MuscleMeat

Geld bijverdienen naast reguliere baan, iemand suggesties?

Je kunt veel vinden op YouTube en Reddit als je zoekt op FIRE. Dat staat voor Financially Independent Retire Early. Ook best veel Nederlands materiaal te vinden :) ik geef zelf de voorkeur aan YouTube want dat kun je gewoon luisteren tijdens je werk ;)
Gooi je favoriete.youtube filmpje er maar eens in dan.

Iedere verdiende euro die je over hebt inzetten op de presidentiële verkiezing.
Momenteel 2,13x de inleg voor een Trump winst.

Uiteraard is het mogelijk dat de uitslag tegenvalt maar persoonlijk zie ik hem in de verste verte niet verliezen van Biden.
Ik werk extra uren omdat het in mijn hoofd in feite dubbel betaald is.
Wellicht kom ik bedrogen uit maar het is 'disposable income' dus mocht het fout gaan is het jammer maar niet destructief en anders heb ik een hele leuke payday.

Niet doen met geld dat je niet kunt missen, uiteindelijk is en blijft het natuurlijk gokken.

Iedere verdiende euro die je over hebt inzetten op de presidentiële verkiezing.
Momenteel 2,13x de inleg voor een Trump winst.

Uiteraard is het mogelijk dat de uitslag tegenvalt maar persoonlijk zie ik hem in de verste verte niet verliezen van Biden.
Ik werk extra uren omdat het in mijn hoofd in feite dubbel betaald is.
Wellicht kom ik bedrogen uit maar het is 'disposable income' dus mocht het fout gaan is het jammer maar niet destructief en anders heb ik een hele leuke payday.

Niet doen met geld dat je niet kunt missen, uiteindelijk is en blijft het natuurlijk gokken.
Maar dan is mijn vraag dus ook aan jou. Als je het toch kunt missen, wat ga je er dan mee doen als je het verdubbeld hebt?

Maar dan is mijn vraag dus ook aan jou. Als je het toch kunt missen, wat ga je er dan mee doen als je het verdubbeld hebt?

Stoppen/minderen met werk. Groter/mooier wonen. Opzij zetten voor het nageslacht. Genoeg mogelijkheden. Beleggen voor later is niet anders dan sparen voor later. Of vind je sparen voor later ook nutteloos?

Kom ik vanavond op terug.

Stoppen/minderen met werk. Groter/mooier wonen. Opzij zetten voor het nageslacht. Genoeg mogelijkheden. Beleggen voor later is niet anders dan sparen voor later. Of vind je sparen voor later ook nutteloos?
Maar dat kan je dan ook met het initiële bedrag doen zonder er eerst mee te speculeren.

Wat bedoel je trouwens met sparen voor later? Voor een auto voor over een paar jaar doe ik telkens, voor mijn oude dag niet, niet zolang ik mijn hypotheek niet volledig afgelost heb.

Je zegt het eigenlijk zelf al. Je kan die 300 per maand missen. Waarom zou je die 300 niet maandelijks laten renderen? Je hebt deze immers toch niet nodig.

Enige "nadeel" is dat het renderen erg lang duurt, maar als je straks 60 bent kan je nog altijd dromen hebben en deze waar maken zonder er voor te hoeven werken.
Mijn schoonouders bouwen nu een bungalow voor hun oude dag bijv. Een keer verhuizen ga je straks toch, kan het maar beter luxe ingericht zijn voor als je straks de trap niet meer op kan en toch lang zelfstandig wilt blijven.
Ook kan je ooit ziek worden of andere dingen gaan gebeuren (scheiding bijv.) die geld gaan kosten.
Misschien wordt je kind later ondernemer en komt er een of ander virus waardoor hij financieel aan de grond raakt en een lening of gift heel goed kan gebruiken om zijn gezin te onderhouden.
Ja kunt het ook laten renderen door je hypotheeklast te verlagen of aankopen zoals een auto direct te voldoen ipv te financieren of te leasen.

