Fitness Seller

Groot olietekort op komst

Bezoekers in dit topic

Zelda

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
31 aug 2004
Berichten
13.160
Waardering
52
Groot olietekort al in 2010 verwacht

Van onze verslaggever Xander van Uffelen
gepubliceerd op 30 juli 2008 02:45, bijgewerkt op 30 juli 2008 09:44

Amsterdam - Het internationale kennisinstituut Clingendael waarschuwt dat de langdurige periode van olieschaarste veel sneller zal aanbreken dan wordt gedacht. Niet rond 2015, maar al in 2010 zal er wereldwijd een nijpend tekort zijn. De bodemprijs van een vat olie gaat naar 110 dollar.
VergrotingVergroting
Wereldwijd olietekort veel eerder dan verwacht (AP)

Dat staat in de pas verschenen analyse Oil turbulence in the next decade. Het is de eerste keer dat Clingendael zich zo pessimistisch toont over de oliemarkt. Door de tekorten zouden er ook militaire conflicten kunnen ontstaan in olielanden in Afrika.

Het Internationaal Energie Agentschap ging er tot voor kort van uit dat de tekorten zich rond 2015 zouden aandienen. Clingendael becijfert nu dat de problemen al vijf jaar eerder hun beslag krijgen. ‘Als geen actie wordt ondernomen, zal het energiesysteem op zijn grondvesten schudden’, staat in het rapport.

Zelfs met optimistische scenario’s zullen de tekorten het komende decennium aanhouden, denkt Clingendael. ‘Realistisch gezien, zal de situatie de komende tijd eerder verslechteren dan verbeteren.’

De wereld zal daardoor ‘door een periode van substantiële vraagverstoring’ gaan. Het tekort zal in 2030 ongeveer 11 tot 18 miljoen vaten per dag bedragen, oftewel tweederde van het dagelijkse verbruik in de Verenigde Staten. Als bestaande velden sneller opraken, wordt de krapte nog nijpender.

200 dollar
‘De afgelopen periode hebben we een voorproefje gekregen van een periode met tekorten’, zegt auteur Coby van der Linde van Clingendael. ‘De prijzen kunnen hevig gaan fluctueren.’

Door de olietekorten zullen de prijzen van olie op een hoog niveau blijven. Een prijs van 110 dollar per vat beschouwt Clingendael als ondergrens, waar nog geen jaar geleden veel deskundigen een prijs van 50 tot 80 dollar per vat reëel vonden. De olieprijs kan echter ook snel doorschieten naar 200 dollar per vat.

Vooral problemen boven de grond veroorzaken de krapte, zegt Van der Linde. ‘Er is nog voldoende olie onder de grond, maar door een mix van factoren wordt er nog altijd te weinig geïnvesteerd.’

In de jaren negentig staken energiebedrijven nauwelijks geld in nieuwe projecten, omdat de olieprijs met 10 tot 15 dollar per vat extreem laag was. 'Nu worden energiebedrijven geremd in hun investeringen door grote politieke en economische onzekerheden. ‘Bedrijven kunnen moeilijk inschatten of hun miljardeninvesteringen over twintig jaar nog winstgevend zijn.’

Conflicten
De olie-industrie kampt ook met een groot tekort aan technisch personeel, zegt voorzitter Rembrandt Koppelaar van de Stichting Peak Oil Nederland, een organisatie die al enkele jaren waarschuwt voor olieschaarste. ‘Door de vergrijzing is er minder kennis om de moeilijke projecten snel en foutloos uit te voeren.’

Volgens Koppelaar zijn de energiebedrijven te laat begonnen met investeringen en hebben ze onderschat hoe snel olievelden opraken.

Door de krapte kunnen er politieke spanningen ontstaan tussen de grootverbruikers China en de Verenigde Staten. Vooral in Afrika kunnen er militaire conflicten ontstaan. ‘Afrika kent nog veel zwakke regimes’, stelt Van der Linde.

De eerste signalen voor een mogelijk strategisch conflict zijn zichtbaar: ‘China is zijn marine aan het uitbreiden. De Verenigde Staten hebben in het Pentagon een aparte desk voor Afrika opgezet.’

Vooral de kustgebieden van Angola en Nigeria vormen in potentie een militair conflictgebied, zegt analist Cyril Widdershoven van adviesbureau Deloitte. ‘Op zee kan je de boorplatforms beschermen met marineschepen.’

Het is ook wel logisch dat de olieprijs verder gaat stijgen. De vraag neemt alleen maar toe met de steeds welvarender wordende Chinezen en Indiërs. Ik denk dat het verstandig is te gaan kijken naar een héél zuinig autotje, en niet te ver van je werk te gaan wonen. Eigenlijk is het nog een geluk dat we hier zo'n hoge belasting op benzine hebben, daardoor is onze infrastruktuur al aangepast aan hoge prijzen, en kan er wat af als het te gek wordt. Al moet je je natuurlijk afvragen of dit kabinet weet wat het woord 'belastingverlaging' betekent.
 
Op dit moment daalt de olieprijs.;)
 
Eigenlijk is het nog een geluk dat we hier zo'n hoge belasting op benzine hebben, daardoor is onze infrastruktuur al aangepast aan hoge prijzen, en kan er wat af als het te gek wordt. Al moet je je natuurlijk afvragen of dit kabinet weet wat het woord 'belastingverlaging' betekent.

Vergeet het maar, belasting en accijns worden gewoon vastgelegd en uitgevoerd.
 
Op dit moment daalt ie idd door de afnemende vraag ( op het moment ) ,.. maar hoe lang dat gaat duren ,.... zal niet erg lang zijn denkik zo :D

Maar goed dat de schaarste eraan zit/zat te komen moge al lang duidelijk zijn,... ontwikkeling naar andere energie bronnen zal er tegenaan moeten :D Dat had uberhaupt al veel eerder gemoeten !
 
