AndroidHealthClinic

Geld bijverdienen naast reguliere baan, iemand suggesties?

Dan ga je geld besparen en bij wijze van jaren geen goede koffie meer drinken om op je oude dag opeens 4 bakken achter elkaar te kunnen drinken.

Je kan op alles wel bezuinigen en investeren voor later, maar als je makkelijk rond komt én kan sparen terwijl je al voor je gevoel als God in Frankrijk leeft (betreft boodschappen en dat soort uitgaven) lijkt me dat het fijnst om oud mee te worden.
Is er nood aan de man kan je dit natuurlijk altijd bij stellen, wat niet kan met dure hypotheken en lease contracten. Maar zo lang ik goed verdien, gaat er maandelijks gewoon een aardig % van op aan een bourgondische levensstijl.

Mensen die al jaren investeren en altijd maar sparen zitten vaak zo in een vast patroon dat van uitgeven nooit meer wat komt. Die durven het geld gewoon niet meer uit te geven, gaan rijk de kist in.
Ik drink heel goede koffie. Beter dan die Gore starbucks. Ik zet hem thuis met vers gebrande single origin bonen. Toch een stuk minder duur dan die takeaway zooi.

En ik houd geld over.Dat besteed ik aan andere zaken. Bijvoorbeeld aan het verlagen van mijn vaste lasten. Dus ik drink betere koffie dan velen en ik houd geld over.
Er zijn twee manieren om rijk te worden: veel
Verdienen of minder uitgeven. Als je dat slim combineert kun je heel comfortabel leven.

Alles wat je verdient meteen verbrassen klinkt leuk, maar het is falen voor de belangrijkste test die succes voorspelt. En dat is uitstellen van je directe genot. Google maar eens op het ‘Stanford marshmallow experiment’

Ik drink heel goede koffie. Beter dan die Gore starbucks. Ik zet hem thuis met vers gebrande single origin bonen. Toch een stuk minder duur dan die takeaway zooi.

En ik houd geld over.Dat besteed ik aan andere zaken. Bijvoorbeeld aan het verlagen van mijn vaste lasten. Dus ik drink betere koffie dan velen en ik houd geld over.
Er zijn twee manieren om rijk te worden: veel
Verdienen of minder uitgeven. Als je dat slim combineert kun je heel comfortabel leven.

Alles wat je verdient meteen verbrassen klinkt leuk, maar het is falen voor de belangrijkste test die succes voorspelt. En dat is uitstellen van je directe genot. Google maar eens op het ‘Stanford marshmallow experiment’

Als je stelt dat je beter de thermosfles mee kan nemen ipv langs de barista te gaan om dat geld te investeren bedoel je dat je een klein beetje inteert op luxe om dat later terug betaald te krijgen.
Dat je nu ineens zegt de koffie thuis een stuk lekkerder te vinden is toch een andere stelling, maar goed laten we niet te diep op de koffie in gaan, die drink ik niet eens. ;) .
Wel dagelijks 2 ijskoude energy's dan begint mijn dag al op 4 euro verlies, kost mij dus 120 per maand. Vriendin wil ook, maak er maar 200 euro van aan alleen al de dagelijkse cafeïne.

Verder kan je dat prima combineren zonder alles meteen te moeten verbrassen, geld uitgeven kan met gezond verstand waardoor je genoeg overhoud om nog te kunnen sparen.

Vaste lasten inderdaad laag houden, ik zou niet meer goed kunnen sparen als ik nieuwe auto's zou gaan rijden en zou leasen.
Ook mijn pc van 10 jaar oud gaat prima mee en betreft de smartphone koop ik altijd een ouder model wat veel geld scheelt, dus in die zin maak ik afwegingen die ik het waard vind.
Maar in het dagelijks leven een huishoudboekje bijhouden is gewoon niks voor mij en gelukkig niet nodig. Leven naar gevoel kan ook prima gaan en geeft minder stress.

Als je stelt dat je beter de thermosfles mee kan nemen ipv langs de barista te gaan om dat geld te investeren bedoel je dat je een klein beetje inteert op luxe om dat later terug betaald te krijgen.
Dat je nu ineens zegt de koffie thuis een stuk lekkerder te vinden is toch een andere stelling, maar goed laten we niet te diep op de koffie in gaan, die drink ik niet eens. ;) .
Wel dagelijks 2 ijskoude energy's dan begint mijn dag al op 4 euro verlies, kost mij dus 120 per maand. Vriendin wil ook, maak er maar 200 euro van aan alleen al de dagelijkse cafeïne.

