MuscleMeat

Goed schema?

Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Topic Starter Topic Starter
Ah, dat onderzoek. De meeste van die onderzoeken zijn in mijn beleving niet zomaar te vertalen naar de praktijk, vandaar. Daarvoor zijn er gewoonweg teveel variabelen. Zin om het onderzoek op te zoeken en te gaan onderzoeken hoe het vertaald kan worden naar de praktijk heb ik alleen niet eerlijk gezegd.

Ja we hadden het daar al over toen, begrijpelijk. Het is enkel een korte samenvatting, maar het was sowieso een klein onderzoek dus wellicht niet 100% accuraat.

en daarnaast geldt vooral dat de triceps meestal het zwakke punt zijn en extra aandacht nodig hebben.

I feel seen :(
Daarom bench ik wide grip :roflol:

Maakt het bij rows niet uit of het gewicht wordt opgetild of naar achter wordt getrokken?
Er zijn meer variabelen die van belang kunnen zijn. Qua spieren in de bovenrug geldt dat je dezelfde spieren pakt wanneer je ellenbogen hetzelfde traject afleggen, echter...
Bent over (dumbbell) rows kunnen je helpen om je core/brace te ontwikkelen, en hebben een voorkeur als aanvulling op squats/deadlifts bijvoorbeeld. Op een machine, eventueel met een hold, kan je beter oefenen om je bovenrug op spanning te houden voor de bench bijvoorbeeld. Voor bodybuilding zijn ze handig omdat het makkelijker is om grotere rom pakken.

Imho zit er voor mij (nog) geen waarde aan incline.
De incline bench is, met name close grip en los van bodybuildingdoeleinden, een hele goede (tricepgerichte, want geen hulp van lats en een grotere rom!) aanvulling om de bench goed te leren.

Er zijn meer variabelen die van belang kunnen zijn. Qua spieren in de bovenrug geldt dat je dezelfde spieren pakt wanneer je ellenbogen hetzelfde traject afleggen, echter...
Bent over (dumbbell) rows kunnen je helpen om je core/brace te ontwikkelen, en hebben een voorkeur als aanvulling op squats/deadlifts bijvoorbeeld. Op een machine, eventueel met een hold, kan je beter oefenen om je bovenrug op spanning te houden voor de bench bijvoorbeeld. Voor bodybuilding zijn ze handig omdat het makkelijker is om grotere rom pakken.

De incline bench is, met name close grip en los van bodybuildingdoeleinden, een hele goede (tricepgerichte, want grotere rom!) aanvulling op de bench goed leren.

Thanks! Dus de spieren die je aanspreekt zijn hetzelfde, maar de 'rest' (wat je zegt ook) kan dus als PL assistence zijn?

Incline kan ik er wel in doen op een gegeven moment, voor bench, maar close grip gaat 'm niet worden (pols blesseert bij close grip benches).

Dankjewel :D

Bijvoorbeeld bij FB 1, doe ik db rows (ik parallel tot de vloer, dumbbell per arm, van onder naar boven) en seated rows (ik zitten, handvatten parallel tot de vloer, beide tegelijkertijd, van voren naar achteren).
Het idee is omdat dit net iets andere spieren triggert, maar dit is dus niet? :o
Maakt het bij rows niet uit of het gewicht wordt opgetild of naar achter wordt getrokken?

Ik zie daar geen verschil in, je arm wordt door de dezelfde spieren hetzelfde bewogen toch eigenlijk?

Net als bench press of chest press machine, dan doen de pecs hetzelfde. Zover ik zie.

Als jij hebt gemerkt dat je een stukje van je rug er pas bij kreeg toen je die ene variant deed en dat bij alleen de andere toch weer verwaarloost, dan ok, dan blijkt dat voor jou.

Maar gezien je beide oefeningen in je schema hebt en dat stukje rug dus wekelijks aan bod blijft komen zie ik dan nog steeds geen reden om seated 1 keer voor low reps op dezelfde dag als 3x5 db row te doen, waar je ook 5x5 db row zou kunnen doen.

Ik doe overhead tricep extensions nog niet, wat is beter en waarom?
Wat betreft 1 of 2 handen vraag je dan toch? 2 handen geeft meer stabiliteit en een efficiënter bewegingspand, kun je meer kracht zetten en imho meer uit de oefening halen, dan met 1 hand wat instabiel en daarmee erg beperkt is.

Dus de spieren die je aanspreekt zijn hetzelfde, maar de 'rest' (wat je zegt ook) kan dus als PL assistence zijn?
Yes.. powerlifting is in de basis een vaardigheid die beter wordt door oefeningen te doen die erop lijken.

