Maar dan nog (in mijn redenatie dan) wordt het meeste gewicht verplaatst door de schouder en de biceps ondersteunen, dus lijkt me voor spiergroei niet ideaal gezien je contractie dan wel lekker intens is, maar houdt dat ook in dat je de spiervezels scheurt? dat gebeurd toch alleen bij genoeg (lees: zwaar) gewicht?
en dat bereik je niet gezien je schouder het grootste gewicht voor
zijn rekening neemt.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt Frank.
Dat zou dan inderdaad een vorm van fout cheaten zijn, maar is niet wat ik bedoel.
De anteflexie mag niet meer dan pakweg 5-10 cm zijn, bezien vanuit de positie waar de bovenarm verticaal is. Ga je vandaar verder met het heffen van de bovenarm naar horizontaal, dan wordt het inderdaad een schouderoefening en dat is niet de bedoeling.
Het is zeg maar het stukje dat de ellebogen sowieso geneigd zijn naar voren te komen.
Eigenlijk is het biomechanisch een veel efficientere en natuurlijkere bewegings-neiging kijkend naar de functies van de biceps brachii.
Veel natuurlijker en efficienter dan het fixeren van de ellebogen, waarbij mijns inziens de effecten van de curl dus juist beperkt worden.
Overigens, het is niet wenselijk dat je spieren 'scheuren' om te kunnen groeien, maar ik neem aan dat je dat ook niet echt bedoeld.
Microtrauma in de vorm van DOMS is met name een bijverschijnsel van gewenning en geen directe indicator van hypertrofie.
Het gaat om voldoende mechanische (intramusculaire) tensie in de spiervezels en dit is gerelateerd aan de hoeveelheid gebruikt gewicht.
Juist op deze manier zul je met meer gewicht kunnen curlen waardoor de kans op groei groter is.
Ik duid hierop gezien ik altijd lekker intense contractie had in de biceps, maar nooit echt volle biceps heb gehad
Dit kan heel goed een genetisch probleem zijn waar weinig aan te doen is hoe hard en goed je ook traint.
de laatste tijd dat ik domweg zwaarder ga trainen merk ik pas de vooruitgang, echter het gevoel van 'intense contractie' is er nu niet, maar toch heb ik wel spiergroei. (hopelijk snap je mijn context hoe ik het zie)
Ik doe m'n best te begrijpen wat je bedoeld, maar heb waaarschijnlijk een heel andere conceptie van 'intense contractie'. Ik bedoel hiermee in ieder geval beslist geen burn en/of pomp sensatie in de spieren na het curlen, integendeel.
Met intense contractie bedoel ik het gevolg van een veelzijdige en zo zwaar mogelijke belasting van de vezels van de biceps brachii, over een zo lang mogelijke ROM.
Dat is een kwestie van zoeken naar oefeningen/bewegingen met een optimale biomechanica voor dit doel.
De curl zoals ik hem definieer is er 1 van.
De meeste andere compound exercises in hun meest simpele en purevorm zijn andere voorbeelden.