Verder kan je dat prima combineren zonder alles meteen te moeten verbrassen, geld uitgeven kan met gezond verstand waardoor je genoeg overhoud om nog te kunnen sparen.

Vaste lasten inderdaad laag houden, ik zou niet meer goed kunnen sparen als ik nieuwe auto's zou gaan rijden en zou leasen.
Ook mijn pc van 10 jaar oud gaat prima mee en betreft de smartphone koop ik altijd een ouder model wat veel geld scheelt, dus in die zin maak ik afwegingen die ik het waard vind.
Maar in het dagelijks leven een huishoudboekje bijhouden is gewoon niks voor mij en gelukkig niet nodig. Leven naar gevoel kan ook prima gaan en geeft minder stress.
Ieder zijn keuzes, maar ik rijd straks weer een nieuwe leasebak en wanneer ik het nodig vind koop ik een nieuwe iPhone. Dat gaat na een paar jaar slim leven een stuk makkelijker dan als je helemaal niet oplet.

Overigens heb ik er niet echt een waardeoordeel over, lekker zelf weten. Maar eerst geld investeren in lagere maandlasten geeft een zichzelf vermenigvuldigende waarde terug.

Gelikkig ben ik niet zo gevoelig voor stress. En met sport kan ik de stress die ik heb er lekker uit raggen.

Dan zou ik zeggen, rij gewoon een 4-5 jaar oude auto waar de kop al van af is (kost nog maar 30%) en het geld wat je er mee bespaard kan je weer lekker investeren, of leven als een echte bourgondiër :D

Dan zou ik zeggen, rij gewoon een 4-5 jaar oude auto waar de kop al van af is en het geld wat je er mee bespaard kan je weer lekker investeren, of leven als een echte bourgondiër :D
Mijn baas betaalt mijn auto. Investeren in studie en werkervaring betaalt zich ook uit. Zelfde truc.

Ik vind het wel wat waard om zonder boodschappen boekje te leven en als ik zin heb in goede koffie en een broodje dan haal ik die gewoon zonder naar de centen te hoeven kijken.

Als ik op dat soort dingen zou moeten letten zou mijn leven een stuk minder luxe en vrij aanvoelen. Ieder z'n ding maar die types met een thermosbeker zijn vaak niet de gezelligste op een feestje.
Van "beperkt naar af en toe" naar "thermos op een feestje" is nogal een stap....

Het idee is juist om je lasten te verlagen. Een deel daarvan steek je in verdere verlaging, een ander deel kun je uitgeven. Per saldo houd je dus juist meer over om uit te geven en tegelijk bouw je dus ook meer op.

Ik ben helemaal niet gezellig en heb verder ook geen vrienden ofzo, daarom ga ik naar de sportschool. Dus dat scheelt ook natuurlijk :p

Dan zijn we tegenpolen, geen zinnige studie gedaan hier :D.
Er zijn meerdere wegen naar Rome, gelukkig maar.
Natuurlijk, ik had ook
Bijna geen studie afgemaakt trouwens. Op tijd een leuke uitdaging gezien en het werk wat ik vanaf toen heb gedaan heeft zich meerdere malen uitbetaald.

Heeft net als zoveel experimenten uit de sociale psychologie een probleem met repliceerbaarheid.

Je punt is echter duidelijk.
Tsja, er is natuurlijk geen dubbelblind onderzoek met placebo gedaan. Uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat in staat zijn omnidirectional genot uit te stellen voor meer en betere resultaten later absoluut gecorreleerd is met allerlei vormen van succes.

Het idee is juist om je lasten te verlagen. Een deel daarvan steek je in verdere verlaging, een ander deel kun je uitgeven. Per saldo houd je dus juist meer over om uit te geven en tegelijk bouw je dus ook meer op.

Ik ben helemaal niet gezellig en heb verder ook geen vrienden ofzo, daarom ga ik naar de sportschool. Dus dat scheelt ook natuurlijk :p

Ja dat begrijp ik, een beetje ondernemer leert dat al vrij snel. Maar dat mag niet ten koste gaan van de levensstijl die je graag wilt hanteren.

Daarom al al het spaargeld in een loods aan huis gestoken. Scheelt 30 jaar lang een huur van 15k en de loods is straks meteen een deel van je pensioen als die weer wordt verhuurd.