Ik heb het al vaker gezegd, maar zolang je je huis net afbetaald hebt zou ik net weten waarom het slim is om je geld ergens anders in te investeren. Natuurlijk kan je meer rendement behalen dan je hypotheek rente, maar toch. Verder zijn we nu aan het sparen voor wat aanpassingen aan ons huis (airco en rolluiken) en een kleine verbouwing van 2 slaapkamers. Als dat voorbij is zien we wel weer verder.

Ziek worden en overlijden hebben we voor beiden financieel heel goed afgedekt met verzekeringen, Een scheiding kan altijd, maar daar ga ik niet voor sparen en gelukkig hebben we een gelijkwaardig inkomen. Voor andere zaken heb ik een buffer, gewoon simpel op een spaarrekening, dat levert niets op, maar ik kan er altijd direct bij.

Een gift voor mijn kinderen, dat zit er wel in, ze hebben beiden al een spaarrekening op hun naam, misschien staat er rond hun 20ste €5000 op, misschien het tienvoudige (dat laatste is niet slim op een simpele spaarrekening). Als je ze echt een goede start wilt geven kan je eigelijk nooit genoeg geld hebben, maar alles oppotten is ook zo zonde. Mijn schoonvader heeft dat gedaan en had als eenvoudige electricien in de loop der jaren echt veel gespaard en nog geen jaar na zijn pensioen kwam hij te overlijden met €80k achter de hand. Voor mijn schoonmoeder heel fijn omdat ze op haar 62ste niet ineens weer hoefde te gaan werken, maar ergens ook wel triest om vrij sober te leven om een appeltje voor de dorst te hebben en er dan zelf niet van te kunnen genieten.

Ik heb het met Bitcoin gedaan via het platform Poloniex, hier heb ik TRUMPWIN gekocht (voor 43 dollarcent per aandeel), hier kun je ook TRUMPLOSE kopen wanneer je denkt dat hij niet zal winnen.
Afhankelijk van de uitslag krijgt ofwel TRUMPWIN of TRUMPLOSE een vaststaande waarde van 1 dollar per aandeel zodra de verkiezingsuitslag bekend is.
Het kan vast eenvoudiger en met betere odds maar gezien ik al enige tijd aan het hobbyen ben met crypto heb ik uiteindelijk voor de gemakkelijke weg gekozen door op het platform wat ik hiervoor gebruik ook op deze boot te stappen.

Denk a.u.b. wel twee keer na voordat je overhaaste beslissingen neemt, er kan de komende +/- 40 dagen natuurlijk nog van alles gebeuren/gefabriceerd worden wat de uitslag kan beïnvloeden.

Dit filmpje is toevallig gisteren gepost en is een prima samenvatting:

Zijn kanaal is sowieso wel prima. Verder nog wat andere kanalen:
- https://www.youtube.com/channel/UCV6KDgJskWaEckne5aPA0aQ
- https://www.youtube.com/channel/UChObmEJP3bgGUXJGc2ePP3Q (beetje rare lui, maar geeft wel een idee van de mogelijkheden)
- https://www.youtube.com/channel/UCU-timCyUYLnO1cqH1vUdpw (voor als je in losse aandelen wilt beleggen)
- https://www.youtube.com/channel/UCyP9jNN-9LTAC1C9LDf4dSw (voor als je in losse aandelen wilt beleggen)

Er zijn nog wel veel meer interessante kanalen, maar daar kom je vanzelf via het Youtube algoritme :p

En voor de Nederlanders nog een leuke optie voor pensioenbeleggen met een leuke fiscale regeling: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/brand-new-day-pensioen-ervaringen/

Maar dat kan je dan ook met het initiële bedrag doen zonder er eerst mee te speculeren.

Wat bedoel je trouwens met sparen voor later? Voor een auto voor over een paar jaar doe ik telkens, voor mijn oude dag niet, niet zolang ik mijn hypotheek niet volledig afgelost heb.

Beleggen is niet per se speculeren. Beleggen kun je zo risicovol maken, als je zelf wilt. Met een breed gespreide ETF, zoals bijv. VWRL, koop je in feite de wereldeconomie. Dat zijn ongeveer de 3000 grootste bedrijven ter wereld en die gaan echt niet allemaal in één keer failliet. Kortom: het risico is vrij beperkt en het gemiddelde jaarlijkse rendement (na belasting en inflatie) ligt rond de 5%.

