Fitness Seller

Groei-stop!

Nielz

Novice
Waardering
0
Ik train/fitness nu sinds augustus 2007 en woog destijds 78 kilo. Ik zit nu onderhand aan de 85 kilo maar er zit nu een aardige stop in. Volgens mij is dit vrij normaal en heb ik al een flinke groei meegemaakt (toch 7 kilo).

Nu is mijn vraag of ik op 1 of andere manier deze groei kan doorzetten of moet ik gewoon geduld hebben. Ik zit niet aan de eiwitten omdat me huid daarvan op hol slaat (erg jammer, misschien zijn hier ook tips op). Daarnaast eet ik 6 maaltijden per dag (alleen gezond: volkoren brood, fruit, groente, meusli enz enz). Ik merk ook dat mij biceps aardig achterblijven in vergelijking met de rest, zou ik bijv elke dag sowieso biceps moeten doen (ik train nu 4 dagen per week, splitschema ---> dag 1&3: borst, schouders, triceps, buik. dag 2&4 Rug, benen, biceps, buik).

Ook ga ik nu elke zondag zwemmen, is dit goed voor massagroei of val ik hier juist door af? Ik fietst ook heel graag maar weet wel dat ik hierdoor gigantisch afval (fiets ongeveer 110 km), Is het beter om dan bijv te gaan "klimmen" met de fiets, dus vooral heuvel op voor grotere bovenbenen of werkt dit juist ook afslankend? En hoe zit het met hardlopen?

Erg veel vragen dus hopelijk kunnen jullie ze beantwoorden! Ik ben benieuwd!

Thanx
Nielz

Je geeft eigenlijk al antwoord op je eigen vraag. Als je veel fietst, zwemt en hardloopt is het moeilijk om gewicht aan te zetten, omdat je al veel kcal verbrand. Als je wilt aankomen is een beetje cardio wel prima om je conditie op peil te houden, maar trek het niet in het extreme.

Om door je plateau heen te komen is de eerste stap je voeding aan passen. Ga meer eten, duik de voedingssectie van dit forum in en maak een goed bulk schema.

De tweede stap is dan je trainingsschema. Ik weet niet hoe je schema eruit ziet (oefeningen, sets/reps), maar als je voor elk lichaamsdeel meerdere oefeningen doet met bijvoorbeeld 3 sets met een hoge intensiteit, kan het goed zijn dat je flink aan het overtrainen bent. Met andere woorden, je traint je spieren dus te vaak. Je spieren hebben rust nodig om te groeien. Als je zeker weet dat je indeling goed is, kan je eens gaan proberen om andere oefeningen te gaan doen, of te varieren in rep-ranges. Dus als je nu bijvoorbeeld steeds 8-10 reps doet, ga dan eens naar de 6-8 of zelfs nog lager.

Van "klimmen" met de fiets zal je niet echt grotere bovenbenen krijgen. Anders zouden alle wielrenners wel enorme benen hebben ;) Met cardio is het eigenlijk de bedoeling om je spieren niet keihard te belasten, omdat je dat met krachttraining al doet.

probeer een ander schema. eiwitten heb je toch nodig om te groeien.
het is vrij normaal dat als je veel eiwitten krijgt je puistjes kan krijgen maar als je wilt groeien moet je toch aan je eiwitten komen. ik zou je huidproblemen dan gewoon laten bekijken door een dokter.

• Topic Starter Topic Starter
Thanx voor jullie snelle reacties!

4 Myself: Hoe bedoel je een ander schema? Ik wissel elke maand al af (in reps en ook in verhouding, blijf wel 4 dagen trainen). Heb trouwens in maart al een afspraak met de dermatoloog

The Rock: ik doen nu reps van 12-10-8 maar en bijv borst 4 oefeningen, schouders 3 en triceps 2. Maar als ik jou begrijp moet dit minder worden en ook minder herhalingen?

Het is normaal dat je na een week of 6 - 8 een ander schema neemt.
Dit omdat je spieren anders niet meer die prikkel krijgen om te groeien.

probeer eiwitten uit voeding te halen en niet uit shakes, daar kun je waarschijnlijk wel tegen...en gewoon nog meer gezond eten;)

110 km fietsen en zwemmen, dan mag je ook wel wat eten. Dat beetje extra vet dat in voeding wel zit en in shakes minder maakt bij jou niet uit. Gewoon veel vlees, vis, melk en kwark eten en je rust nemen waar mogelijk met zoveel km fietsen zoals jij doet.