Tsja, er is natuurlijk geen dubbelblind onderzoek met placebo gedaan. Uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat in staat zijn omnidirectional genot uit te stellen voor meer en betere resultaten later absoluut gecorreleerd is met allerlei vormen van succes.
Ik ook, zeker bij volwassenen, maar het experiment waarbij gedrag als kind gekoppeld wordt aan succes als volwassene is dus niet repliceerbaar en dus geen wetenschap.

Dit filmpje is toevallig gisteren gepost en is een prima samenvatting:

Zijn kanaal is sowieso wel prima. Verder nog wat andere kanalen:
- https://www.youtube.com/channel/UCV6KDgJskWaEckne5aPA0aQ
- https://www.youtube.com/channel/UChObmEJP3bgGUXJGc2ePP3Q (beetje rare lui, maar geeft wel een idee van de mogelijkheden)
- https://www.youtube.com/channel/UCU-timCyUYLnO1cqH1vUdpw (voor als je in losse aandelen wilt beleggen)
- https://www.youtube.com/channel/UCyP9jNN-9LTAC1C9LDf4dSw (voor als je in losse aandelen wilt beleggen)

Er zijn nog wel veel meer interessante kanalen, maar daar kom je vanzelf via het Youtube algoritme :p

En voor de Nederlanders nog een leuke optie voor pensioenbeleggen met een leuke fiscale regeling: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/brand-new-day-pensioen-ervaringen/

Beleggen is niet per se speculeren. Beleggen kun je zo risicovol maken, als je zelf wilt. Met een breed gespreide ETF, zoals bijv. VWRL, koop je in feite de wereldeconomie. Dat zijn ongeveer de 3000 grootste bedrijven ter wereld en die gaan echt niet allemaal in één keer failliet. Kortom: het risico is vrij beperkt en het gemiddelde jaarlijkse rendement (na belasting en inflatie) ligt rond de 5%.

Waar je precies naartoe werkt, verschilt per persoon. Ik wil bijv. t.z.t. graag een betrokken vader worden. Ik zou het fijn vinden als ik tegen die tijd genoeg rendement maak op mijn beleggingen om bijv. vier of misschien zelfs maar drie dagen per week te hoeven werken (niet dat je met fulltime werk geen betrokken vader kunt zijn, maar ik zou graag veel aanwezig willen zijn). Ik weet ook dat ik tegen die tijd een huis met een tuin wil hebben, dus daar zou ik het ook voor kunnen gebruiken. En ik wil dat geld geen probleem is, als het gaat om de opleidingsmogelijkheden voor mijn toekomstige kinderen. Als het even kan, zou ik mijn kinderen ook een leuke zak centen willen meegeven, zodra ze hun eigen huis willen kopen. Oftewel: genoeg dingen om het aan uit te geven.

En wat je er precies voor over hebt, verschilt natuurlijk ook per persoon. Zo kan ik me een reddit-post van iemand herinneren die bespaarde op voedsel door z'n eten uit de vuilnisbakken te vissen. Tja, dat zie je mij echt niet doen. Sterker nog ik doe eigenlijk alles wat ik wil doen: ik ga op vakantie, ik ga uit, ik doe leuke dingen met mijn vriendin en ik heb mijn hobby's. M.a.w. er is geen sprake van oppotten.

Maar goed, voor mij hoef je het natuurlijk niet te doen dus ik ga je verder niet overtuigen. Maar doe jezelf een lol en lees in ieder geval bovenstaand artikel over pensioenbeleggen. Dat fiscale voordeel is oprecht heel aantrekkelijk.

Ik heb een paar van zijn filmpjes gekeken en zijn visie is best interessant, maar er zitten ook wel wat vreemde gedachtes bij. Volgens hem (en vele anderen) is het een vaststaand gegeven dat je winst pakt als je je investeringen maar spreid, waarom zou je dan je studielening met 0% niet aangrijpen om te investeren je maakt er geheid winst en op het moment dat je moet terugbetalen los je alles in 1 keer af. Ook het langdurig in een studentenwoning blijven wonen vanwege de lage lasten vind ik een beetje vreemd, je zou ook kunnen denken dat het zinvoller is om zo snel mogelijk een huis te kopen en te beginnen met het aflossen van je hypotheek.

Louter naar cijfers kijken is leuk en leerzaam, maar het moet ook binnen je leefstijl en gedachtegang passen.