Waar je precies naartoe werkt, verschilt per persoon. Ik wil bijv. t.z.t. graag een betrokken vader worden. Ik zou het fijn vinden als ik tegen die tijd genoeg rendement maak op mijn beleggingen om bijv. vier of misschien zelfs maar drie dagen per week te hoeven werken (niet dat je met fulltime werk geen betrokken vader kunt zijn, maar ik zou graag veel aanwezig willen zijn). Ik weet ook dat ik tegen die tijd een huis met een tuin wil hebben, dus daar zou ik het ook voor kunnen gebruiken. En ik wil dat geld geen probleem is, als het gaat om de opleidingsmogelijkheden voor mijn toekomstige kinderen. Als het even kan, zou ik mijn kinderen ook een leuke zak centen willen meegeven, zodra ze hun eigen huis willen kopen. Oftewel: genoeg dingen om het aan uit te geven.

En wat je er precies voor over hebt, verschilt natuurlijk ook per persoon. Zo kan ik me een reddit-post van iemand herinneren die bespaarde op voedsel door z'n eten uit de vuilnisbakken te vissen. Tja, dat zie je mij echt niet doen. Sterker nog ik doe eigenlijk alles wat ik wil doen: ik ga op vakantie, ik ga uit, ik doe leuke dingen met mijn vriendin en ik heb mijn hobby's. M.a.w. er is geen sprake van oppotten.

Maar goed, voor mij hoef je het natuurlijk niet te doen dus ik ga je verder niet overtuigen. Maar doe jezelf een lol en lees in ieder geval bovenstaand artikel over pensioenbeleggen. Dat fiscale voordeel is oprecht heel aantrekkelijk.

Ja kunt het ook laten renderen door je hypotheeklast te verlagen of aankopen zoals een auto direct te voldoen ipv te financieren of te leasen.

Ik heb het al vaker gezegd, maar zolang je je huis net afbetaald hebt zou ik net weten waarom het slim is om je geld ergens anders in te investeren. Natuurlijk kan je meer rendement behalen dan je hypotheek rente, maar toch. Verder zijn we nu aan het sparen voor wat aanpassingen aan ons huis (airco en rolluiken) en een kleine verbouwing van 2 slaapkamers. Als dat voorbij is zien we wel weer verder.

Ziek worden en overlijden hebben we voor beiden financieel heel goed afgedekt met verzekeringen, Een scheiding kan altijd, maar daar ga ik niet voor sparen en gelukkig hebben we een gelijkwaardig inkomen. Voor andere zaken heb ik een buffer, gewoon simpel op een spaarrekening, dat levert niets op, maar ik kan er altijd direct bij.

Een gift voor mijn kinderen, dat zit er wel in, ze hebben beiden al een spaarrekening op hun naam, misschien staat er rond hun 20ste €5000 op, misschien het tienvoudige (dat laatste is niet slim op een simpele spaarrekening). Als je ze echt een goede start wilt geven kan je eigelijk nooit genoeg geld hebben, maar alles oppotten is ook zo zonde. Mijn schoonvader heeft dat gedaan en had als eenvoudige electricien in de loop der jaren echt veel gespaard en nog geen jaar na zijn pensioen kwam hij te overlijden met €80k achter de hand. Voor mijn schoonmoeder heel fijn omdat ze op haar 62ste niet ineens weer hoefde te gaan werken, maar ergens ook wel triest om vrij sober te leven om een appeltje voor de dorst te hebben en er dan zelf niet van te kunnen genieten.

Ja hypotheek aflossen zou wel prioriteit hebben.
Wij hadden dit jaar een serieus bedrag ontvangen wat we meteen voor de volle 100% aan aflossing hebben betaald. Dat bedrag overmaken deed een beetje pijn, maar gaat op den duur zoveel schelen.
Ook geen interesse dit te beleggen ofzo, gewoon meteen die hypotheek wegpoetsen en zo de lasten op z'n laagst houden.
Ook leasen van auto's ben ik niet zo van rij dan nog liever in een 10 jaar oude auto. Zeker door dit Corona jaar nog bewuster van zo min mogelijk vaste lasten hebben.

