Woon jij in Gent? Ik denk het niet. Ik ken die gemeenschap daar heel goed en het feit dat je ze rot noemt terwijl je ze niet kent, toont aan wat een houding je aan zou nemen moest je ooit eens tegen een Genste voetbalploeg zou moeten spelen. En de jongeren en de vereniging waar ik het over heb is geen beweging zoals de Chiro. Neen, we doen veel andere zaken.
Naschoolse begeleiding voor jongeren: er is een speelzaal, een zaaltje met een playstation, een kickertafel, ping pong tafel, ... en diegenen die willen krijgen hulp bij het maken van hun huiswerk. Hoe gaat dit in zijn werk? We hebben 5 vrijwilligers, studenten van de Universiteit ven Gent, die elk, 1 uurtje per week, aanwezig zijn en helpen. Ze laten het kind het huiswerk maken, en kijken waar hij twijfelt; Ze vragen waarom en herhalen dan dat deel van de theorie (bijv stelling van Thales). Dit project loopt sinds 2001 toen ik daar mijn stage deed. Met die jongeren doen we ook uitstappen, ook in het weekend, en ook tijdens de vakanties; Als een jongere zich 2 keer slecht gedraagt, krijgt hij een gele kaart en mag hij een week niet meer binnen. Daarna mag hij terugkomen. Stelt hij terug slecht gedrag binnen de maand, dan krijgt hij een rode kaart en mag hij een maand niet meer binnen,... Wat we vaststellen is dat deze jongeren echt belang hechten aan ons acties en dat ze niet uitgesloten willen worden; Het werkt echt.
---------- Post toegevoegd Mon 25 Feb 2013 om 21:47 ----------
amen