Ervaring en common sense.Heb je daar een onderbouwing van? Een studie bijvoorbeeld?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ervaring en common sense.Heb je daar een onderbouwing van? Een studie bijvoorbeeld?
Ik zeg toch nergens dat het niets boeit. Ik zeg dat het vergelijkbaar is met het verschil tussen een bb en en db benchpress. Als jij van mening bent dat je een prima schema kunt maken met 1 type BP (dat kan imo ook) snap ik niet waarom je wel verschillende rows wilt gebruiken.Vind het zelf niet zo 'common sense' als je weet dat je hand de ene kant of andere kant opdraaien met curls al een verschil kan maken, of dat voet hoogte bij leg press een verschil kan maken.
Imho is common sense dan dat een gehele andere oefening, ookal is het 'dezelfde spiergroep', niet precies hetzelfde effect heeft.
@ak @BB_ @vntl @wovano jullie zijn ervaren BB'ers;
zijn de oefeningen:
DB row (met knie op bankje, dus DB gaat van net boven de vloer tot je lichaam; omhoog)
En
Seated rows (machine/cable waarbij je dus de machine naar jezelf trekt)
Hetzelfde mbt welke spier wordt aangesproken en hoe effectief?
Zo ja, dan boeit het dus niet welke je doet?
Zo nee, welke is beter?
Ik zeg dat het vergelijkbaar is met het verschil tussen een bb en en db benchpress.
In beide oefeningen; waar trek je het gewicht heen?
Db row langs je lichaam, lats
Db row wat hoger omhoog, upper back
Seated row zijn nog meer variaties voor. Houd je de elleboog dicht langs je lichaam is het “meer lats”, houd je er een hoek in dan “meer upperback”, aldus theorie.
In praktijk zou ik doen wat die persoon zelf goed voelt en optimaal vergeten. Voel je db row niet dan pak je een bb, voel je die ook niet dan een machine en als die ook kut is dan een kabel.
En als bb/spiergroei je focus is zou ik standaard niet bb bench doen, te gevaarlijk en echt de grens opzoeken doe je solo niet. Db kan, maar dbs omhoog gooien kost kracht kunt wel dichter tot falen veilig gaan.
Zou zelf smith/safety erop doen of een machine.
weet niet waarom het gevaarlijk zou zijn en solo zoek ik ook gewoon de grens op (als ik nou meer dan 1x BW kan benchen, sure, maar dan nog zijn er altijd wel mensen die kunnen spotten).Ik zou toch als je UB doet 1 focus lats doen en 1 focus upperback. Dus 2 oefeningen 2/3 werksets. In mijn optiek is 1 wel erg gierig en ik ben al behoorlijk gierig met 2, want weet zeker dat andere er 3/4 van maken.Danku! Dus kan verschil in zitten, gelang naar de houding die je aanneemt.
Zou het dan in principe kunnen dat ik (als dit voor mij goed voelt, maar toch even optimaal erbij halen) met 1 machine zowel 'close grip' (waarbij zegmaar duimen aan de bovenkant zijn) als iets wijder (overhands grip) kunnen doen en daarmee klaar zijn voor die training mbt lats en upperback?
In kort; is 1 oefening per spiergroep genoeg, zolang je maar voldoende sets doet?
Met bench tot falen solo gaan (tegens met squat ook) is een hele opgave. Vaak is houding het eerste wat minder word en dan ga je op “oerkracht” de laatste reps doen wat vragen voor blessures is. Moet diegene nog zien die een squat of bench echt tot falen kan, ik zie ze echt zeer zelden.Mbt bench is de focus PL, dus niet BBweet niet waarom het gevaarlijk zou zijn en solo zoek ik ook gewoon de grens op (als ik nou meer dan 1x BW kan benchen, sure, maar dan nog zijn er altijd wel mensen die kunnen spotten).
Ik zou toch als je UB doet 1 focus lats doen en 1 focus upperback. Dus 2 oefeningen 2/3 werksets. In mijn optiek is 1 wel erg gierig en ik ben al behoorlijk gierig met 2, want weet zeker dat andere er 3/4 van maken.
Het gaat erom waar je jou hand naartoe trekt. Trek je hem echt langs je zij/heup en dus laag dan is het meer lats met een row. Heb je tussen je bovenarm en torso een hoek dan is het meer upperback, maar dit is wel allemaal centenneuken en eigenlijk alleen belangrijk als je echt weak points focus wilt trainen.
Met bench tot falen solo gaan (tegens met squat ook) is een hele opgave. Vaak is houding het eerste wat minder word en dan ga je op “oerkracht” de laatste reps doen wat vragen voor blessures is. Moet diegene nog zien die een squat of bench echt tot falen kan, ik zie ze echt zeer zelden.