En voor de Nederlanders nog een leuke optie voor pensioenbeleggen met een leuke fiscale regeling: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/brand-new-day-pensioen-ervaringen/
In een aantal gevallen is dat een leuke optie, maar het is lang niet voor iedereen de beste optie. Tussentijds je geld toch aanspreken is niet mogelijk, bij een hoog pensioen betaal je ook na je pensioen leeftijd gewoon dezelfde hoeveelheid belasting en de regels kunenn de komende decennia nog aangepast worden, en het verleden laat zien dat die kans heel groot is.

Beleggen is niet per se speculeren. Beleggen kun je zo risicovol maken, als je zelf wilt. Met een breed gespreide ETF, zoals bijv. VWRL, koop je in feite de wereldeconomie. Dat zijn ongeveer de 3000 grootste bedrijven ter wereld en die gaan echt niet allemaal in één keer failliet. Kortom: het risico is vrij beperkt en het gemiddelde jaarlijkse rendement (na belasting en inflatie) ligt rond de 5%.

Waar je precies naartoe werkt, verschilt per persoon. Ik wil bijv. t.z.t. graag een betrokken vader worden. Ik zou het fijn vinden als ik tegen die tijd genoeg rendement maak op mijn beleggingen om bijv. vier of misschien zelfs maar drie dagen per week te hoeven werken (niet dat je met fulltime werk geen betrokken vader kunt zijn, maar ik zou graag veel aanwezig willen zijn). Ik weet ook dat ik tegen die tijd een huis met een tuin wil hebben, dus daar zou ik het ook voor kunnen gebruiken. En ik wil dat geld geen probleem is, als het gaat om de opleidingsmogelijkheden voor mijn toekomstige kinderen. Als het even kan, zou ik mijn kinderen ook een leuke zak centen willen meegeven, zodra ze hun eigen huis willen kopen. Oftewel: genoeg dingen om het aan uit te geven.

En wat je er precies voor over hebt, verschilt natuurlijk ook per persoon. Zo kan ik me een reddit-post van iemand herinneren die bespaarde op voedsel door z'n eten uit de vuilnisbakken te vissen. Tja, dat zie je mij echt niet doen. Sterker nog ik doe eigenlijk alles wat ik wil doen: ik ga op vakantie, ik ga uit, ik doe leuke dingen met mijn vriendin en ik heb mijn hobby's. M.a.w. er is geen sprake van oppotten.

Maar goed, voor mij hoef je het natuurlijk niet te doen dus ik ga je verder niet overtuigen. Maar doe jezelf een lol en lees in ieder geval bovenstaand artikel over pensioenbeleggen. Dat fiscale voordeel is oprecht heel aantrekkelijk.
Ik snap dat als je heel terughoudend belegt je zo goed als geen risico loopt, maar dan moet je het ook breder bekijken. Voor de crisis in 2008 werden er redelijke rentes gegeven, gewoon vrij toegankelijk spaargeld rendeerde toen gewoon tussen de 4 en 5 %, het speelveld is dus echt drastisch veranderd.

Ik heb zo’n beetje dezelfde eisen aan mijn vaderschap gekoppeld, maar ik was bijna 38 en mijn vrouw 39 toen ons eerste kind werd geboren. Heel lang hadden wij geen kinderwens en dan kijk je anders tegen het financiële plaatje aan. Gelukkig hebben we nooit geld zomaar verkwanseld, maar het is wel aan (luxe) zaken opgegaan die niet perse noodzakelijk waren. In mijn situatie is het er nooit van gekomen om heel serieus over beleggen na te denken. Ruim 10 jaar geleden zijn we begonnen met sparen om met een relatief lage hypotheeklast ons huis te kunnen kopen. Het was een kaal nieuwbouw huis, veel hebben we zelf gedaan en alle extra kosten hebben we van ons spaargeld betaald. Toen we daar eenmaal klaar mee waren ben ik vanuit een hobby een bedrijfje gestart naast mijn baan. Hier heb ik veel van geleerd ook op financieel vlak, eigen baas zijn is niet echt iets voor mij en als vrij snel na de geboorte van onze dochter heb ik de stekker uit dat bedrijf getrokken. Nu werken we allebei een dag minder, dus minder inkomsten en dat icm twee jonge kinderen die best wat geld kosten houden we nu niet heel veel over per maand. Dat zal over een jaar of 2 als de jongste naar school gaat wel wat veranderen en dan ga ik wel weer opnieuw naar de mogelijkheden kijken. Ook omdat dan ons onbetaald ouderschapsverlof zo goed als op is en we moeten gaan afwegen of en in welke mate we parttime willen gaan werken.

