell curls 4x 10
Triceps: Lying triceps extensions behind the head4x10

Dinsdag
Deadlift 4 x 8-10
Legpress 4x6-10
Glute hame raises 4x10
Lunges 4x10
Standing Calf raise 4x10
Abs: hanging leg raises

Donderdag
Incline Bench 4x10 / 8
Medium wide Lat Pulldown (brede overhandse greep, ellebogen opzij en omlaag bewegen) 4x10
fly 4x10
T-bar row (smalle neutrale greep, ellebogen langs het lichaam) 4x10
Lateral raise 4x10
Face pulls of dumbell bent lateral raises 4x10
Biceps: Incline dumbell curls 4x10
Triceps: Close grip bench press 4x10

Vrijdag

Squat: 4x 10
Romanian deadlift: 4x 10
Shrugs 4x10
Hip Thrusts 4x 10

leg curl: 4x 10
Seated Calf raise: 4x 10
Abs: ab wheel rollouts

Alvast bedankt!

Ik vind dit er al best heel aardig uitzien zo. Je hebt duidelijk gekozen voor een aanpak waarbij je qua oefeningen-selectie 2 varianten hebt voor zowel de LB als UB dag.

Meestal wordt dat dan omschreven als UB1/LB1/UB2/LB2.

Je hebt dat echter niet 100% doorgevoerd zie ik, met name omdat op LB1 en LB2 dezelfde oefeningen zie.

Puristische mierenneukende perfectionist als ik ben, zou ik om variatie in oefeningen te maximaliseren dit doen (Zie aanpassingen in rood) dat maakt het plaatje voor mij compleet.

Merk op dat ik de leg extensions er helemaal uit heb gehaald. Ik vind het een blessuregevoelige oefening die makkelijk vervangen kan worden door oefeningen die een grotere meerwaarde hebben in mijn optiek.

Shrugs heb ik gemakshalve op LB2 na de romanian deadlift gezet.
RDL pakt de traps ook al enigszins aan en je staat er dan toch al met een flink geladen barbell zodat het heel makkelijk is direct nog een paar sets shrugs te doen.

Ik zou dit persoonlijk anders doen.

Ten eerste vind ik bovenstaande te veel voor 4x per week.
Ten tweede ligt er veel te veel nadruk op het bovenlichaam.
Ten derde ligt er te veel nadruk op isolatie-details, die mijns inziens niet in een FB thuishoren.

Mijn advies is, gebruik 2 FB varianten en wissel die om en om af:

FB 1
Squats
Hanging leg/knee raises
Bench press
Rows
Dips
Barbell curls

FB2
Deadlifts
Ab wheel rollouts
OH press
Pullups/Chins
Glute ham raises
Wide upright rows

@harpep
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuw schema, ik train nu 4x per week upper body lower body. Zelf wil ik graag meer trainen maar jou schema ziet er wel heel interessant uit, 4 keer per week moet met dit model geen probleem zijn? Dus bijv. maandag 1 dinsdag rust woensdag 2 donderdag rust vrijdag 1 zaterdag rust zondag 2?
Welke rep ranges raad je aan bij de oefeningen? Voor wat zou ik de hanging leg en knee raises kunnen vervangen? Ik heb er zelf ook grote moeite mee een normaal schema in elkaar te zetten. Dit is voor mij eigenlijk ook direct het meest moeilijke onderdeel van alles. Ook omdat er zo ontzettend veel verschillende schema´s zijn. Maar dit ziet er erg goed uit..

@harpep
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuw schema, ik train nu 4x per week upper body lower body. Zelf wil ik graag meer trainen maar jou schema ziet er wel heel interessant uit, 4 keer per week moet met dit model geen probleem zijn? Dus bijv. maandag 1 dinsdag rust woensdag 2 donderdag rust vrijdag 1 zaterdag rust zondag 2?
Welke rep ranges raad je aan bij de oefeningen? Voor wat zou ik de hanging leg en knee raises kunnen vervangen? Ik heb er zelf ook grote moeite mee een normaal schema in elkaar te zetten. Dit is voor mij eigenlijk ook direct het meest moeilijke onderdeel van alles. Ook omdat er zo ontzettend veel verschillende schema´s zijn. Maar dit ziet er erg goed uit..

