Dan is je argument ook 0,0 waard.
Als 'masterstudent civielrecht' gebruik je BSF als bron?!
De regelgeving in die documentaire is allang achterhaald en ook in de VS moeten fabrikanten van voedingssupplemten zich houden aan de GMP regels. Gezien de claimcultuur in de VS en de vernieuwde zeer strenge sancties die de FDA kan nemen jegens malafide producenten zou het me niet verbazen als de regels zelfs strenger zijn als hier. Dat de afzetmarkt daar veel groter is en frauderen daar dus veel winstgevender is doet aan de wetgeving niks af.
Ik noem geen namen omdat ik hier niet ben om reclame te maken met hetgeen mij persoonlijk is toevertrouwd. Dan maar 0,0 waarde voor jou, mij een zorg. De mening van een willekeurige derde is mij immers minder waard, dan het vertrouwen van een goede bekende!
Als masterstudent civielrecht hou je jezelf in je studie natuurlijk niet bezig met de supplementen wetgeving van een common law stelsel zoals in de VS, wel met productaansprakelijkheid en regelgeving betreffende voedingswaren in Nederland en Europa natuurlijk, daar heb ik vanuit mijn studie genoeg ervaring mee.
Gebruik ik dan BSF als bron met betrekking tot de regelgeving in de VS? Nee, meer als aanleiding om mij verder in deze materie te verdiepen na het zien ervan. Dat heb ik toentertijd gedaan en de beweringen uit deze docu bleken helemaal te kloppen op basis van de gevonden informatie.
Waarom noem je dan BSF? De docu is mijns inziens een snel en goed referentiepunt voor eenieder die niet bekend is met deze materie en zich hierin meer wil verdiepen. Nog een goed referentiepunt zijn de vele artikels over vervuilde producten uit de VS op Ergogenics.
Mij is niet bekend dat sindsdien de wetgeving is veranderd, indien die bewering van jou klopt natuurlijk?! Maar tja, ik heb natuurlijk ook geen direct economisch belang om het reilen en zeilen van deze wetgeving op de voet te volgen. Uit jouw post lijkt wel zo een belang naar voren te komen. Dus vertel, mochten jouw beweringen waarheid bevatten, wiens kloontje ben jij dan? Of is het gewoon heel erg toevallig, dat jij dermate ingelezen bent in zowel vervuiling met zware metalen als Amerikaanse wetgeving, in een topic waarin beide onderwerpen toevallig aan elkaar gelinkt worden?
Mocht dit toevallig zo zijn, dan chapeau voor jou en heb ik niks gezegd!
Wel een leuk voorbeeld:
Zeer recent heb ik blackcats aangeschaft vanuit de VS ter evaluatie. Interessant daarbij is vooral de achterkant van de verpakking en met name de proprietaryblend. De enige dosering die er staat is een totaal dosering van 1000mg/cap (serving size 2caps). Mocht er voor 95% caffeine in zitten, dan vergiftig ik mezelf gewoon! Is dat zo? Kan dat zo zijn? Nobody knows, want de fabrikant wordt niet verplicht dit duidelijk aan te geven in de VS. Hmmm bij ons werkt dat toch echt niet zo hoor...
Daarnaast zit er een stof in genaamd "1.3 dimethylamylamine". Zelfs de producent weet niet precies wat deze stof op lange termijn teweeg kan brengen. Maar tja, als niet vooraf bewezen is dat een stof schadelijk is, dan mag deze behoudens tegenbewijs in een product worden gestopt. Bij ons is het credo eerst testen volgens de geldende normen van de EU, dan mag het in een product gestopt worden.
Dan de klap op de vuurpijl: "these statements have not been evaluated by the FDA"; even een juridische indekking voor een product met ingrediënten waarvan de producent weet dat deze op zijn minst zeer dubieus zijn... Geweldig!
Misschien is de regelgeving wel veranderd en heb je gelijk - nogmaals chapeau - maar dan is de handhaving van deze vernieuwde regelgeving om te huilen, want dit product heb ik vorige week ontvangen!