Mijn hoofddoel blijft om tussen mijn 60ste en 65ste ons huis helemaal afbetaald te hebben en dat moet gewoon kunnen lukken. Dat streven wijkt niet heel veel af van de wens om FO te zijn, de weg ernaar toe is voor mijn alleen een stuk logischer en dan neem ik het wat lagere rendement op de koop toe. Verder wil ik nu minstens net zo luxe leven als na mijn 65ste ik ga nu niet jaren beknibbelen om dat een paar wat luxer te kunnen leven.

Een buffer van 30k per volwassen persoon (dit word geadviseerd voor mensen met een koophuis) is al moeilijk genoeg, maar teveel leeftijdsgenoten in mijn directe omgeving klagen over de hypotheek en de kosten van een huis maar beleggen wel als een malle omdat ze vinden dat dat om reden x en y 'het beste' is.

Als je iets graag wil vind je de goede argumenten vanzelf denk ik dan. Ik ben maar wat blij dat ik de argumenten heb gevonden om een gezonde buffer aan te houden en schuldenvrij te ambiëren (hypotheek is ook schuld).

Tot dusver geen argumenten gehoord die mij anders overtuigen, net zoals dat ik de hoop heb opgegeven om anderen te overtuigen anders dan gewoon het voorbeeld te geven.

Jullie hoeven tenslotte ook niet te gaan beleggen. Even goede vrienden :)

Jullie hoeven tenslotte ook niet te gaan beleggen. Even goede vrienden :)
Eigenlijk zeggen jij, @Chris1989 en @Steks niet eens heel verschillende dingen, hoogstens wat andere accenten.

Het moet geld zijn wat je nu kan missen: zonder buffer en moeite met woonlasten kan je niet (zoveel) missen. (Soms gaan zulke mensen wel 3x p.j. op vakantie, dat is dan een keuze)

Het (sneller) aflossen van je hypotheek is voor veel mensen een makkelijke en overzichtelijke manier om te investeren in onroerend goed en het eigen huis veilig te stellen.

Wat in het verleden Amerikaanse toestanden waren zie je nu hier ook, veel koffie en eten wordt heel makkelijk gehaald. Een collega verbaasd zich er altijd over dat op treinstations al die "arme" studenten massaal luxe koffie en broodjes halen. Als je dan zelf met een thermosbeker en maaltijdbox (het is immers een bb-forum) op pad gaat en dergelijke uitgaven beperkt naar af en toe, kan je dat geld makkelijk laten werken.

Voor de rest, als je iets kan wat anderen niet kunnen of willen: muziek, zang, (paal)dansen, klussen, maken, administratie, schoonmaken, koken, onderdelen snel kunnen leveren dan is daar vaak wel iets uit te halen.

Probleem is vaak tijd.

Jup nette samenvatting. Tijd is je meest kostbare bezit zeggen ze vaak, maar wil daar aan toevoegen dat het 9/10x niet het issue is, maar prioriteit ;)

"Ik zou graag meer willen paaldansen of leren beleggen, maarja geen tijd he" .... hoe vaak hebben we dat al wel niet gehoord? Excuses buiten onszelf is wel lekker makkelijk, maar zo krom als maar zijn kan want als ik "geen tijd' hoor draai ik die zin altijd om naar "ik wil niet graag genoeg paaldansen of leren beleggen, want ik vind andere dingen belangrijker". De reacties en de discussies zijn dan altijd erg leuk :D

Wie wil er nou niet geld verdienen met paaldansen!

