XXL Nutrition

Geld bijverdienen naast reguliere baan, iemand suggesties?

Beetje zoiets als Henk deed. Naast zn werk als lasser powerracks e.d. maken en verkopen. Laatst keek ik weer eens op zn site en is professioneel geworden met allerlei andere systemen dat die aanbiedt.

Ik wil eigenlijk zulke dingen gaan maken

91x5InqTQ0L.__AC_SY300_QL70_ML2_.jpg

Als je die dingen in US besteld zijn ze plus 150 dollar + shipping

In Nederland zijn deze in geen velden of wegen te verkrijgen.

Is toch wel vraag naar in een land met een miljoen tuintjes :thinking:

Beetje zoiets als Henk deed. Naast zn werk als lasser powerracks e.d. maken en verkopen. Laatst keek ik weer eens op zn site en is professioneel geworden met allerlei andere systemen dat die aanbiedt.

Wat is het???

leveling rake. kan je je gazon mee egaliseren :o is voor fanboys van strakke gazons

Zelf maken doe je 9/10x voor de fun, want tenzij de shipping costs enorm hoog zijn haal je het er niet uit qua kosten van het materiaal of de winstmarge is zeer klein.

Kun je mij wat meer vertellen over etfmatic ?
Klinkt wel interessant...
Check de website maar. Gaat over investeren in trackers. Bundels van aandelen waardoor je je risico verspreid. Daarnaast is het een algoritme/robot wat je beleggingen doet. Dit maakt dat er geen emotie achter zit en dat je heeeeeel weinig fees betaald.
Rendement van 8% gemiddeld.

• Like
Waarderingen: GJX
Check de website maar. Gaat over investeren in trackers. Bundels van aandelen waardoor je je risico verspreid. Daarnaast is het een algoritme/robot wat je beleggingen doet. Dit maakt dat er geen emotie achter zit en dat je heeeeeel weinig fees betaald.
Rendement van 8% gemiddeld.

Gaan wel nog kosten, inflatie, dividendlekkage en eventueel belasting vanaf. En rendement hangt sterk af van de etf. 8% is misschien net iets te optimistisch ;)

Toevoeging: etfmatic ken ik zelf niet, maar zit zelf ook in etf's. 5%+ gemiddeld jaarlijks rendement is zeker realistisch en is dus aanzienlijk beter dan sparen. Dus op zich mee eens. Welke index volg jij?

Gaan wel nog kosten, inflatie, dividendlekkage en eventueel belasting vanaf. En rendement hangt sterk af van de etf. 8% is misschien net iets te optimistisch ;)
Blijkbaar beleg je niet via etfmatic. Maar goed. Ik maak geen reclame en praat alleen uit eigen ervaring. Als je dat niet gelooft dan is dat spijtig...

• Like
Waarderingen: Pren
Het nadeel is alleen wel dat je redelijk wat geld moet kunnen missen wil investeren, beleggen e.d. echt zinvol zijn.

Het nadeel is alleen wel dat je redelijk wat geld moet kunnen missen wil investeren, beleggen e.d. echt zinvol zijn.

Dat dacht ik ook, maar dat valt best mee. Met een inleg van 300 per maand, gedurende 30 jaar en een gemiddeld jaarlijks rendement van 5% heb je ongeveer 250k bij elkaar. Daarvan is dus ca. 140k absoluut een rendement. En door het effect van compound interest loopt dit exponentieel op, naarmate de tijd vordert (of het jaarlijkse rendement).

Misschien een goed idee om dit te doen voor je kleine? Heeft die een leuke spaarpot als hij eind twintig is en een huisje wilt kopen met z'n wederhelft :) Lees je maar eens in.

Ja, maar dat is dus voor de verre toekomst, maar TS wil gewoon nu meer geld verdienen.

Voorlopig heb ik nog genoeg inlegruimte in mijn hypotheek en weinig geld over per maand. Als dat veranderd ga ik ook zeker kijken naar wat de mogelijkheden zijn.