Die belasting gaat niet omlaag, er wordt bij begrotingen al rekening gehouden met die inkomsten en verlaging zou betekenen dat ze ergens anders het geld vandaan moeten halen. Dat betekent meestal ergens anders een lastenverzwaring en dan betalen niet alleen degenen die olieproducten gebruiken de rekening.

Het is overigens belachelijk dat er in de laatste 20 jaar amper volwaardige alternatieven voor benzinemotors op de markt zijn gekomen. Er zijn wel fuel cell auto's in aantocht maar voordat die in grote getale zijn ingevoerd ben je ook weer 10 tot 15 jaar verder.
 
Die belasting gaat niet omlaag, er wordt bij begrotingen al rekening gehouden met die inkomsten en verlaging zou betekenen dat ze ergens anders het geld vandaan moeten halen. Dat betekent meestal ergens anders een lastenverzwaring en dan betalen niet alleen degenen die olieproducten gebruiken de rekening.

Het is overigens belachelijk dat er in de laatste 20 jaar amper volwaardige alternatieven voor benzinemotors op de markt zijn gekomen. Er zijn wel fuel cell auto's in aantocht maar voordat die in grote getale zijn ingevoerd ben je ook weer 10 tot 15 jaar verder.

Op een gegeven moment zal de regering toch iets moeten doen. Als de economie echt in gevaar komt doordat mensen het niet meer kunnen betalen naar hun werk te komen moet de regering (of de volgende) er wat aan gaan doen. Die belasting stamt uit een ver vervlogen tijd dat benzine belachelijk goedkoop was, het is gekkenwerk iets dat van zichzelf al erg duur is nog eens zwaar te gaan belasten. Dat het geld al in de begroting zit ingebakken is natuurlijk waar, maar als mensen niet meer naar hun werk kunnen zullen de belastinginkomsten nog verder dalen. In België is er al een regeling dat de accijnzen worden verlaagd naar gelang de olieprijs stijgt.

Dat er weinig innovatie is geweest in de autoindustrie is op zch niet helemaal waar, het was alleen wel te weinig inderdaad als je kijkt naar de huidige snelle ontwikkelingen. Het was voor een autofabrikant gewoon een te grote investering en een te gevaarlijk risico om het roer om te gooien toen de prijs nog laag was. Als je zoiets 5 of 10 jaar te vroeg doet kan het gebeuren dat je failliet gaat voor dat de benzineprijs je investeringen doet terugbetalen.

Nu zal er wel hard worden gewerkt aan zuinigere concepten, en die zullen ook wel beschikbaar zijn tegen de tijd dat brandstof écht niet meer te betalen is.




Maar hooguit genoeg om het probleem een paar jaar uit te stellen. En in dat soort gebieden kun je waarschijnlijk niet echt veel tegelijk oppompen.
 
wat een paniekzaaiers, ga maar eens investeren in alternatieven en roept eens een halt toe aan die shell-lui die alles waar potentie inzit opkopen en opdoeken
 
Over 3 maanden krijg ik mijn nieuwe leasebakkie.
Dit word nog een diesel.
Echter over 2-3 jaar de volgende auto kan hopelijk een electro worden:D
 
allemaal op de fiets :thumb:
 
Er zijn allang auto's die geen olie meer nodig hebben. Maar daar ligt het probleem niet als de olie straks op is. Het grootste probleem is dat veel fabrieken niet meer zullen kunnen draaien.
 
geloof er geen zak van eerlijk gezegd. er zit nog zat olie in de grond.
 
Die belasting gaat niet omlaag, er wordt bij begrotingen al rekening gehouden met die inkomsten en verlaging zou betekenen dat ze ergens anders het geld vandaan moeten halen. Dat betekent meestal ergens anders een lastenverzwaring en dan betalen niet alleen degenen die olieproducten gebruiken de rekening.

Het is overigens belachelijk dat er in de laatste 20 jaar amper volwaardige alternatieven voor benzinemotors op de markt zijn gekomen. Er zijn wel fuel cell auto's in aantocht maar voordat die in grote getale zijn ingevoerd ben je ook weer 10 tot 15 jaar verder.

Nu ben ik normaal niet van de complot theorieën, maar zou dit niet ook te maken hebben met wat inmenging van rijke oliebaasjes?
 
Misschien moet iedereen eens dichter bij huis gaan werken of dichter bij je werk gaan wonen. Dat zal al heel wat schelen.
 
Misschien moet iedereen eens dichter bij huis gaan werken of dichter bij je werk gaan wonen. Dat zal al heel wat schelen.

Groot voorstander van maar waarschijnlijk onhaalbaar.
 
Groot voorstander van maar waarschijnlijk onhaalbaar.

Als we nu alle werklozen in 1 klein stadje proppen, waar weinig werk is (ergens in Groningen bijvoorbeeld), is er weer meer ruimte voor mensen, die wel werken in de omgeving van werkplekken.
Dat zal al heel wat mogelijkheden bieden.;):D
 
Misschien moet iedereen eens dichter bij huis gaan werken of dichter bij je werk gaan wonen. Dat zal al heel wat schelen.

Gelukkig wonen we in NL al relatief dicht bij ons werk, en als benzine 3 euro per liter kost zullen er denk ik wel wat mensen verhuizen of vaan baan veranderen.

We zouden eens kunnen beginnen met reiskostenvergoedingen voor iedereen gelijk maken in plaats van mensen die ver weg wonen daarvoor te belonen. Gestoord systeem natuurlijk, ook al profiteer ik er wel van.
 
Back
Naar boven