Ik zou persoonlijk bij dit schema het principe van 12-10-8-6 toepassen en als ik daarmee echt helemaal vastloop overstappen op 3-5 x 3-5 en daar dan weer net zo lang meer doorgaan dat ik alleen nog maar 3x3 kan doen per oefening. Daarna zou ik opnieuw 1RM testen op alle oefeningen, resetten en weer beginnen met 12-10-8-6.
Zie ook mijn post op de vorige pagina: https://forum.bodybuilding.nl/topics/geen-vooruitgang-nieuw-schema-nodig.402372/#post-9645140

Je kunt leg/knee raises ook doen in zo'n daarvoor ontworpen toestel, waarbij je hangt op je ellebogen en met rug steunt tegen een soort leuning.

Dat kan hij psychologisch en emotioneel niet aan denk ik, vanwege mentale bro-split blokkade. ;)

Ik denk dat een LB/UB beter voor hem is als transitie

:) Dit is een exacte omschrijving hoe ik me voel bij uw voorgaande FB-schema.
Dit gaat voor mij niet aanvoelen als een volwaardige trainingssessie. Ondanks de progressie die ik zou kunnen ondervinden na verloop van tijd.

Dit LB/UB-schema ga ik vanaf vandaag uitproberen en een maand of 2 uitvoeren.
Bedankt voor de nodige tips en om mijn schema wat bij te schaven.
Hij is intussen uitgeprint, klaar voor gebruik

Thx!

Ik zou persoonlijk bij dit schema het principe van 12-10-8-6 toepassen en als ik daarmee echt helemaal vastloop overstappen op 3-5 x 3-5 en daar dan weer net zo lang meer doorgaan dat ik alleen nog maar 3x3 kan doen per oefening. Daarna zou ik opnieuw 1RM testen op alle oefeningen, resetten en weer beginnen met 12-10-8-6.
Zie ook mijn post op de vorige pagina: https://forum.bodybuilding.nl/topics/geen-vooruitgang-nieuw-schema-nodig.402372/#post-9645140

Je kunt leg/knee raises ook doen in zo'n daarvoor ontworpen toestel, waarbij je hangt op je ellebogen en met rug steunt tegen een soort leuning.

Hi ok,
ja zo´n geval voor leg raises heb ik niet. Ik train thuis zodoende. Ook glute ham raises vind ik niet echt een succes. Zou ik die voor sldl of leg curls kunnen vervangen? Die oefening vind ik serieus een ware mishandeling namelijk. Dit schema ziet er voor mij wel interessant uit. @harpep, hoe zou jij je dagen indelen voor 4x per week? Telkens met een dag ertussen neem ik aan? Ik ben zelf erg benieuwd, denk dat dit een heel goed schema zou kunnen zijn.

Hi ok,
ja zo´n geval voor leg raises heb ik niet. Ik train thuis zodoende. Ook glute ham raises vind ik niet echt een succes. Zou ik die voor sldl of leg curls kunnen vervangen? Die oefening vind ik serieus een ware mishandeling namelijk. Dit schema ziet er voor mij wel interessant uit. @harpep, hoe zou jij je dagen indelen voor 4x per week? Telkens met een dag ertussen neem ik aan? Ik ben zelf erg benieuwd, denk dat dit een heel goed schema zou kunnen zijn.

Heb je dan geen chin bar of iets dergelijks waar je aan kunt hangen? Of dip-stangen waar je op kunt leunen?
De verdere alternatieven zijn alleen beschikbaar zittend op de vloer e.d. Kan ook, maar is niet zo effectief als verticaal vanuit hang....

Als jij GHR niet zo'n succes vindt, dan komt dat waarschijnlijk omdat je de zogenaamde 'poor man's' variant doet, getuige ook het gebruikte woord mishandeling.
(je traint immers thuis, dus ik vermoed dat je geen echt GHR machine hebt want dat is een heel andere oefening, geloof me)
Ik zou dan de leg curl doen, ook met het oog op knieflexie van de hamstrings.

