AndroidHealthClinic

Goed schema?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Persoonlijk vind ik trouwens niet dat je een row specifiek voor de lats kunt maken, misschien een heel klein beetje accent verleggen, maar dan wordt het eigenlijk een inefficiënte row die minder voor traps doet. (voor lats is een vertical pull natuurlijk veel effectiever)

Maar dat is mijn mening/idee.
Heb je daar een onderbouwing van? Een studie bijvoorbeeld?

IMG_5956.jpeg

Persoonlijk vind ik trouwens niet dat je een row specifiek voor de lats kunt maken, misschien een heel klein beetje accent verleggen, maar dan wordt het eigenlijk een inefficiënte row die minder voor traps doet. (voor lats is een vertical pull natuurlijk veel effectiever)

EMG onderzoek denkt daar anders over.

Helemaal specifiek zal het nooit worden, maar bij een goed uitgevoerde v-handle seated row heb ik toch echt alleen m'n lats sore de volgende dag, bij een chest supported row met een hoge grip m'n mid traps, bij een high pull up m'n lower traps etcetera. Ik train dat om en om op achtereenvolgende dagen.

• Topic Starter Topic Starter
Had de dag na DB rows en seated close grip rows ook spierpijn in mn lats. Nu zegt spierpijn niet alles, maar betekent wel dat ik toch mn lats heb aangesproken.

Helemaal specifiek zal het nooit worden, maar bij een goed uitgevoerde v-handle seated row heb ik toch echt alleen m'n lats sore de volgende dag, bij een chest supported row met een hoge grip m'n mid traps, bij een high pull up m'n lower traps etcetera. Ik train dat om en om op achtereenvolgende dagen.
Doel jij op de Arnold manier met voorover leunen en back extensions aan de beweging toevoegen?

Maar dan nog kan een vertical pull effectiever zijn voor het ontwikkelen van de lats.
Er is niet 1 oefening effectiever dan de ander. Het is net hoe de persoon hem kan uitvoeren en wat die voelt.

Nogmaals men maakt het hier zo complex mogelijk, maar vergeet gewoon hard te trainen. Al doet men bb row db row of een cable row, het maakt voor de mensen hier niks uit.

Er is niet 1 oefening effectiever dan de ander. Het is net hoe de persoon hem kan uitvoeren en wat die voelt.

Nogmaals men maakt het hier zo complex mogelijk, maar vergeet gewoon hard te trainen. Al doet men bb row db row of een cable row, het maakt voor de mensen hier niks uit.

Ik wil het juist zo simpel mogelijk hebben zodat ik hard kan trainen :roflol:

Als ik in 1 training enkel DB row of enkel seated rows hoef te doen (maar meer sets) om spieren goed te laten werken, dan wil ik dat dus weten.
Als ik ze allebei moet doen want 'lats en bovenrug allebei doen' of want '2 oefeningen voor lats en 2 oefeningen voor bovenrug nodig', dan wil ik dat weten.

Kortgezegd; ik wil hard trainen, maar niet 'voor niets' trainen of bepaalde spieren onnodig oververmoeid maken waardoor andere spieren niet hard kunnen werken.

Grotendeels mee een met als kanttekening dat een row maar kortere rom voor de lats beschrijft tov een vertical pull.

Ik wil het juist zo simpel mogelijk hebben zodat ik hard kan trainen :roflol:

Als ik in 1 training enkel DB row of enkel seated rows hoef te doen (maar meer sets) om spieren goed te laten werken, dan wil ik dat dus weten.
Als ik ze allebei moet doen want 'lats en bovenrug allebei doen' of want '2 oefeningen voor lats en 2 oefeningen voor bovenrug nodig', dan wil ik dat weten.

Kortgezegd; ik wil hard trainen, maar niet 'voor niets' trainen of bepaalde spieren onnodig oververmoeid maken waardoor andere spieren niet hard kunnen werken.
Je kunt toch gewoon een wide grip row variant dan doen en een v bar row of uni cable en langs je lichaam roeien voor lats. Net wat je fijner vind aanvoelen.

Persoonlijk zou ik een horizontale, verticale en een beweging van onder/boven doen zodat je de gehele rug in alle hoeken pakt. Welke oefening je kiest moet je zelf weten.
Ikzelf doe v bar pulldown, uni chest supp cable row met d handle, bb row.

FB 1

Leg extension 4x8
Leg curls 4x8
Bench press 5x5
DB rows 3x10
Single DB standing shoulder press 3x10
Lat pulldown 3x10
Hammer curls 4x8
Seated row machine 4x8
Tricep bar pushdown 3x10

FB 2
Bench press 3x3
BB Shoulder press (welke ligt aan rug) 3x5
Lat pulldown med. grip 4x8
Seated cable CG row 3x10
Incline bicep curls 4x8
DB rows 4x8
DB tricep extensions 4x8
Leg extension 3x12
Leg curls 3x12

FB 3
Leg extension 3x5
Leg curls 3x5
Seated rows overhand med grip 4x8
Seated rows semi CG (hand rechtop) 4x8
Bench press T&G 4x7
Single DB standing shoulder press 3x5
Hammer curls 3x6
DB rows 3x10
Tricep rope pushdown 3x6

Schema aangepast, hopelijk heb ik het een beetje goed gedaan.
Wat vinden we ervan? (Met info van beginpost in het achterhoofd natuurlijk)

Eerste wat me opvalt is dat dit schema nogal upper body dominant is.
Ik tel 94 werksets over de hele week, waarvan 16 lower en 78 upper body.
Dus ongeveer 20% benen, 80% bovenlichaam.

Laatst bewerkt:
Eerste wat me opvalt is dat dit schema nogal upper body dominant is.
Ik tel 94 werksets over de hele week, waarvan 16 lower en 78 upper body.
Dus ongeveer 20% benen, 80% bovenlichaam.

Klopt.
Heb je de beginpost gelezen? Zo ja, kun je iets adviseren mbt meer LB werk?

Heb je de beginpost gelezen?
Ja, dat heb ik.
Zo ja, kun je iets adviseren mbt meer LB werk?
Om te beginnen zou je calves kunnen toevoegen. Seated moet sowieso lukken. Standing wellicht unilateraal om de rug te ontlasten. Verder zou ik zeker de adviezen van de sportfysio opvolgen, maar als je de rugleuning zo vlak/laag mogelijk afstelt en niet met je bips loskomt van het bankje bij het diep zakken zou je al snel weer leg presses kunnen doen, denk ik?

Ja, dat heb ik.

Om te beginnen zou je calves kunnen toevoegen. Seated moet sowieso lukken. Standing wellicht unilateraal om de rug te ontlasten. Verder zou ik zeker de adviezen van de sportfysio opvolgen, maar als je de rugleuning zo vlak/laag mogelijk afstelt en niet met je bips loskomt van het bankje bij het diep zakken zou je al snel weer leg presses kunnen doen, denk ik?

Leg press mag over een tijdje weer, evenals hip thrusts (doe nu dus glute bridges zonder gewicht als deel vd revalidatie).

Calf raises zou kunnen, als het pijnvrij kan, maar vond dat vrij nutteloos, maar heeft dus wel alsnog nut? :D

Bodyweight squats, lunges, goodmornigs, windmills enz, moeten denk ik ook wel kunnen als je single DB standing overhead press kunt doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven