MuscleMeat

goede combinatie van bicepsoefeningen

Martios

Dutch Bodybuilder
Waardering
36
Omdat ik van barbell curls spanning begin te voelen in mijn onderarmen zoek ik een vervanging ervoor in mijn twee schema's. De schema's heb ik met hulp van DBB informatie samengesteld en zijn bedoeld om alle koppen aan te spreken. Daarom wil ik niet zo maar eentje verwisselen. Kunnen jullie een vervanging voorstellen voor de barbell curls in de volgende 2 schema's voor de biceps? (het tweede schema mist volgens mij nog iets voor de brachioradialis?) Thanks!

schema 1
standing barbell curl
concentration curls
hammer curls

schema 2
standing barbell curl
preacher dumbbell curls
alternated supinated dumbbell curl

Je kunt i.p.v. een 'straight barbell' ook een 'EZ barbell' gebruiken, dit kan de spanning op de onderarmen misschien enigzins verminderen. Heb ik tenminste ondervonden. Je kunt het gewoon is proberen als je een ez bar tot je beschikking hebt.

Laatst bewerkt:
Omdat ik van barbell curls spanning begin te voelen in mijn onderarmen zoek ik een vervanging ervoor in mijn twee schema's. De schema's heb ik met hulp van DBB informatie samengesteld en zijn bedoeld om alle koppen aan te spreken. Daarom wil ik niet zo maar eentje verwisselen. Kunnen jullie een vervanging voorstellen voor de barbell curls in de volgende 2 schema's voor de biceps? (het tweede schema mist volgens mij nog iets voor de brachioradialis?) Thanks!

schema 1
standing barbell curl
concentration curls
hammer curls

schema 2
standing barbell curl
preacher dumbbell curls
alternated supinated dumbbell curl

Mogelijk moet je je curl techniek wijzigen.

- Leg de baar zo hoog mogelijk in je handen (zo dicht mogelijk naar de polsen toe)

- De stang ligt tegen de muis van je hand aan (of enigszins erop als dat lukt).

- Vouw je vingers pas daarna zo ver mogelijk om de stang heen.

- Polsflexie moet gedurende de gehele beweging zoveel mogelijk voorkomen.
(Houdt de pols in extensie, de rug van de hand zoveel mogelijk naar beneden hangend)

- Probeer tijdens de curlbeweging niet alleen de baar naar je bovenlichaam toe te brengen, maar ook wat omhoog, daardoor schakel je ook een van de andere functies van de biceps in. (voorwaartse flexie van de schouder)

• Topic Starter Topic Starter
Mogelijk moet je je curl techniek wijzigen.

- Leg de baar zo hoog mogelijk in je handen (zo dicht mogelijk naar de polsen toe)

- De stang ligt tegen de muis van je hand aan (of enigszins erop als dat lukt).

- Vouw je vingers pas daarna zo ver mogelijk om de stang heen.

- Polsflexie moet gedurende de gehele beweging zoveel mogelijk voorkomen.
(Houdt de pols in extensie, de rug van de hand zoveel mogelijk naar beneden hangend)

- Probeer tijdens de curlbeweging niet alleen de baar naar je bovenlichaam toe te brengen, maar ook wat omhoog, daardoor schakel je ook een van de andere functies van de biceps in. (voorwaartse flexie van de schouder)

Allemaal tips die ik absoluut niet kende :). Goed zeg. Ik zal ze eens proberen.

De barbell niet alleen naar mijn bovenlichaam maar ook wat naar boven? Dan komen de ellebogen wat naar voren? Bedoel je dat?

Allemaal tips die ik absoluut niet kende :). Goed zeg.

Dat komt omdat de meesten niet weten/doorhebben, dat ze behalve een biceps curl ook tegelijkertijd een soort wrist curl beweging maken.
Mogelijkerwijs krijg je dan meer omhoog, maar het accent wordt dan wel erg verlegd naar de polsflexoren. (zoals je zelf al ervaren had).

Hoe hoger de stang in je handen ligt en hoe neutraler/passiever de pols blijft, des te harder de biceps moet werken.

Wat hierbij kan helpen als dit lastig is om aan te leren, is de curl vanuit de top positie te starten.
Je pakt de stang dan uit hoge steunen waardoor het ook makkelijker is om die hoge plaatsing van de stang voor elkaar te krijgen.
Vervolgens is het dan ook beter om bij het zakken niet door te gaan totdat de armen volledig gestrekt zijn, maar tot op het punt dat ze nog heel licht gebogen zijn en vandaar uit weer omhoog.
Je legt hiermee extra de nadruk op de biceps brachii. (brachialis werkt het hardst vanuit volledig gestrekte armen t/m de eerste helft van de curl).

Experimenteer maar eens, dit kan een heel andere barbell curl ervaring worden!

De barbell niet alleen naar mijn bovenlichaam maar ook wat naar boven? Dan komen de ellebogen wat naar voren? Bedoel je dat?

Inderdaad, maar wel met de nadruk op een beetje! (hooguit een cm of 5, niet meer, want dan wordt het te veel een frontale deltoidus beweging....)

• Topic Starter Topic Starter
ik moet wel zeggen dat ik de biceps curl super strikt doe. Dus geen flexie in mijn pols. Maar ik zal het eens proberen met de plaatsing in de hand zoals jij zegt. En ook het laten laten hangen van de hand met de rug naar de grond. Misschien helpt het.
Het naar voren brengen van de elleboog heb ik altijd expres niet gedaan omdat er vaak gezegd wordt dat het cheaten is. Maar goed; jij zegt dus dat je daar een functie van je biceps mee aanspreekt juist. Ook weer nieuw voor me! Learning something new every day!

dumbbell Twist curls
dumbbell Seated concentration curls
dumbbell standing 21's
dumbbell hamer curls

al schijnt deze ook heel goed te werken, zelf niet geprobeerd: Incline dumbbell curl

Laatst bewerkt:
Het naar voren brengen van de elleboog heb ik altijd expres niet gedaan omdat er vaak gezegd wordt dat het cheaten is. Maar goed; jij zegt dus dat je daar een functie van je biceps mee aanspreekt juist. Ook weer nieuw voor me! Learning something new every day!

Het woord cheaten heeft voor de meesten een negatieve bijklank. Echter je hebt goede en slechte vormen van cheaten. Het debat gaat meestal over wanneer is cheaten (nog) goed en wanneer gaat het over in slecht cheaten.
Soms is dit nogal vaag, maar als je het volgende begrijpt en nastreeft in je trainingen, dan komt het wel goed.

1. Slecht cheaten is willekeurig gooi&smijtwerk om het gewicht hoe dan ook omhoog te krijgen, niet ok dus.
Als daarbij ook nog de effectieve belasting van de doelspieren sterk verminderd en andere spiergroepen de hoofdrol overnemen, dan is het helemaal een zinloze actie. (Bijvoorbeeld hitching en het overeind komen bij rows of het extreem buigen van de benen en onderin veren bij standing calf raises)

2. Echter 'goed cheaten' met als effect een betere/andere belasting van de doelspier is niets mis mee. Eigenlijk mag je het dan geen cheaten meer noemen, maar is het gewoon een variatie op het thema.

Kortom, als cheaten de kwaliteit van de oefening mbt. het beoogde doel verbeterd en het risico op blessures tot een redelijk minimum beperkt blijft, dan is er niets mis mee.

paar voorbeelden van nuttig cheaten:

- cheat curls (extra nadruk biceps)
- push press (extra nadruk schouders/triceps)
- power shrugs (extra nadruk traps)
- lateral raises met een lichte 'swing' vanuit de heupen (extra nadruk medial delts)
- touch&go bench press (extra nadruk pecs)

andere functie van de biceps?

voorwaartse flexie vd schouder --> is dus een beweging die je schouder (voorste schouderkop) uitvoert en niet je biceps?

Snap zijn punt wel, bicep loopt natuurlijk ook over de schouder (pees).

Maar frank heeft gelijk

andere functie van de biceps?

voorwaartse flexie vd schouder --> is dus een beweging die je schouder (voorste schouderkop) uitvoert en niet je biceps?

Bij sterke supinatie van de bovenarm tov. het schoudergewricht, werkt inderdaad OOK de biceps enigszins.
Zeg maar vanuit hang tot zo'n 45 graden.

Hier wat leesvoer voor bicepofielen. ;)

Functions
Flexed arm in the pronated position (left); with the biceps partially contracted and in a supinated position with the biceps more fully contracted, approaching minimum length (right.)
The biceps is tri-articulate, meaning that it works across three joints.[10] The most important of these functions is to supinate the forearm and flex the elbow.

These joints and the associated actions are listed as follows in order of importance:[11]

Proximal radioulnar joint (upper forearm) - Contrary to popular belief, the biceps brachii is not the most powerful flexor of the forearm, a role which actually belongs to the deeper brachialis muscle. The biceps brachii functions primarily as a powerful supinator of the forearm (turns the palm upwards). This action, which is aided by the supinator muscle, requires the elbow to be at least partially flexed. If the elbow, or humeroulnar joint, is fully extended, supination is then primarily carried out by the supinator muscle.
Humeroulnar joint (elbow) - The biceps brachii also functions as an important flexor of the forearm, particularly when the forearm is supinated. Functionally, this action is performed when lifting an object, such as a bag of groceries or when performing a biceps curl. When the forearm is in pronation (the palm faces the ground), the brachialis, brachioradialis, and supinator function to flex the forearm, with minimal contribution from the biceps brachii.
Glenohumeral joint (shoulder) - Several weaker functions occur at the glenohumeral, or shoulder, joint. The biceps brachii weakly assists in forward flexion of the shoulder joint (bringing the arm forward and upwards). It may also contribute to abduction (bringing the arm out to the side) when the arm is externally (or laterally) rotated. The short head of the biceps brachii also assists with horizontal adduction (bringing the arm across the body) when the arm is internally (or medially) rotated. Finally, the long head of the biceps brachii, due to its attachment to the scapula (or shoulder blade), assists with stabilization of the shoulder joint when a heavy weight is carried in the arm.

Functie van biceps is gewoon anteflexie schouder en flexie elleboog. De eerste is ook een functie van de front delts.

Oja en killy als je fysiotherapie doet zou ik het woord bicep maar afleren want dat betekent niks.

Hier wat leesvoer voor bicepofielen. ;)

ja oke,

maar komt er gewoon op neer dat de biceps ondersteuning bieden bij die beweging, dus verder geen toegevoegde waarde als waardevolle belasting (ten behoeve van spiergroei) voor de biceps...?

ja oke,

maar komt er gewoon op neer dat de biceps ondersteuning bieden bij die beweging, dus verder geen toegevoegde waarde als waardevolle belasting (ten behoeve van spiergroei) voor de biceps...?

Hangt van de context af.

De anteflexie als beweging op zichzelf staand cq. gedurende frontale schouderbewegingen niet of nauwelijks inderdaad.

Echter, in gecoordineerde samenhang met (voorafgaande) flexie en supinatie tijdens de curls, kan het tot een intensere totaalcontractie van de biceps brachii leiden...
Immers in 1 actiemoment worden alle functies, flexie, supinatie en anteflexie min of meer tegelijk uitgevoerd.

Maar dan nog (in mijn redenatie dan) wordt het meeste gewicht verplaatst door de schouder en de biceps ondersteunen, dus lijkt me voor spiergroei niet ideaal gezien je contractie dan wel lekker intens is, maar houdt dat ook in dat je de spiervezels scheurt? dat gebeurd toch alleen bij genoeg (lees: zwaar) gewicht? en dat bereik je niet gezien je schouder het grootste gewicht voor zijn rekening neemt.

Ik duid hierop gezien ik altijd lekker intense contractie had in de biceps, maar nooit echt volle biceps heb gehad, de laatste tijd dat ik domweg zwaarder ga trainen merk ik pas de vooruitgang, echter het gevoel van 'intense contractie' is er nu niet, maar toch heb ik wel spiergroei. (hopelijk snap je mijn context hoe ik het zie)

Maar dan nog (in mijn redenatie dan) wordt het meeste gewicht verplaatst door de schouder en de biceps ondersteunen, dus lijkt me voor spiergroei niet ideaal gezien je contractie dan wel lekker intens is, maar houdt dat ook in dat je de spiervezels scheurt? dat gebeurd toch alleen bij genoeg (lees: zwaar) gewicht?
en dat bereik je niet gezien je schouder het grootste gewicht voor
zijn rekening neemt.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt Frank.

Dat zou dan inderdaad een vorm van fout cheaten zijn, maar is niet wat ik bedoel.

De anteflexie mag niet meer dan pakweg 5-10 cm zijn, bezien vanuit de positie waar de bovenarm verticaal is. Ga je vandaar verder met het heffen van de bovenarm naar horizontaal, dan wordt het inderdaad een schouderoefening en dat is niet de bedoeling.

Het is zeg maar het stukje dat de ellebogen sowieso geneigd zijn naar voren te komen.
Eigenlijk is het biomechanisch een veel efficientere en natuurlijkere bewegings-neiging kijkend naar de functies van de biceps brachii.
Veel natuurlijker en efficienter dan het fixeren van de ellebogen, waarbij mijns inziens de effecten van de curl dus juist beperkt worden.

Overigens, het is niet wenselijk dat je spieren 'scheuren' om te kunnen groeien, maar ik neem aan dat je dat ook niet echt bedoeld.
Microtrauma in de vorm van DOMS is met name een bijverschijnsel van gewenning en geen directe indicator van hypertrofie.
Het gaat om voldoende mechanische (intramusculaire) tensie in de spiervezels en dit is gerelateerd aan de hoeveelheid gebruikt gewicht.
Juist op deze manier zul je met meer gewicht kunnen curlen waardoor de kans op groei groter is.

Ik duid hierop gezien ik altijd lekker intense contractie had in de biceps, maar nooit echt volle biceps heb gehad

Dit kan heel goed een genetisch probleem zijn waar weinig aan te doen is hoe hard en goed je ook traint.

de laatste tijd dat ik domweg zwaarder ga trainen merk ik pas de vooruitgang, echter het gevoel van 'intense contractie' is er nu niet, maar toch heb ik wel spiergroei. (hopelijk snap je mijn context hoe ik het zie)

Ik doe m'n best te begrijpen wat je bedoeld, maar heb waaarschijnlijk een heel andere conceptie van 'intense contractie'. Ik bedoel hiermee in ieder geval beslist geen burn en/of pomp sensatie in de spieren na het curlen, integendeel.

Met intense contractie bedoel ik het gevolg van een veelzijdige en zo zwaar mogelijke belasting van de vezels van de biceps brachii, over een zo lang mogelijke ROM.

Dat is een kwestie van zoeken naar oefeningen/bewegingen met een optimale biomechanica voor dit doel.
De curl zoals ik hem definieer is er 1 van.
De meeste andere compound exercises in hun meest simpele en purevorm zijn andere voorbeelden.

Terug
Naar boven