Wat de indeling betreft, het mooiste is een om de dag benadering, dus als dit gaat vooral doen.
Is het persé noodzakelijk het binnen een weekplanning te doen, dan kan het niet anders dat er een moment gaat komen dat je 2 dagen achter elkaar gaat trainen.
Dan wordt het bijvoorbeeld: ma/wo/vr/zo/ma of om het even wat jou het beste uitkomt.

Is dat een probleem qua herstel?
Waarschijnlijk niet, tenminste zo lang je maar niet iedere training en met iedere oefening helemaal tot het uiterste gaat.

N.B. dat is ook helemaal niet nodig, omdat je alles zo frequent traint.
Ik denk dat 4 dagen FB op de manier zoals ik omschreven heb prima kan, maar stop je sets op het punt dat je er nog met heel veel moeite 1 rep uit had kunnen persen.

Heb je dan geen chin bar of iets dergelijks waar je aan kunt hangen? Of dip-stangen waar je op kunt leunen?
De verdere alternatieven zijn alleen beschikbaar zittend op de vloer e.d. Kan ook, maar is niet zo effectief als verticaal vanuit hang....

Als jij GHR niet zo'n succes vindt, dan komt dat waarschijnlijk omdat je de zogenaamde 'poor man's' variant doet, getuige ook het gebruikte woord mishandeling.
(je traint immers thuis, dus ik vermoed dat je geen echt GHR machine hebt want dat is een heel andere oefening, geloof me)
Ik zou dan de leg curl doen, ook met het oog op knieflexie van de hamstrings.

Wat de indeling betreft, het mooiste is een om de dag benadering, dus als dit gaat vooral doen.
Is het persé noodzakelijk het binnen een weekplanning te doen, dan kan het niet anders dat er een moment gaat komen dat je 2 dagen achter elkaar gaat trainen.
Dan wordt het bijvoorbeeld: ma/wo/vr/zo/ma of om het even wat jou het beste uitkomt.

Is dat een probleem qua herstel?
Waarschijnlijk niet, tenminste zo lang je maar niet iedere training en met iedere oefening helemaal tot het uiterste gaat.

N.B. dat is ook helemaal niet nodig, omdat je alles zo frequent traint.
Ik denk dat 4 dagen FB op de manier zoals ik omschreven heb prima kan, maar stop je sets op het punt dat je er nog met heel veel moeite 1 rep uit had kunnen persen.

Nee inderdaad heb ik geen speciaal machine daar voor maar op de gym hebben ze die ook niet hier. Ik gebruikte daarvoor of de steuntjes van bijv de pully of een barbell maar beide varianten zijn niets voor mij! Dip en chin bar heb ik natuurlijk wel dat moet inderdaad ook lukken. Oke dus elke training sowieso niet geheel tot failure gaan zeg maar en met 1 a 2 reps in de tanki op reserve. Ik denk dat ik dus om de week 4 3 4 ga doen, want ik voel mij zelf wel iets meer safe met die 48 uur rust tussen de trainingen. Daarbij komend voordeel is dat ik nooit 2 dagen stil zit iets dat ik zelf echt haat! Dus mijn indeling voorbeeld-

ma 1
di r
wo 2
do r
vr 1
za r
zondag 2
ma r
di 1
wo r
do 2
vr r
za 1
zo r
ma 2

Ik ben benieuwd wat dit schema me gaat brengen! Ik weet inmiddels juist dat dergelijke schema´s meer effectief zijn dan je zult denken. Alleen is het zeer moeilijk zo iets op te stellen. Maar ik heb hier een goed gevoel bij!! Dus thanx!

Ik vind dit er al best heel aardig uitzien zo. Je hebt duidelijk gekozen voor een aanpak waarbij je qua oefeningen-selectie 2 varianten hebt voor zowel de LB als UB dag.

Meestal wordt dat dan omschreven als UB1/LB1/UB2/LB2.

Je hebt dat echter niet 100% doorgevoerd zie ik, met name omdat op LB1 en LB2 dezelfde oefeningen zie.

Puristische mierenneukende perfectionist als ik ben, zou ik om variatie in oefeningen te maximaliseren dit doen (Zie aanpassingen in rood) dat maakt het plaatje voor mij compleet.

Merk op dat ik de leg extensions er helemaal uit heb gehaald. Ik vind het een blessuregevoelige oefening die makkelijk vervangen kan worden door oefeningen die een grotere meerwaarde hebben in mijn optiek.

Shrugs heb ik gemakshalve op LB2 na de romanian deadlift gezet.
RDL pakt de traps ook al enigszins aan en je staat er dan toch al met een flink geladen barbell zodat het heel makkelijk is direct nog een paar sets shrugs te doen.
Hej

Daarnet dus voor het eerst dit ub/Lb schema uitgeprobeerd. Het verbaasde me dat ik op een uur reeds klaar was met mn training. Wat op zich natuurlijk niet slecht is. Wel heb ik het gevoel dat dit voor mij geen volwaardige training lijkt, maar ga het blijven volhouden.
Wel een goede pomp tijdens en achteraf.
Benieuwd wat het verder gaat geven
Grts

Wel heb ik het gevoel dat dit voor mij geen volwaardige training lijkt

"Gevoel" is binnen deze tak van sport zo'n beetje de slechtste indicator om te bepalen of je wel of geen progressie boekt. (met een bepaalde manier van trainen)
Buiten dat, volwaardigheid in relatie tot resultaat zal blijken uit een lang reeks trainingen en niet uit wat jij na deze eerste training gevoelsmatig ervaart.

Je zult dit los moeten laten want het is deels een illusie die je jezelf op legt.

De beste manier om dit te doen is afgaan op de feiten, die liegen niet.

Daarom nogmaals, meten is weten:

- Neem je gewicht, maten, vet% e.d. zeer nauwkeurig op.
- Registreer alles wat je doet aan sets, reps en gewicht in een logboek. Het liefst een spreadsheet, want dan kun je nog wat analyses doen en bepaalde trends zien.

Doe deze opnames na een half jaar nog een keer en vergelijk, dat zal alles zeggen over het wel of niet 'volwaardig' zijn van je trainingen.

"Gevoel" is binnen deze tak van sport zo'n beetje de slechtste indicator om te bepalen of je wel of geen progressie boekt. (met een bepaalde manier van trainen)
Buiten dat, volwaardigheid in relatie tot resultaat zal blijken uit een lang reeks trainingen en niet uit wat jij na deze eerste training gevoelsmatig ervaart.

Je zult dit los moeten laten want het is deels een illusie die je jezelf op legt.

De beste manier om dit te doen is afgaan op de feiten, die liegen niet.

Daarom nogmaals, meten is weten:

- Neem je gewicht, maten, vet% e.d. zeer nauwkeurig op.
- Registreer alles wat je doet aan sets, reps en gewicht in een logboek. Het liefst een spreadsheet, want dan kun je nog wat analyses doen en bepaalde trends zien.

Doe deze opnames na een half jaar nog een keer en vergelijk, dat zal alles zeggen over het wel of niet 'volwaardig' zijn van je trainingen.
Ik ben alles aan het neerpennen zodat ik mn progressie kan opvolgen. Het valt op dat mijn trainingen een stuk korter, maar intensiever zijn. Met als gevolg minder vermoeidheid achteraf.
Vraagje, zou ik tijdens de 3 rustdagen cardio mogen doen? Of gaat dit parten spelen bij het bulken?
Thx

Ik ben alles aan het neerpennen zodat ik mn progressie kan opvolgen.

Prima, dan kun je tenminste met zekerheid zeggen of het wel of niet werkt voor je.

Het valt op dat mijn trainingen een stuk korter, maar intensiever zijn. Met als gevolg minder vermoeidheid achteraf.

Dat wil ik graag horen, houd dat gevoel vooral vast.
Het is belangrijk dat je na iedere training mentaal naar de volgende blijft hunkeren.
Motivatie kweekt consistentie in je trainingen en daar komen uiteindelijk de best mogelijke resultaten uit voort.

Vraagje, zou ik tijdens de 3 rustdagen cardio mogen doen? Of gaat dit parten spelen bij het bulken?Thx

Mogen of niet mogen is niet direct relevant. Waarom wil je dit doen is eigenlijk de vraag?

Terug
Naar boven