Eigenlijk zeggen jij, @Chris1989 en @Steks niet eens heel verschillende dingen, hoogstens wat andere accenten.

Het moet geld zijn wat je nu kan missen: zonder buffer en moeite met woonlasten kan je niet (zoveel) missen. (Soms gaan zulke mensen wel 3x p.j. op vakantie, dat is dan een keuze)

Het (sneller) aflossen van je hypotheek is voor veel mensen een makkelijke en overzichtelijke manier om te investeren in onroerend goed en het eigen huis veilig te stellen.

Wat in het verleden Amerikaanse toestanden waren zie je nu hier ook, veel koffie en eten wordt heel makkelijk gehaald. Een collega verbaasd zich er altijd over dat op treinstations al die "arme" studenten massaal luxe koffie en broodjes halen. Als je dan zelf met een thermosbeker en maaltijdbox (het is immers een bb-forum) op pad gaat en dergelijke uitgaven beperkt naar af en toe, kan je dat geld makkelijk laten werken.

Voor de rest, als je iets kan wat anderen niet kunnen of willen: muziek, zang, (paal)dansen, klussen, maken, administratie, schoonmaken, koken, onderdelen snel kunnen leveren dan is daar vaak wel iets uit te halen.

Probleem is vaak tijd.

Nee, klopt. Alleen de wijze waarop we investeren verschilt. Ik beleg, anderen lossen hun hypotheek af. Allebei zijn goede investeringen. Het verschilt natuurlijk ook qua risicobereidheid en levensfase. Ik heb bijv. geen kinderen en ik kan me heel goed voorstellen dat je leven, je financiele mogelijkheden en simpelweg je prioriteiten anders zijn. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een koopwoning.

Ik vind het wel wat waard om zonder boodschappen boekje te leven en als ik zin heb in goede koffie en een broodje dan haal ik die gewoon zonder naar de centen te hoeven kijken.

Als ik op dat soort dingen zou moeten letten zou mijn leven een stuk minder luxe en vrij aanvoelen. Ieder z'n ding maar die types met een thermosbeker zijn vaak niet de gezelligste op een feestje.

Ik vind het wel wat waard om zonder boodschappen boekje te leven en als ik zin heb in goede koffie en een broodje dan haal ik die gewoon zonder naar de centen te hoeven kijken.

Als ik op dat soort dingen zou moeten letten zou mijn leven een stuk minder luxe en vrij aanvoelen. Ieder z'n ding maar die types met een thermosbeker zijn vaak niet de gezelligste op een feestje.
Misschien hoeft het niet, maar als je het niet doe houd je wel een hoop geld over voor andere leuke dingen.

Bijvoorbeeld zonnepanelen op het huis leggen, daardoor houd je daarna nog meer geld over voor koffie.

Ik nam altijd braaf mijn eigen bammetjes mee, maar op een feestje ben ik best te pruimen hoor. Wss beter dan op het forum haha :p

Misschien hoeft het niet, maar als je het niet doe houd je wel een hoop geld over voor andere leuke dingen.

Bijvoorbeeld zonnepanelen op het huis leggen, daardoor houd je daarna nog meer geld over voor koffie.

Dan ga je geld besparen en bij wijze van jaren geen goede koffie meer drinken om op je oude dag opeens 4 bakken achter elkaar te kunnen drinken.

Je kan op alles wel bezuinigen en investeren voor later, maar als je makkelijk rond komt én kan sparen terwijl je al voor je gevoel als God in Frankrijk leeft (betreft boodschappen en dat soort uitgaven) lijkt me dat het fijnst om oud mee te worden.
Is er nood aan de man kan je dit natuurlijk altijd bij stellen, wat niet kan met dure hypotheken en lease contracten. Maar zo lang ik goed verdien, gaat er maandelijks gewoon een aardig % van op aan een bourgondische levensstijl.

Mensen die al jaren investeren en altijd maar sparen zitten vaak zo in een vast patroon dat van uitgeven nooit meer wat komt. Die durven het geld gewoon niet meer uit te geven, gaan rijk de kist in.

Terug
Naar boven