Daarnaast heb ik liever zeker weten €110k in handen dan mogelijk €250k, maar misschien ook minder.

Laatst bewerkt:
  • Like
Ja, zuinig leven en eerst jezelf betalen. Dat dan investeren. Rijk worden is minder uitgeven als dat er binnen komt.

Samengestelde interest is dus volgens Albert Einstein het achtste wereldwonder.

“Hij die het begrijpt, verdient het … hij die dat niet doet … betaalt het.”

Om met succes gebruik te maken van compounding heb je doorzettingsvermogen nodig. Je moet intelligent genoeg zijn om te begrijpen wat je doet en waarom.

• Like

Toevoeging: etfmatic ken ik zelf niet, maar zit zelf ook in etf's. 5%+ gemiddeld jaarlijks rendement is zeker realistisch en is dus aanzienlijk beter dan sparen. Dus op zich mee eens. Welke index volg jij?
Is het dan niet beter om een 10% dividend fund te nemen?

Ja, maar dat is dus voor de verre toekomst, maar TS wil gewoon nu meer geld verdienen.

Voorlopig heb ik nog genoeg inlegruimte in mijn hypotheek en weinig geld over per maand. Als dat veranderd ga ik ook zeker kijken naar wat de mogelijkheden zijn.

Daarnaast heb ik liever zeker weten €110k in handen dan mogelijk €250k, maar misschien ook minder.

Ik snap je redenering, maar hij klopt niet (helemaal).
Om te beginnen moet je sowieso alleen maar met geld beleggen dat je écht kunt missen. Als je op dit moment niets kunt missen, houdt het op. Veel mensen geven echter onnodig veel geld uit (denk aan onnodig eten weggooien of iets dergelijks) en dan is er nog ruimte om iets extra te besparen. Hoe ver je daarin wilt gaan, is een afweging die je zelf moet maken.

Dan op het punt van je redenering die niet klopt: je hypotheek heeft wss 2-3% rente. Een ETF die de hele markt volgt (kort door de bocht: de 3000 grootste bedrijven ter wereld, toegevoegd naar rato van hun bijdrage aan de wereldeconomie) heeft een reeel rendement van 5%. Het risico is beperkt, want 3000 grootste bedrijven wereldwijd gaan nooit allemaal in één keer failliet. En doen ze dat wel, is geld waarschijnlijk niet je grootste probleem :p Mocht je dus geld over hebben en daarmee extra willen aflossen, beroof je jezelf dus in feite van 2%+ die je op de markt aan rendement had gemaakt. Bij die 5% rendement zijn trouwens ook alle marktcrashes meegenomen. Zonder die marktcrashes komt het veel hoger uit. Een jaar met 10-20% rendement is niet uitzonderlijk. Je moet dus enkel beleggen met geld dat je over hebt en met geld dat je niet binnenkort nodig hebt. En je moet niet in paniek raken wanneer de markt crasht. I.p.v. verkopen, moet je eigenlijk extra bijkopen, omdat het dan goedkoop is.

Is het dan niet beter om een 10% dividend fund te nemen?

Ligt eraan. Je hebt in Nederland bijna altijd te maken met dividendlekkage. En als het een actief beheerd fonds is, doen die het meestal slechter dan passieve beleggers. Daar komt bij dat 10% dividend extreem hoog is. Dat is meestal geen goed teken, omdat bedrijven dat eigenlijk alleen doen om aantrekkelijk te zijn voor beleggers. Dat is in de praktijk vaak overcompensatie.

Ligt eraan. Je hebt in Nederland bijna altijd te maken met dividendlekkage. En als het een actief beheerd fonds is, doen die het meestal slechter dan passieve beleggers. Daar komt bij dat 10% dividend extreem hoog is. Dat is meestal geen goed teken, omdat bedrijven dat eigenlijk alleen doen om aantrekkelijk te zijn voor beleggers. Dat is in de praktijk vaak overcompensatie.
Na 42 jaar levens ervaring is 1 van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd:

'Als iets te mooi lijkt om waar te zijn , dan is het zo!'

Terug
Naar boven