Mbt bench is de focus PL, dus niet BBweet niet waarom het gevaarlijk zou zijn en solo zoek iook gewoon de grens op (als ik nou meer dan 1x BW kan benchen, sure, maar dan nog zijn er altijd wel mensen die kunnen spotten).
Je traint niet tot falen, maar je zoekt wel de grens op.
Je traint niet tot falen, maar je zoekt wel de grens op.

Kun je elke houding/bewegingspad van seated rows niet ook met db row uitvoeren?Danku! Dus kan verschil in zitten, gelang naar de houding die je aanneemt.
Kun je elke houding/bewegingspad van seated rows niet ook met db row uitvoeren?
Je kan het ook gewoon doen omdat je het wilt, je er prettig bij voelt oid.Ja, dat zegt hij ook, maar daardoor kán de oefening verschillen (of hetzelfde zijn) in welke spieren je specifiek aanpakt.
Maar dan blijft er geen verschil over tussen die 2 oefeningen, als je ze hetzelfde kunt uitvoeren. Met name als dat in diezelfde low rep range is, dus waar de beweging meer efficient zal zijn om zwaar gewicht te bewegen en niet om een of ander accent te leggen. Of anders is dat weer beperkend/suboptimaal.Ja, dat zegt hij ook, maar daardoor kán de oefening verschillen (of hetzelfde zijn) in welke spieren je specifiek aanpakt.
Wel even toestemming aan dbb vragen graag!Je kan het ook gewoon doen omdat je het wilt, je er prettig bij voelt oid.

Je kan het ook gewoon doen omdat je het wilt, je er prettig bij voelt oid.
Maar dan blijft er geen verschil over tussen die 2 oefeningen, als je ze hetzelfde kunt uitvoeren. Met name als dat in diezelfde low rep range is, dus waar de beweging meer efficient zal zijn om zwaar gewicht te bewegen en niet om een of ander accent te leggen. Of anders is dat weer beperkend/suboptimaal.
Voor een eventueel andere uitvoering heb je dan die seated rows op de andere dag in andere rep range, toch?
Persoonlijk vind ik trouwens niet dat je een row specifiek voor de lats kunt maken, misschien een heel klein beetje accent verleggen, maar dan wordt het eigenlijk een inefficiënte row die minder voor traps doet. (voor lats is een vertical pull natuurlijk veel effectiever)Ja..maar als je beide oefeningen op een 'lats' manier traint en denkt dat het ook 'upperback' is, dan heb je dus 2 lat oefeningen en 0 upperback, bij wijze van.
Lijkt me ook niet slim
Ja, nogmaals dat zegt hij ook. Als je beide oefeningen op de 'lat' manier uitvoert, zit er geen verschil in. Als je je houding zo maakt dat je bij de ene je lats aanspreekt en bij de ander je upperback, zit er wèl verschil in.
Dat is imho wel iets om rekening mee te houden (voor mij dan, persoonlijk).
Rekening houdende met de uitvoering zodat specifiek lats en specifiek upperback wordt aangesproken, kan ik alsnog kijken hoeveel sets en reps ik wil doen, wat voor gewicht ik aan kan met de oefening/houding en of ik nog een oefening met dezelfde spieren erbij wil doen.