AndroidHealthClinic

Gekookte eieren

Pukaki

Novice
Waardering
0
Hallo

Ik vraag me af waarom mensen eieren eten voor t eiwit.
Want als een ei wordt gekookt gaat de structuur van t eiwit verloren en verliest het de biologische activiteiten, dit proces is onomkeerbaar.
Dus waar is het dan goed voor of heb ik t verkeerd????

Nee swa, rauwe eieren bevatten schijnbaar een eiwit neutraliserende stof, die met koken kapot gemaakt wordt. Gekookte eieren zijn biologisch hoogwaardiger dan rauwe

Ook maar geen vlees meer bakken dan?

Rauw ei-eiwit bevat avidine, een stof die de opname van biotine beperkt.
Volgens de literatuur moeten hiervoor echter dagelijks 24 rauwe eieren voor een duur van enkele maanden worden gegeten voordat biotinedeficientie-verschijnselen optreden.

• Topic Starter Topic Starter
OOOooooooh oke dan :cool:

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag :D

Hoe zit het met gekookte kip? Ik ben dol op gekookte kip. Kan dit kwaad voor de eiwitten of is bakken beter?

Het eiwit verhaal. Ik doe zelf de opleiding laboratorium techniek en ik weet beetje wat over eiwitten. Heb het ooit op een andere forum getypt.

Effe je vraag beantwoorden. Het is inderdaad zo dat meestal eiwitten denatueren op een temperatuur van 80 graden. Maar zij verliezen alleen hun biologische functie. Dit wil zeggen. Bij een ei bijvoorbeeld , zal de dooier niet meer als voeding kunnen functioneren voor de baby. Als men vlees kookt, zal het dus niet meer als spier functioneren. Als men hemoglobine kookt, zal het niet meer als zuurstof transport molecuul kunnen functioneren, enzo.

Het is dan nog wel gewoon bruikbaar voor alle andere dingen als men het opeet. Want eiwitten zijn lange polypepttidenketens die uit 22 soorten aminozuren kunnen bestaan. En je lichaam gebruikt dus die aminozuren om op te bouwen ;)

• Topic Starter Topic Starter
Soulless zei:
Het eiwit verhaal. Ik doe zelf de opleiding laboratorium techniek en ik weet beetje wat over eiwitten. Heb het ooit op een andere forum getypt.

Effe je vraag beantwoorden. Het is inderdaad zo dat meestal eiwitten denatueren op een temperatuur van 80 graden. Maar zij verliezen alleen hun biologische functie. Dit wil zeggen. Bij een ei bijvoorbeeld , zal de dooier niet meer als voeding kunnen functioneren voor de baby. Als men vlees kookt, zal het dus niet meer als spier functioneren. Als men hemoglobine kookt, zal het niet meer als zuurstof transport molecuul kunnen functioneren, enzo.

Het is dan nog wel gewoon bruikbaar voor alle andere dingen als men het opeet. Want eiwitten zijn lange polypepttidenketens die uit 22 soorten aminozuren kunnen bestaan. En je lichaam gebruikt dus die aminozuren om op te bouwen ;)

Ikzelf doe ook laboratorium techniek en had ergens gelezen dat eiwitten denatureren bij een temp van 80 graden dus vandaar :D

Dus ik kan gewoon lekker gekookte kip smullen :)

Terug
Naar boven