Ik train/fitness nu sinds augustus 2007 en woog destijds 78 kilo. Ik zit nu onderhand aan de 85 kilo maar er zit nu een aardige stop in. Volgens mij is dit vrij normaal en heb ik al een flinke groei meegemaakt (toch 7 kilo).

Nu is mijn vraag of ik op 1 of andere manier deze groei kan doorzetten of moet ik gewoon geduld hebben.

meer eten ! (dat en steeds zwaarder gaan trainen)

Thanx voor jullie snelle reacties!

4 Myself: Hoe bedoel je een ander schema? Ik wissel elke maand al af (in reps en ook in verhouding, blijf wel 4 dagen trainen). Heb trouwens in maart al een afspraak met de dermatoloog

The Rock: ik doen nu reps van 12-10-8 maar en bijv borst 4 oefeningen, schouders 3 en triceps 2. Maar als ik jou begrijp moet dit minder worden en ook minder herhalingen?

Ja, als je alles 2x per week traint zou ik inderdaad teruggaan voor 1 of 2 oefeningen voor kleine spiergroepen (borst, biceps triceps etc.) en 2 of 3 oefeningen voor grote spiergroepen (benen, rug). Sowieso is 4 oefeningen voor borst serieus te veel, en dan al zeker 2x per week. Je kan ook je sets nog verlagen als je meer oefeningen wilt doen, wat je zelf het prettigst vind.

Je kan mischien een progressie schema zoals bill star gaan volgen?
+veel eten

Ik zit niet aan de eiwitten omdat me huid daarvan op hol slaat (erg jammer, misschien zijn hier ook tips op)

't Is niet noodzakelijk dat eiwitten in't algemeen een negatief effect hebben op je huid. Heel wat jonge mensen hebben meestal een probleem met slechts één of enkele eiwitbronnen maar niet allemaal.
Probeer eens een tijd afwisselend één van je eiwitbronnen te skippen en zie welk effect dat geeft ( melk of zuivel algemeen, eieren, shake's,...). Kan maar eens helpen.

Heb zelf nu nog problemen met uitslag wanneer ik teveel chocolade eet en het heeft een tijdje geduurd voordat ik dat wist.

Denk eens aan zuivel, daar kreeg ik de acne van (vooral kin, mond, wangen).

Nu is mijn vraag of ik op 1 of andere manier deze groei kan doorzetten of moet ik gewoon geduld hebben.

Nielz

Ik heb redelijk wat ervaring met plateaus (dat krijg je in de loop der jaren) en mijn ervaring is dat plateau vaak voortkomt uit verveling en eentonigheid.

Als je echt op een plateau zit en je al weken geen vooruitgang meer ziet moet je de boel eens radicaal omgooien. Dus niet en kleine vrandering maar echt alles op de schop. Kleine veranderingen helpen je wel door miniplateaus heen, maar echt plateus moet je radikaal aanpakken.

Ik wissel mijn trainingsmethode als ik op een platteau zit.

split , full body, hst, smolov, bill star, ub/lb ....
Meestal kom ik wel altijd terug op de split

Goedemorgen, thanx voor al jullie reacties!

Ik ben eens gaan kijken voor een billstar schema, maar snap het principe nog niet helemaal. Je doet maar 3 oefeningen op een avond (wel 5 keer) maar groei je daar echt van? En neem het gewicht toe in de oefening of juist af (of blijft het op je max zitten). Ik las ook dat je light en heavy dagen heb, ik neem aan dat de light dagen dan minder in gewicht zijn of juist minder in reps? Ik heb al op deze site gezocht maar jullie heb al zoveel BB-jargon dat ik er weining van snap ;) Kan iemand misschien voor mij eea uitleggen en misschien een schema van hem/haar posten?

Thanx

[Link niet meer beschikbaar]

Thanx Maiskorrel voor de link.

Eigenlijk is Rippetoe en Billstar gewoon een schema van
Workout A
5x5 Benen
5x5 Borst
5x5 Rug
2x8 Triceps

Workout B:
5x5 Benen
5x5 Schouders
5x5 Rug
2x8 Biceps

Dit is heel algemeen beschreven maar wel juist...of heb ik het verkeerd? Ik zie heel veel Squat en deadlift vermeld staan bij de mensen in hun schema's, is dit zo goeie oefening of specifiek gekoppeld aan dit schema of is variatie in soort oefeningen ook mogelijk?

Je moet niet teveel op je gewicht letten. Massa is nutteloos. :P Zolang er nog sprake is van kracht-toename zit je goed. Kun je nog elke 2/3 weken je gewicht verhogen bij je compound oefeningen?

In het begin kon ik steeds meer gewicht, maar zit nu al een tijdje in een plateau...

Terug
Naar boven