XXL Nutrition

gewichtsverlies

3ndy

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
80kg
Vetpercentage
15%
Hallo mensen,

Ik ben een jongen van bijna 18 jaar. Momenteel zit ik op een gewicht van 75 kg. Ik wil daar graag nog 5 kilo van afhalen. Ik weet dat ik niet overdreven zwaar ben, en dat het als ik echt wil gaan trainen ik juist meer zal moeten eten. Maar voorlopig wil ik eerst 5 kilo kwijtraken. Een aantal maanden geleden woog ik 82kg. Ik krijg nu dagelijks ongeveer 1700kalorien binnen. Ik doe wel redelijk veel aan sport, over het algemeen fiets ik dagenlijks 2x 25km en ik probeer 2 of 3 keer per week 5km te hardlopen. Ik ben dus al aan het afvallen. Mijn vraag aan jullie is hoe kan ik dat het beste verantwoord doen? Ik heb behoorlijk veel rondgekeken hier en ik lees ook nogal eens dat mensen het advies krijgen om zeker niet te weinig te eten omdat je lichaam dan een zogenaamde suvivalstand aanneemt waarin juist heel veel vet wordt opgeslagen. Wat is jullie mening over mij? Heb ik te weinig of kan ik met deze hoeveelheid verantwoord afvallen? Sinds kort doe ik ongeveer 3 keer per week thuis nog een halfuurtje krachttraining. Mijn voorlopige doel is dus niet massa maar juist afvallen.

Nog even voor de duidelijkheid, Ik eet smorgens een ontbijt, dan tussen de middag een maaltijd en savonds een maaltijd. Tussen door meestal 2 stuks fruit. Ik vermijd ongezonde dingen bij de maaltijden zoals appelmoes, en eet geen ongezonde snacks tussendoor.

Bij voorbaat dank.

3ndy

Laatst bewerkt:
post eens goede voedingsschemazodat wij weten wat je allemaal eet , wat je door kan eten en wat niet

• Topic Starter Topic Starter
Ik eet dagelijks het volgende:

- smorgen: 2 bruine boterhammen + een glas melk
- tussen de middag 3 bruine boterhammen + halve liter water
- tussen door fruit + glas water
- savonds vlees ( afgewisseld met meestal ongeveer 2x per week vis) gekookte aardappelen(ongeveer 150 gram), 250 gram groente (afwisselend) en meestal ongeveer 200 tot 250 gram kwart of yoghurt. + glas melk.
-Savonds tussendoor fruit + glas water.

Dit is ongeveer wat ik dagelijks eet.

1400kcal is zoiezo al heeeeeeel weinig, en volgens mij wat jij hier boven neer zet is al boven de 1400kcal

volgens een berekeningetjes zou ik toch uitkomen rond dat aantal, maar misschien is het wat meer. veel meer denk ik toch niet dat het kan zijn. het is weinig idd, maar is het echt ongezond weinig?

mwah ongezond zal wel meevallen. Zolang je alle voedingstoffen binnenkrijgt. Maar ken me niet voorstellen dat je daar opkomt.

Wat heb je op je brood, je eet amper eiwitten?

het beleg op mn brood is verschillend, eerst meestal worst. de laatste tijd vaak jam of niks. ik heb me voorgenomen om idd meer eiwitten te gaan nuttigen. wat voor producten raden jullie dan aan? is gewoon ei eten ook goed? ik hoor sommige mensen zeggen dat dat idd goed is terwijl anderen aangeven dat veel ei slecht is. wat is goed om eiwitten binnen te krijgen?

het beleg op mn brood is verschillend, eerst meestal worst. de laatste tijd vaak jam of niks. ik heb me voorgenomen om idd meer eiwitten te gaan nuttigen. wat voor producten raden jullie dan aan? is gewoon ei eten ook goed? ik hoor sommige mensen zeggen dat dat idd goed is terwijl anderen aangeven dat veel ei slecht is. wat is goed om eiwitten binnen te krijgen?

Eet liever geen worst meer, is te vet en weinig eiwit.
Jam is alleen maar koolhydraat dus dat wil je ook niet.
Eiwit is de bouwstof voor je spieren en het verteerd ook nog eens moeilijk, wat wil je nog meer:D

Ei is ok, alleen niet teveel hele eieren omdat er 7gr vet in een dooier zit.
Wat je prima op brood kunt nemen is kip -en kalkoenfilet, rosbief, runderrookvlees, biefstukworst etc.
Kies iig magere vleeswaren.

Je mag wel goede vetten met mate eten, zoals noten en vette vis: haring, zalm, makreel enz. Tonijn op waterbasis, er is genoeg keus.

Spit hier maar eens het forum door:)

dankjewel voor de reacties, hier kan ik wat mee:D

Veel mensen hebben het steeds over het eten van kipfilet, is dat wel iets wat je dagelijks 2x kunt eten zonder dat het te veel word? (bij de broodmaaltijden)

Veel mensen hebben het steeds over het eten van kipfilet, is dat wel iets wat je dagelijks 2x kunt eten zonder dat het te veel word? (bij de broodmaaltijden)

Kipfilet mag je er zoveel ingooien als je wilt:D

100gr kipfilet = 100kcal - 21gr eiwit - 2gr vet

Wat wil je nog meer?
Dat je het ook nog lekker zal gaan vinden?;)

haha ik vind het al lekker;) bedankt voor de reacties!:D

Dan heb ik nog een kort vraagje: Zoals ik al schreef ben ik momenteel vooral even gericht op het afvallen.
Heeft het dan zin om ondertussen al te beginnen met krachttraining? Of heeft dat dan eigenlijk totaal geen effect? Ik wil eigenlijk eerst even redelijk droog komen te staan en dan beginnen met krachttraining en massa pakken. Is het wel gewoon mogelijk en nuttig om dan nu al te beginnen met krachttraining terwijl ik dus niet erg veel eet?

alvast bedankt:D

Dan heb ik nog een kort vraagje: Zoals ik al schreef ben ik momenteel vooral even gericht op het afvallen.
Heeft het dan zin om ondertussen al te beginnen met krachttraining? Of heeft dat dan eigenlijk totaal geen effect? Ik wil eigenlijk eerst even redelijk droog komen te staan en dan beginnen met krachttraining en massa pakken. Is het wel gewoon mogelijk en nuttig om dan nu al te beginnen met krachttraining terwijl ik dus niet erg veel eet?

alvast bedankt:D

Juist krachttraining gaan doen!
Bij afvallen verlies je niet alleen vet maar ook spier.
Dit moet je ten koste van alles zien te vermijden.
Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je in rust verbrandt!!!

Het jojo effect treedt ook voornamelijk op bij mensen die of helemaal niet trainen of alleen cardiotraining doen.
Doordat ze op den duur minder spieren hebben gaat de stofwisseling omlaag en stagneert het afvallen.
Als ze weer "normaal" gaan eten worden ze dus meestal dikker dan voorheen...

Wil je niet!:D

Ik kom op ongeveer 1500 kcal met je aangegeven voeding (met 3x jam, 2x kipfilet op brood, halfvolle melk, magere kwark, 2 appels en een banaan, mager vlees bij avondeten). Dat lijkt me veel te weinig, ik schat dat je onderhoud rond de 3000 kcal ligt met je fietsen elke dag. Als je te weinig eet gaat je lichaam inderdaad in de survival-stand en zul je je beroerd gaan voelen en moeizaam afvallen. ongeveer 500 kcal onder je onderhoud eten wordt aangeraden om af te vallen, je verliest dan ongeveer een halve kilo per week. Extra cardio (hardlopen) is dan mooi meegenomen voor extra vetverlies terwijl je stofwisseling op peil blijft of verhoogt.

Probeer dus een goed voedingsschema op te zetten rond de 2500 kcal, en hou dat lange tijd vol. Daarbij lekker blijven sporten en krachttraining. Cardio en krachttraining combineren bij afvallen is zeer effectief, zie ook hier

bedankt:) Ik ga idd een schema opstellen wat ik dan hier ook zal laten zien. Denken jullie dat ik nu al echt TE weinig binnenkrijg? Dus dat mijn lichaam nu al kan overschakelen op de 'survivalmode'? Ik denk zelf bij nader inzien dat ik toch nog wel wat meer kcal binnenkrijg. Kwark is niet altijd mager en in het weekend wil dr nog wel eens wat koek ofzo bij. Gemiddeld schat ik zo rond de 1700 kcal per dag. Is dit denken jullie echt Te weinig?

het ziet er nu ongeveer zo uit:

Brood + kipfilet x2 = 220 kcal
Glas melk = 60 kcal

Brood + kipfilet x3 = 330 kcal
Flesje water = 0 kcal

Vlees = 300 kcal
Aardappelen = 175 kcal
Groente = 100 kcal
Glas melk x2 = 120 kcal
Pap = 250 kcal

Appel x2 = 120 kcal

= ongeveer 1700 kcal

Vinden jullie dit echt TE weinig? En wat zou anders kunnen?

Bvd,

eventueel kan ik natuurlijk makkelijk mijn kcal verhogen door meer brood met kipfilet te eten. of zie ik dat verkeerd? Is dat wat jullie aanraden?

Laatst bewerkt:
eventueel kan ik natuurlijk makkelijk mijn kcal verhogen door meer brood met kipfilet te eten. of zie ik dat verkeerd? Is dat wat jullie aanraden?

Ipv extra brood zou ik magere kwark nemen.
Als je af wilt vallen kan je beter meer eiwit nemen.
Het verteert ook moeilijker dan koolhydraten.

Terug
Naar boven