Close grip gaat 'm niet worden (pols blesseert bij close grip benches).
Hoe close? Houd je de barbell wel op de goede manier vast? Wel eens rustig op proberen te bouwen?

Kan het zijn dat je alsnog faalt op de triceps?

Maar gezien je beide oefeningen in je schema hebt en dat stukje rug dus wekelijks aan bod blijft komen zie ik dan nog steeds geen reden om seated 1 keer voor low reps op dezelfde dag als 3x5 db row te doen, waar je ook 5x5 db row zou kunnen doen.

Als ik het zou samenvoegen, zou ik dus in plaats van:
4x4 seated rows
3x5 db rows

Zou ik doen:
6x5 db rows

En dat zou hetzelfde effect hebben? Ook als ik door de positie bijvoorbeeld seated rows zwaarder kan? (Als voorbeeld).

Wat betreft 1 of 2 handen vraag je dan toch? 2 handen geeft meer stabiliteit en een efficiënter bewegingspand, kun je meer kracht zetten en imho meer uit de oefening halen, dan met 1 hand wat instabiel en daarmee erg beperkt is.

Klopt. Dan zal ik 2 handen doen! Moet sowieso zien hoe het gaat hahaha

Yes.. powerlifting is in de basis een vaardigheid die beter wordt door oefeningen te doen die erop lijken.

Hoe close? Wel eens rustig op proberen te bouwen?

Kan het zijn dat je alsnog faalt op de triceps?

Zou goed kunnen, bij mij is altijd geweest dat ik bench niet kan grinden. Het kan langzaam gaan, maar als ik moet grinden, faal ik.
Ik zit nog niet op zwaar gewicht (of nja, zit ik wel maar ga nu deloaden met bench dus moet toch weer opbouwen) en zal daarna eens kijken dat als ik faal, waarom dat is.
Falen in de eerste helft (wat bij mij gebeurt) is veelal borst, toch?

Close grip deed ik waarbij m'n handen net naast m'n lichaam komen bij beneden gaan.

Als ik het zou samenvoegen, zou ik dus in plaats van:
4x4 seated rows
3x5 db rows

Zou ik doen:
6x5 db rows

En dat zou hetzelfde effect hebben? Ook als ik door de positie bijvoorbeeld seated rows zwaarder kan? (Als voorbeeld).
Hmm hangt af van wat je met zwaarder bedoelt misschien, maar meer kg's op het apparaat vertaalt door de katrollen etc niet perse naar meer kg's belasting op de spier. Als er iets is waardoor je met de ene oefening je spieren niet zo goed ("minder zwaar"?) kunt stimuleren, ja dan is dit misschien een punt.

Bijvoorbeeld als je voor alle vrij staande rows met vrije gewichten door je onderrug wordt beperkt en je daardoor maar gewicht kunt gebruiken dat de traps en lats niet echt belast, maar met seated/machine rows je onderrug ontziet en dus wel zwaar genoeg kan om je bovenrug daadwerkelijk te trainen, dan is daar een duidelijk verschil.

Als je beide oefeningen effectief kunt uitvoeren, dat je de spieren nabij failure kunt brengen en kracht progressie kunt maken, dan zou ik hier in deze verdeling van sets verder geen verschil in weten. Jij?

Hmm hangt af van wat je met zwaarder bedoelt misschien, maar meer kg's op het apparaat vertaalt door de katrollen etc niet perse naar meer kg's belasting op de spier. Als er iets is waardoor je met de ene oefening je spieren niet zo goed ("minder zwaar"?) kunt stimuleren, ja dan is dit misschien een punt.

Bijvoorbeeld als je voor alle vrij staande rows met vrije gewichten door je onderrug wordt beperkt en je daardoor maar gewicht kunt gebruiken dat de traps en lats niet echt belast, maar met seated/machine rows je onderrug ontziet en dus wel zwaar genoeg kan om je bovenrug daadwerkelijk te trainen, dan is daar een duidelijk verschil.

Als je beide oefeningen effectief kunt uitvoeren, dat je de spieren nabij failure kunt brengen en kracht progressie kunt maken, dan zou ik hier verder geen verschil in weten. Jij?

De vraag is dan denk ik vooral, hoe weet ik dat ik een oefening effectief uitvoer? :o

Uiteraard zonder pijn of restricties, maar..wat ik eigenlijk vraag is.. zijn 'beperkingen' bij individuele personen de enige reden dat er meerdere oefeningen bestaan voor dezelfde spiergroep?

Zo ja, hoe weet ik/hoe kan ik leren welke oefeningen voor dezelfde spiergroep (bijv. bovenrug) eigenlijk precies hetzelfde zijn?