Ik heb een paar van zijn filmpjes gekeken en zijn visie is best interessant, maar er zitten ook wel wat vreemde gedachtes bij. Volgens hem (en vele anderen) is het een vaststaand gegeven dat je winst pakt als je je investeringen maar spreid, waarom zou je dan je studielening met 0% niet aangrijpen om te investeren je maakt er geheid winst en op het moment dat je moet terugbetalen los je alles in 1 keer af. Ook het langdurig in een studentenwoning blijven wonen vanwege de lage lasten vind ik een beetje vreemd, je zou ook kunnen denken dat het zinvoller is om zo snel mogelijk een huis te kopen en te beginnen met het aflossen van je hypotheek.

Louter naar cijfers kijken is leuk en leerzaam, maar het moet ook binnen je leefstijl en gedachtegang passen.

Beleggen met geleend geld kan tricky zijn. De markt zal maar net crashen voordat je deadline verstrijkt... On that note, er zijn wel studenten die lenen om te investeren. En met succes.

Die leeftip heb ik trouwens zelf gedaan. Mijn studentenkamer zat in een prima huis met mensen die zelf ook werkten of met hun master bezig waren. De huur was 350 p/m... in Amsterdam. Die anderhalf jaar dat ik langer bleef wonen, kon ik veel geld opzij zetten en dat was natuurlijk heerlijk. Ik ben daar toen op een gegeven moment weggegaan, omdat ik ging samenwonen met mijn vriendin. Dat was qua vaste lasten andere koek haha.

Een vriend van me verdient overigens geld als water en die zit ook nog steeds in zijn studentenkamer a 400 p/m. Simpelweg omdat hij zoveel werkt dat hij eigenlijk alleen thuis slaapt. Dan is een mooi/duur appartement voor hem niet de moeite waard.

Ligt natuurlijk ook aan je levensfase. Met kinderen ga je natuurlijk niet in een studentenhuis wonen ;)

Goed dat je je wat hebt ingelezen trouwens. Dommer word je er in ieder geval niet van :)

Beleggen met geleend geld kan tricky zijn. De markt zal maar net crashen voordat je deadline verstrijkt... On that note, er zijn wel studenten die lenen om te investeren. En met succes.

Die leeftip heb ik trouwens zelf gedaan. Mijn studentenkamer zat in een prima huis met mensen die zelf ook werkten of met hun master bezig waren. De huur was 350 p/m... in Amsterdam. Die anderhalf jaar dat ik langer bleef wonen, kon ik veel geld opzij zetten en dat was natuurlijk heerlijk. Ik ben daar toen op een gegeven moment weggegaan, omdat ik ging samenwonen met mijn vriendin. Dat was qua vaste lasten andere koek haha.

Een vriend van me verdient overigens geld als water en die zit ook nog steeds in zijn studentenkamer a 400 p/m. Simpelweg omdat hij zoveel werkt dat hij eigenlijk alleen thuis slaapt. Dan is een mooi/duur appartement voor hem niet de moeite waard.

Ligt natuurlijk ook aan je levensfase. Met kinderen ga je natuurlijk niet in een studentenhuis wonen ;)

Goed dat je je wat hebt ingelezen trouwens. Dommer word je er in ieder geval niet van :)

Als die maat van jou een paar jaar geleden een appartement gekocht had dan had hij de betaalde rente er al lang uit gehaald met de gestegen waarde.
Komt straks opeens die vriendin en kind mag je voor de hoofdprijs de markt op gaan.

Als die maat van jou een paar jaar geleden een appartement gekocht had dan had hij de betaalde rente er al lang uit gehaald met de gestegen waarde.
Komt straks opeens die vriendin en kind mag je voor de hoofdprijs de markt op gaan.

Klopt, maar i.v.m. zijn carriere wil hij zich niet aan een woonplaats of uberhaupt een woonland binden.

Er moet toch iets mogelijk zijn om zelfstandig wat (online?) te verdienen, helemaal als het geen bijbaan hoeft te zijn maar al je tijd kan innemen.

10 jaar geleden zat iedereen nog te pokeren, blijkbaar kon niemand er wat mee winnen.
Ik heb het vele jaren volgehouden, maat van mij is er nu rijk mee aan het worden, destijds zelfs gestopt met studie. De prijs betaald zich nu uit voor hem.

Geduld, stressbestendig, leergierig, concentratie, lef en gevoel voor kansberekening zijn de eigenschappen waar mee je het moet doen.

Terug
Naar boven