AndroidHealthClinic

Gezonde muffin

Zien er goed uit wazzup!

Is dat jou eigen taartje-variant?

yep. Ditmaal met alleen zelfrijzend bakmeel en karnemelk (en banaan en tutti frutti.... en extra rijsmiddel) volgende keer wel weer havermout erbij (gemalen), want het mag wel wat meer structuur hebben. Ze smaken wel erg lekker.

Oh trouwens, ze blijven ook kleven in die papieren vormpjes... zonde van de bodem, dus wellicht toch even invetten de volgende keer.

• Topic Starter Topic Starter
yep. Ditmaal met alleen zelfrijzend bakmeel en karnemelk (en banaan en tutti frutti.... en extra rijsmiddel) volgende keer wel weer havermout erbij (gemalen), want het mag wel wat meer structuur hebben. Ze smaken wel erg lekker.

Oh trouwens, ze blijven ook kleven in die papieren vormpjes... zonde van de bodem, dus wellicht toch even invetten de volgende keer.

Als je vaker dit soort "cakejes" bakt dan kan je bij blokker van die siliconenvormpjes halen. als het dan is afgekoeld kan je ze er zo uit halen, willicht jou taartjes/cakejes ook.

Als je vaker dit soort "cakejes" bakt dan kan je bij blokker van die siliconenvormpjes halen. als het dan is afgekoeld kan je ze er zo uit halen, willicht jou taartjes/cakejes ook.

Ik had ze al zien liggen, maar ik dacht... ach, voor Eu 1,39 koop ik wel 120 papieren vormpjes in plaats van Eu 10,00 voor een ding wat ik wellicht nooit meer gebruik... maar gezien hoe goed ze smaakten is dit wellicht toch wel een blijvertje, dus ik zal er toch aan moeten geloven.

Dan heb je het over jou receptje? Die soda welke bedoel je daar precies mee? Als ik dat misschien in huis heb ga ik die zo maken dan.

Dan heb je het over jou receptje? Die soda welke bedoel je daar precies mee? Als ik dat misschien in huis heb ga ik die zo maken dan.

bicarb soda (dubbelkoolzure soda, natriumbicarbonaat, zuiveringszout)

Waar bakpoeder een chemisch rijsmiddel is dat alleen verwarmd hoeft te worden om bubbels te produceren moet bicarb gemengd worden met iets zuurs (karnemelk bijvoorbeeld), om bubbels te maken.

Mijn recept is een aanpassing op:

* 2 cups self-raising flour
* 2 teaspoons ground cinnamon
* 1/2 teaspoon baking powder
* 1/4 teaspoon bicarbonate of soda
* 1/2 cup caster sugar
* 1 cup mashed banana
* 1 egg, beaten
* 3/4 cup buttermilk
* 140g can diced apple

Method

1. Preheat oven to 200°C. Lightly grease a 12 x 1/3-cup capacity muffin pan or line with paper cases. Sift flour, cinnamon, baking powder and bicarbonate of soda into a large bowl. Add sugar and stir until well combined.
2. Place banana, egg and buttermilk into a jug. Whisk with a fork to combine.
3. Add banana mixture and apple to dry ingredients. Gently fold all ingredients together until just combined.
4. Spoon mixture into prepared muffin pan. Bake for 12 to 15 minutes. Allow to stand for 5 minutes before turning onto a wire rack. Serve warm.

http://www.taste.com.au/recipes/9006/banana+muffins

Ik heb ze nu ook gemaakt met alleen een schep cacao erin en een lepel extra haverzemelen. Die waren echt goed gelukt. Als iemand ze maakt ben ik wel benieuwd wat die gene er van vind.

Ik heb ze gemaakt aleen ipv haverzemelen heb ik twee scheppen
chocoladewhey gebruikt. Vond ze errug lekker!!!:)
Ben nu bezig met de appel/rozijntjes/kaneel variant en had ook meteen
bij de Blokker die siliconenbakje gehaald.
Nou dat spul is echt geweldig, daar ga ik meer van aanschaffen:clap:
Karma voor je tip.

Ik zag verder dat chocola jouw junkfood is.
Na de muffins ga ik mijn chocoladewheybrowny's maken maar dan probeer ik
het nu met bakpoeder zodat ze misschien wat luchtiger worden.
Ik weet zeker dat jij ze ook heel lekker zult vinden!

Ik heb er een tabel aan toegevoegd, zie je meteen dat er bijna geen Kh's in zitten.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Heerlijk zijn ze ! bedankt !!

is de moeite waard om te proberen als ik dit zo zie!
thanks voor de post!.. :D

in totaal 250gram, en dan respectievelijk de hoeveelheden. eigenlijk 40 gram van elk behalve haverzemelen die 125gram. Nou ja, 245gram. ach schepje zemelen erbij. ;-)

Dus het is dan:

125 haverzemelen
40 havermout
40 lijnzaad gebroken
40 tarwezemelen

En dan de rest van het recept!

klopt dat?

gr.bobjuh

Ja klopt helemaal. Veel succes met het maken van de muffins.

Ja klopt helemaal. Veel succes met het maken van de muffins.

He Babsie,

ik maak jouw muffins(appel/rozijnen/kaneel) nu standaard ieder weekend!
Alleen doe ik ipv 125 gr, maar 40 gr haverzemelen en ervoor in de plaats 3 scheppen caseine vanillewhey.
Zelfs mijn moeder vindt ze heerlijk!

Kijk eens aan!! Wordt tijd dat dit topic een STICKY wordt, maar ja ik zie het vanzelf wel, zou leuk zijn.

ze zitten nu in de oven, nog een paar minuutjes!!!

:)

Ik heb de helft met walnoten en de andere helft met banaan gedaan.

quality bakers - haver mout 125 gram
7 granen ontbijt(aldi) 89% tarwe 60 gram
lijnzaad gebroken 70 gram

De helft van de havermout heb ik ff door de blender gedaan zodat het niet te grof word en te droog.

4 kleine eieren en 3 dooiers

ben benieuwd!!!

gr. Bobjuh

Ik heb net de appel rozijnen vatiant gemaakt. Bij gebrek aan muffinvormpjes heb ik het in cake vorm gedaan en twee keer zo lang in de oven.
Hij is heerlijk!!

Heb er foto's van gemaakt:

voor:

[afbeelding niet meer beschikbaar]

na:

Terug
Naar boven