Zou goed kunnen, bij mij is altijd geweest dat ik bench niet kan grinden.
Als je het eerste stuk wel omhoog komt (borst) en daarna (triceps) moet grinden en faalt ligt het hoogst waarschijnlijk aan het (kracht)uithoudingsvermogen van je triceps.

Als je het eerste stuk wel omhoog komt (borst) en daarna (triceps) moet grinden en faalt ligt het hoogst waarschijnlijk aan het (kracht)uithoudingsvermogen van je triceps.

'Het eerste stuk' is tot ongeveer de helft? Want als ik faal, faal ik vóór het helft punt.

Anyway mbt bench zal ik als het zwaarder wordt wel in m'n log erover updaten :D

De vraag is dan denk ik vooral, hoe weet ik dat ik een oefening effectief uitvoer? :o

Uiteraard zonder pijn of restricties, maar..wat ik eigenlijk vraag is.. zijn 'beperkingen' bij individuele personen de enige reden dat er meerdere oefeningen bestaan voor dezelfde spiergroep?

Zo ja, hoe weet ik/hoe kan ik leren welke oefeningen voor dezelfde spiergroep (bijv. bovenrug) eigenlijk precies hetzelfde zijn?
Als het goed is voel je tijdens de oefening of die zwaar genoeg is voor de doelspiergroep, tijdens en na de training of die gestimuleerd is, en uiteindelijk of je groei en progressie daarin kunt bemerken.

Beperkingen kunnen een reden voor het bestaan/gebruik van varianten zijn, motorische kundigheid, die 2 vooral in het verschil tussen free weights en machines. Niet iedereen kan free weight oefeningen effectief uitvoeren natuurlijk, of vanwege blessures ed. Maar er is natuurlijk ook aanbod dat enkel bestaat om variatie voor de variatie, smaak, merkaanbod, etc. Andere meningen.

'Het eerste stuk' is tot ongeveer de helft? Want als ik faal, faal ik vóór het helft punt.
Dat is een afhankelijk van je vorm, zoals je arch, de breedte van je greep en in hoeverre je de lats gebruikt. Reken ongeveer vanaf het punt dat je bovenarmen parallel met de vloer staan.

Hier maar even een topic aanmaken voor een trainingsschema.

In een sticky wordt gevraagd dit aan te geven, dus hier begin ik maar mee;
  • Hoelang je traint
    Van 2013 tot 2017 getraind en PL wedstrijden gedaan. Daarna niet getraind. Krachttraining weer opgepakt in september 2023.
  • Wat je doel is
    Een combinatie van BB en PL. Zal hieronder aangeven hoe precies.
  • Waar je prioriteiten liggen
    Combinatie van revalidatie, maar verder gewoon fullbody.
  • Beschikbare apparatuur
    Commerciële gym, zover ik weet is vrijwel alles wel mogelijk; losse gewichten, machines, single en double cables, plate loaded.
  • Beschikbare tijd
    Kan elke week-dag, maar ik wil 3 dagen trainen, vandaar FB.

Mijn doelen zijn een mix van BB en PL, maar vanwege blessures zijn er een aantal limieten.

Voor nu mag ik niet squatten en deadliften (of varianten daarvan) en leg press en (weighted) hip thrusts worden langzaamaan ingevoerd (dit zal los van het schema worden gedaan en kan uiteindelijk als alles goed gaat, in het schema gezet worden).

Mbt PL/op kracht is het vooral bench press en eventueel assistance daarmee, maar de rest wil ik BB gericht.

'Reps tot falen' werkt voor mij niet goed (te overbelastend) dus daarom een vaste rep range in het schema.

FB 1

Leg extension 4x8
Leg curls 4x8
Bench press 5x5
Single DB standing shoulder press 3x10
DB rows 3x5
Hammer curls 3x10
Seated row machine 4x4
Tricep bar pushdown 3x10

FB 2
Bench press 3x3
BB Shoulder press (welke ligt aan rug) 3x5
Lat pulldown med. grip 4x8
Incline bicep curls 4x8
DB tricep extensions 4x8
Leg extension 3x12
Leg curls 3x12
FB 3
Leg extension 3x5
Leg curls 3x5
Seated rows 4x8
Bench press T&G 4x7
Single DB standing shoulder press 3x5
Hammer curls 3x6
Tricep rope pushdown 3x6

Veel dezelfde oefeningen, maar beetje spelen met rep ranges (en daarmee ook het gewicht dat ik zal gebruiken).

De bedoeling is dus een beetje;
FB 1 = heavy back, medium rest
FB 2 = heavy bench, medium back + arms, light legs
FB 3 = light bench/high volume, heavy arms + shoulders, medium back

Graag serieuze reacties over dit schema!

Is het voor spiergroei (tijdens bulk) en spierbehoud (tijdens cutten) nodig om veel variatie in oefeningen te hebben, of maakt dat niks uit zolang het voldoende geprikkeld wordt?

Ik ga namelijk beter op zoveel mogelijk dezelfde oefeningen, maar veranderingen mbt sets, reps en gewicht. Maakt dit uit?

Dank jullie!
Kzou altijd met legs beginnen met FB.
En bench dagen alterneren met schouder dagen dus geen staande dumbell press maar een liggende dumbell press na de bench en op ohp dag dan de dumbell press staand. Mn borst werkt niet goed op frequent hoge 5rm dus 1x per week gwn hard volume erop.

Doe nu ook een FB variant van texas method:
D1:
Squat 5-8x4 RepxSets
Bench 8x4
Rows 10x4 (Trapbar rows)
Pulldown 10x4/Chinups 8x4

D2:
Squat 5x2
Shoulder OHP 8x4
Seated Dumbell press 10x4
Biceps 8x4
Triceps 8x4

D3:
Squat 5x1
Hammer grip benchpress swissbar 10x4
Liggend Dumbell press 15x4
Deadlift 5x3
Chinups 8x4 (of weighted)

D1 volume,
D2 recovery/medium schouder
D3 zwaar squat, rest medium intensiteit

Ben hier trouwens mega groot en sterk mee geworden vroeger deed ik dit ook zo omdat texas method gwn niet uit te houden is in pure vorm.

Over variatie en spiergroei kan ik niet antwoorden nooit zo over nagedacht wou altijd groot/sterk worden. Imo gwn compounds doen is de sleutel tot groei tesamen met surplus in kcal.

Laatst bewerkt:
Als dit uitmaakt, kan dit

eigenlijk niet kloppen.

Row van onder naar boven en row van voor naar achter, is een verschil.
Db van borst de lucht in of bb van borst de lucht in is beiden hetzelfde.
Dezelfde 'beweging' zegmaar.

En bench dagen alterneren met schouder dagen dus geen staande dumbell press maar een liggende dumbell press na de bench en op ohp dag dan de dumbell press staand. Mn borst werkt niet goed op frequent hoge 5rm dus 1x per week gwn hard volume erop.

D1:
Squat 5-8x4 RepxSets
Bench 8x4
Rows 10x4 (Trapbar rows)

D2:
Squat 5x2
Shoulder OHP 8x4
Biceps 8x4
Triceps 8x4

D3:
Squat 5x1
Deadlift 5x3

D1 volume,

Ben hier trouwens mega groot en sterk mee geworden vroeger deed ik dit ook zo omdat texas method gwn niet uit te houden is in pure vorm.

Over variatie en spiergroei kan ik niet antwoorden nooit zo over nagedacht wou altijd groot/sterk worden. Imo gwn compounds doen is de sleutel tot groei tesamen met surplus in kcal.

Zal later even goed doorlezen, thanks!!

Row van onder naar boven en row van voor naar achter, is een verschil.
Tov je lichaam is het toch een beweging in hetzelfde vlak.

Db van borst de lucht in of bb van borst de lucht in is beiden hetzelfde.
Dezelfde 'beweging' zegmaar.
Zeer waarschijnlijk is de hoek van je bovenarm tov je romp bij beide presses niet gelijk, bij bb blijft de afstand tussen je handen gelijk en in jouw geval ook groter dan bij dus niet dezelfde beweging imo.

Tov je lichaam is het toch een beweging in hetzelfde vlak.

Zeer waarschijnlijk is de hoek van je bovenarm tov je romp bij beide presses niet gelijk, bij bb blijft de afstand tussen je handen gelijk en in jouw geval ook groter dan bij dus niet dezelfde beweging imo.

Beneden naar boven / voren naar achter, vind ik niet hetzelfde. Maar goed, daarom vraag ik ook of dat verschil maakt of niet.
Weer lekker aan het 'nitpicking' in ieder geval.

D1:
Squat 5-8x4 RepxSets
Bench 8x4
Rows 10x4 (Trapbar rows)

D2:
Squat 5x2
Shoulder OHP 8x4
Biceps 8x4
Triceps 8x4

D3:
Squat 5x1
Deadlift 5x3

D1 volume,

2 FB dagen met legs beginnen vind ik prima, maar omdat ik met bench ook legdrive gebruik, wil ik 1 FB dag met bench beginnen (dat is dan ook heavy bench dus moeten m'n benen niet al oververmoeid zijn).

Zodra ik weer kan deadliften en (enigszins) squatten (andere blessure, lang verhaal, niet boeiend) kan ik net zo'n schema doen inderdaad.

Voor nu zal focus iets meer op bovenlichaam liggen (helaas) :o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven